Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور مقامات و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، علمی، فرهنگی و جمعی از دوستداران انقلاب اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، سفرا و وابستگان نظامی کشور‌های خارجی درجمهوری آذربایجان و ایرانیان مقیم باکو با شکوه خاصی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم که حجت الاسلام و المسلمین «سید علی اکبر اجاق نژاد» و نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، «الله شکور پاشازاده» رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز حضور داشتند، شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و رئیس طرف آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران در سخنانی به نمایندگی از طرف رئیس جمهور و مردم جمهوری آذربایجان سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت و در ادامه با اشاره به افزایش سی درصدی گردش تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ میلادی افزود: در نتیجه عزم راسخ مقامات جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد.
«مصطفی اف» افزود:در چهار سال گذشته ۱۰ دیدار میان روسای جمهوری دو کشور و حدود ۱۰۰ سفر متقابل بین مقامات ایران وجمهوری آذربایجان انجام گرفته است که حاصل آن‌ها بیش از ۴۰ سند همکاری مشترک و دستاورد‌های مهم در حوزه سرمایه گذاری و بازرگانی است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر بین دو کشور طرح‌های همچون ساخت کارخانه مشترک خودروسازی در شهرک صنعتی نفتچالا در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو و نیز کارخانه داروسازی در پارک صنعتی پیراللهی حومه باکو در دست اجرا است گفت:: همکاری جمهوری آذربایجان و ایران در حوزه زیر ساخت‌های حمل و نقل و ایجاد دالان ترانزیتی هم موفقیت آمیز است ودر قالب مرحله نخست تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب خط ریلی جدید به طول ۸.۳ کیلومتری در خاک جمهوری آذربایجان و ۲.۱ کیلومتری در خاک ایران و نیز پل ریلی جدید بر روی رودخانه آستاراچای در مرز مشترک دو کشور احداث شده و اقدامات برای ساخت ترمینال باری در خاک ایران ادامه دارد.
مصطفی اف گفت: جمهوری آذربایجان و ایران در قالب مرحله دوم تکمیل دالان شمال – جنوب از جمله ساخت خط ریلی آستارا – رشت همکاری‌های دو جانبه را ادامه می‌دهند و با توجه به توسعه همکاری‌های دو کشور در قالب همکاری‌های سه جانبه اطمینان دارم که روابط دو کشور بر مبنای سیاست تعیین شده از سوی روسای جمهور دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.
وی همچنین با اشاره به همکاری دو کشور در حوزه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی، برگزاری روز‌های فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران را خاطر نشان کرد و گفت: اعلام نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی کشور‌های اسلامی در سال ۲۰۱۸ میلادی و نیز شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی بیانگر جایگاه خاص هر دو کشور در جهان اسلام است.
«جواد جهانگیرزاده» سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان هم در این مراسم گفت: ایران با وجود فشار‌ها و تحریم‌های جهانی هر روز در مسیر ثبات و اقتدار منطقه‌ای و جهانی با پویایی به پیش می‌رود.
وی افزود: ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) توانست نظام جمهوری اسلامی را بر پایه استقلال و آزادی بنا نهد. دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران نه تنها در ابعاد سیاسی بلکه در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت‌های علمی شگفت انگیز بوده است.
سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر بر اساس شاخص‌های اقتصادی جهان، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه هیجدمین اقتصاد برتر جهان قرار دارد.
جهانگیرزاده با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد دستاورد‌های بزرگی را شاهد بوده است، افزو د: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون حدود ۴۰ انتخابات سراسری با رای مستقیم و مشارکت گسترده مردم برگزار شده است، در آخرین انتخابات که سال گذشته که انتخابات آقای حسن روحانی را برای دومین بار درپی داشت، بیش از ۷۳ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت داشتند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در عین حال به عنوان یک عامل ثبات منطقه‌ای عمل کرده و در مقابله با خطر تروریسم و داعش که پدیده شوم سال‌های اخیر است، اقدامات جدی و موثر داشته است. مقابله با تروریسم و افراط گرایی نیازمند همکاری مشترک در سطح منطقه‌ای و بین المللی است و باید از برخورد دوگانه در این مسیر پرهیز کرد.
جهانگیرزاده در مورد روابط ایران با کشور‌های منطقه، گفت: برای هر کشوری توسعه مناسبات صمیمانه با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی است و مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان بر مبنای برادری و دوستی هر روز بیش از گذشته در حال توسعه است.مناسبات بسیار صمیمانه میان روسای جمهوری دو کشور پشتوانه محکمی برای تقویت همکاری‌ها و ارتقا روابط دو کشور بوده است.
سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: اشتراکات فراوان میان دو ملت پیوند‌های ناگسستنی ایجاد کرده ودشمنان روابط ایران و آذربایجان می‌دانند که هرگز نخواهند توانست به این روح برادری صدمه بزنند.
جهانگیرزاده، افزایش آمار گردشگران دو کشور، اجرای طرح‌های مشترک مانند کریدور شمال - جنوب و ساخت کارخانه خودرو سازی و ارتباط مستمر مقامات دو کشور عامل تقویت و توسعه روابط عنوان کرد و افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برنامه‌های گسترده‌ای برای همکاری‌های اقتصادی و توسعه تجارت دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد

پس از پیروزی انقلاب، در شرایطی که دشمنانِ کمین کردهِ انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان نا آگاه، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سر می‌دادند و ارتش در حساسترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود، بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) هوشمندانه به عنوان بزرگترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و توطئه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب کرد و طی پیامی، با قاطعیت بی نظیر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، یکپارچگی و وحدت ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر فرمود و روز ۲۹ فروردین را روز ارتش نامگذاری کرد. زیرا از ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) ارتشی‌ها با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از همان آغازین روز ها، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند. اولین درگیری و نا آرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرز‌های شوروی سابق توسط گروهک‌های چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد، که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شدند.
ارتش به سراغ کنترل ناآرامی‌های سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاد و به دنبال آن بودند تا ارتش را یک نیروی ضد مردمی و عامل امپریالیسم معرفی کنند که همچنان سرکوب مردم را ادامه می‌دهد و لذا باید منحل شود! و جای خود را با یک ارتش به اصطلاح خَلقی یا بی طبقه توحیدی و.. عوض کند. همین جوسازی‌ها سبب شد، شهید سپهبد، ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش پس از تغییر رژیم شاه طی نامه‌ای استعفای خود در روز‌های اول فروردین ۱۳۵۸ را به امام خمینی (ره) تقدیم کند.
کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر نا آگاه در ارتش جریان داشت، بی انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.
مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی (ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیرو‌های مسلح را مجدداً اعلام نمایند، تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش برگردد. امام خمینی (ره) نیز با صدور پیامی تاریخی در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند. با این اقدام حکیمانه امام خمینی (ره) ارتش برای همیشه در کنار نیرو‌های مسلح کشور ماندگار شد.
درود خداوند بر ارتشیان با وفا و مدافعان از حریم کشور ایران، به ویژه شهداء گرانقدر ارتش جمهوری اسلامی ایران.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم
  • نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در سازمان ملل
  • سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان
  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار محمدحجازی
  • ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد
  • سپاه و ارتش در کنار هم دژ مستحکم برای صیانت کشور هستند
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از ارتش‌های قدرتمند منطقه است
  • پیروزی انقلاب مرهون اطاعت پذیری بدنه ارتش از امام بود
  • پیام تبریک استاندار آذربایجان غربی به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش