Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به مشکلات زیست محیطی پایتخت، ازتعریف نشدن معاونت حقوقی در سازمان محیط زیست برای رسیدگی شایسته به مشکلات این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری در  نشست  نشست تخصصی ادارات حقوقی محیط زیست منطقه یک کشور، اظهار کرد:  در تهران در پهنه‌ای محدود و کمتر از یک درصد مساحت کشور بصورت ثابت و شناور حدود ۱۷ میلیون نفر زندگی می‌کنند و جمعیتی زیاد در پهنه‌ای محدود مستقر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار بیانگر وجود ٢٢ میلیون خودرو در کشور است که از این میان دو میلیون خودروی سنگین و ۲۰ میلیون خودرو سبک هستند که چهار میلیون از این خودروها در تهران تردد می‌کنند.

وی افزود: حدود ۱۷ هزار صنعت و ۴۵۰ هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد، در کنار این موارد موضوع ترافیک، بارگذاری و رشد جمعیت نیز وجود دارد. ما در موضوع آب با مشکلات کمی و کیفی مواجه هستیم. از طرفی در شهر تهران روزانه حدود 9000 تن پسماند تولید می‌شود و چالش‌های جدی زیست محیطی در این استان وجود دارد. محیط زیست استان تهران در کنار مواجهه با این موضوعات، ۳۰ درصد از جغرافیای این استان را نیز مدیریت و حفاظت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: اهمیت محیط زیست در پایتخت بسیار جدی است و مطالبات مردم هم در این حوزه بالا رفته است. علاوه بر آن مشکلاتی مانند زمین خواری و تصرف اراضی ملی نیز در تهران وجود دارد. همه این مسائل جایگاه و اهمیت حقوقی را در این مجموعه بیشتر نمایان می‌کند. سازمان حفاظت محیط زیست که باید حق همه زیستمندان را مطالبه کند دارای یک دفتر حقوقی در زیرمجموعه یک معاونت حقوقی است.  به اعتقاد من باید در این سازمان یک معاونت حقوقی مستقل ایجاد شود؛ چون بر اساس نوع فعالیت و رسالت خود نیازمند یک معاونت حقوقی با جایگاهی رفیع است. چنانچه همه بخش‌ها در محیط زیست تمام تلاش خود را انجام دهند، اما واحد حقوقی نتواند به شایستگی از موضوع دفاع کند نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی همچنین بیان کرد: در حوزه آموزش حقوق محیط زیست مانند آموزش به قضات، مدیران، کارکنان و حتی مردم باید بیشتر کار شود. اگر می‌خواهیم واحد حقوقی توانمندی داشته باشیم باید کارشناسان حقوقی ، مجموعه سازمانی، قضات و مردم آموزش‌های لازم را ببینند.

به گفته کلانتری، بسیاری از تخلفات صورت گرفته در حوزه محیط زیست ناشی از ناآگاهی مردم از قانون است.

وی همچنین اظهار کرد: در قانون هوای پاک، ۲۶ دستگاه اجرایی مسئولیت قانونی دارند؛ به همین دلیل این موضوع باید مورد توجه همه قرار گیرد و فقط از راه آموزش امکان پذیر است. در هر زمانی که دوره آموزشی برگزار شده یا با قضات نشستی داشته‌ایم، تا مدتها موفق‌تر عمل کردیم و آرای خوبی صادر شده‌است. همچنین پرونده‌های حقوقی نیز به نتیجه رسیده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، افزود:  بعد از این ابلاغ رویکرد به تخلفات محیط زیست جرم انگارانه شده است و این موضوع باید مد نظر قرار گیرد. کار حقوقی کار بسیار سخت و ارزشمندی است و جایگاه مهمی دارد. اگر این زمینه قوی عمل کند و مورد حمایت باشد، نتیجه عملکردها در این حوزه روشن، مشخص و اثربخش خواهد بود .کارشناسان حقوقی سرمایه‌های ارزشمندی برای سازمان حفاظت محیط زیست هستند که باید حمایت شوند.

علی سمیعی - سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست- نیز  در  این نشست اظهار کرد: با برگزاری این نشستها در استان‌های متعدد، می‌توان براساس وضعیت حقوقی آن استان نتیجه‌گیری کرد. نتیجه کار نیز در آخرین نشست براساس گزارش ارائه شده توسط هر استان رتبه بندی و نتیجه اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد:  موضوع بازبینی قوانین و مقررات از سالهای قبل انجام شده‌است، اما متاسفانه آنطور که باید نتوانستیم در حوزه حقوقی سازمان اثرگذار باشیم. واحد حقوقی در بدنه سازمان حفاظت محیط زیست باید به دلیل دفاع از لوایح و طرح‌ها در مجلس جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه موضوع آموزش نیز در این حوزه به ویژه آموزش قوانین و مقررات به محیط بانان مورد توجه باید قرار گیرد، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به عنوان استان معین مشکلات استانهای همجوار خود را رصد وگزارشی در این زمینه تهیه کرده که بعد از دسته بندی به دفتر حقوقی ارائه می‌دهد. این گزارش عملکرد شامل شناسایی آسیب‌ها، پرونده‌های قضایی، تصرفات، ارتباط با قضات، شورای حقوق بیت المال و غیره است که می‌تواند بسیار راهبردی باشد. از سال ۹۲ به بعد نیز در قالب یک بولتن و گزارش عملکردی در کل کشور تهیه و ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش سامات، سمیعی با تاکید براهمیت  ارتباط دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با نمایندگان مجلس، ادامه داد:  کارشناسان حقوقی موضوعات و مسائل را با دفتر حقوقی سازمان در میان بگذارند تا ضمن هم‌افزایی بتوانیم از حداکثر ظرفیت حقوقی استفاده کنیم. در بسیاری از موارد موضوعات مختلف مورد بحث و بررسی کارشناسان حقوقی قرار گرفته و جمع بندی آن تبدیل به یک بخشنامه شده‌است. هدف ما این است که اثر مثبتی در این حوزه داشته باشیم و تمام نکات حقوقی یک موضوع در حوزه محیط زیست دیده شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۴۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام جوهرچی، در یادداشتی عنوان کرد: «سوم اردیبهشت مصادف با ۲۲ آوریل، به عنوان روز جهانی زمین‌پاک نامگذاری شده که از مهم‌ترین رویدادهای زیست محیطی جهان به شمار می‌رود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق این نامگذاری، از همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای، جامعه‌ی مدنی، سازمان‌های غیردولتی و همه‌ی ذی‌نفعان مرتبط دعوت می‌کند تا در صورت تمایل به افزایش سطح آگاهی‌های عمومی درباره‌ی روز جهانی زمین، اقدام کنند.

زمین و بوم سازگان‌های موجود در آن، خانه‌ی ماست. به منظور حفاظت از زمین از یک سو و تأمین نیازهای نسل امروز و فردا از دیگر سو، ناگزیر از هماهنگی انسان با طبیعت و زمین هستیم. روز جهانی زمین می‌خواهد به ما یادآوری کند که زمین و بوم سازگان‌های آن، حیات را برای بشر و سایر زیستمندان ممکن می‌سازد. نامگذاری این روز، فرصتی برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در سراسر جهان، نسبت به چالش‌هایی است که سیاره‌ی ما هم اکنون، برای تأمین رفاه و آسایش انسان‌ها با آن روبروست. ما روز زمین را جشن می‌گیریم تا یادمان نرود که زندگی و تغذیه‌ی ما، به این سیاره وابسته است.

از بین بردن منابع طبیعی و تخریب سریع محیط زیست، نتیجه‌ی الگوهای نادرست مصرف و تولیدات ناپایدار است که منجر به پیامدهای نامطلوب برای زمین، سلامت و رفاه عمومی بشر شده است. شواهد علمی نشان داده است که شیوه‌ی زندگی فعلی ما (به ویژه الگوهای مصرف و تولید پسماند) به شدت بر تحمل تاب‌آوری زمین تأثیر گذاشته است.

از دست دادن تنوع زیستی، بیابان‌زایی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش زمین و اختلال در برخی از دوره‌های طبیعی، از جمله هزینه‌های نادیده گرفتن فرصت تجدید حیات برای طبیعت و یکپارچگی بوم سازگان‌های آن است. تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد که از زمان انقلاب صنعتی، طبیعت به عنوان یک کالا محسوب شده که فقط به نفع مردم و برای رفع نیازهای اساسی جمعیت رو به رشد عمل کرده است و مشکلات محیط زیستی بوجود آمده را تاکنون، با استفاده از تکنولوژی حل کرده است. اما باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن این است که منابع این سیاره محدود بوده و بهره‌برداری‌های گذشته از این منابع، دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین نیازمند یک مدل پایدارتر برای تولید، مصرف و به طور کلی برای اقتصاد هستیم.

محیط زیست به صورت عام و پسماند به صورت خاص یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است. فهم چالش محیط زیست ضرورت ظهور اندیشه عمل‌گرایانه اثربخش است. فهم پدیده‌ها قطعاً مهم‌تر از حل آنهاست و اگر بدون فهمیدن بخواهیم مسائل را حل کنیم، بر دامنه مشکلات خواهیم افزود.

ایجاد یک دنیای جدید، نیاز به ایجاد یک رابطه‌ی جدید میان انسان و زمین دارد. منظومه‌ی شمسی به ما یادآوری می‌کند که همانطور که زمین در مرکز جهان قرار ندارد، ما انسان‌ها نیز مرکز زمین نیستیم. ما همراه با بقیه زیست‌مندان در سیاره‌ی زمین، در شبکه‌ی بزرگ‌تر مشترکی زندگی می‌کنیم.

از سال ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ ۹ قطعنامه در مورد هماهنگی با طبیعت، تعریف این رابطه‌ی تازه را بر اساس یک رابطه‌ی غیر انسان محور با طبیعت، آغاز کرده است. این قطعنامه‌ها، حاوی دیدگاه‌های مختلف در مورد ساختن یک پارادایم جدید و غیر انسان محورانه است که در آن، اساس و پایه‌ی اقدامات درست یا غلط در مورد محیط زیست، تنها بر منافع انسان متکی نیست.

در میان انواع آلودگی‌ها، پلاستیک‌ها بیشترین آسیب را به کره زمین وارد می‌کنند. آلودگی‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها از بزرگترین تهدیدهای زیست محیطی ما هستند که باعث صدمه به محیط زیست می‌شوند.

بیشترین حجم میکروپلاستیک‌ها ناشی از زباله‌های پلاستیکی مثل بطری و کیسه پلاستیکی در اقیانوس‌ها و منابع آبی هست که در معرض تابش آفتاب و انرژی آب به ذرات کوچک‌تر تجزیه شده و وارد آب‌های اقیانوس‌ها و منابع آبی می‌شوند.

زباله‌های پلاستیکی پراکنده در اقیانوس‌ها جان میلیون‌ها جاندار دریایی از جمله فک‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها، پرندگان دریایی، ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، لاک پشت‌ها و بسیاری دیگر از حیوانات دریایی را تهدید می‌کنند.

کافی است به زیان‌های این کیسه‌ها برای سیاره ما و موجودات زنده آن، فکر کنید تا قانع شوید که استفاده از آنها باید با راهکارهای پایدارتری جایگزین شود. آمارها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ وزن پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها از وزن ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال افزایش آگاهی مردم درباره آلودگی‌های پلاستیکی کورسوی امیدی برای بهبود این شرایط است. در این راستا آئین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به عنوان گام اول و ابتدایی جهت کاهش آثار مخرب آنها تدوین و در هیئت دولت مصوب شد. اجرای صحیح و به هنگام مفاد این آئین نامه مطالبه عموم و سازمان حفاظت محیط زیست است.»

کد خبر 6085220

دیگر خبرها

  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند‌ها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند تهیه شد
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود