Web Analytics Made Easy - Statcounter

ششمین شب اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به «سرو زیر آب» کاری از محمدعلی باشه‌آهنگر، «تنگه ابوقریب» کاری از بهرام توکلی و «اتاق تاریک» روح‌الله حجازی اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، بر اساس فیلم‌هایی که این روزها در پردیس سینمایی ملت در حال اکران است می‌توان به این نتیجه رسید که امسال پرداختن به موضوعات دفاع مقدس چشم‌گیر است و از جمله این فیلم‌ها «سرو زیر آب» اثر محمد علی باشه آهنگر بود که ارتباط مستقیم به این فضا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع فیلم مخاطب را با چالشی همه جانبه‌نگر روبه‌رو می‌کند، اینکه عزیزانی که برای دفاع وطن از جان خود گذشتند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند و حال، خانواده‌های آنها منتظر گرفتن اجسادشان هستند تا آنها به خاک بسپارند و در این میان شهیدانی که گمنام هستند و قابل شناسایی نیستند، موضوع تامل‌برانگیزی است که فیلمساز تلاش کرده به آن از دریچه سینما بپردازد.

فضاسازی فیلم با همه تلاشی که صورت گرفته اما دارای ضعف‌هایی است که به دلیل نداشتن شهرک‌هایی مناسب برای تولید چنین فیلم‌هایی تولید آثار را به مخاطره می‌اندازد. البته باید گفت به صورت ظاهری شهرک سینمایی دفاع مقدس وجود دارد ولی به دلیل نداشتن نگاهی مناسب برای حفظ وگسترش آن و نگهداری از دکورهای ساخته شده در آن، قابل استفاده در آثار متعدد سینمایی نیست و هربار فیلمساز باید از صفر تا صد لوکیشن‌های مورد نظر را بسازد در صورتی که اگر نگاهی حرفه‌ای به این موضوع داشته باشیم می‌توان هم هزینه تولید و هم کیفیت آثار سینمایی از این دست را با مدیریتی تامل گرایانه ارتقا دهیم.

عموم فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شود دارای ضعف‌های اساسی در ساختن لوکیشن‌هایشان هستند لذا مخاطب به لحاظ بصری با توجه به زحمات گروه تولید نمی‌تواند با آن فیلم ارتباط برقرار کند.

باشه آهنگر در «سرو زیر آب» بار اصلی فیلم را بر دوش بابک حمیدیان گذاشته و او با توجه به حضور در فیلم‌هایی از این دست در طی این سالها بازی‌اش تبدیل به فرمی کلیشه‌ای‎وار شده و این بازیگر که از توانایی قابل قبولی در حضور بر تئاترهای صحنه‌ای دارد به دلیل هدایت نشدن در برابر دوربین تن به کلیشه‌های رایج در این جنس از سینما داده است. همچنین مسعود رایگان نیز دچار چنین افتی در فیلم است.

کارگردان «سرو زیر آب» تلاش کرده تا ریتم مناسبی برای قصه‌اش پیدا کند اما به دلیل ضعف‌هایی که در ارائه قصه فیلمنامه وجود دارد در فرم نتوانسته به ریتمی مناسب دست پیدا کند، لذا به این دلیل شاید بتوان گفت که در اکران فیلم در پردیس سینمایی ملت تعدادی از مخاطبان که همگی از اهالی رسانه هستند در میانه فیلم سالن را ترک کردند و این مسئله می‌تواند برای فیلمساز به عنوان یک آسیب ارزیابی شود که در اکران عمومی فیلم بار دیگر در تدوین مجدد برای رسیدن به ضرب‌آهنگ مناسب بپردازد.

از حواشی زمان نشست پرسش و پاسخ این فیلم، به صدا در آمدن آژیر خطر پردیس سینمایی ملت بود که تا پایان اکران فیلم‌ها و برنامه‌ها هیچ توضیحی درباره‌اش به اهالی رسانه داده نشد.

حماسه لشکر 27 رسول الله در «تنگه ابوقریب»

فیلم دومی که در سینمای رسانه به نمایش در آمد نیز به موضوع دفاع مقدس می‌پرداخت. در «تنگه ابوقریب» همانطور که در تیتراژ ابتدایی فیلم به آن اشاره می‌شود به لشکر 27 رسول الله که در روزهای پایانی جنگ برای حفظ تنگه ابوقریب جانانه به دفاع پرداختند تا نیروهای اشغالگر از آن عبور نکنند پرداخته است.

موضوع این فیلم به حماسه‌آفرینی رزمندگان توجه دارد که کمتر در این سال‌ها به آن پرداخته شده است. موضوع پرداختن به حماسه‌های خلق شده در جنگ هشت ساله قابلیت‌های فراوان در به تصویر کشیدن آن در حوزه سینما دارد برای این کار اگر فیلمساز با نگاهی تحقیقی به دنبال سوژه مورد نظر خود برود می‌تواند در حوزه نوشتن فلیمنامه موفق عمل کند که خوشبختانه در این فیلم این اتفاق افتاده است.

فیلمساز با در اختیار داشتن قصه‌ای مناسب به ساخت این اثر پرداخته و با هوشمندی و انتخاب دوربین روی دست لحظه به لحظه مخاطب را همراه با تک تک رزمنده‌هایی می‌کند که هرکدام تبدیل به یک شخصیت تمام عیار در این رزمگاه هستند و به خوبی حس و حال این عزیزان را به مخاطب منتقل می‌کنند. یکی از نقاط قوت فیلم فیلمبرداری هوشمندانه آن است. در این دوره جشنواره فیلمبرداری فیلم‌ها رشد قابل قبولی داشته و فیلمبرداران جوانی که آمده‌اند در کنار پیشکسوتانی چون محمود کلاری و علیرضا زرین دست و از جمله فیلمبرداری همین فیلم حمید خضوعی ابیانه به خوبی توانسته اند لحظات به یادماندنی در فیلم‌ها از خود برای مخاطب به یادگار بگذارند.

از دیگر نقاط قوت فیلم بازی‌های به اندازه و تکنیکی است که کارگردان با اشراف بر حوزه بازیگری توانسته بازی‌های قابل قوبی از جواد عزتی، امیر جدیدی و مهدی باقری بگیرد.

طراحی صحنه و لباس در این فیلم قابل دفاع است و می‌توان درباره تمام جزئیات آن مفصل صحبت کرد اما همین نکته بس که با توجه به تمام محدودیت‌هایی که در این عرصه وجود دارد اما نتیجه نهایی کار در این فیلم به عنوان یکی از نقاط قابل قبول و ارزشمند است.

در نشست خبری این فیلم سینمایی مهدی پاکدل به اکران فیلم در یکی از سینماها اشاره کرد و در سخنانش از تاثیرگذاری فیلم بر نسل جوان گفت. وی اظهار کرد: دختر جوان 16 ساله‌ای در پارکینگ سینما درباره «تنگه ابوقریب» سخن گفت و از او خواستم تا حرفش را روی کاغذ بیاورد.

دختر16 ساله در نامه خود نوشت: «بعد از دیدن این فیلم جنگ هشت ساله دفاع مقدس را به عنوان هویت ملی خود پذیرفتم.»

امیر جدیدی نیز در این نشست گفت: در نقش‌آفرینی «تنگه ابوقریب» احساس بازی کردن نداشتم،من در تمام طول فیلم جنگیدم.»

روایت ضعیف روح‌الله حجازی در «اتاق تاریک»

روح‌الله حجازی در فیلم آخر خود به روایت خوبی را از موضوع به مخاطب ارائه نمی‌کند، موضوعی که می‌توانست جذاب و هشداردهنده بخصوص برای زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده و بچه‌دار شده‌اند باشد. این فیلم به دلیل ضعف در شخصیت پردازی و نداشتن قصه مناسب برای طرح یک معضل اجتماعی نتوانست رضایت اهالی رسانه را در زمان نمایشش به دست آورد. موتور فیلم تا به انتها روشن نمی‌شود و قصه آن با خرده روایت‌هایی که حاشیه‌ای هستند و کمکی در روند فیلم ندارند، روبه‌رو است و این خرده داستان‌ها اتفاقا مانعی جدی در همبستگی و قصه فیلم به حساب می‌آیند. مشکل فیلم علاوه بر نداشتن فیلمنامه منسجمش در کارگردانی‌اش نیز نمود پیدا کرده به طوریکه انتخاب زوایای دوربین برای رسیدن لحظه به لحظه حادشدن موضوع فیلم کمک به ساحت اثر نکرده و در دکوپاژ فیلمنامه نیزخلاقیتی به چشم نمی‌آید. بازی‌ها در فیلم در سطح متوسط رو به پایینی قرار دارد.

در جشنواره امسال ساعد سهیلی به عنوان بازیگر جوانی که در فیلم‌های «لاتاری» بازی کرده علاوه بر تمام این فیلم داشت اما در به نسبت موفق بود، این در حالی است که وی در فیلم «اتاق تاریک» بازی منفعلی دارد و کمکی به تعریف شخصیتی که باید آن را ارائه کند ندارد.

نقاط ظعف این فیلم کم نیست؛ در طراحی صحنه و لباس نیز مشکلات ریز و درشتی وجود دارد، که انسجام کار را از بین می‌برد. فیلم «اتاق تاریک» در کارنامه فیلمساز جزو آثار ضعیف او به حساب می‌آید. علاوه بر نقاط ضعفی که به آن اشاره شد باید به این نکته پرداخت که شاید تنها نقطه قوت این فیلم حضور پسر بچه فیلم علیرضا میرسالاری است که بازی روان، شیرین، دلنشین و قابل قبولی از وی را شاهد هستیم.

نشست خبری «اتاق تاریک» نیز دیگر حواشی روز گذشته جشنواره را رقم زد چراکه با انتقاد و لفظ تند حجازی‌ نسبت به رسانه‌ها ادامه نشست خبری ممکن نشد و باز هم سوالات اهالی رسانه بی‌جواب ماند.

در میان فیلم‌هایی که روز گذشته 18 بهمن ماه به نمایش در آمد، «تنگه ابوقریب» در میان اهالی رسانه با استقبال قابل قبولی روبه‌رو شد.

اگرچه برگزار کنندگان جشنواره درآغاز اعلام کرده بودند که جشنواره اسپانسر نداشته و در این دوره بخش‌ها و هزینه‌های اضافه کم شده اما آیا این دلیل می‌شود که پذیرایی اهالی رسانه به شرکت کاله سپرده شود و به این شکل نامناسب میزبان اهالی رسانه باشند؟

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۷۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شلیک ۵ راکت از غزه به شهرک‌ های صهیونیست‌ نشین

به گزارش جام جم آنلاین، مقاومت فلسطین حملات راکتی جدیدی به مراکز و مواضع صهیونیست‌ها در اطراف غزه انجام داد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شنیده شدن صدای آژیر خطر در اطراف غزه خبر دادند.

منابع صهیونیست از شلیک ۵ موشک از غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین خبر دادند.

آژیر خطر در رعیم، عین هاشلوشا و کیسوویم در اطراف غزه به صدا درآمده است.

دیگر خبرها

  • شمال اراضی اشغالی زیر آتش و آژیر +فیلم
  • اتفاقی که فقط در ایران نگرانی دارد؛ دلواپسان به دنبال وضع دوباره ممنوعیت؟
  • توافق‌نامه همکاری سازمان‌های بسیج اقشار و سازمان بسیج رسانه با بسیج سازندگی امضاء شد
  • نگرانی ادامه‌دار دلواپسان از حضور زنان در ورزشگاه
  • شلیک ۵ راکت از غزه به شهرک‌ های صهیونیست‌ نشین
  • آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمد
  • غرق شدن جوان ٣۰ ساله دزفولی در رودخانه دز
  • افزایش حقوق سه دسته از ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • نامه مهم مهدی تاج به وزیر ورزش درباره فصل آینده لیگ برتر
  • جوان ۳۰ ساله در رودخانه دز غرق شد