Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزگاری نبود گاز طبیعی در بین مردم معضلاتی را به وجود آورده بود، ولی امروزه دیگر خبری از بخاری نفتی و هیزم نیست.

 

قرارگیری استان لرستان در منطقه کوستانی و ارتفاعات زاگرس باعث شده است که گازرسانی به این مناطق صعب العبور نسبت دیگر مناطق کشور سخت‌تر باشد.

 

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ جمشیدی، ناظر طرح‌های گازرسانی در استان لرستان گفت:با توجه توپوگرافی استان لرستان، بیشتر مناطق این استان شامل مناطق کوهستانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: اکثر روستا‌ها در مناطق صعب العبور و کوهستانی قرار دارند که این باعث شده که کار گازرسانی به این استان به سختی انجام می‌شود.

 

در گذشته مردمی که در این مناطق کوهستانی زندگی می‌کردند برای تامین سوخت و گرم کردن خانه‌های خود با مشکلات مواجه بودن این مشکلات باعث شده بود زندگی را برای این اهالی سخت کند.

 

نبود سوخت کافی باعث شده بود که مردم اهالی روستا‌های لرستان برای گرم کردن خود، هیزم تهیه کنند.

 

دهیار روستای سراب یاس در شهرستان خرم آباد در مورد معضلات آن زمان گفت: هر روز صبح یکی از کار‌هایی که مرد‌های روستا باید انجام می‌دادند جمع کردن هیزم از جنگل‌های اطراف بود.

 

وی افزود: تهیه نفت خیلی مشکل بود و پرداخت هزینه آن هم برای همه امکانپذیر نبود به خاطر همین درختان را قطع می‌کردم تا با تهیه هیزم بتوانیم خانه مان را گرم کنیم تا کودکانمان از سرما در امان باشند.

 

ولی حالا با اقدامات مناسب مسئولین شرکت گاز لرستان چندین سال است که نعمت گاز طبیعی به خونه‌های مردم روستایی آمده است و مشکلات این مردم رفع شده است.

 

یکی مردان روستایی در مورد نعمت گاز در روستایشان گفت: ولی حالا همه در خانه هایشان بخاری گازی دارند و دیگر لازم نیست برای گرم کردن خانه و پختن نان و غذا درختان بلوط را قطع کنند. این گاز طبیعی نعمت بزرگی است که به برکت انقلاب اسلامی به دست مردم رسیده.

یکی زنان روستای بلیلوند در شهرستان خرم آباد گفت: قبلا با چراغ‌های نفتی خانه را گرم می‌کردیم. دود چراغ چشمهایمان را اذیت می‌کرد. حتی نفس کشیدن در اتاقی که با چراغ نفتی گرم می‌شد خیلی مشکل بود. کودکانمان همیشه مریض بودند و ما توان این را نداشتیم که خانه را به خوبی گرم کنیم.

وی افزود:، ولی در حال حاضر بیش از ۱۵ سال است که روستای ما دارای گاز طبیعی است و دیگر برای زنان روستا پخت نان و غذا راحت‌تر شده است.

وی در ادامه گفت: هزینه‌ای که بابت گاز در خانه هایمان پرداخت می‌کنیم خیلی پایین‌تر و کم‌تر از پول نفت است. ساعت‌ها در صف نفت  و صف پر کردن کپسول های گاز منتظر بودیم و بعضی اوقات نفت تمام می‌شد و دیگر راهی جز تهیه هیزم از جنگل نداشتیم.

یکی دیگر از اهالی روستای سراب یاس گفت: بعد از نفت از کپسول‌های گازی استفاده می‌کردیم. حمل کردن کپسول گازم هم خیلی کار سختی بود. در آن سال‌ها خیلی از اهالی روستا به شهر رفتند، چون دیگر از حمل کپسول‌ها برای پر کردن آن‌ها خسته شده بودند. ولی حالا که روستا‌های ما ۲۰ سال است که گازرسانی شده است و همان افرادی که به برای رهایی از مشکلات به شهر‌ها مهاجرت کرده بودند دوباره به روستا بازگشتند و الان زندگی آرام و همراه با آسایشی داریم.

 

لطفعیان مدیر شرکت گاز لرستان گفت: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهری و بالای ۷۵ درصد از جمعیت روستاییان استان لرستان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

 

با افتتاح طرح‌های دهه فجر امسال اهالی ۷۵ روستای دیگر هم از نعمت گاز طبیعی بهره مند می‌شوند.

 

لطفعیان مدیر شرکت گاز لرستان در این باره گفت: مراسم افتتاح و کلنگ زنی‌هایی که از تاریخ ۱۵ بهمن ماه شروع شده و تا پایان دهه فجر ادامه خواهد داشت، تعداد ۷۵ روستا را گازرسانی خواهد شد و تعداد خانوار بهره‌مند از نعمت گاز ۴ هزار و ۱۳۳ خانوار خواهد بود.

 

وی افزود: کل هزینه برآورد شده برای گازرسانی به این ۷۵ روستا ۲۱۲ میلیارد ریال بوده است.

 

شرکت گاز برای گازرسانی به بقیه روستا‌های لرستان هم برنامه‌هایی دارد و تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی به بقیه روستا‌های استان لرستان ادامه داده است.

 

لطفعیان مدیر شرکت گاز لرستان درباره برنامه‌های آینده شرکت گاز برای دیگر روستا‌های لرستان گفت: تعداد ۷۷ روستا را کلنگ زنی خواهیم کرد تعداد خانوار بهره‌مند در پایان اجرای این طرح‌ها ۹ هزار ۶۹۵ خانوار خواهد بود.

 

جمشیدی، ناظر طرح‌های گازرسانی در استان لرستان گفت: در حال حاضر مشغول گازرسانی در کوماس لرستان هستیم. گازرسانی به روستا‌های بخش کوماس که شامل ۹ روستا می‌باشد.

 

وی افزود: ما تمام تلاش و همت مان را انجام می‌دهیم که کار گازرسانی به روستا‌های باقی مانده را هر چه سریع‌تر به اتمام برسانیم.

 

مدیر شرکت گاز استان لرستان گفت:امید داریم که تا دوسال آینده بتوانیم تمام روستا‌هایی رو قابلیت گازدار شدن دارند را مشارکت بدهیم و تمامی روستاییان عزیزمان را به طور ۱۰۰ درصد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند کنیم.

 

با اقدامات مناسب شرکت گاز استان لرستان بیش از ۷۵ درصد جمعیت روستا‌های لرستان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده اند

 

گزارش از سعیده دریکوند

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ خواجه‌ای گفت: شهرستان ایجرود ۷۵ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که نیازمند اجرای طرح هادی است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح هادی نقش زیربنایی و بنیادی در توسعه همه جانبه مناطق روستایی دارد، افزود: باید به تقویت بنیان‌های اقتصادی مناطق روستایی برای بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نواحی روستایی توجه کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: هدف از اجرای طرح هادی روستایی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان و ارائه خدمات محیط زیستی و عمومی است.

خواجه‌ای گفت: اهمیت اجرای طرح هادی با توجه به ضرورت گسترش روستا‌ها برای رفاه حال روستائیان و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی هر روز بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: ساختار کالبدی روستا‌ها که در طول زمان و بنا بر مقتضیات گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است با اجرای طرح هادی روستایی و احداث ساخت و ساز‌های جدید، خانه‌های با دوام، تعریض معابر، ایجاد پارک و فضای سبز، ایجاد کاربری‌های مورد نیاز از قبیل آموزشی، درمانی، نظامی و انتظامی متحول، و موجب رونق نسبی و افزایش حس امنیت در روستاییان می‌شود.


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با فراهم‌سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی، در زیباسازی روستا‌های استان نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

استان زنجان ۹۳۵ روستا دارد.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • برنامه‌ریزی برای گازرسانی به ۵۰ روستای کرمانشاه
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • بهره‌مندی ۹۸ درصد جمعیت روستا‌های بوشهر از راه آسفالته
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود
  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • اجرای طرح هادی در ۶۰ درصد روستا‌های ایجرود