Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکو - ایرنا - وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ، در آئین گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باکو ، گفت : گردش تجاری ایران و آذربایجان در سال 2017 میلادی 30 درصد افزایش یافت .

شاهین مصطفی اف شامگاه جمعه در جشن پیروزی انقلاب اسلامی که به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و با حضور ایرانیان مقیم این شهر و سفیران کشورهای مختلف برگزار شد ، افزود: در نتیجه عزم راسخ سران جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور در بالاترین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مصطفی اف افزود:در چهار سال گذشته 10 دیدار میان روسای جمهوری آذربایجان و ایران و بیش از 100 سفر متقابل مقامات دو کشور انجام گرفته است که حاثل آن بیش از 40 سند همکاری مشترک است .
رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران گفت: روابط اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران در مدت یاد شده توسعه یافته و دستاوردهای مهمی در حوزه سرمایه گذاری و بازرگانی به دست آمده است .
مصطفی اف افزود: در حال حاضر میان دو کشور طرح های ساخت کارخانه مشترک خودروسازی در کوی صنعتی نفتچالا در 168 کیلومتری جنوب باکو و نیز کارخانه داروسازی در پارک صنعتی پیراللهی حومه باکو در دست اجرا است .
وی همچنین همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در حوزه زیر ساخت های حمل و نقل و ایجاد دالان ترانزیتی را موفقیت آمیز خواند و یادآور شد : در قالب مرحله نخست تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب خط ریلی جدید به طول 8.3 کیلومتری در خاک جمهوری آذربایجان و 2.1 کیلومتری در خاک ایران و نیز پل ریلی جدید بر روی رودخانه آستاراچای در مرز مشترک دو کشور احداث شده و اقدامات برای ساخت ترمینال باری در خاک ایران ادامه دارد .
مصطفی اف گفت : جمهوری آذربایجان و ایران در قالب مرحله دوم تکمیل دالان شمال – جنوب از جمله ساخت خط ریلی آستارا – رشت همکاری های دو جانبه را ادامه می دهند .
وی همچنین با اشاره به همکاری دو کشور در حوزه های فرهنگی ، علمی و اجتماعی، برگزاری روزهای فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران را خاطر نشان کرد و گفت : اعلام نخجوان بعنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی و نیز شهر تبریز بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای سلامی بیانگر جایگاه خاص هر دو کشور در جهان اسلامی است .
آساق **337*1579*انتشار:مرضیه فاتحی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، محمدعلی اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران تردیدی در صیانت از ارزش های اسلامی نداشته و ایثارگرانه در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان بوده است.

وی افزود: فتنه انگیزی، اختلاف افکنی و انشقاق در جهان اسلام، از برنامه های راهبردی آمریکا و اسرائیل بوده و آنها هیچ وقت خیرخواه ملت های مسلمان نبوده و نخواهند بود. حال آنکه تقریب مذاهب، همواره با جدیت توسط جمهوری اسلامی ایران، پیگیری و اجرایی شده است.

نورالدین خالق نظراف مفتی اعظم ازبکستان نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن روند مناسبات دوجانبه میانه در تمامی زمینه ها گفت: دین، فرهنگ و اشتراکات ازبکستان و ایران، عاملی مهم برای تعمیق مناسبات دو طرف است.

وی افزود: با توجه به توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه نسخ خطی زبان فارسی، از همکاری در زمینه تحقیقات قرآنی و نسخ خطی قرآنی استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • باکو ادعای فرانسه درباره حمایت از تجزیه طلبان را رد کرد
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • پیام امیرعبداللهیان به مناسبت «روز ملی خلیج فارس»
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان