Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اردیبهشت سال 1355 اعلام می شود که شاه به جهرم سفر می کند اما اقدامات مردم انقلابی جهرم با دیوارنوشته و پارچه نوشته هایی خطاب به شاه همچون " مقدمت را گلوله باران می کنیم " و " به قتلگاه خود خوش آمدی " مانع از حضور شاه در جهرم می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پسین جهرم با نگاهی گذرا به دوران مبارزاتی و تاریح حماسی ایران ، به وضوح در می یابیم که حماسه ی شگرف و اسطوره ای مردم جهرم در همه ادوار تاریخ ، همپای پایداری و نمونه درخشانی از اوج قدرت و اراده مردم کشور عزیزمان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهرم شهری که با پیشینه ی پرفراز و نشیب چند هزار ساله ی خود ، صبور و استوار همواره شاهد و ناظر وقایع و رویدادهای بیشماری بوده و مردم بزرگوارش شکیبایی و پایداری را در گستره تاریخ تمرین کرده و در کوران حوادث همچنان لب به شکوه نگشوده ، بی تابی نشناخته ، دامن صبوری از کف نداده و سر عافیت و عزلت بر بالین ننهاده ، فواره ی خون گشاده و ایستاده و از پای نیفتاده اند.

جهرم ، جغرافیای پاکی و پاکبازی و آزمونگاه بزرگ آزمون دهندگان پیروز بوده و هست شهری که به تعبیر سید دل ها و مربی شهیدانش ، آیت الله سید حسین آیت اللهی (ره) - که آیت الله سید ابراهیم حق شناس (ره) او را "خمینی جهرم" خطاب می فرمودند - به خوبی امتحان داد و خوب و سرافراز از امتحان سربرآورد.

به خود می بالیم که در دیاری زندگی می کنیم که جای جای آن عطرآگین از حضور شهیدانی است که تاریخ ما را با نثار خون خویش ، برای سربلندی ایران عزیز رقم زدند . به روح پاکشان درود می فرستیم و خاضعانه در برابر آرمان های بزرگشان سر تعظیم فرود می آوریم.

آغاز ماجرای پر از حماسه ی مردم جهرم در انقلاب اسلامی را شاید بتوان از آنجا بازگو کرد که پس از استعفای دکتر مصدق در تاریخ 26 تیر ماه 1331 مردم جهرم نیز به حمایت از او بازار را تعطیل کرده و عده ی زیادی در تلگراف خانه تحسن کردند.

حضور روحانیت مبارز به مرجعیت خاندان آیت الله آیت اللهی در جهرم از همان سال های پیش از انقلاب مردم را با مفاهیم عمیق معارف اسلامی آشنا ساخته بود. 

در رابطه با تحریم رفراندوم لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی در بهمن ماه سال 1341 از سوی روحانیت و عدم استقبال مردم جهرم ، دکتر بشارتی می گوید: "صحبت های آقای آیت اللهی چنان روشنگرانه بود که افکار عمومی را به کلی بر ضد رفراندوم شاه بحریک کرد من شاهد بودم و چندین حوزه رای گیری را سرکشی کردم و ندیدم کسی در این شهر رای بدهد . کسی هم اگر می خواست رای بدهد جرات این کار در ملا عام را نداشت."

به دنبال تحریم رفراندوم ، با سخنرانی شاه علیه امام خمینی (ره) ، روحانیت عید باستانی نوروز 1342 را در اعتراض به اقدامات رژیم تحریم کردند . پس از زسیدن اعلامیه امام به جهرم ، به فرمان روحانیت شهر ، حمایت قاطع از امام با تعطیلی بازار و برپا نمودن مجلس عزا صورت گرفت و همزمان با سراسر کشور در این شهر شور انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) دو چندان شد.

از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه سال 1357 جهرم شاهد حوادث و اتفاقات بی شماری بود که برخی حوادث و فعالیت ها که حرفی از آن هزاران می باشد را یادآور می شویم.

برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای پانزده خرداد 1342 در مقبره خاندان آیت اللهی و با سخنرانی کوبنده آیت الله سید حسین آیت اللهی و تهیه طوماری بزرگ در محکومیت جنایات شاه ، پشتیبانی علنی آیت الله آیت اللهی (ره) از امام خمینی (ره) و اعتراض به کشتار فیضیه به طور مکرر در مراسم سال 1342 ، دستگیری آیت الله سید حسین آیت اللهی در تاریخ دوم اردیبهشت سال 1343 و اعزام به شیراز و زندان اوین تهران به همراه آیت الله دستغیب و اقدام مردم با راه اندازی تظاهرات و تجمع کفن پوشان جلوی ساختمان فرمانداری که با حمایت فرماندار وقت از معترضین به دستگیری آیت الله آیت اللهی نا آرامی ها به سمت شهربانی کشیده می شود .

همین نا آرامی ها باعث می شود اولین حکومت نظامی در جهرم در دوم اردیبهشت سال 1343 اعمال شود و آیت الله آیت اللهی همراه باآیت الله دستغیب و آیت الله قاضی در منزل رئیس سازمان امنیت کشور در تهران حصر خانگی شوند .

پس از گذشت قریب سه ماه از دستگیری آیت الله آیت اللهی ایشان در 28 تیرماه 1343 در میان استقبال مردم به جهرم بازگشت اما ممنوع المنبر شده بودند . موج دیگری از اعتراضات مردمی در جهرم بعد از سخنرانی تند امام خمینی (ره) در اعتراض به حق کاپیتالاسیون و دستگیری و تبعید ایشان در 13 آبان سال 1343 شکل گرفت .

در فروردین ماه سال 1351 گروهی به نام " سربازان خمینی" توسط آیت الله آیت اللهی برای کمک به زلزله زدگان قیروکارزین در جهرم تشکیل شد . سخنرانی تند و آیت الله آیت اللهی و اعلام جنگ علیه اسرائیل در شب میلاد امام حسن (ع) در حسینیه کوی علی پهلوان در تاریخ  9 شهریور 1352 و دستگیری مجدد ایشان به دنبال تلاش های مستمر برای تبلیغ مرجعیت امام خمینی (ره) و انتقال مجدد به تهران در 11 آذر 1352 از دیگر حوادث صورت گرفته در آن دوران بود.

در اردیبهشت سال 1355 اعلام می شود که شاه به جهرم سفر می کند اما اقدامات مردم انقلابی جهرم با دیوارنوشته و پارچه نوشته هایی خطاب به شاه همچون " مقدمت را گلوله باران می کنیم " و " به قتلگاه خود خوش آمدی " مانع از حضور شاه در جهرم می شوند. 

تلاش های انقلابی مردم جهرم در تماما این دوران ادامه می یابد و روز به روز گستره تر از قبل می شود .در بهمن ماه سال 1356 مردم جهرم در تلاش اند تا مراسم چهلم شهدای قم را برگزار کنند و در همین راستا بازار جهرم نیز تعطیل می شود . در 9 فروردین 1357 مراسم چهلم شهدای تبریز در مسجد جامع جهرم برگزار می شود و شهر جهرم در کنار شهرهای بزرگ ایران نقش خود را در پیروزی انقلاب به خوبی ایفا می کند.

10 فروردین ماه 1357 در جریان تظاهرات گسترده مردمی علیه رژیم شاهنشاهی ، جهرم اولین شهید خود را تقدیم انقلاب می کند . آوازه ی این اقدام انقلابی مردم جهرم به سرعت در سراسر کشور میپیچد و تظاهرات در شهرهایی همچون یزد ، اهواز ، کازرون و مرودشت در واکنش به قیام مردم جهرم و اعلامیه امام خمینی به مناسبت کشتار رژیم در شهرهای مختلف از جمله جهرم در 17 فروردین 1357 گسترش می یابد.

بر اساس گزارشات منتشر شده ی ساواک شعارنویسی ضد رژیم شاهنشاهی توسط سربازان پادگان آموزشی جهرم در دوم اردیبهشت 1357 فضا را بیش از پیش امنیتی می کند . همچنین بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات یکی دیگر از انقلابیون در تاریخ 29 تیر 1357 در جریان تظاهرات به شهادت می رسد و شهربانی برای کنترل ناآرامی ها و تظاهرات مستر مردم جهرم ، در 5 مرداد درخواست نیروی کمکی نظامی می کند.

هتک حرمت ماموران شهربانی به کتاب خدا در حین برگزاری جلسه قرآن در مسجد امام خمینی (ره) واکنش مردم را در پی دارد و منجر به شهادت عبدالرسول مصلی نژاد در 11 مرداد ماه می شود.

سخنرانی های مستمر و انقلابی روحانیون مبارز جهرم ، تظاهرات گسترده ، حمله به بانک ها و واقعه ی کشتار 17 شهریور در تهران باعث اعلام حکومت نظامی از سوی دولت شریف امامی در 11 شهر از جمله جهرم و تعیین فرمانداران نظامی در شیراز ، جهرم و کازرون می شود.

مهر ماه سال 1357 در شهربانی جهرم انفجاری رخ می دهد و با اغاز فصل مدارس دانش آموزان دبیرستان های جهرم نیز به جمع نظاهرات کنندگان افزوده می شوند. 

حسین فرد اسدی در 4 آبان 1357 در اقدامی انقلابی رئیس شهربانی جهرم را ترور می کند و فرماندار نظامی جهرم نیز مجروح می شود.

تظاهرات و حمایت ها از اقدام حسین فرد اسدی که دستگیر شده بود برای جلوگیری از اعدام او ادامه می یابد تا جایی که به گزارش کیهان در 12 آبان 57 بزرگترین راهپیمایی تاریخ جهرم تا آن زمان برپا می شود.

ساواک در گزارشی در 16 آبان 57 از تصمیم مردم جهرم برای به پایین کشیدن مجسمه شاه در باغ ملی خبر می دهد . با تشکیل جلسه فرمانداران در استانداری فارس گزارش ویژه ی ساواک از اوضاع شهر و راهپیمایی ها و ناآرامی ها روزانه در چند نوبت ارسال می شود.

آتش زدن سینما ، مهمانسرا ، مغازه مشروب فروشی شیراکبر ، انبار پپسی کولا ، و حمله به اداره دارایی و اوقاف جهرم از جمله مواردی است که ساواک در 22 آبان 57 گزارش کرده است.

در 28 آبان 57 بار دیگر ماموران رژیم اقدام به تیراندازی و دستگیری جمعی روحانیون از جمله آیت الله حق شناس (ره) ئو آیت الله آیت اللهی (ره) می کنند . با آغاز ماه محرم دامنه تظاهرات ها گسترده تر می شود تا جایی که در  11 آذر ماه چند دستگاه نفر بر زرهی برای تقویت فرمانداری نظامی جهرم  از شیراز به جهرم اعزام می شود و در همان روز و در ادامه تظاهرات یکی دیگر از مبارزین انقلابی در جهرم به شهادت می رسد .

با صدور فرمان امام خمینی (ره) به سربازان و فرار آنان از پادگان ها ساواک در گزارشی نسبت به احتمال حمله مسلحانه در جهرم با ورود 20 هزار اسلحه قاچاق به این شهر در 16 آذر 57 هشدار داد .

19 آذر ماه مردم جهرم مجسمه ی شاه که در باغ ملی قرار داشت را پایین کشیدند و و در ادامه ی تظاهرات در تاسوعا و عاشورای حسینی با شور بیشتر و شعارهای کوبنده تری ادامه داشت .

مردم جهرم شهادت یک کودک در روستای دهزیر(موسویه) بخش کردیان در 27 آذر 57 را بر نتابیدند و در 17 و 19  دی ماه با برپایی تظاهرات 20 و 30 هزار نفری و حتی بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات شرکت دسته جمعی انقلابیون جهرم در تظاهرات شهرهای مجاور همچنان در صف اول انقلاب گام بر می داشتند.

ارسال 9 کامیون مواد غذایی از طرف مردم جهرم به اعتصابیون مردم تهران و مشهد در 19 دی ماه 1357 از دیگر اقدامات انقلابی این مردم بود .پس از فرار شاه از ایران در 27 دی ماه راه پیمایی های گسترده ای در جهرم تشکیل شد و با آزادی زندانیان سیاسی مردم از آنها استقبال بی نظیری داشتند.

روحانیون فارس در 2 بهمن عدم حمایت خود از دولت بختیار را اعلام کردند و 3 بهمن ماه "خسروخان قشقایی " به همراه گروه زیادی از عشایر با حضور در مسجد بازار جهرم ضمن سخنرانی حمایت کامل خود را از انقلاب اسلامی اعلام کرد .

مردم انقلابی جهرم که همواره در صدر تحرکات انقلابی حضور داشتند در حرکتی خود جوش و بی نظیر در سطح کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی میدانی را به نام امام خمینی نامگذاری کردند . همچنین مسجد امام خمینی جهرم نیز قبل از پیروزی انقلاب با همین عنوان با نصب تابلو نامگذاری شد .

با ورود امام خمینی به میهن در 12 بهمن ماه مردم جهرم استادیوم شیروخورشید(شهید فرجام فعلی) را آذین بستند و به شادمانی پرداختند . همچنین در ادامه ی تظاهرات در جهرم و سایر شهرها استان فارس از نخست وزیری بازرگان حمایت شد .

در 22 بهمن سال 57 پیام پیوستن پرسنل پادگان نظامی جهرم به مردم توسط فرمانده آن پادگان به آیت الله حق شناس و آیت الله آیت اللهی تیر خلاصی بود بر پیکره ی رژیم شاهنشاهی در جهرم . شامگاه آن روز مجلس جشن و پیروزی با سخنرانی آیت الله آیت اللهی و بیعت نظامیان با ایشان در مسجد امام خمینی برگزار شد . 

صبح روز بعد یعنی در 23 بهمن نیز ساختمان ژاندارمری بصورت کامل در اختیار نیروهای انقلابی درآمد و تنها پایگاه باقی مانده رژیم نیز فروپاشید .

تقدیم 11 شهید والامقام در دوران انقلاب اسلامی در شهرستان جهرم سند افتخاری برای مردم این شهر است . 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۷۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با هیأت علما و رؤسای مدارس علمیه هندوستان که با حضور جمعی از طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهار کرد: همه این تلاش‌هایی که شما در عرصه تبلیغ دین در سرزمین هندوستان دارید، باید در استخدام پیروی از خط ولایتمداری حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) باشد زیرا امام زمان (عج) نوکری می‌پسندند که نوکر به‌روز حضرت باشد و به درد شرایط حال امت اسلام بخورد. از این حیث، شاید بتوان گفت که از نظر وجود اقدس امام عصر (عج)، یک طلبه سطح یک از یک عالم برجسته شأنیت بیشتری داشته باشد زیرا او متناسب با زمانه حال و شرایط موجود، خدمتی را به دین عرضه می‌کند که سایرین از آن غافل هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اقتضای نوکری کردن در این آستان نیز به میدان‌داری در عرصه‌ای است که پرچم ولایت اهل‌بیت (ع) و معارف دینی را در عصر حاضر بلند کرده و اینجاست که اهمیت صیانت از انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا می‌کند؛ تا جایی که امروزه نه‌فقط دوستان و دلسوزان بلکه حتی دشمنان اسلام نیز از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند. این منطقی است که به برکت انقلاب اسلامی جهانی شد تا هرکس در هر گوشه از این عالم، چشم به ظهور داشته باشد و مهدی صاحب الزمان (عج) را در کانون توجه و تحلیل خود قرار دهد.

هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان (عج) است

وی تصریح کرد: این تحلیل اساتید برجسته سیاست در نظام سلطه است که شیعه را همچون پرنده‌ای با دو بال نهضت حسینی و قیام مهدوی توصیف کرده و این دو مبنا را هدف قرار داده اند. بر همین اساس، هرکس در جهت ترویج ارزش‌هایی مبتنی بر این دو اصل بکوشد، بیش از سایرین سربازی کرده و مورد عنایت وجود اقدس امام زمان (عج) خواهد بود.

علم الهدی تأکید کرد: برادران عزیز، فرصت مدیریت مدارس و حوزه‌های علمیه در خطه‌ای همچون سرزمین هندوستان با گستره جمعیتی و فرصت‌های تبلیغی را غنیمت بدانید. در موقعیتی که شما قرار دارید، هر مدرسه علمیه به مثابه اردوگاه بقیة الله (عج) است بنابراین طوری عمل کنید که گویا از طرف امام زمان (عج) به این مسئولیت منصوب شده‌اید و باید به هر ابزار ممکن در این دستگاه نوکری مؤثر داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: این همان عرصه‌ای است که سربازی شما در دستگاه امام زمان (عج) با آن سنجیده خواهد شد؛ به طوری که اگر امروز طلبه از فقه و اصول و کلام بهره‌مند باشد و سطوح عالی حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد اما از بینش سیاسی و تقید به انقلاب اسلامی بی‌بهره باشد، تلاش و مجاهدت او برای کسب علوم حوزوی ابتر است و راه به جایی نخواهد برد.

وی بیان کرد: جامعة المصطفی العالمیه نیز یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دین و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی نیز به کشورهای عالم تسری پیدا کند بنابراین نباید این مولود مبارک را صرفاً یک نمایندگی آموزشی و یک جریان تعلیمی دانست. جامعة المصطفی همان بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است و از این جهت، تلاش شما در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و موردعنایت خاص امام زمان (عج) خواهد بود.

گفتنی است که بیش از ۵۰ میلیون شیعه اثنی عشری و ۲۰۰ میلیون مسلمان اهل سنت علاقمند به اهل بیت (ع) در هندوستان زندگی می‌کنند و در ۱۰۰ مدرسه و حوزه علمیه هندوستان، سه هزار طلبه مشغول تحصیل علوم حوزوی هستند.

دیگر خبرها

  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
  • کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند
  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب فردا برگزار می‌شود
  • سرلشکری که هدیه ۳ میلیون تومانی شاه را رد کرد