Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: نخستین جشنواره غذاهای بومی و محلی روستای بازخانه بجنورد که به مناسبت سالروز فجر انقلاب برگزار شده بود، برنامه ای هرچند ساده ولی شیرین و دلنشین بود و لذت گرامیداشت دهه فجر و پیروزی انقلاب را دوچندان کرد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ فعالیت های فرهنگی و هنری زن و مرد نمی شناسد، شهری و روستایی نمی داند، همین که کمی ذوق هنری، دغدغه فرهنگی و علاقه با کمی چاشنی استعداد داشته باشی می توانی در این عرصه نقش آفرین شوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نخستین جشنواره آشپزی بانوان روستای بازخانه، موضوعی بود که هرچند ساده به نظر می رسید ولی ما را به سمت خود کشاند، کاری هنری که به همت کانون فرهنگی و هنری امام علی علیه السلام مسجد المهدی روستای بازخانه به مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر برگزار شده بود.

 

ما که به عنوان داور این جشنواره دعوت شده بودیم، ظهر روز چهارشنبه هجدهم بهمن راهی روستای بازخانه شدیم، روستایی زیبا و توصیف ناپذیر با درختان ردیف به ردیف گیلاس که چشم انتظار فصل بهار بودند، اجرای مسابقه طبق برنامه ریزی بانوان روستا در مدرسه روستا برگزار میشد و ما به محض رسیدن، وارد مدرسه شدیم. هرچند حریم مدرسه حد و حدود مشخصی نداشت ولی شرکت کنندگان در جشنواره همراه فرزندان خود در ورودی درب به استقبال ما آمدند و ما را به داخل مدرسه راهنمایی کردند.

 

 

دو ردیف میز با غذاهای مختلف در سالن ورودی مدرسه چیده شده بود که اکثر غذاها بومی و محلی بود از جمله آش قلیه، فتیر، قوروتو، فتیر مسکه، آش رشته و کاچی و هر غذایی هم با سلیقه خانومانه و ظریف تزیین شده بود. در مجموع 14 شرکت کننده در جشنواره حضور یافته بودند که البته برخی از شرکت کنندگان دو یا سه قلم غذا تهیه کرده بودند.

 

هاشم شیرازیان، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی که ما را در این برنامه فرهنگی همراهی می کرد در جمع بانوان هنرمند مسجدی، از فعالیت و ذوق هنری بانوان تقدیر و تشکر کرد و گفت: این حضور و علاقه و گردهمایی خواهران خصوصا به مناسبت جشن انقلاب، جای بسی دلگرمی و سپاسگزاری را دارد و امیدواریم سال های آینده هم شاهد برگزاری این جشنواره و حتی به صورت فراروستایی باشیم.

 

وی کانون فرهنگی و هنری امام علی علیه السلام مسجد المهدی روستای بازخانه را یکی از کانون های فعال معرفی کرد که علاوه بر اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مناسبتی، از مشارکت قشرهای مختلف مردم از کودک تا پیرمرد و زن و مرد بهره می گیرد.

 

 

زمزمه بانوان نشان می داد که صبرشان به سر رسیده و منتظر اجرای مسابقه و داوری هستند، ما هم بدون فوت وقت به سراغ غذاها رفتیم و از یک گوشه میز تمامی غذاها را تست کردیم. غذاهایی خوش طعم و خوشمزه که طعم و رنگ و لعاب آن نشان می داد زمان و دقت زیادی را صرف طبخ کرده اند، که به گفته کارشناس واحد خواهران دبیرخانه مساجد که به عنوان یکی از داوران ما را همراهی می کرد، انتخاب بهترین را برای ما سخت می کرد.

 

برخی از بانوان در توضیح روش پخت و استفاده از مواد اولیه بسیار کارشناسانه صحبت می کردند که چگونه به همه جنبه های آشپزی از سلامت غذا گرفته تا اقتصادی بودن آن توجه داشته اند، به گونه ای که من به عنوان داور سکوت کرده و ترجیح می دادم از این بانوان هنرمند کسب تجربه کنم.

 

از جوان ترین بانوی روستا تا مسن ترین و حتی خواهر شهید روستا هم در این جشنواره شرکت کرده بود و نمیشد بی تفاوت به این همه ذوق و شور و هنر، فقط به طعم، رنگ، تزئین و مزه غذا رأی داد و باید تصمیمی می گرفتیم که این جشن که به بهانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، همچون پیروزی انقلاب، شیرین و دلنشین می شد.

 

 

هیئت داوران جشنواره در انتهای برنامه با تقدیر و سپاس از حضور همه بانوان، لیست شرکت کنندگان را قرعه کشی کرد که در نهایت عاطفه فاطمی، ثریا محمدی و توران عیوضی پور با غذاهای محلی آش قلیه، فتیر مسکه و کاچی به عنوان برگزیده انتخاب شدند و هدایایی به رسم یادبود به آنان اهدا شد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد خراسان شمالی در انتهای برنامه با توجه با حضور و استقبال بانوان از این جشنواره قول داد برای همه شرکت کنندگان لوح یادبود صادر و برای همه کودکان و دانش آموزان روستا که سرودی بسیار زیبا اجرا کردند، کتاب های داستان  هدیه کند.

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه تخصصی غنی سازی اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای نوجوانان و جوانان در ایام تابستان، اظهار کرد: جریان‌سازی، پشتیبانی و نظام‌مند کردن فعالیت‌های تابستانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در این کارگروه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خلاقانه و طرح ایده‌های جدید برای اوقات فراغت موجب بهره‌مندی هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان از برنامه‌های تابستانی خواهد شد، گفت: مساجد می‌توانند نقش مهمی در بحث عدالت فرهنگی و گسترش برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات داشته باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: فضای معنوی مساجد می‌تواند تاثیر عمیقی در گسترش برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در بین جوانان و نوجوانان داشته باشد.

آمون به شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز اشاره کرد و ادامه داد: امروز بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری در سطح استان اردبیل می‌توانند به عنوان پاتوق فرهنگی و تربیتی نوجوانان و جوانان نقش مهمی در اجرای برنامه های تابستانی و غنی سازی اوقات فراغت آن‌ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه تعاملات و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن طرح «مسجد، کانون نشاط» لازم و ضروری است.

کد خبر 6093446

دیگر خبرها

  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان