Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بیمه سلامت ایران، محمد صادق دبیری، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اقدامات و اهداف این اداره کل متبوعش گفت: هر حوزه‌ ای در این سازمان جایگاهش را براساس تلاش و فعالیت‌های انجام شده به دست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اقداماتی که قرار است در دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران پیگیری شود، راه‌اندازی شورای حقوقی بیمه سلامت است که با تشکیل آن بالاترین مرجع تخصصی حقوقی بیمه سلامت ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کاستی‌هایی در حوزه بیمه سلامت از جهت تولید محتوا و ادبیات حقوقی وجود دارد، در تلاشیم که با راه ‌اندازی شورای حقوقی تولید محتوا در حوزه ادبیات حقوقی بیمه سلامت را آغاز کنیم چرا که این اقدام نقش مهمی در تعیین استراتژی‌ها و سیاست‌های کلان آینده سازمان دارد. در واقع باید گفت از آنجایی که مسائل حقوقی و ابعاد مهم بیمه سلامت ، نتیجه پژوهش‌ها، تحقیقات و مباحثی که در شورای حقوقی مطرح می‌شود، در تصمیم ‌گیری‌ها نقش مثبتی می‌تواند داشته باشد.
به گفته دبیری، نخستین جلسه شورای حقوقی بیمه سلامت در اسفند ماه با حضور اساتید و صاحبنظران مطرح در حوزه حقوق بیمه ، حقوق سلامت، حقوق پزشکی و دیگر اساتید مطرح در کشوربرگزار خواهد شد که مسلما بر اهداف و استراتژی‌های سازمان تاثیر خواهد داشت.

**نبود واحد حقوقی در بیمه سلامت استان ها
مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: مجموعه قوانین و مقررات بیمه سلامت ایران اکنون در یک کتاب خلاصه شده که باید با اقداماتی نظیر فصلنامه تخصصی حقوقی، تدوین و تالیف کتب و بروشورهای حقوقی در حوزه بیمه سلامت، این بخش را تقویت و با ارائه پژوهش‌های مختلف ادبیات این حوزه را توسعه دهیم.
وی همچنین راه‌اندازی واحدهای متناظر استانی را از دیگر برنامه‌های این اداره برشمرد و افزود: متاسفانه ما در استان‌ها واحد حقوقی نداریم؛ با توجه به حجم وسیع اقداماتی که حوزه حقوقی وجود دارد، باید واحدی با عنوان واحد حقوقی در استان‌ها تشکیل شود. در برخی استان‌های مهم لازم است در ذیل اداره کل، مدیریت حقوقی با چند کارشناس داشته باشیم.
دبیری با تاکید بر اینکه باید دست کم در استان‌ها یک کارشناس حقوقی حضور داشته باشد، گفت: این موضوع از دو منظر از جمله تصمیمات مدیران و امضا قراردادها حائز اهمیت است. در صورتی که این استان‌ها واحد حقوقی به منظور ارائه مشاوره‌های لازم نداشته باشند، طبیعتا ممکن است با ریسک‌هایی مواجه شوند.

** پیشگیری در صدر برنامه های حقوقی سازمان بیمه سلامت قرار گیرد
مدیرکل حقوقی سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که در صدر برنامه‌ها باید به آن توجه کرد، بحث پیشگیری است به طوری که واحد حقوقی قبل از هر اتفاقی باید مسائل را حل کند. پیشگیری در حوزه حقوقی بیش از پیشگیری در حوزه سلامت حائز اهمیت بوده که این موضوع به عنوان یک استراتژی در این بخش مطرح است.
وی اضافه کرد: باید از هر موضوعی که باعث ایجاد ضرر و خسارت به سازمان می‌شود، جلوگیری کرد؛ همچنین ممکن است برخی تصمیمات مدیران با قوانین و مقررات مغایرت داشته باشد و یا ماهیت حقوقی در آن باشد که با مشورت به موقع کارشناس حقوقی می‌ توان تصمیمات بهمتری اتخاذ کرد. تمام این موارد دست به دست هم می ‌دهد که ضرورت اجتناب ناپذیری در حوزه حقوقی داشته باشیم.
مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه به سو استفاده از نام سازمان بیمه سلامت ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه سو استفاده‌هایی از نام سازمان بیمه سلامت ایران توسط موسسات و افراد سودجو وجود دارد. جلوگیری از این اقدامات غیر قانونی مستلزم این است که در تمام استان‌ها پیگیری همه جانبه صورت بگیرد. باید تعاملاتی با دادگستری‌ها و دادستانی‌های سراسرکشور برقرار کرد چون این سازمان به عنوان متولی حوزه بیمه سلامت و مدعی‌العموم و بخش حاکمیتی باید از جهت حقوقی این موارد را پیگیری کند.
وی ادامه داد: در این خصوص اقدام مشترکی با حراست سازمان به منظور تحقیق میدانی در استان‌ها انجام خواهد شد تا موارد استخراج شود. باید با تعامل و دیدار با دادستان کل کشور، تمام
استان ها را برای همکاری حساس کرد. حتی لازم است شعبه های ویژه‌ای برای رسیدگی ویژه مباحث کلاهبرداری‌ها و سو استفاده‌ از نام بیمه سلامت ایران در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها از طریق دادستانی ابلاغ و اختصاص داده شود.

** دادستان به موارد سواستفاده از نام سازمان بیمه سلامت ورود کند
دبیری با تاکید بر اینکه دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم کل جامعه در این زمینه ورود کند و این موضوع جز برقراری تعاملات محقق نمی‌شود، گفت: دادستانی باید به هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد و ضرر و زیان آن به کل جامعه می رسد، ورود کند. ما باید به عنوان بخشی از حاکمیت ، متولی بیمه و از همه مهمتر نماینده مردم، این موضوع را پیگیری کنیم.
وی افزود: اگر اتفاقی در این حوزه افتاد، مرجع قضایی نباید به دنبال شاکی خصوصی باشد، بلکه این را به عنوان مدعی العموم باید خود وارد شده و به ما کمک کند. شاید تاکنون حساسیت این موضوع به خوبی برای دادستانی‌ها منعکس نشده است. تلاش می‌ کنیم این موضوع به جمع بندی برسد تا آنان بتوانند در این زمینه به ما را کمک کنند.
مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه سو استفاده از دفترچه بیمه سلامت، اعتبار و اعتماد مردم را نسبت به سازمان از بین می برد، خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده حقوقی سازمان در پی حفظ حقوق به حق تمام بیمه‌ شدگان تحت پوشش این سازمان در تلاش هستیم که از این اقدامات جلوگیری کنیم و مردم اطمینان داشته باشند که از نام سازمان بیمه سلامت ایران به خوبی محافظت کرده و حقوق بیمه شدگان را رعایت کنیم.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۶۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوری | تکلیف حقوق کارگران مشخص شد | حقوق کارگران از کارمندان پیشی گرفت | تصویب ردیف حقوقی خاص در احکام کارگزینی برای نخستین بار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار که از عصر دوشنبه آغاز شده بود در بامداد سه‌شنبه به پایان رسید و مزد کارگران برای سال آینده تعیین شد.

بر اساس این مصوبه، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

بدین ترتیب در ۳ سال دولت سیزدهم متوسط سالانه افزایش دستمزد کارگران به بیش از ۳۹ درصد رسید در حالی که در دولت گذشته کمتر از ۲۴ درصد بود.

صولت مرتضوی وزیر کار پس از جلسه شورای عالی کار اظهار داشت:‌ از ویژگی‌های مصوبه شورای عالی کار این بود که برای اولین بار ردیفی تحت عنوان حق عائله‌مندی به ردیف‌های احکام کارگزینی کارگران اضافه می‌شود و مزیت آن بدین صورت است که اگر در گذشته کارگر متاهل مشغول به کار می‌شد به اندازه کارگر مجرد، دریافتی داشت اما با این مصوبه حق تاهل هم به وی داده می‌شود.

مرتضوی افزود: بر اساس تصمیم دیگر شورای عالی کار، قرارگاه مسکن برای کارگران عزیز تشکیل خواهد شد و نمایندگانی از کارگران و کافرمایان در آن حضور خواهند داشت. همچنین تمام کسانی که مشمول قانون کار هستند و در نهادها و ادارات و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به منابع عمومی شاغل هستند، مشمول قانون حداکثر حقوق و مزایا خواهند بود.

وی درباره اصلاح قانون کار هم گفت: نباید افزایش حقوق در دو سطح بودجه توسط مجلس و شورای عالی کار تعیین شود. به دنبال این هستیم که با این اصلاحیه، افزایش حقوق کارگران در بودجه تعیین شود. همچنین برخی تشکل‌های کارگری معترضند که چرا فقط از یک تشکل در شورای عالی کار حضور دارند و به دنبال این هستیم که از هر تشکل یک عضو در شورای عالی کار حضور داشته باشند.

رعیتی‌فرد معاون وزیر کار هم در توضیح جزئیات این مصوبه گفت: حداقل مزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال افزایش یافت. حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند اما کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد.

به گفته وی، حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حداقل دریافتی ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافت.

کد خبر 840047 برچسب‌ها حقوق و دستمزد کارگران خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ۹۹ هزار و ۴۸۷ بیمه شده سلامت در زنجان جزو پنج دهک اول درآمدی هستند
  • فوری | تکلیف حقوق کارگران مشخص شد | حقوق کارگران از کارمندان پیشی گرفت | تصویب ردیف حقوقی خاص در احکام کارگزینی برای نخستین بار
  • بیش از ۹۹ هزار بیمه شده سلامت در زنجان جزو پنج دهک اول درآمدی هستند
  • گزارش هیئت به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی است
  • تمدید اعتبار بیمه سلامت بیماران در نوروز
  • تمدید اعتبار بیمه سلامت بیماران در ایام نوروز
  • حضور انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر
  • برنامه پیشگیری نخستین برای هزار روز اول زندگی فرد اجرا می‌شود
  • تجویز دارو در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی/ نیاز به بودجه ۱۵۵ هزار میلیاردی برای دارویار در سال آینده
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیماران در ایام نوروز