Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > نجوم - «NGC 7731» کهکشان مارپیچی زیبایی است که معمولا از آن به همزاد کهکشان راه‌شیری تعبیر می‌شود. تلسکوپ فضایی هابل، نمای نزدیک و حیرت‌انگیزی از جزئیات این کهکشان نسبتا نزدیک ثبت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، کهکشان NGC 7731 حدود ۵۰ میلیون سال‌نوری از زمین فاصله دارد و در صورت‌فلکی شمالی «اسب بالدار» دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کهکشان که با تلسکوپ‌های آماتوری نیز دیده می‌شود، یکی از کهکشان‌های روشنی است که در فهرست اجرام غیرستاره‌ای «شارل مسیه» از قلم افتاده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ (حجم ۱٫۲ مگابایت)، اینجا را کلیک کنید.

صفحه این کهکشان با خط دید ما زاویه دارد؛ ازاین‌رو در تصویربرداری با نوردهی بلندمدت می‌توان عمق میدان قابل‌توجهی را در آن ایجاد کرد. در این نمای زیبا که تلسکوپ فضایی هابل آن را ثبت کرده، بازوهای مارپیچی باشکوه این کهکشان را می‌بینید که با رگه‌های تیره‌رنگ غبار، خوشه‌های درخشان آبی‌رنگی که تجمع ستارگان جوان و سنگین را نشان می‌دهند و فروغ سرخ‌فام سحابی‌های ستاره‌زا آذین شده‌اند.

نواحی مرکزی این کهکشان که با درخششی زردرنگ تفکیک شده‌اند، جایگاه جمعیت ستارگان خنک‌تر و پیرتر است. همانند راه‌شیری، سیاه‌چاله‌ای ابرپرجرم در مرکز کهکشان مارپیچی NGC 7331 جا خوش کرده است.

۵۴۵۴

کلید واژه‌ها : تلسکوپ فضایی هابل - نجوم - ستاره‌شناسی - ناسا -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۱۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حدود دو هفته قبل، استوانه‌ای فلزی با وزن حدود یک کیلوگرم سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد. به‌نظر می‌رسید که این قطعه فلزی یک زباله فضایی مربوط به پالت باتری رهاشده در سال ۲۰۲۱‌ باشد. ناسا از همان روز بررسی روی این قطعه را آغاز کرد. حالا این سازمان تأیید کرده است که واقعاً سقف آن خانه در ایالات‌متحده با زباله‌ فضایی سوراخ شده است.

براساس گزارش دیجیاتو، زباله فضایی مربوط به پالت باتری که در کل ۲.۶ متریک تن وزن داشت در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۴ (۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲) به‌صورت کنترل‌نشده وارد اتمسفر شد. در سال ۲۰۲۱ میلادی ۹ باتری ازکارافتاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی رها شدند. از همان زمان، این زباله که به اندازه یک ماشین اسپرت بود به‌آرامی به سمت زمین درحال سقوط بود. انتظار می‌رفت که این زباله به‌طور کامل در اتمسفر بسوزد، اما بخشی کوچکی از آن در نهایت به زمین رسید.

بسیاری از زباله‌های فضایی، قبل از آنکه به سطح زمین برسند، از بین می‌روند. برخی از این زباله‌های فضایی، بقایای ماهواره‌ها و فضاپیماهای ازکارافتاده هستند.

ناسا تأیید کرد که جسم فلزی یک زباله فضایی است

صاحب خانه‌ای که قطعه فلزی سقف منزل او را سوراخ کرده است، بقایای جسم مربوطه را به مقام‌های ناسا تحویل داد. سخنگوی ناسا نیز اعلام کرده بود که ناسا با همکاری صاحب خانه، قطعه را جمع‌آوری کرده است. ناسا قطعه مربوطه را در مرکز فضایی کندی در فلوریدا مورد بررسی قرار داد.

آزانس‌های فضایی بیش از ۳۰ هزار قطعه زباله بزرگ موجود در فضا را به‌صورت منظم بررسی می‌کنند. هرچند زباله‌های فضایی به این تعداد ختم نمی‌شوند و زباله‌های کوچک‌تری هم در فضا هستند. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بقایای موشک اسپیس ایکس به مزرعه‌ای در واشنگتن اصابت کرد.

محققان روش‌های مختلفی برای پاکسازی مدار زمین پیشنهاد داده‌اند. جمع‌آوری زباله‌های فضایی موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896042

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • نمای هیجان‌انگیز فضاپیمای ناسا از ناآرام‌ترین جای منظومه شمسی
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • تصاویر نجومی ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)
  • کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)
  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)