Web Analytics Made Easy - Statcounter

انقلاب اسلامی پیامی بود که امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب به مردم از ظلم و ستم خسته شده داده بود که این پیام در جای جای ایران خروشی را ایجاد کرد و میدان انقلاب اصفهان شاهد خروش انقلابی جوانان بود. ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان؛ سی و نه سال از روزهای پرتلاطم انقلاب می‌گذرد و در این نقطه ایران که همگان آن را به فخر هنر و فرهنگ، رشادت و شهادت می‌شناسند، یادواره‌هایی از عشق موج می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میدان انقلاب، میدانی که در منتها علیه چهارباغ سرسبز بنا شد تا لولایی باشد بر روی خیابان‌های شمال رودخانه.

میدان، در دوره قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، مجسمه‌ای از رضا پهلوی سوار بر اسب را داشت که دیری نپایید که مردم انقلابی اصفهان در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اقدام به حذف نشانه‌های آن کردند که نماد دوران سیاه شاهنشاهی از شهر بود. مجسمه به دستان جوانان غیور شهر به پایین کشیده شده و نام انقلاب را که رهبر کبیر انقلاب مژده داد بودند را به خود گرفت.

میدان انقلاب در واقع یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های معاصر شهر اصفهان تلقی می‌شود که در سال 1317 بنای اصلی آن گذاشته شد، میدانی که در روزهای پرآبی زاینده‌رود و خشکی آن، شلوغی‌های چهارباغ عباسی و خلوت بودن آن، روزهای حماسه و ایثار اصفهان ناگفته‌های زیادی را دارد.

به همین بهانه با مرتضی ممیز اصفهانی یکی از کسبه‌های حوالی میدان انقلاب به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره میدان پرسیدیم، ممیز که اکنون 75 سال از عمر خود را سپری کرده می‌گوید که از کودکی کنار پدر خود در مغازه پارچه فروشی در چهارباغ مشغول به کار است و روزهای تلخ و شیرین زیادی را در این میدان و چهارباغ تجربه کرده است.

ممیز نفسی عمیق می‌کشد و از محرم سال 57 می‌گوید که ساواک حکومت نظامی در شهر به راه انداخته بود و هر شیشه مغازه یا ماشینی عکس امام خمینی(ره) را داشت، می‌شکست، شاهد شهادت جوانان و نوجوانانی بود که به عشق و فرمان امامشان به میدان آمده بودند تا روح ظلم را از این شهر پاک کنند، ممیز می‌گوید من آن روز دیدم که مأموران رژیم به مردم هجوم آوردند و همه طرفداران حضرت امام (ره) و مذهبی‌ها را زخمی کردند؛ شهید علیرضا میر محمدصادقی و خیلی از جوانان اصفهانی هم در آن روز به شهادت رسیدند.

در دوران انقلاب اسلامی، اصفهان و میدان انقلاب اسلامی یکی از مکان‌های اصلی جوش و خروش انقلابی‌ها و محلی برای وحدت و یکپارچکی مردم در تظاهرات ضد طاغوتی بود که در این میان پیشگامان انقلاب اسلامی در اصفهان، نقش به سزائی در گردهمائی‌های مردمی و تشویق و همدلی آنان در مبارزات سیاسی ضد رژیم پهلوی داشتند.

به بهانه بهار آزادی و روزهای پرشکوه پیروزی انقلاب اسلامی به سراغ بازخوانی گفت‌وگوی حجت‌الاسلام احمد سالک از پیشگامان انقلاب اسلامی در اصفهان رفتیم، حجت‌الاسلام سالک از روزهای انقلاب در اصفهان سخن گفت که محرم سال 57 بود که بنده و مرحوم اکبر اژه‌ای از پیشگامان انقلاب در اصفهان مأمور شدیم با جمعی از مردم به سمت سبزه میدان (میدان امام علی(ع) کنونی) برویم و ما این میدان را برای آغاز حرکت‌های مردمی در اصفهان انتخاب کردیم.

وی که یکی از شاهدان عینی نخستین قیام مردمی اصفهان در آذر ماه 57 برابر با عاشورای حسینی به شمار می‌رود، بیان کرد: قیام مردم انقلابی اصفهان از سبزه میدان آغاز شد و این مکان میدان قیام نام گرفت چون نخستین مکان تجمع مردمی بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم در آن روز ‌مجسمه شاه را که در وسط این میدان بنا شده بود و همیشه یک نفر در کنار آن نگهبانی می‌داد، سرنگون کردند؛ همان موقع مأموران به مردم هجوم آوردند و همه متواری شدند و من هم به کوچه پشت مسجد جامع اصفهان رفتم و وارد خانه ای شدم که درب آن باز بود؛ مردم در آن دوران درب خانه‌های خود را باز می‌گذاشتند تا به مبارزان متواری از دست مأموران پناه دهند،  پس از مدتی که همهمه خیابان آرام شد، از آن خانه خارج شدم و در حرکت به سمت خیابان عبدالرزاق، به جمعیت مردم پیوستم.

فردای روزی که مردم اصفهان مجسمه شاه را سرنگون کرده بودند، گروهی از طرفداران شاهنشاهی به خیابان‌ها آمدند و با هلهله و شادمانی و به آشوب کشیدن خیابان‌ها به خیال خود قصد مقابله با قیام روز گذشته مردم را داشتند، حجت‌الاسلام سالک در این زمینه گفت: بنده در آن روز درمیدان انقلاب اسلامی کنونی حضور داشتم و دیدم که شیشه‌های خودروی هر کسی که عکس حضرت امام (ره) را به همراه داشت خرد می‌کردند.

میدان انقلاب امروز، میدانی آرام و در امنیت بوده که این امنیت حاصل خون‌هایی است که با نام انقلاب و برای حفظ ارزش‌های اسلامی در این نقطه از شهر ریخته شده و امروز انقلاب در سایه آرامش روایت روزهای هیاهو را از زبان رهگذران بیان می‌کند.

نورا سادات بشارتی، پیرزن اصفهانی است که برای قدم زدن در چهارباغ و نشستن در کنار رودخانه خشک زاینده‌رود از منزل خارج شده، از او درباره میدان انقلاب می‌پرسم، او با لهجه شیرین اصفهانی‌اش می‌گوید این میدان، یک میدان معمولی نیست، آن روزها خون‌ها ریخته شد تا این میدان از مجسمه پاک شود. 

این پیرزن اصفهانی کوتاه سخن گفت اما سخنش یک یادآوری داشت که بدانیم که امنیت و آسایش امروز مدیون خون‌هایی است که به پای انقلاب داده شده است.

گزارش از زینب کلانتری

انتهای پیام/م

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۲۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین روحانی نژاد نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی و وزارت راه و شهرسازی متشکل از بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی که با مشارکت سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، با اشاره به این فرمایش امام راحل که قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی نداشتن مسکن مشکل اساسی مردم به شمار می‌رفت، گفت: امام راحل امید داشتند دولت‌های آتی مشکل مسکن را حل کنند، هر چند وضعیت مسکن قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و قبل از انقلاب بخش بزرگی از شهرها را حلبی آبادی‌ها تشکیل می‌داد اما امروز مستأجران هم مسکن مناسبی دارند و بد مسکنی چندان زیاد نیست.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ گفت: عزم دولت سیزدهم حل مشکلات بخشی از مردم در حوزه مسکن است.

روحانی‌نژاد تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خانه دار کردن مردم، در بازسازی حوادث بعد از زلزله و سیل، گام‌های بلندی برداشته است و دلیل آن هم وجود گروه‌های جهادی است که در حوادث جزو اولین گروه‌ها هستند که در کنار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت خانه‌های جدید تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت این گروه‌های جهادی برای نوسازی مسکن استفاده کرد، گفت: دولت سیزدهم توجه بسیاری برای حل مشکل مسکن دارد و وزیر راه و شهرسازی نیز تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته است.

روحانی نژاد اظهار کرد: زمین رایگان برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد در این دولت تخصیص یافته است. امیدواریم در سال‌جاری با تخصیص زمین برای ۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر دولت سیزدهم به دوران طلایی ساخت مسکن کم درآمدها تبدیل شود.

کد خبر 6098549 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند
  • استاندار اصفهان: امسال باید سال امیدآفرینی در استان باشد
  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • دروسی: مقابل یووه خوب بازی کردیم/ مصدومیت دیبالا جدی نیست
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • فرمانده کل سپاه پیام صادر کرد
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • در صد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان چه گذشت؟
  • ثبات مدیریتی باید در آموزش و پرورش حفظ شود