Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
اختلال شب‌ادراري يکي از شايع‌­ترين اختلالات رواني-حرکتي در کودکان است
اختلال شب‌ادراري يکي از شايع‌­ترين اختلالات رواني-حرکتي در کودکان است که مي تواند آرامش خانواده را تحت تاثير قرار داده و به مرور تبديل به يک چالش بزرگ براي خانواده شود.
درمان شب ادراري کودکان
دکتر مونا دلاوريان درباره اختلال بي‌اختياري ادرار يا شب‌ادراري بيان کرد:
بر اساس آخرين تعريف ارائه شده در راهنماي تشخيصي و آماري اختلالات روانپزشکي، شب ادراري در واقع دفع مکرر ادرار در رختخواب يا لباس، حداقل 2 مرتبه در هفته، براي مدت 3 ماه متوالي در کودکي است که حداقل 5 سال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: شايد اين اختلال در مقايسه با بسياري از مشکلات و اختلالات دوران کودکي مسئله‌اي ساده و کم‌اهميت تلقي ­شود اما مي‌تواند عوارض زيادي براي کودک و خانواده او به همراه داشته باشد؛ از جمله اين عوارض محدود شدن فعاليت‌هاي کودک، آسيب به عزت‌نفس وي و آسيب به روابط درون خانواده است.
ايشان با بيان اينکه گاهي شب ادراري اوليه است و از ابتداي کودکي بدون وقفه وجود دارد که مي‌تواند نشان از عدم رشد سيستم عصبي باشد، اظهار کرد: گاهي نيز شب ادراري ثانويه است.
و کودک (اغلب 8 تا 11 ساله) پس از يک فاصله زمانيِ حداقل شش ماه که بدون شب ادراري بوده، دچار اين اختلال مي‌شود.
بايد توجه داشت که گاهي اوقات عدم کنترل ادرار هشداري براي يک مشکل جدي مانند ابتلا به تومورها و ضايعات مغزي و نخاعي است و حتي گاهي صرع و تشنج در ابتدا خود را با شب ادراري نشان مي‌دهند.
شب‌ادراري در پسرها شايع‌تر است
وي با تاکيد بر اينکه بيشترين ميزان شيوع اين اختلال در سن 8 سالگي است و با افزايش سن کاهش مي‌يابد، بيان کرد: با توجه به نوع بي اختياري و بسياري از عوامل ديگر دامنه سني ابتلا بسيار متغير است، همچنين طبق آخرين گزارش رسمي اعلام شده در سال 2013 بطور ميانگين ميزان شيوع اختلال بي‌اختياري ادرار يا شب ادراري در جوامع مختلف بين 5 تا 15 درصد بوده و به‌صورت دقيق‌تر، اين اختلال در 10 درصد از کودکان 5 ساله و 1 درصد از افراد 14 ساله مشاهده مي‌شود. در ايران نيز ميزان شيوع اين اختلال همين دامنه سني بوده است.
ايشان تصريح کرد:اين اختلال در پسرها شايع‌تر از دخترها است به‌صورتي که در پسرها 2 تا 3 برابر دخترهاست.
وي درباره دلايل ابتلا به اين اختلال عنوان کرد: علل اين اختلال ممکن است جسماني، محيطي، روانشناختي، عاطفي، مادرزادي يا وراثتي يا ترکيبي از چند عامل باشد، از عوامل جسماني دخيل در بي‌اختياري ادرار مي‌توان به برخي مشکلات و نقص‌هاي فيزيولوژيک و جسماني و برخي بيماري‌ها مانند ديابت، مشکلات کليوي، صرع، نارسي مثانه و … اشاره کرد.
دکتر دلاوريان اضافه کرد: طلاق، فوت يا مسافرت يکي از والدين يا نزديکان، تحقير و تنبيه بيش از حد کودک، و به‌طور کلي عوامل تنش‌زا از جمله عوامل عاطفي و روانشناختي زمينه‌ساز ايجاد اين اختلال هستند. همچنين تاريک بودن سرويس بهداشتي و يا دور بودن آن از محل خواب کودک، محيط جديد، سرماي محيط و … از عوامل محيطي ايجاد اين اختلال در کودکان هستند.
شب ادراري مي تواند آرامش خانواده را تحت تاثير قرار داده و تبديل به يک چالش بزرگ شود
روشهاي درمان شب ادراري کودکان
اين روانشناس با اشاره به اينکه در بررسي‌هاي به عمل آمده مشخص شد، منطقه‌اي در کروموزوم 13 انسان تا حدي مي‌تواند مسئول شب ادراري باشد، خاطرنشان کرد: البته اين دليل به تنهايي نمي‌تواند جوابگوي علت اختلال باشد، ولي مشخص شده کودکاني که پدر و مادر آنها هر دو در کودکي عدم کنترل ادرار داشته‌اند با احتمال 77 درصد و کودکاني که يکي از والدين آنها در کودکي شب ادراري داشته با احتمال 43 درصد به اين اختلال مبتلا مي‌شوند،‌همچنين عواملي مانند وضعيت اقتصادي و اجتماعي خانواده، تحصيلات والدين، ميزان توجه والدين به کودک و تعداد اعضاي خانواده نيز در بروز اين اختلال نقش دارد.
وي با تاکيد بر اينکه راهکارهاي متعددي براي مقابله و درمان اين اختلال مطرح شده است که با توجه به شرايط و امکانات مي‌توان آنها را اعمال کرد، گفت: به‌جز دارودرماني که بيشتر تمرکز آن بر داروهاي ضداضطرابي بوده و در شرايط خاص تجويز مي‌شوند راهکارهاي غيردارويي زيادي وجود دارد که در اولويت هستند که از جمله آن مي‌توان به آموزش انقباض مثانه اشاره کرد؛ به اين معنا که کودک بايد در طول روز چندين مرتبه در مدت زمان تعيين شده مثانه خود را منقبض کند.
اين استاد دانشگاه اضافه کرد: ورزش با تاکيد بر عضلات مثانه نيز مي‌تواند در درمان اين اختلال موثر باشد،‌ که از جمله اين ورزش‌ها مي‌توان به دراز و نشست و شنا اشاره کرد. بشين و پاشو نيز از ديگر تمرينات موثر است، همچنين آموزش آداب توالت رفتن همراه با تشويق و تقويت نيز راهکار بسيار خوبي است. يادآوري و رعايت برخي اصول پيش از خواب مانند تخليه مثانه قبل از خواب، مصرف نکردن نوشيدني‌هاي کافئين‌دار دو ساعت قبل از خواب نيز از ساير اقدامات تاثيرگذار است.
درمان شب ادراري کودکان به ويژه پسران
فوق دکتراي تخصصي روانشناسي کودک با بيان اينکه يکي از تمرينات بسيار موثر در درمان اين اختلال تمرين نگهداري ادرار در طول روز است، عنوان کرد: در اين تمرين کودک تشويق مي‌شود تا در طول روز مايعات زياد مصرف کند و وقتي ادرار داشت او را تشويق مي‌کنند تا آنجا که مي‌تواند خودش را نگه داردبه اين‌ترتيب به‌تدريج حجم مثانه زياد مي‌شود.
وي ماساژدرماني و فشاردرماني را از تکنيک‌هاي پرکاربرد در درمان شب‌ادراري دانست و افزود:
نقاط فشاري مدنظر در فشار درماني، نقاط متعدد در کنار و طرفين ستون فقرات هستند،‌ همچنين راهکارهايي مانند تشک زنگ‌دار يا روش‌ها و تکنيک‌هاي رفتاردرماني مانند جدول کشيدن، امتياز دادن و جايزه دادن و … نتيجه مثبتي در برطرف کردن اين اختلال داشته‌اند.
منبع: tebna.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۱۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به تازگی یک آگهی تبلیغاتی متعلق به یک مجله مطبوعاتی ویژه خردسالان، همراه با یک رپرتاژ آگهی، به جدول پخش شبکه کودک سیما اضافه شده است.

هرروز در چند نوبت، برنامه‌ای با عنوان «قصه‌های نبات» روی آنتن شبکه پویا می‌رود که در آن، گیتی خامنه مجری پیشکسوت سیما طی مدت زمان حدود ۲ تا ۵ دقیقه، قصه‌ای کوتاه را برای بچه‌ها روایت می‌کند. همزمان متن آگهی خرید این مجله از طریق سامانه پیامکی، چند بار به صورت زیرنویس پخش می‌شود. در انتهای این برنامه کوتاه نیز تیزر تجاری ۴۵ ثانیه‌ای که همراه با ترانه، کودکان را به خریداری این مجله ترغیب می‌کند، به شکل ثابت روی آنتن می‌رود.

این در حالی است که در بیش از چهار سال گذشته، جز پخش تیزرهای برخی فیلم‌های کودک و پویانمایی مورد تأیید سازمان صداوسیما نظیر «پسر دلفینی»، «بچه‌زرنگ» و «مسافری از گانورا»، تیزرهای تبلیغات تجاری از شبکه کودک پخش نمی‌شود.

از آبان ماه ۹۸ و با دستور مستقیم سید مرتضی میرباقری (معاون وقت سیما)، پخش آگهی‌های تجاری از شبکه کودک (پویا و نهال) متوقف شد. کمپین #پویا_بدون_تبلیغات که در آن زمان به راه افتاده بود و توسط مدیران وقت شبکه حمایت می‌شد، از عوامل مؤثر در این تصمیم بود.

سازمان صداوسیما طی سال‌های اخیر برای تأمین هزینه‌های منابع انسانی و برنامه‌سازی ناشی از کمبود بودجه تخصیص‌یافته دولتی، به پخش تبلیغات تجاری درون‌برنامه و جذب حامی مالی برای بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی روی آورده و به نظر می‌رسد پخش برنامه «قصه‌های نبات» نیز بخشی از آن پروسه باشد.

در شبکه‌های تلویزیونی خارجی مخصوص کودکان، تبلیغات تجاری با ملاحظات بسیاری انجام می‌شود، چراکه کودکان توانایی تشخیص تبلیغات تجاری از محتوای فرهنگی را ندارند. اگرچه برخی کارشناسان پخش تبلیغات فرهنگی مرتبط با کودکان را در شبکه مخصوص کودکان، دارای اشکال نمی‌دانند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896429

دیگر خبرها

  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • گیاه بوچو چیست و چه فوایدی دارد؟
  • دانه ضد آلرژی و ضد التهاب
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • درمان لوزه بزرگ را جدی بگیرید
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد