اتلاف وقت مردم، اشکال شرعی دارد
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۰۰۹۱۸
سنندج – ایرنا – مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: برگزار نشدن مراسمات و بویژه آیین های عمومی در راس ساعت مقرر شده، اتلاف وقت مردم تلقی می شود و از نظر شرعی اشکال دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام مختار کرمی شامگاه پنجشنبه در آیین تجلیل از فعالان و چهره های قرآنی شهرستان بیجار اظهار کرد: نظم و انضباط در کارها، سفارش اکید امیرالمومنین حضرت علی (ع) به مسلمانان و مومنین است، لذا نباید برنامه ها و آیین ها با تاخیر برگزار شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با یادآوری این نکته که شروع برنامه ها و جلسات همواره با تأخیر 30 دقیقه صورت می گیرد افزود: شورای فرهنگ عمومی باید در این خصوص ورود نماید و توصیه های لازم برای ایجاد نظم بیشتر در امور اداری و نشست ها برای مدیران و متولیان داشته باشد.
حجت الاسلام کرمی گفت: وقت مردم ارزشمند است، نشست ها، همایش ها و آیین هایی که مردم بطور عموم و گسترده حضور خواهند یافت، نباید به بهانه های مختلف، با تأخیر همراه باشد.
وی با اشاره به تقارن آغاز دهه فجر چهلمین سالروز انقلاب اسلامی با ایام حزن و اندوه شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران، فاطمی آغاز شده است و با همین سیر وسلوک نبوی و فاطمی ادامه خواهد یافت.
او افزود: جمهوری اسلامی ایران، بر حق است و در راه حق حرکت می نماید و وظیفه امروز همه این است که از آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کنند.
کرمی اظهار کرد: مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی، عدالت اجتماعی و حفظ استقلال، خدمت به مستضعفین، از بهترین آرمان های امام راحل برای پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه امروز مردم و مسئولین، ایجاد انسجام، همدلی، اتحاد و همراهی برای حفظ و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است ادامه داد: ارتباط با قرآن کریم، مرجع حل تمام اختلافات است، هر چه مردم و مسئولین با قرآن کریم انس و الفت داشته باشند، مشکلات و اختلافات کاهش خواهند یافت.
او خاطرنشان کرد: مشکلات و سختی های روزگار اغلب بخاطر دوری از آموزه های قرآنی است، مردم سبک زندگی قرآنی و با هدایت قرآن کریم را در پیش بگیرند و عموم را به خیر دعوت کنند.
به گفته حجت الاسلام کرمی، سبک زندگی قرآنی، موجب تلطیف زندگی دنیوی و سعادت دنیای اخروی خواهد شد که زندگی حضرت فاطمه (س) مملو از مفاهیم قرآنی و سبک زندگی و الگوی مناسب امروز خانواده ها می باشد.
وی به فعالان عرصه عظیم قرآن کریم توصیه کرد: سبک زندگی حضرت فاطمه (س) با محوریت قرآن کریم را در میان جامعه نشر و گسترش دهند.
در پایان از 130فعال قرآن کریم درسه بخش قرائت، تفسیر و حفظ با اهدا لوح و تندیس خاص قرآنی همایش تجلیل بعمل آمد.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار: امید بهمنی
7350/6108
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۰۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051