Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - دفتر تحقيقات بادام زميني همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامي در شهرستان آستانه اشرفيه واقع در شرق استان گيلان، راه اندازي شد و آغاز به کار کرد.

مدير جهاد کشاورزي آستانه اشرفيه روز شنبه با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: اين دفتر تحقيقاتي در ساختماني به مساحت 80 مترمربع واقع در ايستگاه تحقيقات صنوبر صفرابسته راه اندازي شده و بر اساس برنامه ريزي ها، يکي از کارشناسان و محققان (در هر هفته بين 2 تا 3 روز) در اين مرکز مستقر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمدباقر قاسمپور ادامه داد: با راه اندازي اين دفتر تحقيقاتي، گام نخست در جهت فعاليت يک ايستگاه تحقيقات بادام زميني در اين شهرستان برداشته شده و اين دفتر مي تواند زمينه ساز رونق اقتصادي محصول بادام زميني باشد.
وي اضافه کرد: با راه اندازي دفتر تحقيقاتي بادام زميني موضوعات مربوط به بادام زميني همچون خاک مناسب، اصلاح نژاد، شناسايي ارقام جديد، شيوه هاي جديد کاشت و برداشت، افزايش ميزان توليد، ايجاد صنايع تبديلي و فرآوري و ... مورد توجه و تحقيق کارشناسان خواهد بود.
شهرستان آستانه اشرفيه در 35 کيلومتري شرق مرکز استان گيلان واقع است و 2 هزار و 507 هکتار اراضي زيرکشت بادام زميني دارد و بطور متوسط سالانه در هر هکتار از زمين هاي زير کشت اين شهرستان، بيش از شش تن پيله تر بادام زميني بدست مي آيد.
هر سال 50 درصد از پيله هاي خشک بادام زميني، به مغز بادام تبديل و به بازار مصرف عرضه مي شود و هفت هزار خانوار در اين شهرستان در زمينه بهره برداري و فرآوري بادام زميني فعاليت دارند.
رستاهاي کورکاء ، استخر بيجار ، پرکاپشت مهديخاني ، خوشکاروندان، تمچال و نقره ده مهمترين مراکز کشت بادام زميني آستانه اشرفيه هستند. بادام زميني اين شهرستان از نوع گلي بوده و همه ساله در اوايل ارديبهشت ماه، کشت و در اواخر مردادماه برداشت مي شود.
خبرنگار:عليرضا رنجکش کيسمي**انتشاردهنده:کبيري
7287/2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس امروز ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه جشنواره شکوفه‌های بادام دژ کرد ششم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره به همت شورای شهر، شهرداری و مردم شهر دژ کرد و با حضور سرکار خانم دکتر جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری همچنین تنی چند از مسئولان استانی و شهرستان اقلید برگزار می‌شود.

او گفت: اجرای برنامه‌های شاد و متنوع شامل مسابقات بازی‌های بومی و محلی، موسیقی محلی برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، نمایش آداب‌ورسوم، پخت نان و غذا‌های محلی، نمایش محصولات کشاورزی ازجمله برنا‌هایی است که در اجرای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: در این جشنواره نیز لوح ثبت ملی مراسم شاهنامه‌خوانی و کیسه بافی در شهر دژ کرد به شهردار اهدا خواهد شد.

او افزود: جشنواره شکوفه‌ها با هدف برند سازی بادام دژ کرد، معرفی جاذبه‌های گردشگری توریستی، معرفی صنایع‌دستی، تولیدات محصولات کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار در زمینهٔ‌های صنایع‌دستی و تبدیلی و گردشگری برگزار می‌شود.

در شهر دژکرد رشته‌های صنایع‌دستی کیسه بافی، قالی‌بافی، گلیم، جاجیم، گبه، چنته، نمکدان، رودوزی سنتی، قلاب‌بافی و سه کارگاه در رشته‌های گلیم‌بافی و رودوزی سنتی زیر نظر معاونت صنایع‌دستی استان فعال است.

شهر دژکرد از توابع شهرستان اقلید با جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر با وجود امامزاده شمس‌الدین محمد (ع)، باغ‌های تماشایی و چشمه‌سار‌های دیدنی چهل شهیدان، پارک ساحلی، چشمه‌سار انگفته، رودخانه سفید، دره باغ گل و محصولات باغی بادام، گردو، سیب، هلو، آلو زعفران و گیاهان دارویی و مجاورت آزادراه شیراز - اصفهان از مقاصد نوظهور و پرجاذبه استان فارس برای گردشگران است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • روسیه از حضور بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی کشاورزی تخصصی در استان مرکزی
  • توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • کشف یک و نیم تن بادام قاچاق در امیدیه
  • پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • اجرای ۳۵ کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در شهر دژ کرد شهرستان اقلید
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است