Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@22:32:51 GMT

قم| باید در تعیین محدوده بافت تاریخی قم تجدیدنظر شود

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۱۸۲۵۴

قم| باید در تعیین محدوده بافت تاریخی قم تجدیدنظر شود

معاون شهردار قم با انتقاد از عدم کارشناسی تعیین محدوده بافت تاریخی شهر قم گفت: متأسفانه در این خصوص هیچ‌گونه هماهنگی با هیچ‌یک از مراجع ذیربط صورت نپذیرفته و سازمان میراث فرهنگی به‌صورت یک‌جانبه اقدام به تهیه و ابلاغ این طرح کرده است. ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ استانها قم نظرات

علیرضا جانقربان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اهمیت توجه به بافت تاریخی در شهر اظهار داشت: بافت‌های تاریخی ازجمله سرمایه‌های ارزشمند هر شهر است که با در برگرفتن حافظه تاریخی، سنت‌ها و پیشینه فرهنگی اجتماعی مردم آن شهر، نقش به سزایی را در هویت شهروندان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان تصمیم سازمان میراث فرهنگی برای تعیین محدوده بافت تاریخی گفت: سازمان میراث فرهنگی استان در سال 1388 اقدام به شناسایی بافت تاریخی شهر قم کرده که بر اساس آن 315 هکتار از محدوده‌ی مرکزی قم به‌عنوان بافت تاریخی شناسایی‌شده که این محدوده با توجه به وسعت شهر قم خالی از اشکال نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: تشخیص و شناسایی محدوده‌ بافت تاریخی بر اساس عکس هوایی سال‌های بسیار دور صورت گرفته که اگرچه در زمان تصویربرداری کماکان بافت تاریخی یکپارچگی و انسجام خود را حفظ کرده بود ولی با این‌وجود این محدوده‌ در حال حاضر از جهات بسیاری دستخوش تغییرات گسترده شده است.

وی به تناقض این محدوده با شرایط فعلی شهر قم اشاره و عنوان کرد: محدوده‌ ابلاغی بافت تاریخی فاقد انطباق با وضع موجود است، به‌گونه‌ای که از برخی نشانه‌ها و عناصر تاریخی همچون مقابر گنبد سبز و یا دبیرستان امام صادق (ع) که از نقشی برجسته در خاطره جمعی و هویت شهر قم برخوردار بوده غفلت شده است.

جانقربان تصریح کرد: با توجه به اهمیت بافت‌های تاریخی شهری باید با بهره‌گیری از نگاهی جامع که مفهوم بافت تاریخی را در قالب نگاهی ریخت شناسانه و نه صرفاً بر اساس پیشینه تاریخی ضمن تعیین محدوده بافت تاریخی و شناسایی حوزه‌های هویت همگن، سطوح مختلف اقدام و حفاظت مبتنی بر ویژگی‌های مورفولوژیک در هر یک از سطوح اولویت‌بندی گردد.

وی با انتقاد از عدم کارشناسی تعیین محدوده بافت تاریخی شهر قم یادآور شد: متأسفانه در این خصوص هیچ‌گونه هماهنگی با هیچ‌یک از مراجع ذیربط صورت نپذیرفته و سازمان میراث فرهنگی به‌صورت یک‌جانبه اقدام به تهیه و ابلاغ این طرح کرده است که باید تجدیدنظری در این موضوع رخ دهد.

انتهای پیام/ ت

R7854/P1336/S6,62/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۸۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط تاریخی ویتسه آرنهم به دلیل ارتباط با رومن آبراموویچ

از ویتسه آرنهم به دلیل همکاری مخفیانه با رومن آبرامووییچ 18 امتیاز کسر شد. 

طرفداری | ویتسه آرنهم پس از کشر 18 امتیاز از اردیویسه هلند سقوط کرد. 

به گزارش گاردین؛ فدراسیون فوتبال هلند (KNVB) با کسر 18 امتیاز از ویتسه آرنهم، رسما سقوط این باشگاه را تایید کرد. این تصمیم پس از تحقیقات مشترک گاردین و دفتر روزنامه نگاری تحقیقی (TBIJ) پیرامون ارتباط مالی مخفیانه باشگاه هلندی با رومن آبراموویچ صورت گرفت. KNVB اعلام کرد که به به دلیل تخلف ویتسه در رعایت نکردن الزامات باشگاه‌داری، این حکم تاریخی را صادر کرده است. این جریمه باعث کاهش امتیاز ویتسه به 1- و سقوط قطعی این تیم از اردویسه می‌شود، جایی که این باشگاه به مدت 35 سال در آن حضور داشته است. این باشگاه که در بحبوحه یک بحران مالی قرار داشت، هم اکنون در فاصله چهار هفته به پایان، در قعر جدول جای دارد. 

فدراسیون فوتبال هلند اشاره کرده است که «نشانه‌هایی» وجود دارد که آبراموویچ ویتسه را کنترل کرده یا همچنان آن را کنترل می‌کند و «خطراتی» وجود دارد که تحریم‌ها (به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین) نقض شده باشد. باشگاه ویتسه نیز طی بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که این کسر امتیاز «اجتناب‌ناپذیر» بوده و به عواملی از جمله ارائه صورت‌های مالی نیم‌سالانه نادرست و ناکامی در اثبات عدم ارتباط با الیگارش روس اشاره کرده است. مطابق اسناد گاردین، رومن آبراموویچ بیش از 100 میلیون یورو به صورت مخفیانه به حساب‌های مالی باشگاه هلندی انتقال داده است. 

در ادامه گزارش‌های گاردین بخوانید:

ادامه افشای اسناد دوران آبراموویچ؛ خطر کسر امتیاز از چلسی جدی است

از دست ندهید ????????????????????????

خوشحالی آلونسو از تقابل با رم در لیگ اروپا؛ بی‌احترامی یا انتقام‌جویی؟ تیم منتخب گل‌سازهای فوتبال ایران کابوس انگلیسی‌ها؛ فقط نماینده بی‌ادعا آبروداری کرد! دروازه‌بان آرژانتین بازهم روی اعصاب فرانسوی‌ها رفت

دیگر خبرها

  • سقوط تاریخی ویتسه آرنهم به دلیل ارتباط با رومن آبراموویچ
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد
  • امروز از بناهای تاریخی به‌صورت رایگان بازدید کنید
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان