Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در برنامه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «هود» در مسجد علی‌ابن ابیطالب(ع) خرم‌آباد که شامگاه پنج‌شنبه، 19 بهمن از سیمای شبکه افلاک پخش شد، گفت: آیه 35 سوره هود با این مضمون «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَيَّ إِجْرَامِي وَأَنَاْ بَرِيءٌ مِّمَّا تُجْرَمُونَ» داستان طوفان نوح(ع) را بیان می‌کنند که در این طوفان، حضرت نوح(ع) و یاران او نجات پیدا کردند و از قوم نوح کسانی‌که مشرک بودند به هلاکت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: حضرت نوح(ع) یکی‌از پیامبران الهی است که نام او چهل بار در قرآن آمده است و اولین پیامبر صاحب شریعت است که دارای کتاب بوده و از کسانی بوده که مردم را دعوت به یکتاپرستی و خداپرستی و روز قیامت می‌کرد.

ریشه‌کنی بت‌پرستی؛ فلسفه عمر طولانی حضرت نوح(ع)

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که حضرت نوح(ع) از آن جهت که عمر طولانی داشته به «شیخ‌الانبیا» معروف بوده است، ادامه داد: حضرت نوح(ع) ۹۵۰ سال عمر تبلیغی داشته است و طی این مدت مردم را دعوت به خداپرستی می‌کرده است اما آن‌چه حائز اهمیت است این است که در زمان حضرت نوح(ع) کفر، شرک، بت‌پرستی و خرافات به اوج خود رسیده بود و شاید فلسفه این‌که حضرت نوح ۹۵۰ سال عمر کرد چون می‌خواست ریشه بت‌پرستی برچیده شود.

ویژگی‌های کشتی و طوفان نوح(ع)

این مفسر قرآن‌کریم در ادامه به داستان کشتی نوح اشاره کرد و گفت: ساخت کشتی نوح ۴۰ سال طول کشیده طول این کشتی ۶۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر بوده است، این کشتی 9 طبقه داشته و داخل آن حجره حجره بوده است که در یک طبقه انسان‌ها، در یک طبقه حیوانات، در یک طبقه آذوقه، در یک طبقه وسایل آشپزی و در یک طبقه درختان جا داده شدند و گفته شده که بلندی این کشتی به ۳۰ تا ۴۰ متر می‌رسید.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: وقتی کشتی آماده شد خدای متعال به حضرت نوح(ع) وحی کرد که حالا آماده باش که عذاب خدا نازل خواهد شد و عذابی که قوم نوح را در گرفت طوفان بود که راجع به آن در 30 جای قرآن صحبت شده است.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که داستان نوح(ع) برای ما درس عبرت است، اظهارکرد: درسی که این طوفان و عذاب الهی برای امروز ما دارد این است که هر کسی کفران نعمت کند خدا عذاب را بر او نازل می‌کند و قوم نوح قدر نوح و نعمت‌هایی که خدای متعال به‌واسطه نوح به آنان داده بود را ندانستند و به مال‌اندوزی، ثروت‌اندوزی، زراندوزی و اشرافی‌گری روی آوردند و از بندگی خدا سرباز زدند لذا خداوند عذاب خود را بر آنان نازل کرد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: وقتی عذاب الهی در زمان نوح نازل شد هر کس هر جا بود مشاهده می‌کرد که آب به شدت از زمین خارج می‌شود.
وی در رابطه با ویژگی‌های طوفان نوح اظهارکرد: در این طوفان آب با شدت، غلظت و فوران از زمین خارج می‌شد کمااینکه این طوفان وقتی آمد آب دشت‌ها و دامنه کوه‌ها را در برگرفت و فقط بالای قله‌های مرتفع پیدا بود و همه چیز ازخانه‌ها گرفته تا درختان روی آب شناور بود.
این مفسر قرآن‌کریم با یادآوری این‌که ارتفاعی که برای آب طوفان نوح ذکر شده بین ۱۵ تا ۴۰ متر است و طوفان نوح در یک منطقه نبود بلکه فراگیر و عالم‌گیر بود و همه عالم و زمین را در برگرفته بود، جنبه منطقه‌ای نداشت و گسترده و عالم‌گیر و فراگیر بود.
وی افزود: غالب مفسران گفته‌اند این عذاب فراگیر بوده است و در طوفان نوح تمام زمین را آب فراگرفته بود فقط تنها جایی‌که در روی زمین زیر آب نرفت زمین کعبه بود کمااینکه در مورد زمان و مکان طوفان نوح در قرآن اشاره‌ای نشده و بعضی از مفسران گفته‌اند این طوفان ۴۰ روز طول کشید و برخی از مورخان نیز گفته‌اند ۱۵۰ روز طول کشیده و برخی نیز گفته‌اند زمان شروع طوفان ماه رجب بوده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: مقدار آبی که در این طوفان بالا آمده از ۱۵ متر تا ۴۰ متر برای آن ذکر شده است و از هر حیوان یک جفت داخل کشتی قرار گرفتند از خاندان حضرت نوح(ع) همه سوار این کشتی شدند به‌جز کسانی که وعده عذاب داده شده بودند مثل همسر نوح و کنعان پسر نوح چراکه شرط سوار شدن بر کشتی ایمان بود.

