Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@16:17:40 GMT

خواب خرگوشی که ۱۵.۷میلیون دلار آب می‌خورد!

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۰۰۹۳۸

خواب خرگوشی که ۱۵.۷میلیون دلار آب می‌خورد!

وضعیت بالقوه اقتصاد بازیافت ایران تنها در هشت گروه کالایی بررسی شده رقمی حدود ۱۵.۷ میلیون دلار و با اشتغالی بالغ بر یک میلیون و ۲۳۵ هزار نفر است که هرگز توجه درخوری از سوی مسئولان به آن نشده است.

هشت فرآیند تولید پلیمرها و کامپاندها از بازیافت پلاستیک و مواد پلیمری- بازیافت و تولید آهن و فولاد- تولید روغن‌های روان‌کننده و سوخت‌های تقطیری از بازیافت روغن‌های روانکار- بازیافت و تولید کاغذ و محصولات سلولزی- بازیافت و تولید آلومینیوم - بازیافت و تولید شیشه- تولید لاستیک روکش شده، کائوچوی مصنوعی، پودر لاستیک و سوخت‌های پیرولیزی از بازیافت لاستیک و تولید بیودیزل از بازیافت روغن‌های خوراکی در سال ارزش فرآورده‌ای معادل ۱۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیون دلار دارند که زنجیره اشتغال پایدار آنها در حدود یک میلیون و ۲۳۵ هزار نفر است و با کاهش انتشار ۱۸ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در سال همراه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، فرآیند تولید پلیمرها و کامپاندها از بازیافت پلاستیک و مواد پلیمری به ترتیب ارزش فرآورده‌ای معادل ۴.۶ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل ۲۰۰۰ تن ارزش افزوده‌ای برابر با ۲.۳ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۲۹۰ هزار نفر در سال دارد و اثر زیست محیطی آن ۹۰ درصد صرفه‌جویی انرژی معادل GJ/ton۹  و کاهش انتشار ۹۴۵ هزار تن گاز گلخانه‌ای در سال است.

فرآیند بازیافت و تولید آهن و فولاد ارزش به ترتیب افزوده‌ای برابر با ۴.۲ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل شش میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارزش افزوده‌ای برابر با ۲.۹ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۳۷۰ هزار نفر در سال دارد که اثر زیست‌محیطی ناشی از آن ۹۰ درصد صرفه‌جویی انرژی GJ/ton۲۷ و کاهش انتشار ۹ میلیون و ۲۱۳ هزار تن گاز گلخانه‌ای در سال است.   

فرآیند تولید روغن‌های روان‌کننده و سوخت‌های تقطیری از بازیافت روغن‌های روانکار به ترتیب ارزش افزوده‌ای معادل ۲.۲ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ارزش افزوده‌ای برابر با یک میلیون و ۵۷۵ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۱۹۵ هزار نفر در سال دارد و اثر زیست محیطی ناشی از آن ۶۷ درصد صرفه جویی انرژی معادل GJ/ton۱۰ و بازیافت تعویض روغن سوخت برابر با حفظ ۵۳ لیتر نفت خام و کاهش انتشار ۷۸۷ هزار تن انتشار گاز گلخانه‌ای در سال است.

فرآیند بازیافت و تولید کاغذ و محصولات سلولزی به ترتیب ارزش افزوده‌ای معادل ۱.۶ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ارزش افزوده‌ای برابر با ۹۹۰ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۱۲۵ هزار نفر در سال دارد که اثر زیست محیطی آن ۲۸ درصد صرفه‌جویی انرژی معادل GJ/ton۷ و بازیافت هر تن کاغذ حیات ۱۷ اصل درخت و کاهش ۵۵۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای در سال است.

بر اساس اطلاعاتی که اتحادیه صنایع بازیافت ایران قرار داده است، فرآیند بازیافت و تولید آلومینیوم به ترتیب ارزش فرآورده‌ای معادل یک میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل ۵۰۰ هزار تن، ارزش افزوده‌ای برابر با ۸۰۰ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۱۰۰ هزار نفر در سال دارد که اثر زیست محیطی آن ۹۵ درصد صرفه‌جویی انرژی معادل GJ/ton۲۲۲  و کاهش انتشار ۵ میلیون و ۸۲۷ هزار تن گاز گلخانه‌ای در سال است.

 فرآیند بازیافت و تولید شیشه به ترتیب ارزش فرآورده‌ای معادل ۷۲۵ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل ۵۰۰ هزار تن، ارزش افزوده‌ای برابر ۵۸۰ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۷۵ هزار نفر در سال دارد که ارزش زیست محیطی آن ۲۶ درصد صرفه‌جویی انرژی معادل GJ/ton۶  و کاهش انتشار ۱۵۷ هزار تن گاز گلخانه‌ای در سال است.

فرآیند تولید لاستیک روکش شده، کائوچوی مصنوعی، پودر لاستیک و سوخت‌های پیرولیزی از بازیافت لاستیک به ترتیب ارزش فرآورده‌ای معادل ۱.۰۵ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل ۳۰۰ هزار تن، ارزش افزوده‌ای برابر با ۵۲۵ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۶۵ هزار نفر در سال دارد که اثر زیست محیطی آن ۴۵ درصد صرفه‌جویی انرژی معادل GJ/ton۴۴  و کاهش انتشار ۶۹۳ تن گاز گلخانه‌ای در سال است.

فرآیند تولید بیودیزل از بازیافت روغن‌های خوراکی به ترتیب ارزش فرآورده‌ای معادل ۲۰۳ میلیون دلار، مقدار پسماندی معادل ۱۵۰ هزار تن، ارزش افزوده‌ای برابر با ۱۲۲ میلیون دلار و اشتغال پایداری معادل ۱۵ هزار نفر در سال دارد که اثر زیست محیطی آن بازیافت هر لیتر روغن خوراکی معادل حفظ ۱.۲ لیتر نفت گاز است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد

امتداد - از اول فروردین ماه تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، 4 میلیارد و 444 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛‌علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۵۴۹  میلیون دلار و برای خدمات ۱۲۱ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی ۷۴۷ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

 

 

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۷ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.   معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۵۰۹ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۴۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۷۶ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۴۹ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۰۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۲۲۸، ۳۳، ۱۸۸، ۱۰۸ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هشتمم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۹ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان، یورو با نرخ ۴۷ هزار و ۴۵۶ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۸ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان، یورور با نرخ ۴۴ هزار و ۳۰۸ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان بود.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است