Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- نوزدهم بهمن یادآور اقدام آگاهانه و شجاعانه کارکنان نیروی هوایی ارتش در حمایت از نهضت امام خمینی(ره) است، حرکتی متهورانه که به عنوان عاملی شتاب بخش به پیروزی انقلاب اسلامی سرعت بخشید. این نیرو پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز در دفاع از کیان کشور حضوری مقتدرانه در تمام عرصه ها داشت.

بیعت سرنوشت ساز همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) را باید بزرگ ترین ضربه بر پیکر رژیم پهلوی دانست با ورود امام(ره) در 12 بهمن 1357 خورشیدی به کشور، اعتراض های مردمی برای سرنگون کردن رژیم پهلوی به اوج خود رسید و زمانی که این حکومت روزهای پایانی عمر خود را سپری می کرد و قشرهای مختلف به صف مبارزان می پیوستند، انجام دادن رژه و خواندن سرود کارکنان نیروی هوایی در 19 بهمن 1357 خورشیدی تمام معادله های حامیان محمدرضا پهلوی را برای حفظ رژیم، نقش بر آب کرد و بدین ترتیب نیروی هوایی به عنوان یکی از نخستین نیروهای نظامی با انقلاب ملت همگام شد و ضمن تضعیف قدرت رژیم پهلوی در رویارویی با موج معترضان به تقویت اراده مردم برای برچیده شدن این رژیم انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو 19 بهمن 1358 خورشیدی، سالروز این حضور مقتدرانه، روز نیروی هوایی نام گرفت تا نقش این نیروی وفادار به ملت ایران و انقلاب اسلامی هر ساله، پاس داشته شود.

امام خمینی(ره) درباره نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب می فرمایند: «... تصمیم شجاعانه پرسنل شریف ارتش ... آنچنان کوبنده و قاطع بود که مجال تفکر و تصمیم را از دشمنان خدا و خلق گرفت... و حقا نیروی هوایی سهم بیشتری ادا کرده است...».

«رحمت الله سلمان ماهینی» از پرسنل نیروی هوایی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و از رزمندگان سال های دفاع مقدس اعتقاد دارد نیروی هوایی با خلاقیت، ابتکار و نوآوری هایی که انجام داده در عرصه های مختلف حضوری فعال داشته است. در ادامه دیدگاه های وی درباره نقش نیروی هوایی در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن را مرور می کنیم.

**جرقه های انقلاب در پادگان های نیروی هوایی
رژیم پهلوی محدودیت های زیادی برای ارتش اعمال کرده بود تا نتوانند با مسایل مربوط به انقلاب آشنا شوند اما این کار آن چنان که باید با موفقیت همراه نبود زیرا نیروی هوایی زودتر از دیگر نیروهای نظامی به حرکت مردمی برای سرنگونی حکومت پهلوی پیوست. به این ترتیب که پس از حوادث 17 شهریور 1357 خورشیدی به سبب اینکه پرسنل نیروی هوایی از نزدیک حوادث را مشاهده کرده بودند جرقه هایی از انقلاب اسلامی در پادگان ها زده شد.

**پیوستن نیروی هوایی به مردم
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوایی به 2 دلیل زودتر از دیگر نیروها به مردم پیوست؛ یکی اینکه پایگاه های آنها در محدوده شهرها بود و پرسنل آن ارتباط بیشتری با مردم داشتند و از مسایل و مشکلات آنها زودتر از بقیه مطلع می شدند و دیگر آن که به سبب تخصصی بودن آموزش ها، می بایست کارکنان این نیرو برای آموزش های خلبانی، فنی و ... به کشورهای خارجی مانند آمریکا، انگلیس و ... اعزام می شدند، این افراد که از ضریب هوشی و دانش بالایی برخوردار بودند و در آن کشورها بدون محدودیت اطلاعاتی درباره استبداد پهلوی و انقلاب مردمی به دست می آوردند.

همچنین افرادی مذهبی در پایگاه های هوایی حضور داشتند که جلسه های قرآنی برگزار می کردند و از این رو این نیروهای مستعد و مذهبی خیلی زود توانستند تشخیص دهند که باید به جریان انقلاب بپیوندند.

**19 بهمن 1357 خورشیدی؛ همبستگی نیروی هوایی با انقلاب اسلامی
کارکنان نیروی هوایی برای پیوستن به جریان های مردمی علیه رژیم پهلوی، فعالیت هایی را در درون پادگان ها انجام می دادند. برای نمونه عده زیادی از آنها برای ابراز وحدت و همراهی با مردم دست به اعتصاب غذا می زدند یا اینکه با صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر ترک پادگان ها، شماری از آنان به این فرمان امام پاسخ دادند که ضربه مهلکی به رژیم وارد شد که تجلی این همبستگی با مردم در 19 بهمن 1357 خورشیدی اتفاق افتاد؛ روزی که پرسنل نیروی هوایی ارتش در اقدامی آگاهانه در مدرسه «علوی» به محضر امام خمینی(ره) رسیدند و با رژه باشکوه و تاریخی، خود را از حکومت جدا کردند و به مردم پیوستند که این عمل شتاب فزاینده ای به مسیر پیروزی انقلاب اسلامی بخشید.

نیروی هوایی در این روز با این عمل آگاهانه به همگان ثابت کرد که ارتش در خدمت جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) است. به همین سبب این روز به عنوان یکی از فرازهای برجسته تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می آید.

**ایستادگی نیروی هوایی در جنگ برای حفظ ایران و انقلاب اسلامی
نیروی هوایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به سبب همبستگی که با آرمان های امام خمینی(ره) داشت و با درک شرایط و موقعیت ها در مواقع حساس حضور یافت. زمانی که کشور با جنگ تحمیلی روبرو شد، خلبانان متعهد به عنوان یکی از نیروهای واقعی و مانند سدی محکم در کنار دیگر رزمندگان و افراد جامعه در برابر دشمن متجاوز قرار گرفتند و توانستند به عنوان نیروهای پیشرو در جنگ عمل کنند زیرا نخستین پاسخ به رژیم بعث به وسیله جنگنده های نیروی هوایی ارتش صورت گرفت و حدود 150 خلبان با پرواز تاریخی خود این کار را انجام دادند.

حضور مقتدرانه نیروی هوایی در حماسه آفرینی های بزرگ در جنگ تحمیلی و سال های پس از آن به منظور دفاع از کیان و مرزهای ایران صحنه هایی ماندگار را خلق کرد که شماری از این نیروهای انقلابی و مومن جان خویش را در راه وطن از دست دادند و همین مقاومت و به پرواز در آوردن جنگنده های ایران با وجود تمام تحریم هایی که با آن روبرو بودیم یکی از نشانه های ایستادگی و هوش و دانش بی نظیر جوانان این مرزوبوم برای حفظ ایران و انقلاب اسلامی به حساب می آمد.

**آموزش نیروی هوایی نشانه خودکفایی و اتکاء به پتانسیل کشور
کارکنان کاردان و توانمند نیروی هوایی پس از پایان جنگ تحمیلی همدوش با دیگر دانشمندان کشور در مسیر خودکفایی گام برداشتند و در عرصه های مختلف حضوری فعال داشتند و با استفاده از تجربه های دوران دفاع مقدس به موفقیت هایی بزرگ نیز دست یافتند و توانستند ضمن حفظ اقتدار کشور به بالاترین استانداردهای لازم در زمینه آموزش خلبانی و پرسنل فنی برسند. در این دوره در ارتباط با آموزش های خلبانی کارهایی انجام شد و تاسیس دانشگاه شهید ستاری یکی از این نمونه ها است.

در این دانشگاه آموزش هایی به نیروی هوایی داده می شود که در گذشته این آموزش ها در کشورهای دیگر صورت می گرفت و این خود از ثمره ها و برکات انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود که درس ضرورت خودکفایی و اتکاء به پتانسیل های داخلی به ما می دهد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۴۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است

ایسنا/زنجان امام جمعه زنجان گفت: مفاهیم انقلاب مانند عطر گل‌های بهاری است و کسی نمی‌تواند در مقابل آن بایستد. بنابراین انقلاب ایران همین‌گونه در حال انتشار در جهان است. 

آیت‌الله علی خاتمی امروز (جمعه، ۱۴ اردیبهشت ماه) در خطبه‌های نماز جمعه زنجان، اظهار کرد: وقتی امام راحل فرمودند ما انقلاب را به دنیا صادر می‌کنیم، بسیاری‌ تصور می‌کردند قرار است ما لشکری به کشورهای دیگر بفرستیم، اما خیر این نبود.

وی با اشاره به فرمایش امام راحل در این رابطه که اگر در مقابل دشمن یک قدم عقب بنشینید، آنها ۱۰ قدم پیش‌روی خواهند کرد، گفت: در ۴۵ سال گذشته، هر کشوری یک قدم عقب‌نشینی کرده، آمریکا ۱۰ قدم جلوتر آمده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه دشمنان ادعاهای حقوق بشری دارند، ادامه داد: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله‌ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد. بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده‌اند، در حالی که تنها درخواست دانشجویان توقف کشتار مردم بی‌گناه غزه است، اما آنها به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کردند و دانشجویان را با دستبند بردند؛ این است حقوق بشر آمریکایی؟!

خاتمی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ، گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در منطقه در حال نقش‌آفرینی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس دفتر نظامی فرمانده کل قوا و فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهید زاهدی
  • پیام تسلیت امام جمعه و استاندار کرمانشاه در پی شهادت شهید فرزین بلیان
  • انقلاب اسلامی ایران موجب بیداری جهانی شده است
  • انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است
  • بمب افکن H6K نیروی هوایی چین، دوربردترین سکوی چینی‌ها برای پرتاب هر سلاح برد بلندی است (فیلم)
  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه
  • ارتش به خودکفایی در ساخت تجهیزات و ادوات رسیده است
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند