Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-19@06:51:16 GMT

کدام زنان در معرض یائسگی زودرس هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۰۱۹۰۸

کدام زنان در معرض یائسگی زودرس هستند؟

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: برخی زنان به دلیل داشتن سابقه خانوادگی، اختلالات کروموزومی، شیمی درمانی و برخی علل ناشناخته دچار یائسگی زودرس می‌شوند.

دکتر مریم سادات حسینی، مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره یائسگی زودرس و علائم آن، گفت: یائسگی زودرس با علائمی نظیر گُرگرفتگی، بی‌خوابی، کلافه‌شدن، تعریق شبانه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بروز می‌یابد. بروز یائسگی زودرس علل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به داشتن زمینه ژنتیکی، اختلالات کروموزومی، قرار گرفتن در معرض برخی مواد و شیمی درمانی اشاره کرد.

وی افزود: زنانی که سابقه خانوادگی یائسگی زودرس دارند باید حتما به محض مشاهده هر گونه تغییر در سیکل قاعدگی از جمله کاهش خونریزی، نامنظم شدن دوره قاعدگی و ... به پزشک مراجعه و از نظر ذخیره تخمدانی مورد بررسی قرار بگیرند.

حسینی درباره تاثیر شیمی درمانی در بروز یائسگی زودرس، بیان کرد: زنانی که در دوران کودکی، بلوغ و پس از آن تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌‌اند باید برای بررسی ذخیره تخمدانی به متخصص زنان مراجعه کنند. امروزه برای پیشگیری از تاثیر شیمی درمانی بر ذخیره تخمدانی به زنان توصیه می‌شود قبل از آغاز شیمی‌درمانی نسبت به دخیره تخمدان‌ها اقدام کنند.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: البته در برخی موارد یائسگی زودرس به دلایل ناشناخته بروز می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه یائسگی زودرس به معنای کاهش ذخیره تخمدانی در زنان است، بیان کرد: تعدادی تخمک از بدو تولد در بافت تخمدانی زنان وجود دارد که تعداد آن تا پایان عمر ثابت است، اما در برخی موارد به دلیل ابتلای افراد به بیماری‌های خاص، زمینه‌های ژنتیکی و عوامل ناشناخته تعداد تخمک‌ها کاهش می‌یابد که این مساله باروری زنان را با خطر مواجه می‌کند.

وی درباره راه‌های درمان این عارضه، گفت: هیچ درمانی برای بازگرداندن ذخیره یا بافت تخمدانی به حالت اولیه وجود ندارد و متخصصان صرفا با درمان‌های هورمونی و جایگزین از عوارض این عارضه جلوگیری می‌کنند.

مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در صورت صفر شدن ذخیره تخمدانی امکان باروری برای زنان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر ذخیره تخمدانی صفر شود امکان باروری از تخمدان خود فرد وجود ندارد.

وی افزود: در چنین مواردی زوجین باید برای دریافت تخمک و یا جنین اهدایی به مراکز ناباروری مراجعه کنند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنتز ترکیبات آلی به روشی نوین/ تهیه ۵ ماده موثره دارویی برای درمان پارکینسون

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید بلالایی استاد ممتاز شیمی آلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با طرح «واکنش‌های نوین با استفاده از مولکول‌های دوعاملی و کاربرد آنها در سنتز ترکیبات آلی» رتبه اول پژوهش‌های بنیادی در گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی سی و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی را بدست آورد.

بلالایی درباره طرح پژوهشی که در این دوره از جشنواره خوارزمی ارائه شد به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این طرح، در ارتباط با طراحی و سنتز ترکیبات دوعاملی و استفاده از قابلیت این دسته از ترکیبات در سنتز مولکول‌های آلی است.

وی افزود: دانشی که از  این طرح بنیادی بدست آوردیم در کار‌های  کاربردی بسیار مؤثر بوده است  بطوریکه با بهره‌­برداری از این دانش توانسته­‌ایم بیش از ۵ ماده مؤثره دارویی را که در تصویربرداری پت مورد استفاده قرار می­‌گیرد تهیه کنیم.

به اعتقاد رتبه برتر سی و هفتمین جشنواره بین المللی خوارزمی، ارائه راهکار‌های نوین در سنتز ترکیبات آلی همیشه می‌تواند تحول آفرین  باشد و دانش کسب شده در این حوزه این  امکان را فراهم می­‌کند تا تعداد زیادی از ترکیبات آلی به خصوص مواد مؤثره دارویی با ارزش افزوده بالا را تهیه کنیم.

بلالایی با بیان اینکه این طرح بنیادی و تولید مواد مؤثره دارویی در پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و یک شرکت دانش بنیان انجام گرفته است، تصریح کرد:  این پژوهشکده به عنوان تنها مرکز پژوهشی در کشور است که  در حوزه  تهیه مواد مؤثره دارویی بر پایه پپتیدها، نوکلئوتیدها، کربوهیدرات‌ها و تلفیق آنها فعالیت می‌کند.

 به گفته دارنده رتبه برتر جشنواره با تلاش‌های صورت گرفته، به‌رغم محدودیت‌های ناشی از تحریم و کمبود تجهیزات می‌توان مقاله‌های باکیفیت در مجله ­­های معتبر دنیا منتشر کرد  و با توجه به دانش بدست آمده، سنتز ترکیب‌­های آلی با ارزش افزوده بالا و مورد نیاز کشور مقدور خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت علوم پایه بخصوص حوزه شیمی آلی اظهار کرد: تهیه ترکیبات با ارزش افزوده بالا  ضمن جلوگیری از خام فروشی، منجر به توسعه اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی برای متخصصان در کشور می­‌شود.  اما گام برداشتن در این مسیر نیازمند سرمایه گذاری درست و هدفمند و حمایت مسئولان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی است.

وی اضافه کرد: برای نمونه می­‌توان به تهیه ترکیبات با ارزش افزوده بالا و پیش ماده‌­های مواد مؤثره دارویی از محصولات شرکت‌های  پتروشیمی اشاره کرد.

وی که در سال ۸۵ موفق به تشکیل پژوهشکده شیمی پپتید در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شده است، افزود: دستیابی به دانش فنی تهیه مواد مؤثره دارو‌های نوین پپتیدی از اهداف اصلی پژوهشکده است و خوشبختانه طی سال­های اخیر موفق به تهیه  تعداد زیادی از مواد مؤثره دارویی  مورد نیاز کشور و انتقال دانش فنی  تهیه آنها به شرکت‌های دارویی شده‌­ایم.

وی تصریح کرد: در قالب این شرکت  دانش‌بنیان  تهیه ۱۲ قلم از مواد  اولیه رادیو دارو‌های پپتیدی مورد نیاز  کشور انجام شده است که خوشبختانه در تمام مراکز پزشکی  کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بلالایی با بیان اینکه در حوزه شیمی آلی ارائه راهکار‌های نوین در سنتز ترکیبات آلی همواره مورد توجه است، گفت: یک شیمیست آلی می‌تواند هر ترکیب آلی را بسازد، اما اینکه با چه قیمت و چه بهره‌ای تولید شود حایز اهمیت است.

این محقق گفت: استفاده از ترکیب‌های دو عاملی و طراحی واکنش‌های نوین راهکاری مؤثر برای تشکیل مولکول‌های پیچیده و ساختار‌های چند حلقه‌ای است. این راهبرد از طریق  تعداد مراحل کمتر واکنش­ها،  کاهش ضایعات  شیمیایی و همچنین بهره بالاتر واکنش­ها پیش می‌­رود؛ بخشی از نتایج این مطالعات در مجله‌های معتبر دنیا منتشر شده است.

وی با تاکید بر این نکته که علوم پایه می‌تواند به عنوان ابزار اصلی برای دستیابی به فناوری‌های نوین باشد و در همین راستا، سال گذشته میلادی نیز سال جهانی علوم پایه نامگذاری شده بود، گفت: شیمی به عنوان یکی از حوزه­‌های علوم پایه در زندگی روزمره مردم دنیا نقش ویژه‌ای دارد و متأسفانه توجه کافی به حوزه‌­های مرتبط با شیمی در کشور ما  صورت نگرفته است.

وی گفت: با توجه به وجود منابع فراوان طبیعی و فارغ‌التحصیلان مستعد و توانمند شیمی کشور، با برنامه ریزی هدفمندانه در این حوزه، ضمن خلق ثروت امکان رهایی از خام فروشی و تولید محصولات فناورانه با ارزش افزوده بالا وجود خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نتایج  این طرح بنیادی در قالب مقالاتی در مجلات معتبر  دنیا منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سنتز ترکیبات آلی به روشی نوین/ تهیه ۵ ماده موثره دارویی برای درمان پارکینسون
  • ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز زنان کدام است؟
  • کدام استان‌ ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
  • نیاز شدید انتقال خون اصفهان به همه گروه‌های خونی
  • نیاز شدید انتقال خون اصفهان به تمام گروه‌های خونی / یاری‌گر بیماران باشید
  • گرمایش زمین خطر زایمان زودرس را به‌طرز چشمگیر افزایش می‌دهد
  • آکنه بالای ۵۰ سالگی؟ در اینجا نحوه خلاص شدن از شر لکه‌های پوستی دوره یائسگی آمده است
  • ذخیره گروه خونی AB منفی در اصفهان به حدود صفر رسید
  • اولین تذکر نوروزی به یک مسئول | کدام خدمات درمانی در نوروز ارائه نمی شود؟