کشتی نوح کشتی نجات بود

وی با بیان این‌که نسل انسان‌ها از سه پسر نوح است که در کشتی سوار شدند، اظهارکرد: کشتی نوح کشتی نجات بود و خداوند متعال با این‌که عذاب نازل کرد اما نسل انسان و حیوان را قطع نکرد که این‌ها برای ما درس عبرت است.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که درسی که از داستان نوح و به هلاکت رسیدن کنعان پسر نوح می‌گیریم این است که پیوندهای مکتبی در روابط خانوادگی باید حاکم شود، گفت: ملاک پیوند خانوادگی ایمان، تقوا و خداپرستی است نه زراندوزی، مال‌اندوزی و ثروت‌اندوزی و این یک درس مهم برای ماست.
وی با بیان این‌که قرآن‌کریم تاریخ را برای عبرت گرفتن ذکر می‌کند و خدا اگر انسان‌ها کفران نعمت کنند آنها را عذاب می‌کند، افزود: انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی داشته است باید قدر این دستاوردها را بدانیم و خدا را شکر کنیم کمااینکه مردم پس از پیروزی در یک انقلاب دو وظیفه مهم دارند اول این‌که نعمت‌هایی که در سایه انقلاب به دست آمده را شکر کنند و دوم این‌که در برابر توطئه‌ها، فتنه‌ها، خطرات و آسیب‌ها مقاومت کنند کمااینکه ملتی می‌تواند انقلاب خود را نگاه دارد که صبور و شاکر باشد.
آیت‌الله میرعمادی گفت: ما باید نسبت به دستاوردهای انقلاب شاکر باشیم و نشانه شکر این نعمت در صحنه بودن است و شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن شکرگزاری نعمت انقلاب و روز مقاومت و ایستادگی بر اصول انقلاب، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۸۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟

به گزارش «مبلغ»، اگر مرده‌ها را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظه‌های خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.

حوزه نیوز نوشت: کتاب «پرسمان معاد» از سوی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، نمایندگی اصفهان به چاپ رسیده که در شماره های گوناگون، به انتشار مطالب این کتاب ارزشمند خواهیم پرداخت.

سؤال: دربارۀ مرگ و عذاب قبر توضیح دهید: شب اول قبر برای کسانی‌که دفن نمی‌شوند و مثلاً در آب غرق می‌شوند، چگونه است؟

بر اساس آیات و روایات، روح انسان بعد از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را در بدن برزخی و قالب مثالی می‏‌یابد. بدن مثالی، شباهت بسیاری به بدن دنیوی انسان دارد، اما در عین حال بدنی است که با نظام و قوانین عالم برزخ سازگار است و با بدن مادی دنیوی تفاوت‏‌هایی دارد.

در بیشتر موارد، مقصود از واژۀ «قبر» مسائل مربوط به برزخ است؛ مثلاً: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ‏ رِیَاضِ‏ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ‏ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر یا روضه‏ای از ریاض بهشت یا گودالی از گودال‏های آتش است»؛ البته قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط خاصی با هم دارند که مجال تبیین آن نیست، اما باید توجه داشت که عمده مسائل شب اول قبر و بعد از آن، با عالم برزخ درپیوند است، نه با قبر خاکی.

بنابراین، هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادی‏ها و فراخی‏ آن، به عالم برزخ و قالب مثالی مربوط است؛ ازاین‏رو، اگر مرده‏ای را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظه‌‏های خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.

حضرت علی (علیه السلام)‌ می‏فرماید: «فروگذار نمی‏شود احدی از مردم که در شرق و غرب زمین و دریا و صحرا هستند، مگر آنکه فرشته‏های سؤال‌کننده به ملاقات آنان خواهند رفت».

به‌عبارت‌دیگر، شب اول قبر همان مراحل نخستین ارتحال از این عالم و ورود در عالم برزخ است و وضعیت جسم در این دنیا تأثیر چندانی در آن ندارد.

امام جواد (علیه السلام) به یکی از شیعیان که در حال احتضار بود، فرمود: «مردن مثل این است که بدنت خیلی کثیف باشد و به حمام بروی. وقتی خودت را تمیز کردی چه حالتی به تو دست می‌دهد؟ همان حالت، هنگام مرگ برای مؤمن رخ می‌دهد».

عذاب قبر برای افراد مختلف شدت و ضعف دارد. از روایت استفاده می‌شود که پرهیزنکردن از نجاسات، بداخلاقی (مخصوصاً در محیط خانواده) و بیهوده‌گویی از موجبات عذاب قبر است، برعکس خوش‌اخلاقی، احسان (مخصوصاً به پدر و مادر)، صدقه، اولاد صالح و تلاوت قرآن موجب راحتی در قبر است. اما عذاب قبر چگونه است؟ آیا تجسم آن با نیش مار و عقرب یا حملۀ سگ درست است یا به شکل دیگری واقع می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که جزییات این عذاب برای ما معلوم نیست.

سؤال: تا حد ممکن وجود فشار قبر را اثبات کنید؟

یادآوری می‌شود که منظور از واژۀ «قبر»، قبر خاکی و متعارف نیست. امام صادق (علیه السلام)‌ فرمود: «عالم برزخ، قبر است» و در روایت دیگری فرمود: «الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ‏ مَوْتِهِ‏ إِلَی‏ یَوْمِ‏ الْقِیَامَةِ؛ مقصود از قبر، برزخ انسان است که از لحظۀ مرگ تا روز رستاخیز است» .

آیت‌اللّه سبحانی بر اساس این روایت و روایاتی دیگر دربارۀ عذاب قبر معتقد است: «واقعیت قبر همان برزخ است». به گفتۀ شیخ مفید: «اثبات عذاب قبر از طریق آیات و اخبار میسر می‌شود نه با عقل؛ اخبار عامه (اهل‌سنت) و شیعه دربارۀ عذاب و فشار قبر متواتر است».

محقق طوسی می‌گوید: «سؤال فرشتگان در قبر، و رحمت و عذاب برای مؤمنان و کافران در آن جایگاه از مسلّمات دین است. هرکس به سؤالات فرشتگان پاسخ درست بدهد، مشمول رحمت الهی و هرکس پاسخ نادرست بدهد، گرفتار عذاب خدواند خواهد شد» . تفتازانی نیز گفته است: «والاحادیث فی هذا الباب متواتر المعنی».

در اینجا به ذکر چند نمونه از این احادیث متواتر بسنده می‏ شود:

۱. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ‏ رِیَاضِ‏ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ‏ حُفَرِ النِّیرَان؛‏ قبر باغی است از باغ‏های بهشت یا گودالی است از گودال‏های جهنم» . ایشان از عذاب و فشار و تنگی قبر به خدا پناه می‌برد: «إِنِّی أَعُوذُ بِکَ‏ مِنْ‏ عَذَابِ‏ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْر».

۲. امیرمؤمنان‏ (علیه السلام)‌ در نامه‏ای به فرزندش می‏نویسد: «قبر باغی است از باغ‏های بهشت یا گودالی است از گودال‏های جهنم».

با توجه به اخبار و مفاد آن‌ها، دربارۀ عذاب قبر جای تردیدی نمی‏ماند و فشار قبر اولین مرحلۀ کیفر در عالم برزخ است.

۳. در حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین نقل شده است: «فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ‏ مِنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ إِلَّا وَ لَهُ‏ ضَمَّةٌ؛ هیچ مؤمنی نیست که فشار قبر نداشته باشد» . پیامبر، این فشار را کفارۀ گناه اسراف نعمت‏های الهی خوانده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898880

دیگر خبرها

  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه
  • ملاک اصلی جام تختی انتخاب تیم ملی امید است/ شانس کسب ۲ مدال طلا در المپیک
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند