Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییر نام خیابان‌های اردکان اولین ابتکار مردم بود که مثل توپ در کل ایران صدا کرد و باعث شد فردای آن روز نیروهای نظامی با ماشین های مجهز در خیابان های اردکان پخش شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از اردکان گویا؛ با ورود به دهه زیبای فجر و یادآوری روزهای زیبای انقلاب برای مرور این خاطرات به سراغ یکی از انقلابی های اردکان رفتیم تا از حال و هوای آن روزهای اردکان مطلع شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا میراحمدی  اردکانی معلم بازنشسته و انقلابی شهرستان اردکان از روزهای ابتدایی انقلاب در اردکان می گوید.

وی با اشاره به دوره شاه که ایران ظلم کده ای بیشتر نبود گفت: بعد از شهادت مصطفی خمینی در سال 57 بود که همه شهرها برای مصطفی خمینی مراسم گرفتند و نام امام بر سر مجالس برده شد و اتش زیرخاکستر شعله ور شد و انقلاب اسلامی را پدید اورد.

این انقلابی فعال افزود: در اردکان نیز با رهبری آیت الله خاتمی(ره) بعضی از جریان های انقلابی پدید آمد که در ایران نمونه بود. قبل از آن جلسه های مذهبی در اردکان بود که از سال 42فعالیت مذهبی داشتند و زیر نظر آیت الله خاتمی و با سرپرستی آیت الله علی بهجتی پیش میرفت که آیت الله خاتمی همیشه می گفتند که امیدشان به این جلسات مذهبی است.

وی ادامه داد: با شروع انقلاب تعدادی از این جوانان با محوریت علی سپهری شروع به کارهای انقلابی کردند.

میراحمدی اظهار داشت: در سال 47 برای خواندن نمازعید فطر به بیابان های انتهای اردکان رفتیم و جمعیت بسیار زیادی برای شرکت در این نماز آمدند. قبل از نماز با بچه های انقلابی تصمیم گرفتیم که نام خیابان های اردکان را عوض کنیم برای مثال نام خیابان پهلوی را خیابان امام گذاشتیم، خیابان شاپور به نام خیابان طالقانی و به همین ترتیب نام خیابان ها تغییر دادیم و در برگه ای تحویل آیت الله خاتمی دادیم که ایشان بعد از اقامه نماز عید فطر گفتند: مردم اردکان اکثریت شما در اینجا حضور دارید و شهردار اردکان باید طبق خواسته مردم باشد و شروع کردند نام خیابان ها را پشت هم خواندن و مردم نیز با صحیح است صحیح است گفته های ایشان را تایید می کردند.

وی تاکید کرد: پایگاه انقلابی های اردکان در مسجد قرائت خانه روبروی حوزه علمیه بود که با شهربانی آن زمان 100متر بیشتر فاصله نداشت و جالب اینجا بود که تا پایان انقلاب این پایگاه لو نرفت و خداوند پرده ای بر چشم دشمنان افکنده بود که این مکان را نبینند. عصر همان روز در این مسجد تابلو هایی با نام های جدید با کمک چند تن از انقلابیون اردکان  تهیه کردیم.

وی ادامه داد: تابلوهایی تهیه شد و 20نفر از بچه ها باهم جمع شدیم تا نام خیابان ها را با تابلوهایی که اماده کرده بودیم تغییر دهیم، چند تن از دوستان کلاه هایی نخی به سر کشیده بودند که شناسایی نشوند و بیل هایی که مخصوص آب یاری زمین بود برداشتیم و به سمت تابلو ها رفتیم.

معلم بازنشسته اردکانی عنوان کرد: با رسیدن به هر تابلو، بیل را زیر تابلو می کردیم و با یک فشار تابلو ها را پایین می آوردیم و سریع تابلوهای جدید را نصب می کردیم، شاید نیم ساعت نشد که تمام تابلو ها را تغییر دادیم. این اولین ابتکار مردم اردکان بود که مثل توپ در کل ایران صدا کرد و باعث شد فردای آن روز نیروهای نظامی با ماشین های مجهز در خیابان های اردکان پخش شود.

وی ادامه داد: حتی شنیدیم که رئیس شهربانی یزد از این کار تعجب کرده بود و به زیردست خود گفته بود که چرا این ها را به رگبار نبستید که او نیز در جواب گفته بود، غافلگیر شدیم! قبل از آن که این نیروها به خود بیایند تابلو ها عوض شده بود.

وی با اشاره به اعتصابات آن زمان گفت: معلمین دبیرستان شرف همگی اعتصاب کردند و اردکان که یکی از معدود شهرهایی شد که تا انقلاب هیچ کس نتوانست این اعتصاب را بشکند.

میراحمدی افزود: یکی از چیزهایی که بسیار باعث رنجش انقلابیان اردکان شده بود حضور مجسمه شاه در پارکشهر اردکان بود که در شب شام عاشورا  با نقشه قبلی دسته شام غریبان را به پارک شهر کشاندند و با هماهنگی هایی ک اقای سپهری انجام داده بود،مجسمه شاه پایین کشیده شد و نیروهای انقلابی قبل از آن که شهربانی به خود بیاید محل را ترک کردند که فقط در مسیر برگشت به علت پهن کردن لاستیک برای ایجاد سنگر،چندتن از نیروها روی این لاستیک ها رفتند و پایشان شکست اما هیچ کدام توسط نیروی شهربانی زخمی یا کشته نشد، در حالی که در شیراز بخاطر پایین کشیدن مجسمه شاه بیش از 40 شهید داده بودند اما در اردکان با ابتکاری که شد اتفاقی نیفتاد.

وی تصریح کرد: اردکان یکی از مراکزی بود که نصف جنوب کشور را برای پخش اعلامیه پوشش میداد. در اردکان اعلامیه ها چاپ و تکثیر میشد و به جنوب کشور ارسال می شد. هیچ کس متوجه نمیشد که مرکز چاپ این اعلامیه ها کجاست. در اردکان برای پخش اعلامیه ها نیز مردم کمک بسیاری می کردند، به یاد دارم که حاج اقای شاکر اعلامیه ها را زیر عبای خود مخفی میکرد و در هنگامی که مردم درحال نماز بودن آنها را در جامهری مسجد می گذاشت و چون روحانی بود کسی متوجه پخش اعلامیه ها توسط او نمی شد و به او شک نمیکردند.

میراحمدی ادامه داد: پخش اعلامیه در اردکان توسط دانش آموزان دبیرستانی انجام میشد و برای این کار حتی در سرما سر از پا نمیشناختند و ما نیز استقبال میکردیم چرا که این نیروها چون کوچک بودند کمتر جلب توجه میکردند و کسی با آنها کاری نداشت.

وی در خصوص استقبال از حجت السلام فلسفی گفت: ما برای استقبال از اقای فلسفی وانتی را تدارک دیدیم که روی آن بلندگو نصب کردیم و در سطح شهر از مردم می خواستیم تا برای استقبال از آقای فلسفی با ما همراهی کنند. عده ای از دوستان با سه ماشینی که تدارک دیدیم تا طرف بارجین میبد برای استقبال رفتیم، ماشین شهربانی ما را تعقیب کرد و در کنار ماشین ایستاد، با رسیدن ماشین شهربانی همه ما پا به فرار گذاشتیم و تنها کسی که در کنار ماشین ماند جناب سپهری بود.

میراحمدی ادامه داد: من چون در شب گذشته در حال رفتن به محل تجمع انقلابیون بودم و توسط نیروی شهربانی دیده شده بودم و گفته بودم که به محفل انس با قران می روم فرار کردم که مبادا چهره ام شناسایی شود و دیگر نتوانم فعالیت کنم. شهربانی با رسیدن به ماشین از جناب سپهری پرسید که چرا روی وانت بلندگو بسته اند که سپهری در پاسخ گفته بود که حوزه علمیه بسته است و رئیس شهربانی از او خواست که بلندگو را پایین بیاورد ولی علی سپهری گفته بود من نبستم که بخواهم پایین بیاورم، حوزه علمیه باید پایین بیاورد و رئیس شهربانی با دیدن وضعیت محل را ترک کرد، بعد از رفتن شهربانی ما به خدمت سپهری رسیدیم و گفتیم: خوب جواب شهربانی دادی و سپهری به شوخی گفت: شما هم خوب فرار کردید!

فعال انقلابی اذعان داشت: بعد از ورود آیت الله فلسفی که به همراه آیت الله صدوقی و حجت السلام راشد و چند تن از بزرگان آمده بودند شهربانی با دیدن مردم مانع عبور آنها به حوزه علمیه شد که مردم با ایستادگی خود نیروها را چون کاغذ مچاله کردند و کنار گذاشتند و آن روز آیت الله فلسفی علارغم ممنوع المنبر بودند، نزدیک به 45 دقیقه سخنرانی کردند و بعد از آن در خانه آیت الله خاتمی مهمان شدند و قیام 10فروردین یزد در این خانه برنامه ریزی شد و 10فروردین یزد که چهلم شهدای قم بود در ایران زبان زد شد و رژیم شیرازه کار را از دست داد.

وی در خصوص لحظه ورود امام خمینی(ره) به ایران گفت: ما با شنیدن خبر ورود امام خمینی(ره)دو اتوبوس گرفتیم و به تهران رفتیم و امام آمدند و در بهشت زهرا آن صحبت های طوفانی را انجام دادند و در خود اردکان نیز تلویزیون بزرگی در تالار تختی قرار داده بودند تا مردم از تلویزیون ورود امام را ببینند که متاسفانه بعد از نشان دادن تصویر امام برنامه قطع شده بود و برنامه های طاغوتی را نشان داده بودند. اما چیزی که آن روز خبرگزاری ها مخابره کردند این چنین بود که از زمان تاریخ مدون جهان از هیچ شخصیتی به اندازه امام خمینی(ره) استقبال نشده بود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است

نشست خبری سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برپا شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری، این دوره از نمایشگاه کتاب امروز (یکشنبه، شانزدهم اردیبهشت) در مصلی امام خمینی(ره) تهران درحال برگزاری است.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در سخنانی اظهار کرد: سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت در مصلی تهران ادامه خواهد داشت.

او افزود: نمایشگاه کتاب بزرگترین اجتماعی مردمی، حول محور دانش ، آگاهی و کتاب شکل می‌گیرد که با همت نهادهای مختلف برگزار می‌شود. امیدواریم این رویداد با حضور مشتاقانه ناشران خودمان در دو بخش مجازی و حضوری، به نقطه عطفی در فعالیت‌های فرهنگی، پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود.

احمدوند با بیان اینکه نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای را در تقویم خانواده‌های ایرانی دارد، گفت: از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کنم تا از برنامه‌های متعدد فرهنگی که در بخش‌های مختلف برگزاری می‌شود، استفاده کنند. امیدوارم میزبان شایسته برای فعالیت‌های فرهنگی ناشران ارجمند و مردمان عزیز باشیم.

رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه تلاش شده ضعف‌های مختلف نمایشگاه کاهش پیدا کند و ضعف‌ها را جبران کنیم، خاطرنشان کرد: برای افزایش سطح رضایت‌مندی مردم از نمایشگاه در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن، پیش از آغاز نمایشگاه نقشه کامل بخش‌های نمایشگاه تا فردا در دسترس رسانه‌ها قرار گیرد تا به اطلاع مردم برسد. این اتفاق برای نخستین بار پیش از شروع نمایشگاه کتاب، مردم و رسانه‌ها از جزئیات جانمایی ناشران پیش از نمایشگاه مطلع خواهد کرد.
 
او سپس با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی نیز گفت: برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین در زمان برپایی نمایشگاه خواهیم داشت و نماسازی برای پاسداشت و مجاهدت‌های مردم غزه تدارک دیده شده، همچنین به دلیل همزمانی دهه کرامت و جایگاه زنان و دختران، برنامه‌هایی در نظر داریم. 

احمدوند با اشاره به برگزاری همزمان نمایشگاه حضوری و مجازی کتاب گفت: امیدوارم با همکاری شرکت پست، پاسخ‌دهی مناسب به درخواست و سفارش مردم با شرایط مطلوب‌تری صورت بگیرد. حضور کتابفروشان در بخش مجازی کتاب با رفع نواقصی که سال گذشته داشت، ادامه خواهد داشت.

او با پیش‌بینی حضور گسترده مردم، درخواست کرد: مردم حضور خود را در تایم روزانه برگزاری نمایشگاه، در ساعت‌های مختلفی تقسیم کنند تا با تراکم جمعیت کمتری مواجه شویم.  

احمدوند درباره برنامه‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب گفت: حدود ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه حاضر خواهند بود که قریب ۵۰ هزار عنوان عرضه خواهد شد، پیش‌بینی می‌کنیم از لحاظ حجم بار دریافتی امسال افزایش داشته باشیم و حدود ۷۰ تن مرسوله خارجی داشته باشیم. امسال روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی، رویدادی درباره نشر ایران خواهیم داشت و این رویداد براساس نیاز معرفی بیشتر، نشر ایران به ناشران خارجی به ویژه ناشران و کارگزاران منطقه‌ای پیش‌بینی شده است. امیدواریم این اتفاق، شروع ارتباط ناشران با جامعه جهانی نشر باشد.

علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب هم با اشاره به ارزیابی صورت گرفته از دوره گذشته نمایشگاه کتاب، گفت: امیدوارم این اتفاق به فرایند کار جدیدی تبدل شود. آنچه در دوره گذشته و این دوره تجربه می‌شود، نمایشگاهی به وسعت مرزهای کشورهای ایران عزیز است و تلاش می‌شود اتفاقاتی که در محل گردهمایی [مصلی] رخ می‌دهد، در سراسر کشور فراهم شود که بخشی از اتفاق، بخش مجازی است و بخش دیگر مرهون رسانه‌ها است.

او با تشکر از ۷۰ دستگاه و نهاد دخیل در برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: همه ناشران در بخش مسقف جانمایی شده‌اند و دیگر سازه موقتی نداریم. همچنین عمده کارگاه‌های ساخت و ساز که محل عبور مرور بود، جمع‌آوری و محیط بهسازی شده است. 

سخنگوی نمایشگاه کتاب با اشاره به افزایش ۵ هزارتایی پارکینگ‌ها، گفت: با این حال از عموم مردم درخواست می‌کنیم، برای بازدید از نمایشگاه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ شهرداری وعده کرده سرفاصله قطارها را کوتاهتر کند. سه درب جدید به مصلی اضافه شده است؛ دو در برای ورود نفرات و یک در برای ورود خودرویی در نظر گرفتیم. در واقع از سه جهت خیابان قنبرزاده، خیابان شهید بهشتی و اتوبان مدرس، ورودی نفررو و خودروی داریم.

رمضانی با توضیحی درباره شعار نمایشگاه به موضوع گردشگری ادبی اشاره کرد که در این دوره مورد توجه بوده است.  

او درباره میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان و طلاب و استادان دانشگاه نیز گفت: دانشجویان ۷۰۰ هزارتومان یارانه دریافت می‌کنند که ۴۰ درصد را وزارت ارشاد و حامیان مالی پرداخت می‌کنندو و ۶۰ درصد دیگر را دانشجویان. میزان یارانه استادان نیز ۸۰۰ تومان است که ۵۰ درصد توسط وزارت ارشاد و حامیان و مابقی توسط خودشان پرداخت می‌شود. یارانه در بخش مجازی قابل استفاده است تا مردم بدون دغدغه و  احساس محرومیت، این دغدغه را نداشته باشند که نمی‌توانند مسافتی را طی کنند.

او سپس درباره حضور و ثبت‌نام خبرنگاران، شهروند خبرنگار و حضور خبرنگار خارجی توضیحاتی داد. 

در ادامه سخنگوی نمایشگاه کتاب یادآور شد: ۱۰۰ پاسخگو در مرکز پاسخگویی نمایشگاه  یا شماره  ۹۱۰۰۹۸۹۸، درباره نمایشگاه فیزیکی در مصلای و نمایشگاه مجازی اطلاع‌رسانی می‌کنند.
 او سپس درباره فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب، مشاوره‌های کتاب که در شبستان و بخش کودک مستقرند، همچنین بزرگداشت فردوسی در تقویم زمانی خود، غرقه جوایز ادبی توضیحاتی داد.

به گفته علی رمضانی حضور ۲۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب قطعی شده است و ۲۵۰ ناشر نیز در مراحل قطعی شدن هستند که اگر حضورشان امکان پذیر نبود به بخش مجازی اضافه خواهند شد.

این خبر در حال بروز رسانی است.

دیگر خبرها

  • فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس+ فیلم
  • فیلم| فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس
  • قدردانی ائمه جمعه استان از پلیس برای اجرای موفق طرح نور
  • فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است
  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکیِ اجتماع طرح عفاف و حجاب
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • ماجرای هدیه و نامه شهید زاهدی به رهبر انقلاب چه بود؟
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد