Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از روز سه‌شنبه (17 بهمن‌ماه) تخفيف‌هاي عدم خسارت بيمه ثالث تغيير کرده است. اين تغييرات براساس آيين‌نامه اجرايي ماده 18 قانون بيمه شخص ثالث اعمال مي‌شود.
به گزارش ايسنا، براساس ماده 6 آيين‌نامه جديد تخفيف عدم خسارت سالانه از 10 درصد به 5 درصد کاهش يافته و حداکثر تخفيف همان 70 درصد خواهد بود که در يک دوره 14 ساله به حداکثر تخفيف مي‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در نگاه اول اين موضوع مي‌تواند يک نکته منفي تلقي مي‌شود اما بايد خاطرنشان کرد بيمه ايران به منظور جلوگيري از ضرر و زيان مالکان دوره انتظاري را در نظر گرفته است تا قيمت بيمه افزايش پيدا نکند.

به صورتي که تخفيف يک بيمه‌نامه با 5 سال تخفيف در آيين‌نامه قديم 40 درصد بود که در آيين‌نامه جديد 3 سال دوره انتظار در نظر گرفته شده تا بيمه با 6 سال عدم خسارت تمديد شود.
اما از سوي ديگر اين قانون تا حدي به نفع مشتريان نيز اصلاح شده است، بدين صورت که در گذشته بيمه‌گذاران اعتراض داشتند که با يک بار خسارت نبايد تمام تخفيفات سال‌هاي گذشته از بين برود. اين دغدغه مردم در آيين‌نامه جديد بر طرف شده و از اين پس در صورت خسارت تمام تخفيفات بيمه‌گذار به يک‌باره از بين نمي‌رود بلکه اين کاهش تخفيفات پلکاني است.
همچنين
ماده 4 ـ حق بيمه پايه آن دسته از وسايل نقليه‌اي که مشمول هر يک از بندهاي جدول زير باشند، به ميزان درصدهاي تعيين شده افزايش مي‌يابد:
رديف
مصاديق افزايش حق بيمه پايه
درصد افزايش حق بيمه پايه
1
وسايل نقليه سواري با کاربري آژانس و تاکسي و مسافرکش شخصي درون شهري
10
2
وسايل نقليه سواري تاکسي و مسافرکش شخصي برون شهري
20
3
وسايل نقليه ويژه حمل مواد سوختي مايع و گازي شکل
25
4
وسايل نقليه ويژه حمل مواد منفجره و خطرناک
50
5
وسايل نقليه مورد استفاده در تعليم و آزمون رانندگي
15
6
وسايل نقليه که براي مسابقات رانندگي به کار مي‌روند
50
7
موتورسيکلت‌هايي که براي مسابقات رانندگي به کار مي‌روند
30
8
وسايل نقليه‌اي که حسب مقررات، ملزم به داشتن معاينه فني بوده و فاقد آن باشند
5
9
وسايل نقليه‌اي که مجاز به اتصال يدک اضافي باشند، بابت اتصال هر يدک اضافي
15
10
وسايل نقليه‌اي که بيش از 15 سال از سال ساخت آنها گذشته باشد
به ازاي هر سال مازاد بر 15 سال، 2 درصد (حداکثر 20 درصد)
11
وسايل نقليه‌اي که دارنده آن طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمايي و رانندگي داراي نمره منفي باشد
به ازاي هر نمره منفي در زمان خريد بيمه‌نامه 1 درصد (حداکثر 30 درصد)
12
وسايل نقليه‌اي که طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمايي و رانندگي داراي تخلفات حادثه‌ساز ثبت شده باشند.
به ازاي هر تخلف حادثه‌ساز ثبت شده در دوره اعتبار بيمه‌نامه قبلي نيم درصد (حداکثر تا 3 درصد)
ماده 5-به حق بيمه پايه آن دسته از وسايل نقليه که مشمول هر يک از بندهاي جدول زير باشند، به ميزان درصدهاي تعيين شده تخفيف تعلق مي گيرد:
رديف
مصاديق تخفيف حق بيمه پايه
درصد تخفيف حق بيمه پايه
1
وسايل نقليه اي که براي اولين بار شماره گذاري مي شوند
5
2
وسايل نقليه عمومي شهري حمل مسافر با ظرفيت بيش از شش نفر شامل اتوبوس، ميني بوس، ون و استيشن
50
3
وسايل نقليه اي که دارنده آن وفق آيين نامه موضوع تبصره (5) ماده (18) قانون داراي گواهينامه معتبر طي دوره هاي آموزشي رانندگي ايمن و کم خطر باشد
10
ماده 6-در صورتي که خسارتي از محل بيمه نامه پرداخت نشود، بيمه گر موظف است پس از اعمال تخفيفات موضوع ماده (5) اين آيين نامه، از سال دوم به بعد هنگام تجديد بيمه نامه به ازاي هر سال پنج درصد و حداکثر هفتاد درصد تخفيف عدم خسارت در حق بيمه پايه موضوع ماده (3) اين آيين نامه اعمال نمايد. اين تخفيف در جدول موضوع تبصره (2) اين ماده به عنوان واحد محسوب مي شود.
تبصره 1-مادامي که درصد تخفيف عدم خسارتي که به موجب مقررات قبلي به دارنده تعلق گرفته است بيش از درصدهاي متعلقه طبق اين آيين نامه باشد، هنگام تجديد بيمه نامه درصد تخفيف قبلي ملاک عمل قرار مي گيرد.
تبصره 2-درصد تخفيف عدم خسارت آن دسته از دارندگاني که در مدت اعتبار بيمه نامه موجب پرداخت خسارت از محل بيمه نامه شوند، هنگام تجديد بيمه نامه به تناسب نوع و تعداد خسارت، به شرح جدول زير کاهش مي يابد:
تعداد خسارت / نوع خسارت
يک بار
دو بار
سه بار و بيشتر
مالي
20 واحد
30 واحد
40 واحد
بدني
30 واحد
70 واحد
100 واحد
تبصره 3-در صورتي که در طول مدت اعتبار بيمه نامه، در يک حادثه بيمه گر هم خسارت مالي و هم خسارت بدني پرداخت نموده باشد، صرفا واحدهاي مقرر براي خسارت هاي بدني ملاک محاسبه خواهند بود.
تبصره 4-در صورتي که دارنده فاقد تخفيف باشد يا کاهش ميزان تخفيف وي بر اساس جدول فوق بيش از درصد تخفيف سال هاي قبل باشد، حق بيمه پايه موضوع ماده (3) اين آيين نامه معادل مابه التفاوت آنها افزايش خواهد يافت.
ماده 7-حق بيمه پايه اي که با رعايت ماده (3) اين آيين نامه تعيين مي شود براي بيمه نامه هايي با مدت يک سال است و چنانچه مدت بيمه نامه کمتر از يک سال باشد، حق بيمه پايه آن به شرح جدول زير محاسبه خواهد شد:
مدت بيمه
حق بيمه پايه بر مبناي حق بيمه يک ساله
تا پنج روز
5 درصد
از شش روز تا پانزده روز
10 درصد
از شانزده روز تا سي روز
15 درصد
از سي و يک روز تا شصت روز
25 درصد
از شصت و يک روز تا نود روز
30 درصد
از نود و يک روز تا صد و بيست روز
40 درصد
از صد و بيست و يک روز تا صد و پنجاه روز
50 درصد
از صد و پنجاه و يک روز تا صد و هشتاد روز
60 درصد
از صد و هشتاد و يک روز تا دويست و هفتاد روز
80 درصد
از دويست و هفتاد و يک روز تا سيصد و شصت و پنج روز
100 درصد
ماده 8-بيمه گر مجاز است با رعايت شرايط زير حق بيمه شخص ثالث بيمه نامه هاي يک ساله را به صورت اقساطي دريافت نمايد:
الف-در صورتي که شخص حقوقي متعهد شود که اقساط حق بيمه وسايل نقليه متعلق به خود يا کارکنان خود و يا والدين، همسر و يا اولاد کارکنان را از حقوق آنها کسر و در وجه بيمه گر پرداخت نمايد، بايد حداقل بيست و پنج درصد مبلغ حق بيمه همزمان با صدور بيمه نامه دريافت گردد و باقيمانده حق بيمه به نحوي تقسيط شود که کل حق بيمه حداکثر در شش ماه اول اعتبار بيمه نامه وصول شود.

ب-براي ساير اشخاص حقيقي در صورتي که حداقل 50 درصد مبلغ حق بيمه همزمان با صدور بيمه نامه دريافت گردد و باقيمانده حق بيمه به نحوي تقسيط شود که کل حق بيمه حداکثر در شش ماه اول اعتبار بيه نامه وصول شود.
تبصره 1-بيمه گر موظف است در بيمه نامه قسطي مبلغ هر قسط و سررسيد آن را درج نمايد.
تبصره 2-در صورت انتقال مالکيت وسيله نقليه به ديگري، انتقال گيرنده مسئول پرداخت اقساط باقيمانده حق بيمه (اعم از سررسيد شده يا سررسيده نشده) خواهد بود.
تبصره 3-تاخير در پرداخت يا عدم پرداخت اقساط حق بيمه رافع مسئوليت بيمه گر در قبال زيان ديدگان و ساير اشخاص ذي نفع نسيت و بيمه گر موظف به ايفاي تعهدات قانوني مربوط است.
ماده 9-چنانچه بيمه گذار، بيمه گر جديدي را براي تجديد بيمه شخص ثالث انتخاب نمايد بيمه گر جديد موظف است با توجه به سوابق قبلي وي طبق مفاد اين آيين نامه حق بيمه مربوط را با اعمال تخفيفات و اضافه نرخ هاي وي محاسبه و دريافت نمايد.

ماده 10-نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است ظرف سه ماه پس از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه، اماکن دسترسي بيمه مرکزي و صندوق تامين خسارت هاي بدني را به سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان و نمرات منفي ثبت شده فراهم نمايد تا در اختيار بيمه گر قرار گيرد.
ماده 11-نحوه اجراي اين آيين نامه در خصوص ثبت اطلاعات و بيمه نمودن خودروهاي نيروهاي مسلح و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و سازمان هاي وابسته و خودروهاي متعلق به دستگاه هاي امنيتي طبق دستور العمل مشترکي خواهد بود که توسط بيمه مرکزي و وزارتخانه هاي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و اطلاعات تهيه و ابلاغ مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۴۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در صفحه ویراستی خود نوشت: نقش آموزش‌وپرورش در مهارت‌آموزی، سال‌هاست که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و در دیدار روز گذشته کارگران نیز مجدد به آن اشاره فرمودند.

وی افزود: از مسیر تقویت آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی، به عنوان یکی از قطعه‌های پازل توسعه اقتصادی کشور، برنامه‌ریزی شد؛ دولت مردمی در جلسه دیروز هیئت وزیران، به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، آیین نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را تصویب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • فوری/ خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • تمدید تخفیف ۵۰ درصدی عوارض آزادراه تبریز- سهند برای ساکنان شهر جدید سهند 
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان