Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو - ایرنا - یک مقام ارشد سازمان ملل به شورای امنیت درباره احتمال وخامت بیشتر اوضاع سیاسی در مالدیو هشدار داد و گفت: وضعیت اضطراری که از سوی عبدالله یمین رییس جمهوری این کشور اعلام شده است کاملا احتمال دارد به بدتر شدن بحران بیانجامد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های هند در روز جمعه، اظهارات این مقام سازمان ملل در جریان نشست این سازمان در پشت درهای بسته برای بررسی اوضاع کشور جزیره ای مالدیو چهار روز پس از اعلام وضعیت اضطراری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میروسلاو جنکا دستیار دبیرکل سازمان ملل در این جلسه گفت :هرچند تاکنون هیچ گزارشی از خشونت به خاطر ایجاد بحران سیاسی اخیر گزارش نشده است اما تنش در کشور موج می زند و احتمال آن وجود دارد که بحران حتی شدیدتر هم بشود.
این نشست در حالی در سازمان ملل برگزار شد که یمین روز پنجشنبه برای حل بحران سیاسی این کشور دست به دامان خارجیان شد و به کشورهای دوست خود از جمله چین، عربستان سعودی و پاکستان نماینده فرستاد تا برای برون رفت از مناقشات سیاسی شدید جاری به وی کمک کنند.
خبرگزاری رویترز در هند روز پنجشنبه در همین رابطه گزارش داد که دولت مالدیو حاضر به درخواست کمک از یک قدرت منطقه ای مانند هند و سایر کشورها از جمله آمریکا و سازمان ملل نشده است.
پس از این گزارش، مقامات مالدیو اعلام کردند به هند برای اعزام یک نماینده پیشنهاد داده اند اما دهلی نو با رد درخواست آنها ، به احساسات مردم مالدیو آسیب زده است.
مخالفان یمین در روزهای گذشته از هند خواستند که برای کمک به حل بحران این کشور ، نیروهای خود را برای 'دخالت نظامی' در مالدیو به حال آماده باش درآورد.
هند اعلام وضعیت اضطراری از سوی عبدالله یمین و بازداشت قاضی های ارشد دادگاه عالی این کشور را محکوم کرده است.
مالدیو که به دلیل طبیعت دست نخورده خود یکی از مقاصد مشهور جهانگردی محسوب می شود در سال های اخیر به یک صحنه دیگر برای رقابت هند و چین تبدیل شده است.
چین به دلیل قرابت فرهنگی و تاریخی به طور سنتی پدرخوانده و حامی بزرگ مالدیو به حساب می آید اما دولت عبدالله یمین در جستجوی هوای تازه سیاسی و نقش برجسته تر در مناسبات منطقه ای ، به سوی چین علاقه مندی بیشتری از خود نشان داده و توافق حضور در طرح 'یک جاده -یک کمربند' چین را امضا کرده است. هند به دلیل اینکه معتقد است این طرح به افزایش حضور نظامی چین در منطقه منجر خواهد شد با این طرح مخالفت کرده است.
هند که در طول سال های گذشته دارای روابط نزدیک با مالدیو بوده است سعی کرده است با نفوذ چین در این کشور مقابله کند.
از زمان آغاز بحران سیاسی در مالدیو، احزاب مخالف سیاسی این کشور خواهان مداخله هند برای حل این بحران شده اند.
محمد نشید رئیس جمهور اسبق مالدیو خواهان مداخله نظامی هند در این کشور شده است.
احمد محمد سفیر مالدیو در هند گفت: دولت مالدیو قصد داشت یک نماینده به هند نیز اعزام کند اما تاریخ های پیشنهادی، از سوی وزارت خارجه هند مورد تایید قرار نگرفت.
هند در سال 1988 برای جلوگیری از یک کودتا علیه دولت مالدیو به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد. اما از آن زمان تاکنون سعی کرده است در امور سیاسی مالدیو که همراه با بی ثباتی است دخالت نکند.
کارشناسان سیاسی بر این عقیده اند که هند احتمالا فشار دیپلماتیک و یا حتی اقتصادی بر دولت عبدالله یمین وارد خواهد آورد و به این کشور نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد.
این درحالی است که چین نسبت به دخالت کشور های خارجی در امور داخلی مالدیو اخطار داده است.
عربستان سعودی در سالهای اخیر با اجرای طرح های مختلف تحت عنوان حمایت از توسعه زیرساختارهای مذهبی حضور پر رنگی در این کشور داشته است.
عبدالله یمین رئیس جمهور مالدیو روز دوشنبه در این کشور یک حالت اضطراری 15 روزه اعلام و دو قاضی ارشد دادگاه عالی این کشور را بازداشت کرد.
رئیس جمهور مالدیو که از سال 2013 این کشور را با مشت آهنین اداره کرده است برای لغو حکم 13 سال زندان علیه محمد نشید اولین رئیس جمهور دموکراتیک مالدیو و سایر رهبران سیاسی از سوی احزاب مخالف، و جامعه بین الملل از جمله آمریکا و هند تحت فشار قرار گرفته است.
عصر روز یکشنبه دادگاه عالی مالدیو در حکمی از دولت مالدیو خواست تا تمام زندانیان سیاسی از جمله محمد نشید رئیس جمهور اسبق این کشور را آزاد کند.
این دادگاه هفته پیش نیز دولت مالدیو را موظف به آزادی زندانیان سیاسی کرده بود اما عبدالله یمین تاکنون به این حکم دادگاه عالی عمل نکرده است.
احزاب سیاسی مالدیو رئیس جمهور این کشور را متهم به فساد بی سابقه، از جمله استفاده از دارایی ها و بودجه دولت به نفع خود، خانواده و همکاران سیاسی خود کرده اند.
حکم دادگاه عالی مالدیو مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی، می تواند به ' محمد نشید' اولین رئیس جمهور دموکراتیک این کشور که مجبور به استعفا شده است را قادر سازد تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری مالدیو شرکت کند.
محمد نشید به اتهامات تروریستی به 13 سال زندان در مالدیو محکوم شده است اما وی پس از خروج از این کشور به انگلیس پناهنده شد.
کشور مالدیو از سال 2012 پس از برکناری اجباری محمد نشید دچار بحران سیاسی شده است. جامعه جهانی از دولت مالدیو به شدت به دلیل محکوم کردن 'نشید' به اتهام شرکت در اقدامات تروریستی انتقاد کرده است.
شبک**آساق**267**وحیده دینداری**انتشار: ابوالفضل بابایی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۲۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد نسبتاً شدید، گردوخاک و احتمال تگرگ در نقاط مستعد از جمله مخاطرات همراه این سامانه بارشی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: هواشناسی ایران / سامانه بارشی دوشنبه وارد ایران می‌شود

این سامانه در روز یکشنبه استان‌های ایلام، لرستان، همدان، جنوب مرکزی و نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، روز دوشنبه استان‌های همدان، مرکزی، قزوین، البرز، مازندران، تهران، قم، نیمه غربی اصفهان، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر و روز سه‌شنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی فارس، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، مرکزی، البرز، تهران، ارتفاعات سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی را در بر می گیرد.

برپایه این گزارش، سامانه مذکور همچنین روز چهارشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه غربی فارس و شمال کرمان، روز پنجشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، دامنه و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز و روز جمعه استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات استان‌های خراسان شمالی، مازندران، تهران و البرز را در برخواهد گرفت.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی، این سامانه احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی را در پی دارد.

در نتیجه به احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی توصیه می‌شود.

کد خبر: 1229519 برچسب‌ها هواشناسی

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • هشدار زرد هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از ۱۵ استان کشور
  • هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • هشدار هواشناسی برای ۱۸ استان/ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • هشدار پلیس نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