Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-19@11:20:26 GMT

عارف بزرگ ایرانی درگذشت +عکس

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۱۱۱۶۲

عارف بزرگ ایرانی درگذشت +عکس

به گزارش جام نیوز، آیت‌الله «سید حسین یعقوبی قائنی» مجتهد و عارف معاصر متولد 1303 بوده و با عارف مشهور سید علی قاضی دیدار داشته و شاگرد دو عارف مبارز «محمدجواد انصاری همدانی و سید جمال‌الدین گلپایگانی» بوده است.

 

وی همچنین با بزرگانی از جمله سید رضا بهاءالدینی، حسنعلی نجابت شیرازی در ارتباط بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در جوانی راهی عتبات شده و در حوزه علمیه سامرا، نجف، کربلا و قم تحصیل کرده است. «سفینة الصادقین» و «انیس الصادقین» دو اثر مکتوب وی محسوب می‌شود که کتاب نخست، دربردارندۀ زندگی‌نامه وی با نکات مهم عرفانی اوست.

 

او در ابتدای کتاب «سفینة الصادقین» می‌فرماید: درخواست مکرر جمعی از برادران ایمانی مبنی بر آشنا شدن با نحوه سیر و سلوک حقیر و کم‌وکیف آن، بنده را بر آن داشت تا شمه‌ای از یافته‌های خود را در ضمن قضایای متعدده و جریاناتی که در طول زندگی برایم پیش آمده در جلسات معنوی و محافل انس برای آنان بازگو کنم.

 

* در بخشی از زندگی‌نامه خودنوشت وی آمده است: حقیر از طفولیت بسیار اهل عشق و محبت بودم و نیز نسبت به ائمه معصومین(ع) علاقه زیادی در قلبم مکتوم بود که گاهی ظهور می‌کرد. گاهی در بیابان‌ها در جای خلوت به‌انتظار ظهور گریه می‌کردم. نسبت به پول و ثروت و دنیا بی‌علاقه بودم و اصلاً برای آینده فکر نمی‌کردم. نسبت به قیامت و عوالم آخرت هم به خداوند متعال خوش‌بین بوده و می‌گفتم: خداوند مرا به جهنم نخواهد فرستاد و مضمون این فراز از دعای کمیل «و لأبکین علیک بکاء الفاقدین و لأنادینک أین کنت یا ولی المؤمنین» که در آن وقت اصلاً از آن اطلاعی نداشتم، بیانگر حال درونی‌ام بود. پس از فوت مادر چندین مرتبه از قائن به مشهد رفتم. آخرین بار مدتی در آنجا مانده، سپس عازم تهران شدم. در آن وقت تقریباً پانزده سال داشتم.

 

پس از گذشت حدود 2 سال به ذهنم آمد که از قائن و اقوام خود دیدن کنم، لذا رهسپار قائن شدم. این سفر برایم سفر باخیر و برکتی بود چون کاملاً باعث تنبه حقیر شد و سرعت گذشت عمر را برایم ممثل کرد، زیرا همین که وارد قائن شدم افراد هم‌سن خود را می‌دیدم که قیافه‌های‌شان عوض شده، به‌صورت مرد به‌نظر می‌رسیدند و اشخاص کامل را می‌دیدم که موی سر و صورت‌شان سفید شده است. در اثر این ملاقات‌ها حالت عجیبی پیدا کرده، حالم دگرگون شد و نسبت به زندگی دنیا بی‌میل شدم اما نمی‌دانستم تکلیف چیست و چه باید کرد.

 

تسنیم

115

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است/ اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، امید شمس کارگردان سینما از فضای فیلم کوتاه داستانی برخاسته و با ساخت فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به شکل جدی وارد سینمای بدنه شده است. او که عضو هیات انتخاب بخش فیلم‌های کوتاه داستانی نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی است، درباره آثار رسیده و سطح کیفی آن‌ها توضیح داد: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نخستین دوره را پشت سر می‌گذارد بنابراین قطعاً اثری منحصراً برای آن ساخته نشده است. در خیلی از جشنواره‌ها شاهد هستیم زمانی که هویت پیدا می‌کنند و چند دوره را پشت سر می‌گذارند، تعدادی فیلم حول محور آن‌ها تولید می‌شود. ضمن این که بعضی از جشنواره‌ها به فیلمسازان کمک‌هزینه می‌دهند تا با موضوع جشنواره اثر تولید کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس با لحاظ کردن خرده‌فرهنگ‌های ایرانی به سراغ انتخاب آثار رفتیم که کار ما را در انتخاب سخت می‌کرد. خیلی از فیلمسازان، به‌خصوص فیلمسازان بومی به هویت و فرهنگ خودشان بدون در نظر گرفتن چنین جشنواره‌ای پرداخته بودند. ما از این ویژگی استفاده کردیم، چون این که فیلمساز بر اساس قومیت و دغدغه شخصی خود فیلم بسازد از روحیه‌ خودجوش او ناشی می‌شود. ضمن این که در ذات مردم ایران ویژگی حفظ هویت و فرهنگ مشهود است. گذشته از این‌ فیلمسازی با ساختار بومی همواره جذاب است، هم برای خود مردم و هم برای کشورهای دیگر بنابراین با این معیارها دست به انتخاب زدیم. به این نکته نیز توجه داشته باشید که جشنواره اقوام ایرانی هرچه سال‌به‌سال شناخته‌تر شود، هدفمندتر گام برمی‌دارد.

کارگردان فیلم کوتاه «گذر» در ادامه به آثاری که دارای خلاقیت و ویژگی خاصی باشند اشاره کرد و افزود: همیشه این خطر هست که اگر صرفا بخواهید ویژگی‌های یک منطقه بومی یا شهری را در نظر بگیرید، فیلمی که می‌سازید شکل توریستی پیدا کند بنابراین این ویژگی باید در محتوا و قصه باشد. ما آثاری داشتیم که به لحاظ موضوعی با جشنواره همخوان بودند، اما پرداخت خلاق نداشتند و به همین دلیل کنار گذاشته شدند. در این میان آثاری هم بودند که در بستر مورد بحث به‌خوبی فضاسازی کرده و خلاقانه کار شده بودند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه فیلمنامه همواره پاشنه آشیل سینمای ایران است آیا در آثار حاضر در جشنواره کیفیت فیلمنامه‌ها خوب بود یا خیر، بیان کرد: متأسفانه این ضعف در سینمای ایران همواره وجود دارد؛ یعنی فیلمنامه‌ای که ایده‌آل و راضی‌کننده باشد، خیلی کم است. از سوی دیگر ما در هیات انتخاب خیلی متمرکز و فنی به بحث فیلمنامه نپرداختیم و صرفا استانداردهای لازم را مد نظر قرار دادیم اما طبعاً در بحث داوری آثار، تمام ابعاد فیلمنامه به شکل متمرکز بررسی و به آن امتیاز داده می‌شود. وقتی برای یک فیلم از قبل موضوع مشخص می‌شود، لزوماً نمی‌توان آن را اثری سفارشی دانست اما اگر فیلمی عمدتا در همان راستا تولید شود، امکان دارد گاهی به سمت شعاری شدن پیش برود و فیلمنامه هدر شود. فیلمنامه‌نویسی کار سختی است. ای‌کاش می‌شد در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، در فاصله برگزاری هر دوره یک بخش آموزش و کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی در نظر گرفته شود تا این بخش‌ها در مسیر تولید فیلم‌های با موضوع اقوام تقویت شوند.

وی درباره این جشنواره که توسط موسسه خصوصی فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی برگزار می‌شود، گفت: به نظرم جشنواره اقوام ایرانی باید با برداشتن گام‌های بلندتر، بزرگ‌تر شود؛ یعنی چنین ظرفیتی در جشنواره‌ وجود دارد. با ورود بخش سینمای بلند و بین‌الملل به جشنواره از آنجایی‌که این پتانسیل وجود دارد، می‌توان فیلمسازان را تشویق کرد دست به ساخت آثاری با موضوع اقوام بزنند. البته اگر این حمایت در بخش ساخت و پخش، چه در داخل و چه در خارج از کشور انجام گیرد، هم به فرهنگ و هنر کشور قوت می‌دهد و هم مسیر برای فیلمسازانی که دغدغه دارند.

شمس در پایان گفت: امیدوارم نخستین دوره این جشنواره به‌خوبی برگزار شود و ارگان‌های مختلف پای کار بیایند و این رویداد با حمایت‌های ویژه سال‌به‌سال بزرگ‌تر و بهتر شود.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 6080924 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • آدینه با داستان/ مرد خیلی پیر با بال‌های خیلی بزرگ
  • رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند! | حمله خیالی بزرگ به ایران!
  • خاطره جالب محمد بحرانی از ۳۰۰۰ تومان پدر بزرگ که زندگی اش را تغییر داد (فیلم)
  • فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است/ اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها
  • باید آگاهی‌های جوانان در جنگ ترکیبی و هیبریدی افزایش یابد
  • اپل کنار رفت، سامسونگ بزرگ‌ترین گوشی ساز جهان شد
  • رضا داوری اردکانی درگذشت عباس شریفی را تسلیت گفت
  • غایب بزرگ تراکتور کم نمی‌گذارد(عکس)
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • فولکروگ: این گل راه را برایم باز می‌کند