Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@19:13:06 GMT

روش‌هاي نوين ارائه اينترنت

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۱۴۵۴۱

روش‌هاي نوين ارائه اينترنت

خبرگزاري آريا - وب سايت سايبربان نيوز: بر اساس گزارش‌هاي مختلفي که به صورت دوره‌اي ارائه مي‌شوند، با وجود تمام پيشرفت‌هاي صورت گرفته در حوزه‌ي رايانه و اينترنت، همچنان بيش از 3 ميليارد نفر به اين شبکه‌ي جهاني دسترسي ندارند يا از زيرساخت‌هاي بسيار ضعيفي برخوردار هستند.
از طرفي تلاش شرکت‌هاي مخابراتي در بعضي مواقع، به خصوص در نواحي صعب‌العبور يا دور افتاده، بي‌نتيجه باقي مي‌ماند يا به شدت هزينه‌بر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين دليل دانشمندان سراسر دنيا در تلاش هستند، علاوه بر بهبود عملکرد سخت‌افزارها و بسترهاي موردنياز، شيوه‌هاي نويني را براي ارائه‌ي اينترنت ايجاد بکنند.
در ادامه نام تعدادي از طرح‌ها، شرکت‌هاي ارائه‌دهنده و نحوه‌ي اجراي آن‌ها به صورت خلاصه آورده شده است.
1-اينترنت ماهواره‌اي:
در حال حاضر شرکت‌هاي بسياري روي ارائه‌ي اينترنت رايگان از طريق ماهواره تحقيق مي‌کنند که در ادامه تعدادي از آن‌ها معرفي مي‌شوند.
1-1-اوترنت:

در پروژه اوترنت (Outernet)، 100 ها ماهواره2ي مينياتوري در پايين ترين لايه‌ي فضاي اطراف زمين به نام لئو (1LEO) قرار خواهند گرفت. اين پروژه اولين بار توسط شرکت «2MDIF» و در فوريه 2014 معرفي شد.
براي انجام اين پروژه بودجه‌اي 12 ميليارد دلاري در نظر گرفته شده است. اوترنت هم اينک در بخش‌هايي از آمريکا، اروپا و آسيا خدمات ارائه مي‌دهد.
1-2-سامسونگ:
طبق آخرين گزارش‌هاي منتشر شده شرکت سامسونگ قصد دارد با ارسال 5400 ماهواره که زمان پاسخگويي‌اي در حد 0.2 ثانيه دارند، اينترنت رايگان ارائه دهد.

1-3-استارلينک:
شرکت اسپيس‌اکس (SpaceX) نشاني تجاري به نام استارلينک (Starlink) را به منظور ارائه‌ي اينترنت ماهواره‌اي به وسيله‌ي ارسال 4 هزار ماهواره در مدار لئو به ثبت رساند. البته پيش از اينکه نشان ياد شده ثبت گردد، براي اين طرح 7 هزار ماهواره در نظر گرفته شده بود.
به منظور راه‌اندازي استارلينک بودجه‌اي حدود 10 ميليارد دلار در نظر گرفته شده و 5 سال زمان مورد نياز است.
1-4- ايرباس:
شرکت ايرباس در حال آماده‌سازي 900 ماهواره‌ي مينياتوري براي شرکت وان‌وب (OneWeb) است. شرکت وان‌وب در زمينه‌ي ساخت ماهواره‌هاي مينياتوري براي ارائه‌ي اينترنت با سرعت بالا و تأخير کم فعاليت مي‌کند.
اين ماهواره‌ها وزني کمتر از 150 کيلوگرم دارند. پيش از اين اعلام شده بود 700 عدد از اين ماهواره‌ها در سال 2018 به فضا پرتاب مي‌شوند و 200 عدد ديگر به عنوان رزور بر روي زمين باقي مي‌مانند. سرمايه‌گذاران اين پروژه شرکت‌هاي بازرگاني گروه ويرجين (Virgin Group) و کوالکام هستند.
1-5- وان‌وب

يکي ديگر از شرکت‌هايي که قصد دارد اينترنت جهاني رايگان ارائه بدهد، وان‌وب نام دارد. اين شرکت تا سال 2021 به سراسر جهان اينترنتي با سرعت 2.5 گيگابيت در ثانيه ارائه مي‌دهد و اين کار از سال 2019، در آلاسکا شروع خواهد شد.
وان‌وب در ماه ژوئن 2017 موفق شد مجوز ارسال 720 ماهواره را به مدار لئو دريافت کند. بر اساس اين مجوز شرکت مورد بحث از پهناهاي باند «کا» و «کو» استفاده خواهند کرد که به ترتيب فرکانس‌هاي 20 تا 30 و 11 تا 14 گيگاهرتز را پوشش مي‌دهند.
1-6- اپل و بوئينگ
با توجه به گزارش‌هاي منتشر شده از سوي افراد نزديک به اپل (که خواستار فاش نشدن نام خود هستند)، اين شرکت به تازگي دو نفر از مديران رده‌بالاي بخش ماهواره‌ي گوگل را براي ايجاد يک گروه سخت‌افزاري جديد استخدام کرده است. دو نفر ياد شده جان فنويک (John Fenwick)، مدير برنامه‌هاي فضايي و ميشل ترلا (Michael Trela)، سرپرست مهندسين ماهواره‌ي گوگل هستند.
به نظر مي‌رسد اپل با قصد ورود به زمينه‌هاي طراحي و عملياتي کردن ماهواره، اقدام به تصويربرداري ماهواره‌اي و برقراري ارتباط با کمک آن بکند.
بوئينگ نيز در سال 2016 از طرحي براي قرار دادن بيش از 1000 ماهواره در مدار نزديک به زمين ارائه داده بود. به نظر مي‌رسد اين دو شرکت قد دارند طرح ياد شده را در يک سرمايه‌گذاري مشترک به سرانجام برسانند.
در اجلاس سالانه‌ي ماهواره‌ي مارس 2017 (Satellite 2017) کارشناسان توضيح دادند اپل شروع به سرمايه‌گذاري روي پروژه‌ي بوئينگ کرده است.
2-بالون:

پروژه‌ي شرکت گوگل استفاده از بالن‌ها براي ارائه اينترنت رايگان است. شرکت گوگل در سال 2011 پروژه‌اي با نام «پروژه‌ي لون» (Project Loon) براي در دسترس قرار دادن اينترنت به‌صورت بي‌سيم در اختيار کساني در سراسر دنيا به آن دسترسي ندارند شروع کرد. اين بالن‌ها در ارتفاع 19 کيلومتري از سطح زمين قرار گرفته و به شعاع 40 کيلومتر اينترنت 3G به مردم ارائه مي‌دهند.
اين طرح به صورت آزمايشي در کنيا مورد آزمايش قرار گرفته است.
3-پهپاد:

شرکت فيس‌بوک در زمان برگزاري اجلاس اف 8 2017 (F8 2017)، از بالگرد کوچکي به نام «تثر-تنا» (Tether-tenna)، رونمايي کرد که مي‌تواند در مواقع اضطراري به ارائه‌ي اينترنت در مناطقي خاص بپردازد و در مواقع بحراني «زيرساخت‌هاي آني» را براي اينترنت فراهم کند.
تثر-ترا احتمالاً مي‌تواند تا شعاعي 13 کيلومتري اينترنت 36 گيگابيت بر ثانيه ارائه بدهد.
يکي ديگر از طرح‌هاي فيس‌بوک آکويلا (Aquila) نام دارد. اين پهپاد، به شکل بومرنگ است و مي‌تواند؛ بدون نياز به فرود، چندين ماه، به ارائه ارتباطات بي‌سيم بپردازد. فيس‌بوک ادعا مي‌کند؛ استفاده از اين‌گونه پهپادها، هزينه ارائه خدمات، کابل‌کشي و ايجاد زيرساخت‌ها را تا حد بسياري، کاهش مي‌دهد.
4-نيمکت‌هاي شهري3:
فيس‌بوک علاوه بر پهپادها در تلاش است 2 طرح ديگر را نيز با نام‌هاي تراگراف (Terragragh) و پروژه‌ي آريس (Project Aries) پياده سازي بکند. پروژه تراگراف، مربوط به مجهز کردن تيرهاي چراغ‌برق و «نيمکت‌هاي شهري» به آنتن‌هاي واي‌فاي قدرت‌مند است. درحالي که پروژه‌ آريس، وظيفه تقويت اين سيگنال‌ها را براي افزايش مناطق‌ تحت پوشش، بر عهده دارد. تراگراف با استفاده از استاندارد ويگيگ (WiGig) سرعت انتقال اطلاعات 7 گيگابيت در ثانيه را فراهم مي‌کند. اين استاندارد، براي انتقال اطلاعات، از فرکانس 60 گيگاهرتز، بهره مي‌برد و مي‌تواند منطقه‌اي به شعاع 200 تا 250 متر را تحت پوشش، قرار دهد.
پروژه‌ آريس، مخفف عبارت «يکپارچه‌سازي طيف آنتن‌هاي راديويي، براي بهره‌وري بيش‌تر4» است. اين پروژه، نوعي فن‌آوري مربوط به استفاده از استانداردهاي نسل چهارم اينترنت همراه، براي ميمو است که فيس‌بوک، آن را «مسيو ميموي5» (Massive MIMO) مي‌نامد. درحالي که پروژه آريس را مي‌توان؛ در شهرها، به‌کار گرفت، فيس‌بوک اعلام کرد: تمرکز آن‌ها، در مناطق روستايي، خواهد بود.
5-نور مرئي:

هارالد هاس (harald haas) استاد دانشگاه ادينبروگ اسکاتلند در سال 2011 موفق به اختراع روشي براي انتقال اطلاعات با استفاده از نور مرئي و لامپ‌هاي اِل‌اي‌دي شده است. به فناوري انتقال اطلاعات با استفاده از نور مرئي، لاي‌فاي (Li-Fi) گفته مي‌شود. به کمک نور مرئي، مي‌توان اطلاعات را 100 برابر سريع‌تر، انتقال داد. به وسيله فناوري لاي‌فاي، اطلاعات با سرعت 224 گيگابيت در ثانيه، منتقل خواهد شد؛ اما سرعت بيشتر واي‌فاي‌هاي امروزي، تنها 600 مگابيت در ثانيه است.
اين فناوري به زيرساخت جديد نياز ندارد. تنها لازم است يک ريزپردازنده به تمام زيرساخت‌ها و سامانه‌هاي نوردهي اضافه شود تا بتوان با قرار دادن اطلاعات روي نور آن را منتقل کرد.
از آنجايي که نور مرئي از ديوار عبور نمي‌کند، لاي‌فاي از امنيت بالايي برخوردار است.
6-صفحات خورشيدي:
محققان دانشگاه ادينبورگ اسکاتلند نوعي پنل خورشيدي ساخته‌اند که علاوه بر تأمين انرژي مي‌تواند با استفاده از نور مرئي –لاي فاي-امکان دسترسي به اينترنت پر سرعت را براي مناطق دور افتاده فراهم کند.
اين نوع از پنل‌هاي خورشيدي مي‌توانند علاوه بر تأمين انرژي به ارائه اينترنت با سرعت بالا بپردازند. براي پياده‌سازي اين توانايي هيچ زيرساخت جديدي نياز نيست. تنها لازم است لامپ‌هاي اِل‌اي‌دي و يک پنل خورشيدي در منطقه‌ي مورد نظر نصب شوند.
7-ارتباطات ذهني:

دانشمندان در تلاش هستند از طريق روش‌هايي مانند ايمپلنت‌هاي مغزي، کاربران را به اينترنت متصل بکنند تا بدون به ابزارهاي اضافي، تنها با فکر کردن به محتواي مورد نظر، به آن دست يابند. در ادامه مي‌توان چندين طرح در اين زمينه را به صورت خلاصه مطالعه کرد.
7-1-نيورالينک:
ايلان ماسک معتقد است بايد بتوان هوش‌هاي بيولوژيکي و مصنوعي را با يکديگر ترکيب کرد تا توانايي‌هاي انسان را افزايش داد؛ زيرا در غير اين صورت روبات‌ها جايگزين بشر مي‌شوند.
ماسک معتقد است بايد بتوان هوش‌هاي بيولوژيکي و مصنوعي را با يکديگر ترکيب کرد تا توانايي‌هاي انسان را افزايش داد؛ زيرا در غير اين صورت روبات‌ها جايگزين بشر مي‌شوند.
وي اميدوار است اولين ابزار آن‌ها که مي‌تواند ذهن انسان را به ماشين‌ها متصل کند در سال 2021 به بازار عرضه بشود. اين محصول قابليت درمان آسيب‌هاي مغزي و نشانه‌هاي آن مانند سکته مغزي، فلجي يا حتي فراموشي را دارد. هدف بعدي نيورانيک (Neuralink) ايجاد روشي براي اتصال ذهن مردم به يکديگر است تا بدون نياز به صحبت کردن به شکل رو در رو يا استفاده از روش‌هايي مانند نوشتن پيام در ابزارهاي هوشمند (که سرعت بسيار پاييني دارند) با هم ارتباط برقرار کنند.
مديرعامل نيورالينک باور دارد که آن‌ها احتمالاً مي‌توانند بين 8 تا 10 سال آينده روشي براي ارتباط ذهني انسان‌ها با يکديگر ايجاد کنند.
7-2-برينترنت:
گروهي از مهندسان پزشکي دانشگاه ويتز آفريقاي جنوبي6 موفق شدند در قالب پروژه‌اي به نام «برينترنت»، ذهن انسان را به شکل زمان واقعي به اينترنت متصل بکنند. برينترنت جريان امواج مغزي را به اينترنت منتقل مي‌کند؛ به عبارت ديگر برينترنت ذهن انسان‌ها را در اين شبکه‌ي جهاني، به گره‌هاي اينترنت اشيا تبديل مي‌کند.
برينترنت امواج مغزي جمع‌آوري شده با ابزارهاي الکترومغزنگاري (EEG) را به جرياني زنده و منبع باز از ذهن تبديل مي‌کند. در اين فناوري کاربر براي يک دوره‌ي طولاني مدت از کلاه‌هاي الکترومغزنگاري خاصي استفاده مي‌کند که قابليت اتصال را به اينترنت دارد. اين وسيله جريان زنده‌ي امواج مغزي را به يک تراشه‌ي رزپري پاي (Raspberry Pi) و رابط کاربري نرم‌افزاري –که شامل کدهايي است که به نرم‌افزار اجازه‌ي برقراري ارتباط را مي‌دهد- منتقل مي‌کند. در نهايت داده روي يک وبگاه به نمايش در مي‌آيند.
انتقال اطلاعات در حال حاضر يک طرفه بوده و تنها از ذهن به رايانه منتقل مي‌شود.
8-اينترنت کوانتومي:
کشور چين قصد دارد تا 13 سال آينده تعداد ماهواره‌هاي کوانتومي خود را افزايش داده و مفهومي به نام اينترنت کوانتومي را به وجود آورد.
جين-وي پان (Jian-Wei Pan) يکي از محققان دانشگاه علوم و فناوري چين، اميدوار است فناوري ماهواره‌هاي کوانتومي تا سال 2030 در چند کشور ديگر نيز گسترش پيدا کند و انتظار دارد در 13 سال آينده «اينترنت کوانتومي» (quantum internet) به وجود آيد.
به معناي بسيار ساده اينترنت کوانتومي شامل چندين ماهواره است که داده‌ها را از طريق سيگنال‌هاي کوانتومي بين يکديگر جابه‌جا مي‌کنند؛ اما متخصصان نيز نمي‌توانند پيش‌بيني کنند بعد از آن چه چيزي انتظار آن‌ها را خواهد کشيد.
نتيجه‌گيري:
ارائه‌ي اينترنت رايگان به شيوه‌هاي گوناگون در ابتدا طرح جالبي به نظر مي‌رسد؛ اما بسياري از تحليلگران معتقدند چنين اقداماتي اگر توسط يک کشور در داخل خود اتفاق نيفتد، باعث ورشکستگي اپراتورهاي مخابراتي خواهند شد. از طرفي احتمالاً ارائه‌دهندگان در قالب اين خدمات مي‌توانند به جمع‌آوري داده پرداخته، ذائقه سنجي کنند و بر اساس آن براي مناطق موردنظر خود برنامه بريزند.
به علاوه از آنجايي که خدمات رايگان بوده و هزينه‌هاي انجام طرح‌هاي بالا بسيار زياد است، شرکت‌ها معمولاً تبليغاتي را گرفته و داده‌هاي آن را در مناطقي خاص منتشر مي‌کنند. محتواي اين پيام‌ها احتمالاً باعث ايجاد اختلافات قومي، مذهبي و سياسي يک منطقه بشود. همچنين عده‌اي معتقدند اينترنت ارائه شده در اين حالت بسيار محدود و کنترل شده است.
در کنار موارد ياد شده ارسال تعداد بسيار بالايي ماهواره به مدارهاي اطراف زمين، به مرور زمان باعث توليد زباله‌هاي فضايي بيشتري شده و حتي ممکن است اثر کِسلر را به وجود آورد. اثر يا سندرم کسلر پيش‌بيني کرد پسماندهاي فضايي، سبب ايجاد برخوردهاي بيشتر و متوالي خواهند شد و در نتيجه زباله‌هاي بيشتري ايجاد مي‌شود. اين مسئله بقاي ديگر ماهواره‌ها و اجرام قابل استفاده در مدار زمين را به خطر مي‌اندازد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۴۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سال های اخیر منجر به پیشرفت های قابل توجه در صنایع مختلف شده است. در همین راستا یک شرکت دانش‌بنیان در کارخانه نوآوری آزادی (شعبه پارک فناوری پردیس) با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء توانسته است محصولی را در حوزه حمل و نقل به بازار عرضه کند.

آیه غفرانی هم بنیان گذار این شرکت دانش‌بنیان در خصوص ایده اولیه تأسیس این مجموعه گفت: این شرکت از سال 1401 فعالیتش را در مرکز نوآوری دیجی‌کالا (دیجی‌نکست) واقع در کارخانه نوآوری آزادی آغاز کرده است. با وجود چالش های گسترده و متنوع در حوزه حمل و نقل،  تمرکز خود را بر حل مشکلات این حوزه با استفاده از فناوری های نو قرار داده که در نهایت منجر به تولید پلتفرم هوشمند مدیریت ناوگان حمل و نقل شد.

وی افزود: پلتفرم مدیریت ناوگان با هدف کاهش هزینه و ریسک شرکت‌های پخش و حمل و نقلی، خدمات متنوعی را ارائه کرده است. این خدمات شامل یک پلتفرم جامع نرم افزاری در کنار انواع مختلف و متنوع ماژول‌های سخت افزاری می‌باشد. هدف اصلی ما، ایجاد یک بستر یکپارچه، هوشمند و مطمئن برای شرکت‌ها و سازمان‌هاست که بتوانند بهره‌وری فرایندهایشان را بهبود داده، کیفیت خدماتشان را بالا برده و با ابزارهای مختلفی که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم هزینه‌های مربوط به سوخت، نگهداری تعمیرات و خسارات تصادفات را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند.

غفرانی همچنین در خصوص امکانات این پلتفرم گفت: امکانات ارائه‌شده توسط سیستم مدیریت ناوگان شامل ۲ بخش نصب و راه‌اندازی ماژول‌های متنوع سخت افزاری و امکانات گسترده نرم افزاری است.

وی گفت: ماژول‌های سخت افزاری شامل نصب انواع مختلف ردیاب به منظور نظارت بر موقعیت لحظه‌ای خودرو و راننده، قفل هوشمند درب کابین، پایش اطلاعات مهم از کامپیوتر خودرو، پایش لحظه‌ای دما و رطوبت کابین جهت زنجیره حمل سرد و نصب دوربین کابین جهت رصد کامل و دقیق رخدادهای داخل کابین و جاده به صورت همزمان است.

هم بنیان گذار مجموعه کارپو ادامه داد: این شرکت توانسته است در کمتر از ۱ سال از آغاز فعالیت خود، عنوان دانش‌بنیان را کسب کرده و به عضویت مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران و پارک فناوری پردیس در بیاید.

وی در خصوص برنامه های این شرکت در سال 1403 نیز گفت: این شرکت در ۲ سال اول تاسیس خود، تمرکز خود را صرفاً برروی نیازسنجی بازار و توسعه محصول گذاشت. اما در سال جدید برنامه ما ورود جدی به بازار در کنار توسعه و ارتقاء همیشگی محصول است.

غفرانی در پایان، حضور در کارخانه نوآوری آزادی را موجب تسهیل برخی از فرایندها مانند کسب برخی مجوزها، ارتباط راحت‌تر با بازار، شبکه سازی گسترده و حضور در محیطی پویا برشمرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • معارفه مدیرعامل جدید پتروشیمی فن آوران
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات