هایلایت حکایت یک خیانت پر ضعف و اِشکال /فیلمی سرشار از صحنههای کِشدار و بیخاصیت
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۸۹۸۸۱
رکنا: احمدرضا حجارزاده/ از چهار دهه پیش به اینسو ملودرامهای خانوادگی پرطرفدارترین ژانر در سینمای ایران بوده و گویا هیچگاه قرار نیست این گونهی سینمایی کهنه بشود و از رونق بیفتد.
بهویژه در سالهای پس از انقلاب و مشخصاً دو دههی گذشته که بحرانهای اخلاقی، زناشوهری و همچنین مسالهی خیانت Cheat در جامعه روند رو به رشدی را طی کرده، این ژانرِ قدیمی حضور و تاثیر بیشتری در سینمای داخلی داشته است اما در ساخت چنین آثاری با یک مضمون و نگاه ثابت روبهرو نیستیم و نویسندگان و فیلمسازان ما هر کدام از دیدگاه و تفسیر خود دست به نگارش و تولید فیلمهایی با این محتوا میزنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کوروش و نسرین، زن و مردی مصدوم در یک تصادف Crash جادهای هستند که هر دو در یک اتومبیل بودهاند اما نسبتی با هم نداشتهاند. آنها بر اثر شدت حادثه، هر دو به کُما رفتهاند. همسران آنها از راه میرسند و کنجکاو میشوند بدانند چگونه با هم آشنا شدند و کجا میرفتند. فیلم با چنین طرح وسوهانگیزی، در همان ده دقیقه آغازین متوقف میماند و قصه بیش از این پیش نمیرود. در حالیکه همین شروع هیجانانگیز میتوانست رویدادها، معماها و گرهگشاییهای فوقالعادهای در پی داشته باشد، ولی نعیمی از مرورِ ماجرای کوروش و نسرین، به پخش یک ویدیوِ کوتاه در تبلت نسرین بسنده میکند که در جادهی شمال با هم خوشند و آبهویج سفارش میدهند! فیلمنامهنویسِ هایلایت، به جای اینکه روی روابط دو مصدوم حادثه Incident و لحظههای با همبودنشان و کشف علل خیانت به همسران زوم بکند، به تعقیب بازماندگان و حسوحالشان میپردازد،گرچه به دلیل شخصیتپردازیهای ناپخته و ضعیف، آنها هم حرفی برای گفتن ندارند و در بیشترین لحظههای فیلم مانند اشباح سرگردان در سکوت میچرخند و نمیدانند با وضعیت پیشآمده چه بکنند. سعید ـ پژمان بازغی ـ دو بار میگوید «دلم میخواد یه کاری بکنم» اما نمیگوید چه کاری و دست به کاری هم نمیزند، چون شاید به قول لیلی ـ آزاده زارعی ـ آنها آدمهای خوبی هستند و نمیتوانند مثل همسرانشان، خیانت را با خیانت پاسخ بدهند. فیلم سرشار از صحنههای کِشدار و بیخاصیت است؛ رانندگی در اتوبانها و غرقِ تفکر، رفتوآمدهای مکرر به بیمارستان و دانشکده حقوق برای کشف حقیقت،که به نتیجه نمیرسد تا آنها مجبور باشند دلیل خیانت را در غیبتهای کاریشان جستوجو بکنند یا گناهِ دروغ و پنهانکاریِ آدمها را با حدس و گمان اینگونه توجیه بکنند که «چون شاید آدمیزاد طمعکاره».
با اینهمه، نعیمی کوشیده در برخی از دقایق فیلم، چالش و تعلیقهایی در ذهن مخاطب ایجاد بکند که البته تلاشش به شکست انجامیده. برای مثال، ایدهی انتقامجویی از همسرانشان با تکرار عمل مشابه آنها، میتوانست فیلمنامه را وارد مسیر تازهای بکند و با خلق لحظههایی برای نزدیکشدن به تجربهی خیانت، تماشاگر را میخکوب بکند اما آن موقعیت ناب با رفتار سرد و خنثای سعید به قهقرا میرود و کمکی به جانگرفتن فیلم نمیکند. ببینید سکانسی را که سعید بیکمترین تلاشی موفق میشود لیلی را به خانهاش بیاورد تا شاید آغازی باشد برای شکلگیری خیانت یا انتقامی که توقعش را دارد اما حتا خودِ فیلمنامهنویس هم نمیداند وقتی آنها با هم تنها میشوند، چه کارهایی ازشان ساخته است. بنابراین پدرزن سعید ـ جمشید هاشمپور ـ را احضار میکند تا دلهرهای در آن موقعیت حساس ایجاد بکند که باز هم ناموفق میماند و در ادامه تکرارِ تماس بیوقت پدرزن هنگام ملاقات در رستوران، تبدیل به مزاحمتِ لوس و اعصابخُردکُنی میشود که رازآلودگی بازیِ ناخواستهی لیلی و سعید را بیمزه میکند و مخاطب هم آن را پس میزند. اغلب دیالوگهای فیلمنامه سطحی و شعاریاند یا کارکرد دراماتیک و منطقی ندارند. برای مثال لیلی از سعید میپرسد «به اندازهی کافی تحقیر نشدیم؟». در صورتیکه پیش از آن نه رفتار و نه گفتار تحقیرآمیزی از سوی خانوادههای دو مصدوم ندیدهایم که حالا این جمله توجیه مناسبی داشته باشد. شاید منظور نعیمی از تحقیرشدن کاراکترهایش، خودخوری و نرسیدن آنها به پاسخ دلخواه در سکوت و افکار ذهنیشان است! فیلمنامهی هایلایت پرسشهای بیپاسخ فراوان دارد. نمونه اینکه چرا در فیلم، خانوادهی کوروش را میبینیم اما خبری از خانوادهی لیلی نیست؟ کیوان، برادرشوهر لیلی ـ سام قریبیان ـ چه کارکرد کلیدی و مهمی در فیلمنامه دارد که گاه و بیگاه در پلانهای کوتاه سر میرسد و تنها به امور بیمارستان رسیدگی میکند؟ چرا وقتی نسرین به هوش میآید، سعید باز هم سکوت میکند و از او نمیپرسد دلیل خیانتش چه بوده؟ همانطور که نسرین خیلی منطقی به پدرش میگوید:«میدونم کارم بد بوده، ولی لااقل میتونستین یکیتون ازم بپرسه چرا؟».گیرم سعید وسوسه و دلبستهی لیلی شده باشد، چرا با آنکه میداند دیگر کوروشی در کار نیست، به لیلی ابراز علاقه نمیکند؟ پاسخِ همهی این پرسشها میتوانست جهان فیلم را کاملتر و دیدنیتر بکند اما نعیمی ترجیح داده یافتن پاسخها را بر عهدهی خود تماشاگر بگذارد، بیآنکه حتا نشانهای در عملکرد کاراکترها بگنجاند.
در سرتاسر فیلم حتا یک بازیِ راضیکننده و نسبتاً مورد قبول نمیبینید. بازیها مصنوعی و نچسب و باورناپذیرند و عدم شخصیتپردازی صحیح نیز به شدت این فاجعه دامن زده است. آزاده زارعی،که با ایفای نقش پیچیده و دشوار «اصغر فرشته» در «آمین خواهیم گفت»، شروعی دلپذیر و شگفتآور در بازیگریِ سینما داشت، در هایلایت از پسِ نقشی به این سادگی برنیامده، هرچند باید دلیل عمدهاش را فیلمنامهی ضعیف اثر دانست. فقط به یاد بیاورید صحنهی حضور سعید را مقابل خانهی لیلی و نحوهی اَدای دیالوگ را با لحنی مصنوعی توسط او که:«آدرسِ منو از کجا آوردین؟!».
بازی پژمان بازغی هیچ کمکی به پرورش نقش و ارتقای سطح فیلم نمیکند. او مثل همهی فیلمهای دیگرش مقابل دوربین میایستد، با چشمانی نیمهخمار و لحنی خشک و طلبکار دیالوگهایی را که زحمت کشیده و حفظ کرده، بیان میکند. ضمن اینکه شخصیت سعید هم معرفی و پرداخت نادرستی دارد. او ابتدا در تیتراژ ابتدایی و به واسطهی صدا، یک مهندس معرفی میشود، ولی در ادامه، پوشش ظاهری و نحوهی برخوردش با خانوادهی کوروش، او را یک لمپنِ اراذل و اوباش و غیرتی جا میزند و دوباره کمی جلوتر، ناگهان با ماشین و لباسهای موجه، قالب یک مهندس آبرومند را به خود میگیرد که آزاداندیشانه پیشنهادِ خیانت میدهد!
سایر بازیگران نیز در حدِ رفع تکلیف مقابل دوربین ظاهر شدهاند.«هایلایت» فیلمی بیدغدغه و خستهکننده است که چوب فیلمنامه و کارگردانی آماتوری اصغر نعیمی را میخورد. فیلمی که حرفی برای گفتن ندارد و در پایان به رسم سریالهای آبکی رسانهی ملی، شخصیتهای معصومش را مقابل دوربین مینشاند تا پیامهای اخلاقیشان را رو به مخاطبِ عصبی فیلم فریاد بزنند و بروند دنبالِ سرنوشتشان اما دستکم فیلم جناب نعیمی این خاصیت را داشت که با پدیدهی تازهای به نام «خیانت ایرانی» آشنا شدیم؛ خیانتی که میانِ آدمهای خوب جامعهی ما در حد وسوسه میماند و هرگز عملی نمیشود! اگر هم عملی بشود، میتوان آن را به سادگی بخشید، مثل سرکشیدنِ یک لیوان آبخوردنِ ساده از دستِ همسر که قطعاً بهتر از نوشیدنِ یک لیوان آبهویج با نامحرم است!
منبع: رکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۸۹۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،ائمه جمعه شهرستانهای دشتستان و سنندج در خطبههای امروز نماز جمعه به نکاتی در مورد اقتصاد و وضعیت معیشت مردم و به ویژه کارگران پرداختند.
به گزارش مهر، حجتالاسلام حسن مصلح در خطبههای نماز جمعه دشتستان اظهار کرد: مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد است که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه چشمانداز، باید پیشرفت کشور در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد افزود: تاکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و با کیفیت و … است و به خاطر تأثیر شگرفی است که اقتصاد میتواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.
امام جمعه دشتستان با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری تاکید کرد: اگر این دو اصل را بپذیریم که بالاترین خدمت به بشریت، نشر معارف دین است و بالاترین خیانت محروم کردن انسانها از حقایق دینی است، آنگاه، خواهیم توانست موقعیت علامه شهید مرتضی مطهری را ارزیابی کنیم.در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهرههایی همساناند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، افزون بر وظایفی که بر عهده عموم طبقات است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد؛ جهاد در برابر تحریف، الحاد، انحراف و التقاط.
وی با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس خاطرنشان کرد: ۱۰ اردیبهشت، سالروز اخراج پرتغالیها از تنگه هرمز و خلیج فارس بعد از ۱۱۷ سال اشغال، توسط شاه عباس صفوی، روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. قدیمیترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به کتابهای باقیمانده از یونان باستان و ۴۵۰ سال پیش از میلاد حضرت مسیح بر میگردد و تا ابد به این نام خواهد ماند.
وی ادامه داد: با وجود محرومیتها و مشکلات متعدد زیرساختی در مناطق غیربرخوردار واگذاری تیم استقلال تهران به هلدینگ خلیج فارس خیانت و ظلم در حق مردم مناطق جنوب است.
امام جمعه دشتستان افزود: در شرایطی که شهرستانهای جنوب و روستاهای توابع آن با مشکلات و محرومیتهای فراوانی دست و پنجه نرم میکنند واگذاری تیم استقلال تهران به هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمیهای منطقه به هیچ عنوان منطقی نیست و نباید پول پتروشیمیها صرف باشگاهداری تیمی شود که هیچ ربطی به این مناطق ندارد.
وی با حمایت از موضع گیری بحق دکتر رضایی نماینده دشتستان دشتستان افزود: در شرایطی که برخی مدارس و مراکز آموزشی درمانی استان بوشهر در گرمای تابستان کولر ندارند و تیمهای ورزشی ما از امکانات حداقلی محرومند بخواهند سرمایه هلدینگ خلیج فارس خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود.
حجتالاسلام مصلح خاطرنشان کرد: از مسؤولان مربوطه درخواست میشود جلوی این ظلم و تبعیض را بگیرند.
امام جمعه سنندج: پیامبر فرموده قبل از خشک شدن عرق کارگران حقوقشان را پرداخت کنیدهمچنین ماموستا فایق رستمی ظهر جمعه در خطبههای این هفته مسجد جامع سنندج اظهار کرد: امروزه چند مؤلفه در توسعه جامعه و پیشبرد اهداف مؤثر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: امنیت کشور، امنیت زندگی مردم، اجرای عدالت در همه عرصهها، رسیدگی به مسکن محرومان و ایجاد اشتغال برای جوانان منجر به توسعه جامعه میشود و باید مسؤولان این موارد را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه امروز مردم در سرنوشت جامعه اثرگذارند، افزود: شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» نیاز به همراهی مردم دارد و مردم باید در این زمینه همراه مسؤولان باشند.
امام جمعه سنندج همچنین به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و مردم غزه اشاره کرد و گفت: تمامی اقدامات رژیم غاصب با به شهادت رساندن ۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر در زمان ۲۰۰ روز شهید و زخمی کردن تعداد زیادی مردم، زن و کودک، کادر درمانی خوی وحشیگری و حیوانی آنها را نشان میدهد.
ماموستا رستمی همچنین ویران شدن مساجد، بیمارستان، بهداشت و مسکن در غزه را از دیگر اقدامات وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیست برشمرد و بیان کرد: تمامی اقدامات این رژیم علیه مردم فلسطین و غزه محکوم است و سازمان ملل نیز باید سکوت خود را بشکند و به حمایت از این مردم مظلوم بپردازد.
وی از دین مبین اسلام به عنوان کاملترین دین نام برد و گفت: خداوند حافظ دین اسلام بوده و هیچ دشمنی نمیتواند آن را از بین ببرد و روزی ریشههای ظلم خشک میشود.
امام جمعه سنندج با تبریک هفته کار و کارگر، تصریح کرد: کارگران تلاشگران به حرکت درآوردن چرخهای تولید هستند.
ماموستا رستمی اضافه کرد: پیامبر مکرم اسلام در مورد کارگران میفرمایند، قبل از خشک شدن عرق کارگران حق و حقوقشان را پرداخت کنید، و این توجه پیامبر مکرم اسلام به افرادی که نقش مهمی در به حرکت درآوردن چرخهای توسعه و تولید دارند نشان از جایگاه ویژه است.
27211
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899817