Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > آذربایجان غربی - بازار خوی یکی از بازارهای قدیمی و زیبا و منحصر به فرد تاریخی است.در سنگ نبشته ای که در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی از این مجموعه کشف شده قدمت این بنای تاریخی به دوره صفویه می رسد و به شماره ۱۲۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، با وجود اینکه بازار خوی چند بار بر اثر زلزله و دو بار بر اثر آتش سوزی، یکی در زمان قاجاریه و دیگری در سال ۱۳۳۹ شمسی که منجر به تخریب بازار سبزی فروشان شد، آسیب دیده ولی مورد مرمت قرار گرفته و شکل اصلی خود را از لحاظ معماری و اقتصادی حفظ کرده است و هنوز هم از مراکز تجاری مهم برای صادرات فرش و پشم و خشکبار برای داخل و خارج از کشور هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آتش سوزی سال ۱۳۳۹ که آتش نشانی در خوی وجود نداشت، از ارتش کمک خواستند و یک دستگاه لودر ساخت آمریکا (نسل اول لودر ها) برای مهار آتش و تخریب مکان های آتش گرفته بکار رفت.
راننده این لودر گروهبان ابراهیم کرلو بود که به خاطر شجاعت اش در مهار آتش یک ساعت مچی از فرمانده پادگان جایزه گرفت. (گروهبان کرلو در عکس نفر دوم ایستاده از چپ) در پشت نوشته عکس ها تاریخ آتش سوزی ۹ تیرماه ۱۳۳۹ درج شده است.

گردآورنده: احد رحیمی‌مقدم

 

46

کلید واژه‌ها : استان آذربایجان غربی - آتش سوزی - تاریخ معاصر - فرش -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۰۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی

شایسته با اشاره به اینکه از ابتدای سال از سطح ۹۳.۵ هکتار از گلخانه‌های استان بیش از ۱۲ هزار تن تن انواع محصولات سبزی و صیفی، ۱.۵ میلیون انواع گل شاخه بریده، ۲۸۰ هزار عدد انواع نشاء گل و گیاه زینتی و محصولات سبزی و صیفی و ۹۶۰ تن انواع سبزیجات برگی برداشت شده است گفت:این میزان نسبت به سال گذشته ا ۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: تولیدات گلخانه‌های استان ۵۱ درصدی  افزایش داشته است.

ارزش محصولات گلخانه‌ای از جمله گوجه فرنگی، فلفل، خیار و سبزیجات برگی، ۷۹۶ میلیارد و ۸۰۰ ملیون تومان است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح گلخانه در استان به ترتیب مربوط به شهرستان‌های فردوس، قاین و خوسف است.

شایسته افزود: خراسان جنوبی ۵۷۰ خانوار بهره بردار در گلخانه‌ها دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • اولین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به پاریس رسید / استقبال در بدو ورود به ارومیه
  • اولین سهمیه تاریخ ورزش بانوان آذربایجان‌غربی چگونه مطرح و به المپیک رسید / استقبال از بدو ورود به ارومیه
  • توقیف لودر ۹۰ میلیارد ریالی در فراشبند
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • قیمت انواع سبزیجات برگی و غیر برگی اعلام شد
  • پروژه فیبر‌نوری منازل و کسب‌وکارها؛ بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات آذربایجان غربی
  • مهار آتش سوزی در یک کارگاه آهنگری در محدوده بازار
  • کشف لودر ۵۰ میلیاردی قاچاق در الیگودرز