Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آثار فاخر دفاع مقدس، شاخصه ای اثرگذار بر نهادینه شدن فرهنگ مقاومت و ایثار است؛ گنجینه ای گرانبها از سال های حماسه و پایداری که به تبیین هوشمندانه حقیقت و چرایی جنگ تحمیلی می انجامد و ارزش های ماندگار آن را برای نسل های آینده به یادگار می گذارد.

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با اندیشه های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند و تحسین جهانیان را برانگیختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین روزنامه های مختلف به منظور ارج نهادن به این ارزش ها و برجسته سازی تلاش های این ایثارگران با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** آثار دفاع مقدس؛ یادآور حماسه و ایثار
آثار دفاع مقدس؛ یادآور حماسه و ایثار رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است. خاطراتی تلخ و شیرین که پس از گذشت سال ها، هنوز مرور آنها، برای بسیاری از مردم این مرزوبوم شنیدنی و خاطره انگیز است.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «بوی بهشت در باغ موزه‌های دفاع مقدس»، نوشت: جنگ تحمیلی سال‌هاست به پایان رسیده، اما خاطرات تلخ و شیرینش هنوز در ذهن و دل بسیاری از هموطنانمان جاخوش کرده؛ در ذهن آنان که در مناطق جنگ زده مستقیم درگیر آتش و موشک و خمپاره بودند، یا آنها که از نقاط دورتر از مرز، بی‌تاب و بی‌قرار زخمی شدن این سرزمین و مردمان نجیبش می‌شدند و هرلحظه چشم به راه عزیزان جبهه رفته‌شان. همزمان با ایام مبارک دهه فجر رئیس جمهور روحانی به صورت ویدئو کنفرانس ده مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را به‌طور همزمان در ده استان کشور افتتاح کرد؛ باغ موزه‌هایی در استان‌های فارس، سمنان، یزد، ‌اصفهان، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و مازندران که هر کدام تمبر یادبودی هم بر جبین داشتند.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «حاتمی کیا (به وقت شام)» با نقدی بر آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا آورد: «به وقت شام» حاوی سکانس ها وپلان های دلهره آور خوبی است که می تواند مخاطب را روی صندلی میخکوب کند. ایده ساخت این فیلم یعنی گروگان گیری 2 خلبان ایرانی توسط داعش بسیار جذاب است. چه این که هم رشادت های خلبانان ایرانی را نمایش می دهد و هم از تعلیقی که نفس حضور در آسمان دارد استفاده می کند.

روزنامه «جمهوری اسلامی» از دلنوشته جانباز مهدی بساوند با عنوان «دست های محـبت کـجایند؟» نوشت: ای کاش دستانم قدرت نگه داشتن ستارگانی را داشتند که همچنان بر دشت‌های ترک خورده کویر می‌درخشند. بار دیگر به زندگی گذشته خود بر می‌گردم و خاطرات آن روز‌ها را در ذهنم مرور می‌کنم. لحظه‌هایی که تانک‌ها به حرکت در آمدند و دیوانه وار سنگر‌های خط را زیر آتش می‌گرفتند و وجب به وجب خاکریز را می‌کوبیدند. دود و باروت همه جای سنگر را فرا گرفته بود و گرد و غبار خاک‌های سنگر، پلک های چشمم را آزار می‌داد.

آمبولانس‌ها به سرعت از پشت خاکریز‌ها می‌گذشتند و زخمی‌ها و شهدا را به عقب انتقال می‌دادند. جای گلوله‌های تانک، آب- منبع ترکش خورده پشت خاکریز را به خود جمع می‌کرد و حوضچه‌های گِلی درست می‌شد. در میان انبوه دود و باروت و انفجار گلوله‌های خمپاره، داخل سنگر جا خوش کرده و تکیه به گونی‌های سنگرم، قصه‌های غمناک جنگ را می‌نوشتم. آهسته بر می‌خیزم و دفترچه خاطرات خونینم را بر می‌دارم و یکی دیگر از صفحات عشق خونین جبهه‌ها را ورق می‌زنم که در هر ورقش نام پرستو‌های شکسته بالی به چشم می‌خورد که ترسیم قتلگاهشان در هر لحظه ممکن است قلب‌ها را از تپش باز دارد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «تراشه‌های ماه» آورد: تراشه‌های ماه عنوان کتابی است در 480 صفحه از زندگی نامه و خاطرات شهدای واحد اطلاعات لشکر 31 عاشورا که به کوشش رضا قلی زاده علیار به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان شرقی به سفارش کنگره شهدای اطلاعات نیروی زمینی سپاه در هزار شمارگان به چاپ رسیده است.

** شهیدان و تجلی روحیه‌ مقاومت
شهیدان، جلوه هایی زیبا از تجلی روحیه‌ مقاومت و پایداری هستند؛ آنان که با صف آرایی در برابر نیروهای متجاوز، فرهنگ مقاومت و دشمن‌ستیزی این ملت را به رخ جهانیان کشیدند.

روزنامه «ایران» در گزارشی به مناسبت سالگرد شهادت حسن باقری، عنوان «ژنرال‌ بی ستاره» را منتشر کرد و نوشت: چشمان نافذ بر صورتی دراز و کشیده، جدی و مصمم و پیشانی بلند روی بنرهای شهر به من خیره شده است. زیر بنر کلماتی نقش بسته است. نوشته «نابغه دفاع مقدس». هربار که نگاهش می‌کنم ردی از حسرت روی دلم نقش می‌زند. با خود فکر می‌کنم ممکن است جوانان این دوران که چندان چیزی از این جوان دیروزی نمی‌دانند فکر کنند که باز کسی راه‌اغراق و مبالغه پیش گرفته است؛ اما من که بیش از شش سال است در میان اسناد، روایت‌ها و نقشه‌ها در حال ترسیم فقط یکی از جنبه‌های متنوع تأثیر او بر دفاع هشت ساله هستم می‌دانم که در این مورد خاص فقط اگر بی‌کم و کاست آنچه را او بوده نشان مردم دهیم تازه درمی‌یابند که چرا گفته‌اند مردانی از پارس تا ثریا در راه دانش گام خواهند زد.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «فرم اعزامم را پاره کرد و گفت تو باید بمانی...»، آورد: معلم جانباز مشهدی در دوران جوانی سه بار باوجود ممانعت پدر بالاخره به جبهه رفت در زمان حضور در جبهه از فعالیت های فرهنگی و اجرای تئاتر برای رزمندگان نیز غافل نبود، در دوران خدمت خود در کسوت معلمی بیش از یکصد تقدیرنامه در دوران کاری خود در آموزش و پرورش دارد و سه بار نیز دبیر نمونه در شهرستان شده است. با «علیرضا عسکری» از خاطرات دفاع مقدس گفتیم و شنیدیم...

این روزنامه در گزارشی با درج عنوان «حکایت درددل ها، دلتنگی ها» نوشت: آخرین دیدارهایی که همسر و فرزندان شهدا با آنان دارند معمولا از شنیدنی ترین خاطرات خانواده های شهداست. آن ها عمدتا آخرین دیدارها را از یاد نمی برند، برای فرزندان شهدا نیز چنین حالتی دارد. برخی از فرزندان شهدا که هنگام شهادت پدرانشان آن قدر سن و سال داشته اند که گفت و گوهای خود با پدرانشان را به یاد داشته باشند به طور قطع میان آن ها قول هایی رد و بدل شده است.

سردار حاج قاسم سلیمانی در پیامی به مراسم اولین جشن تولد فرزندان شهدای حرم چنین گفته بود: «مدافعان حرم با قبول اشک غم بر گونه‌های زنان و فرزندان و عزیزان خود، از جاری شدن جوی خون اطفال، جوانان، زنان و مردان عالمی جلوگیری کردند و بذر غیرت ایرانی را همراه با معنویت علوی در سرتاسر جهان افشاندند و دنیا را به تماشای خود کشاندند و به همه زنان، مردان و جوانان این جامعه عزت بخشیدند. نفیسه فرزند شهید و فرمانده مدافع حرم عطایی، سید مهدی فرزند شهید مدافع حرم حسینی، زهرا سادات فرزند شهیدمدافع حرم حسین زاده، زینب و فاطمه فرزندان شهید محرابی یادگاران شهیدانی هستند که در این مجال به سراغشان رفتیم تا از قول های میان آن ها و پدرانشان بشنویم.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «از تحصیلات در آمریکا تا مفقود الأثری در دفاع مقدس» آورد: غلامحسین افشین‌آذر بهمن 1326 در شهر تهران و در یک خانواده متوسط و پرجمعیت به دنیا آمد. افشین‌آذر پس از اتمام تحصیلات متوسطه با نمرات بالا و همچنین به علت علاقه به رشته خلبانی وارد دانشکده افسری شد. سپس برای تکمیل تحصیلات به آمریکا رفت و گواهینامه پرواز با هواپیماهای مختلف، از جمله جنگنده اف 5 را اخذ کرد. غلامحسین افشین‌آذر پس از دو سال به ایران بازگشت و در پایگاه‌های مختلف نیروی هوایی خصوصاً پایگاه دوم شکاری تبریز مشغول به خدمت شد و چندی بعد استاد خلبانی و فرماندهی گردان 23 تبریز را به‌دست گرفت.

این روزنامه در گزارشی با عنوان به «مانند همه شهدا توصیه به نماز اول وقت داشت» نوشت: شهید محمدتقی اربابی فرزند حسین در 7 مرداد 1361 در شهر درق در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پس از طی مقاطع تحصیلی پایه؛ تحصیلات خود را تا مقطع فوق دیپلم در رشته فن‌آوری اطلاعات (IT) در دانشگاه علمی کاربردی بجنورد ادامه داد. هر چند که این شهید والامقام دوران جنگ تحمیلی را درک نکرده بود، اما غیرت دینی‌اش او را به سمت سوریه کشاند تا از حرم اهل بیت(ع) دفاع نماید، لذا تمام دنیا و مافی ها را زیر پا نهاده و در 27 دی 94 به سوریه عزیمت نمود و با از خودگذشتگی و ایثار سرانجام در عملیات آزادسازی منطقه نبل و الزهرا در 23 بهمن 94 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «دغدغه‌های آقا مجید بالاتر از زن و زندگی و فرزند بود» آورد: در میان تصاویری که از تشییع پیکر شهدای مدافع حرم منتشر شده است، شاید هیچ تصویری تاثیرگذارتر از وداع فرزندان شهید مجید عسکری‌جمکرانی با پدرشان نباشد. در این تصویر محمدحسن فرزند روشندل شهید عسکری بی آنکه پدر را ببیند، کنار پیکرش نشسته و بی‌تابی می‌کند. فقط خدا می‌داند حاج مجید وقتی که قدم در میدان نبرد می‌گذاشت، چه دل‌نگرانی‌هایی برای فرزندانش داشت. حالا که حاج‌مجید به شهادت رسیده است، میدان جنگ از جبهه سوریه تغییر کرده و به قم منتقل شده است. آنجا که مریم عسکری همسر شهید در نبود شریک زندگی‌اش به تنهایی سرپرستی سه فرزندش را بر عهده گرفته است.

**روحیه بسیجی عامل پیروزی در عملیات های رزمی
دوران دفاع مقدس سرشار از صحنه های ناب ایثار و از خودگذشتگی است رزمندگانی که با ایمان و باور و با پیروی کامل از ولایت فقیه گام در مسیر جهاد نهادند.

روزنامه «جوان» در گزارشی «شنای شامگاهی در رودخانه سرد و وحشی» خاطراتی از عملیات شناسایی والفجر 8 نوشت: عملیات والفجر8 در شامگاه 20 بهمن 1364 شروع شد اما روزهای منتهی به آن، یعنی همین ایامی که در آن قرار داریم، سخت‌ترین مراحلی بود که غواصان اطلاعات و شناسایی پشت سر می‌گذاشتند. آنها باید بارها و بارها عرض اروندرود را شنا می‌کردند تا در ساحل دشمن اطلاعات دقیقی از امکاناتش به دست آورند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «قهرمانی‌ها برای ما ماند و خون دلش برای مادران‌مان» آورد: وجود 36 هزار شهید دانش‌آموز در دوران دفاع مقدس، نشان از حضور گسترده آنان در جبهه‌های جنگ تحمیلی ‌دارد. نوجوانانی که برای شرکت در جبهه‌ها باید از موانع بسیاری عبور می‌کردند چراکه هم مسئولان و هم خانواده‌های‌شان برای اعزام آنها شروط بسیاری طرح می‌کردند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «نیروی هوایی در آیینه انقلاب»، نوشت: نیروی هوایی به دلیل بصیرت دینی کارکنانش در پیروی از مکتب اسلام ودفاع از آرمان های آزادیخواهانه حضرت امام خمینی(ره) نیروی الهی نامیده شد و این نیروی خوشنام با اقدام ارزشمند خود در۱۲ بهمن به عنوان محافظ جان حضرت امام(ره) و حرکت انقلابی در ۱۹ بهمن ۵۷ در مدرسه علوی و بیعت با آن یار سفر کرده در سرعت بخشیدن به روند پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نقش آفرینی کرد.

در قسمتی از این گزارش آمده است: ازسویی دیگر اورهال وراه اندازی انواع هواپیماهای شکاری بمب افکن ،هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ و۷۴۷، سی ۱۳۰ و هواپیماهای دیگر که برخی از آنها به دلیل نداشتن قطعات فنی وآسیب در طول دوران جنگ تحمیلی سال ها زمین گیر بوده اند به دست توانمند کارکنان متخصص بومی و داخلی و با استفاده از امکانات وقطعات ساخت داخل به چرخه عملیاتی نیرو پیوسته اند. تجربه هشت سال دفاع مقدس در برابر ابرقدرت های شرق وغرب به عنوان کاملترین دروس دانشگاهی وعلمی برای ادامه راه جوانان وکارکنان نیروی هوایی شده است.

گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.
وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • مسجد مقدس جمکران میزبان پیکر دو شهید گمنام می‌شود
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • بهترین زمان برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دوران کودکی و نوجوانی است
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم