Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@23:35:24 GMT

لاتاری؛ کاری از محمد حسین حاتمی کیمیا!

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۹۲۰۹۰

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- نام محمد حسین مهدویان به عنوان کارگردان فیلم «لاتاری» این انتظار را در بیننده ایجاد می کرد که رگه‌هایی از دو فیلم موفق قبلی او – ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز- را احساس کند. البته مشخص است که یک فیلم داستانی با مستند یا تاریخی تفاوت دارد ولی هر کارگردان هویت یا «تم» ی پیدا کند و علاقه مندان همان را دنبال می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر امضای او را پای کار می بینی و این گونه است که در متفاوت ترین آثار حسن فتحی هم امضای او دیده می شود.

پیش تر تصور می شد محمد حسین مهدویان می خواهد یا می تواند نماینده نسل تازه ای در سینمای ایران باشد که هم با سینمای تجاری فاصله دارد، هم با سینمای شعاری و حمایت شده. اما به نظر می رسد او هنوز فوت کاسه گری را از حاتمی کیا یاد نگرفته و فن کافی نیست.

حاتمی کیا می داند در چه زمانی چه فیلمی بسازد که هم ژست او را به هم نزند، هم مقبول تماشاگر باشد و هم اگر گفتند ایدیولوژیک است بگوید نیست و داستانی است و اگر بگویند ایدیولوژیک نیست نشان هایی بگذارد و بگوید هست و این گونه است که بدون نشان دادن حتی یک تصویر از بشار اسد یا به کار بردن تعبیر «مدافعان حرم» یک اکشن دیدنی و پر از جلوه های ویژه و لحظات پر التهاب می سازد به نام «به وقت شام».


«لاتاری» اما یک ملغمه است. هم می خواهد از «آژانس شیشه ای» حاتمی کیا تقلید کند و هم از« رضا موتوری» مسعود کیمیایی. منتها یک نکته ظریف که کارگردان متولد 1360 درنیافته این است که « قیصر» در اواخر دهه 40 یک اثر آوانگارد بود و در سال 96 دیگر نمی توان چاقو به دست « امیر علی» داد تا همه به یاد بهروز وثوقی بیفتند و کاملا از مد افتاده است.

البته کارگردان هم این را شاید می داند چون اینجا این امیر علی نیست که کار را تمام می کند یک مأمور مصلحت اندیش و قانون مند است که گلوله را شلیک می کند و جای دیگر روح حاج کاظم آژانس شیشه ای در هادی حجازی فر حلول می کند.

فیلم می خواهد بگوید ناموس همان خاک است و اگر پدر کوتاهی می کند دیگران وارد عمل می شوند. جالب این که پدر و خواهر پی گیر نیستند و برادرش هم عذر موجهی دارد و کار را امیرعلی می خواهد انجام می دهد. اما نه به تنهایی و به تشخیص خودش که با هدایت دیگری و این لابد وجه تمایز با دهه 40 است.

پول ندارد و پول سفر را عمو علی با فروش اتومبیل اش باید تأمین کند تا یادمان نرود قرار است همان حاج کاظم آژانس شیشه ای باشد!

زور کافی هم ندارد و قس علی هذا و نمی خواهم قصه را بگویم.

این که امیرعلی قهرمان داستان است اما کافی نیست تا باور کنیم نسل جوان کنونی را نمایندگی می کند. خود مهدویان هم می داند کافی نیست و به خاطر همین در صحنه های متعدد او را پای لپ تاپ و تلگرام نشان می دهد وحتی کنار قبر هم لپ تاپ چک می کند.

تفاوت نسل امروز با قهرمانان بهروز وثوقی اما تنها در اینها نیست. این همان نکته ای است که آقای مهدویان درنیافته و موجب شده حین تماشای فیلم مدام از خود بپرسیم این سکانس شبیه کدام فیلم حاتمی کیا یا کیمیایی است؟ کاش این فیلم را برای این دو کارگردان در کنار هم و با حضور ناظران نشان دهند تا ببینیم چه حسی به آنها دست می دهد.


لاتاری فیلم سرگرم کننده و جوان پسندانه ای است و احتمالا اگر مشکلی برای اکران پیدا نکند خوب هم می فروشد. اما در کارنامه مهدویان یک موفقیت به حساب نمی آید و اگر بخواهد این گونه فیلم بسازد از راهی که انتخاب کرده بود کاملا دور می افتد. نمی گوییم همیشه باید مستند و تاریخی بسازد. می گوییم خلق را تقلیدشان بر باد داد و اگر هم می خواهد ارجاع دهد یا عین این فیلم و آن فیلم را تکرار کند باید همراه با ظرایفی باشد.

مرحوم هوشنگ کاووسی با تلفیق دو واژه فیلم و فارسی و نوشتن آنها به صورت سر هم « فیلمفارسی» می خواست بگوید تنها زبان این فیلم ها فارسی است و نمی توان نماد سینمای ایران دانست و عمد داشت تا بگوید « فیلمفارسی» است نه «فیلمِ فارسی» چون درباره « فیلم بودن» برخی و شاید اغلب آنها تردید داشت.

جناب محمد حسین مهدویان نیز مسعود کیمیایی را ابراهیم حاتمی کیا تلفیق کرده و شاید بتوان نام سینمای جدید او را که در لاتاری جلوه کرده « حاتمی کیمیا» گذاشت و البته مانند مرحوم هوشنگ کاووسی جسارت نداریم دو کلمه را به هم بچسبانیم.

این که سینمای قهرمان پرور مسعود کیمیایی به راه حل های فردی و تصمیم های شخصی باور دارد چه ربطی به ابراهیم حاتمی کیا دارد که با زمانه را با زیرکی می شناسد و بلد است که به ظاهر ایدیولوژی فیلم عامه پسند بسازد و اشک تماشاگر را درآورد و رضایت نهادهای خاص را برای سرمایه گذاری و تبلیغ جلب کند پرسشی است که ما هم برای آن پاسخی نداریم.

وقتی من ی که منتقد سینما نیستم و فیلم ها را بر اساس علایق شخصی و نام کارگردانان دنبال می کنم با یک بار تماشای لاتاری در جشنواره فیلم فجر این همه شباهت خواسته و ناخواسته بین این فیلم با قهرمانان و ضد قهرمانان فیلم های کیمیایی و حاتمی کیا را احساس کرده ام حساب کنید منتقدان حرفه ای چند فقره برای برشمردن دارند.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از به سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال بانوان از 20 تا 24 اردیبهشت ماه در مرکز ملی فوتبال برگزار می شود. به همین منظور مریم آزمون، سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان اسامی بازیکنان دعوت شده به این اردو را به شرح زیر اعلام کرد:

کیمیا کافی، سارا دیدار (خراسان رضوی)
مریم ایزدپناه ، فهیمه ارزانی (کهکیلویه و بویراحمد)
فاطمه رضایی، سمیه آوج، نرگس خانی (البرز)
غزل مرشدی، نگین نقدی (کرمانشاه)
الهه جاویدان (بوشهر)
مینا ایری (گلستان)
زینب اسماعیلی (مازندران)
راحیل جعفری (فارس)
کیمیا نوری (تهران)
فاطمه شبان، مرضیه فیضی (اصفهان)
سمیرا محمدی، سوینچ سلیمانی (آذربایجان شرقی)
رقیه جلال نسب (خوزستان)
مرضیه نیکخواه، آتنا توفیق (همدان)
کوثر عنبری، روژین تمریان، فاطمه یوسفی، مریم نامی (ایلام)
مائده بیرنگ (گیلان)

دیگر خبرها

  • محمد حسین میثاقی به سیم آخر زد | همه چیز به سن و سال نیست شما بیجا می‌کنی که...
  • فهرست نامزدهای اصولگرا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • کشتی‌گیر شیروانی مدال برنز قهرمانی کشور را کسب کرد
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • دومین برد متوالی نساجی با ساکت/ ذوب‌آهن باز هم در خانه شکست خورد
  • رامین حسین‌پور بهترین آهنگساز یک فستیوال بین‌المللی شد
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • انتشار لیست کاندیداهای دور دوم انتخابات تهران +کد انتخابی نامزدها
  • اعلام اسامی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران