Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@09:54:06 GMT

کلمه «بیمار» به چه معناست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۰۹۹۷۰۷

کلمه «بیمار» به چه معناست؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نگاهی به نماد جهانی داروخانه ، متوجه جا خوش کردن شکل مار در این نماد می‌شویم. اما به راستی چرا مار؟

بنابر این گزارش، مار در ایران باستان نشانه زندگی و سلامت بوده است؛ بنابر این نماد جهانی داروخانه‌ها ریشه در ایران باستان و باور‌های مردمانش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان بهتر است بدانید کلمه بیمار نیز ریشه در اعتقاد ایرانیان به مار دارد.

کلمه بیمار از دو بخش (بی) و (مار) تشکیل شده است. این کلمه در لغت به معنای کسی است که مار ندارد و این بر مبنای باور ایرانیان باستان، یعنی فردی که سلامتی ندارد و ناسالم است.

روایت دیگری هم از ریشه کلمه بیمار ذکر شده است. در اصل اگر این کلمه را به دو بخش (بیم) و (آر) تقسیم کنیم و بخش دوم کلمه را مخفف (آور) بدانیم، متوجه می‌شویم که ترکیبی با مضمون بیم آور به دست می‌آید و این ترکیب در زبان فارسی به معنای چیزی است که انسان را می‌ترساند و این امر چیزی به جز از دست دادن سلامتی نیست.

البته گروهی از کارشناسان نیز معتقدند (مار)‌ی که در کلمه بیمار جای خوش کرده است، به معنای (میر) است و (میر) بن مضارع مردن به حساب می‌آید؛ بنابراین کلمه بیمار معنایی به جز بی‌مرگ ندارد.

گفتنی است؛ کلمه «بیمار» در لغت‌نامه دهخدا به معنای ناتوان، ناخوش، رنجور و دردمند است.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۰۹۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | معنای باز بودن درهای بهشت در ماه رمضان چیست؟

به گزارش «مبلغ» - آیت الله شیخ مجتبی تهرانی در تبیین روایت «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ» می گوید: روایت تاکید دارد در این ماه درهای بهشت باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَلَیْکُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْکُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1885199

دیگر خبرها

  • آنتونیو رودیگر و توصیف هم تیمی های خود در رئال مادرید با یک کلمه؛ خودم دیوانه هستم / زیرنویس فارسی
  • چرا یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان تاریخ حتی یک کلمه هم ننوشت؟
  • تجلیل از پرچمداران دین و اندیشه در خوی
  • ببینید | معنای باز بودن درهای بهشت در ماه رمضان چیست؟
  • 5 سؤال از کاظم رجبی صدیقی: چرا درباره اصل ماجرا یعنی "انتقال باغ ازگل" یک کلمه ننوشتید؟!
  • شایسته نشاندن کلمه «استاد» پیش از نام نامدارش بود
  • تقویم ایران باستان؛ هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟
  • مترجمان، سوارکاران توسَن ترجمه/ هوش مصنوعی به‌تاخت می‌رود
  • روایت پیرمردی که ریشه‌های فلسطین را سبز نگه‌ می‌دارد
  • «ایران و ریشه‌هایش‌» منتشر شد