Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- روزنامه وال استريت ژورنال، از پيشنهاد محرمانه آمريکا به ايران براي مذاکره درباره اتباع دوتابعيتي بازداشتي در ايران خبر داد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از وال استريت ژورنال، دولت ترامپ در سه نوبت، پيشنهاد مذاکره درباره اتباع دوتابعيتي بازداشتي در ايران را مطرح کرده، اما ايران هيچ پاسخي به اين پيشنهاد‌ها نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين روزنامه آمريکايي نوشت دولت ترامپ در سه نوبت اين پيشنهاد را مطرح کرده اما ايران هيچ پاسخي به اين پيشنهادها نداده است. بر اساس گزارش وال استريت ژورنال؛ تام شانون معاون امور سياسي وزير خارجه آمريکا پيشنهاد رسمي اين مذاکره را در حاشيه اخير نشست هسته اي وين به مقامات ايراني ارائه کرده است.

کدام کشور بدنبال ميانجيگيري ميان تهران و واشنگتن است؟
اين گزارش در حالي منتشر مي شود که منابع فرانسوي اعلام کردند: حاشيه مانور بين واشنگتن و تهران «اندک» است ولي پاريس خوش‌بين است.
به گزارش الشرق الاوسط ، ايران عملا درها را به روي هرگونه ميانجي گري احتمالي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و در رأس آنها فرانسه براي خارج شدن از بن بست عزم آمريکا براي زيرپا گذاشتن توافقنامه هسته‌اي به دست آمده بين گروه پنج به اضافه يک و تهران در ژوئيه سال ٢٠١٥ بست. رئيس جمهور ايران حسن روحاني در کنفرانس مطبوعاتي روز سه شنبه خود گفت ايران حاضر نيست «با هيچ کس» درباره توانايي هاي نظامي خود به ويژه توانايي موشکي و بالستيک خود مذاکره کند و با هرگونه مذاکره مجدد درباره توافقنامه هسته‌اي مخالف است. به اين ترتيب مي‌توان گفت هرگونه مجالي براي ميانجي گري کاملا از بين رفت.
 با توجه به چنين موضعي، اروپايي ها خود را بين دو طرف بسيار سرسخت «واشنگتن و تهران» مي‌بينند. از يک سو، رئيس  جمهور آمريکا ادامه پايبندي کشورش را به توافقنامه هسته اي که آن را بدترين توافقنامه امضا شده توسط آمريکا مي‌نامد، تغيير بسياري از بندهاي آن مي‌داند. رئيس جمهور آمريکا توپ را از يک سو به زمين کنگره و از سوي ديگر به زمين اروپا انداخت و به آنها چهار ماه فرصت داد ماموريت را به انجام برسانند وگرنه توافقنامه را به طور کامل زيرپا خواهد گذاشت.
علاوه بر اين، واشنگتن برنامه موشکي و بالستيک و سياست هاي منطقه اي «بي ثبات کننده» ايران و حمايت اين کشور از تروريسم را محکوم مي‌کند. از سوي ديگر، ايران آن گونه که روحاني روز سه شنبه گفت، تهديدات آمريکا را رد و اقدام آمريکا به نقض توافقنامه هسته اي را به معناي پايان کار اين توافقنامه مي داند. تهران همچنين اقدام واشنگتن به اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران را به بهانه حمايت از تروريسم و رعايت نکردن حقوق بشر محکوم مي‌کند.
در اين خصوص منابع رسمي فرانسوي مي گويند «حاشيه مانور» بين دوطرف بسيار اندک است. به رغم اين موضوع‏، پاريس اميد خود را از دست نداده است و سفر ژان ايو لودريان وزير امور خارجه فرانسه به تهران در روز پنجم ماه آينده (مارس) فرصتي براي ارزيابي اوضاع و دانستن اين است که آيا امکان انجام دادن کاري وجود دارد يا خير.
پنهان نيست که پاريس از مدافعان سرسخت توافقنامه هسته‌اي است ولي در مقابل، در مسائل ديگر به واشنگتن نزديک شده است. لودريان روز ٢٢ ژانويه تهران را به نقض قطعنامه ٢٢٣١ شوراي امنيت متهم کرد که به محدود کردن برنامه موشک هاي بالستيک ايران مربوط مي شود. روز ١٣ دسامبر نيز وزير امور خارجه فرانسه در سفرش به کشورهاي خليج [فارس] مخالفت کشورش را با تلاش هاي ايران براي ايجاد گذرگاهي از مديترانه تا تهران محکوم کرده و «سلطه جويي ايران» را محکوم کرده بود. زماني که موج اعتراضات‏ ايران را فرا گرفت‏، فرانسه سرکوب تظاهرکنندگان را محکوم کرد و از نظام ايران خواست به حق تظاهرکنندگان و حقوق اصلي شهروندان احترام بگذارد. در مناسبت هاي ديگري‏، پاريس از سياست هاي ايران در عراق و سوريه و لبنان و يمن و منطقه خليج [فارس] انتقاد کرده و آن را [بي ثبات کننده] توصيف کرده بود.
به رغم وجود شکاف بين پاريس و تهران، طرف فرانسوي معتقد است مي‌تواند نقشي در پرونده ايران ايفا کند. منابع فرانسوي معتقدند علت نخست به اين مسئله بر مي‌گردد که فرانسه اکنون تنها کشور اروپايي است که از شرايط ميانجي گري برخوردار است زيرا انگليس و آلمان به مشکلات داخلي خود سرگرم هستند. به اين مسئله مي توان اين واقعيت را افزود که واشنگتن به علت تنش در روابطش با روسيه بعيد است که روسيه را به عنوان ميانجي بپذيرد.
علاوه بر اين به گفته منابع فرانسوي‏، تهديد آمريکا به خروج از توافقنامه هسته‌اي و اعمال مجدد تحريم هاي شديدتر بر ايران به ويژه بر صنايع نفت و گاز اين کشور، اهرم فشاري قوي در اختيار پاريس قرار مي‌دهد که مي تواند از آن در برابر نظام ايران استفاده کند. به اين منظور، پاريس مي‌تواند تهران را بين «ميانه روي و نرمش نشان دادن» و در نتيجه حفظ توافقنامه هسته اي و ادامه برخوردار شدن از تسهيلات –هرچند تهران آن را ناکافي مي‌داند- و بين تندتر شدن موضع آمريکا و اعمال تحريم هاي بيشتر که ممکن است کار به حد رويارويي نظامي مستقيم يا نيابتي بکشد، مخير بگذارد. يکي از استدلال هاي پاريس اين است که فرانسه مايل به تحکيم روابط اقتصادي و تجاري خود با تهران است و رئيس جمهور اين کشور امانوئل مکرون تمايل زيادي به سفر به تهران در فصل بهار آينده دارد و يکي از ماموريت هاي لودريان در پايتخت ايران، فراهم کردن مقدمات اين سفر است که اگر صورت گيرد‏، نخستين سفر رهبر يک کشور غربي به تهران از زمان انقلاب اسلامي است.
پاريس براي جلب رضايت ايران بر عزم خود براي حفظ توافقنامه هسته اي تاکيد مي کند که آن را براي «جلوگيري از گسترش تسليحات هسته اي» ضروري مي‌داند. ديدگاه فرانسه اين است که با توجه به وجود مشکل هسته اي با کره شمالي، دست کشيدن از توافق با تهران به معناي پيدايش کره شمالي ديگري خواهد بود.
با توجه به اين واقعيت، سئوالي که مطرح مي شود به «حاشيه مانور» موجود در برابر تحرکات پاريس مربوط مي شود. مقامات فرانسوي اعتقاد راسخ دارند که تهران به فرانسه نياز دارد هرچند روابط دوطرف در هفته هاي اخير به علت سخنان مقامات رسمي فرانسوي درباره مسائل مورد اختلاف با تهران متشنج شده است و به نفع ايران است که به ميانجي فرانسوي چيزي براي گفتگو بر اساس آن بدهد تا بتواند آن را به طرف آمريکايي ارائه کند. اما چنين مسئله اي به عقيده منابع فرانسوي‏، عامل کشمکش بين دو جناح ميانه رو و تندرو در حاکميت ايران خواهد بود. اين منابع يادآور مي شوند محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران در ديدار با همتايان اروپايي اش در بروکسل در اواسط ماه ژانويه‏ «در باغ سبز»ي نشان داده است.
زيگمار گابريل وزير امور خارجه آلمان بدون اشاره به جزئيات‏، به نقل از ظريف از آمادگي ايران براي گفتگو درباره سياست هاي منطقه اي خود و مسائل مورد اختلاف خبر داد. از اين رو در روزها و هفته هاي آينده تا حدي مشخص خواهد شد آيا تهران به پاريس فرصتي براي پيشبرد ميانجي‌گري اش خواهد داد يا اين که سخنان روز سه شنبه روحاني و پيش از او سخنان رهبر عالي و فرمانده سپاه پاسداران و ديگر مقامات بلندپايه نظام، نهايي و قطعي است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۰۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • تقدیر از نمایندگان کشتی تهران در المپیک پاریس
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند