Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، در پیام تسلیت خانه تئاتر که روز شنبه برای درگذشت فریده صابری انتشار یافت با ابراز تاسف از خبر ناگوار درگذشت فریده صابری، فقدان وی به اهالی هنر و خانواده‌ اش به ویژه پری صابری تسلیت گفته شده است.
فریده صابری متولد سال 1327 بود و دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال 1347 دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک ایران و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا بود.
صابری در تئاترهای مختلفی از جمله شام آخر، کرگدن، ملاقات بانوی سالخورده، ریچارد سوم و لبخند باشکوه آقای گیل ایفای نقش کرده بود.
بازی در سریال‌های دلنوازان، همه بچه‌های من، بگذار آفتاب برآید، در قلب من، تنهاترین سردار، سنگ و شیشه و فیلم‌های سینمایی مارال، روز شیطان و روز واقعه نیز از دیگر فعالیت های این بازیگر بوده است.

مراسم یادبود زنده یاد صابری روز دوشنبه 23 بهمن ساعت 15 تا 16:30 در مسجد الزهرا (س) واقع در شهرک غرب، فاز 2، خیابان هرمزان برگزار می شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۱۸۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

12 رخداد هفته به روایت اکونومیست/ هواوی، آیفون را در چین پشت سر گذاشت

منبع: اکونومیست 
تاریخ انتشار: 24 فوریه 2024 
مترجم: لیلا احمدی  
➖➖➖➖➖➖➖ 
عصر ایران/ترجمه: هفته نامۀ معتبر اکونومیست 12 رخداد مهم دنیا در یک هفته اخیر را از این قرار دست چین کرده و درباره هر یک توضیح کوتاهی هم آورده است:

 
1.استراتژِی تسلیحاتیِ جدیدِ اتحادیه اروپا با هدف کاهش وابستگی‌ به ایالات متحده
 
"کمیسیون اروپا"، استراتژی دفاعی جدیدی برای تقویتِ تولیدِ تسلیحات این قاره اعلام کرد. این طرح از دولت‌های ملی می‌خواهد نیمی از بودجۀ تدارکات دفاعی خود را داخل بلوک و در راستایِ تقویت همبستگی هزینه کنند. همچنین تصریح می‌کند که 40 درصدِ تجهیزات نظامی باید تا سال 2030 به شیوۀ "همکاری" خریداری شود. اگرچه برنامۀ پیشین برای تشکیلِ صندوق 100 میلیارد یورویی، شامل دفاع نمی‌شود، برخی دولت‌های محافظه‌کارِ مالی نسبت به صدور بدهیِ مشترک در حمایت از این استراتژی تردید دارند. 
 
 2.حملۀ پهبادیِ مجدد اوکراین به کشتی‌های روسی
 
به گفتۀ "آژانس اطلاعات نظامی اوکراین"، نیروهای ویژۀ اوکراینی یک کشتی جنگی روسی به ارزش 65 میلیون دلار به نام "سرگئی کوتوف" را غرق کرده‌اند. این کشتی در نزدیکی "تنگۀ کِرچ"، با استفاده از پهپادهای چند منظورۀ اوکراینیِ ساخت داخل موسوم به "ماگورا وی‌پنج"، هدف قرار گرفت. اوکراین در ماه فوریه نیز از همین پهبادها برای انهدامِ کشتی جنگی روسی دیگری به نام "سزار کونیکوف" استفاده کرده بود. اوکراین همچنین مسئولیت حمله به یک انبار نفت در دولگویه، -روستایی در منطقۀ بلگورود روسیه- را بر عهده گرفته است. 
 
 3.رکوردشکنی تاریخیِ اونس جهانی و افزایش قیمت طلا و سکه

   قیمت طلا پیش از سقوط مجدد، به بیش از 2141 دلار در هر اونس -که بالاترین رکورد بود-، افزایش یافت. رکورد قبلی که سال گذشته ثبت شد، حدود 2135 دلار بود. بانک‌های مرکزی به طور مداوم، این فلز گرانبها را خریداری کرده‌اند و به افزایش قیمت دامن زده‌اند. سرمایه‌گذاران چینی هم به بازار طلا روی آورده‌اند و آن را پوششی در برابر نوساناتِ بازار سهامِ می‌دانند. 
 
 4.رشد دنباله‌دار هواوی در بازار چین و پیشی‌گرفتن از آیفون


  
بر اساس گزارش شرکتِ تحقیقاتیِ"کانترپوینت"، فروش آیفون در چین در شش هفتۀ نخستِ سال 2024 نسبت به سال گذشته، 24 درصد کاهش یافته است. اپل تحت فشار شرکت چینیِ هواوی است که درحال‌حاضر، رقیب اصلیِ این شرکتِ فناوری آمریکایی در بازار گوشی‌های هوشمند چین محسوب می‌شود. فروش هواوی در همین مدت، 64 درصد افزایش یافته است. 
 
 5.حملۀ طرفدارانِ محیط زیست به شرکت تسلا در آلمان

   یکی از گروه‌های چپِ حامیِ محیط زیست به نام "گروه آتشفشان"، مسئولیت حملۀ مشکوک به آتش‌سوزی در کارخانۀ تسلای آلمان را بر عهده گرفت. مهاجمان گفتند این کارخانه را هدف قرار دادند، زیرا "زمین، منابع، مردم و نیروی کار را می‌بلعد و در عوض هفته‌ای شش هزار خودروی شاسی بلند، خودروی قاتل و کامیون هیولا بیرون می‌ریزد". 

تولید کارخانه دست‌کم تا هفتۀ آینده متوقف شده است. "ایلان ماسک" - مدیرعامل تسلا - از واژۀ آلمانیِ "افراطی" برای توصیفِ حمله به خودروهای الکتریکی استفاده کرده است. 
 
 6.ارتقای روابط استراتژیکِ چین و مالدیو 


 
چین موافقت کرده از مالدیو حمایت نظامی کند و قول داده "شراکتِ استراتژیک جامع" برپا کند. این قرارداد به امضای "محمد مُعیزو" رسید که سال گذشته، پس از وعدۀ نزدیک شدن به چین و عقب‌نشینی از هند، به عنوان رئیس‌جمهور این کشورِ جزیره‌ای انتخاب شد. او در ماه ژانویه از نیروهای هندیِ مستقر در مالدیو خواست از اواسط ماه مارس این کشور را ترک کنند. 
 
 7.همکاری روسیه و چین برای ساخت نیروگاه عظیمِ هسته‌ای

   روسیه فاش کرد به طور جدی در حال بررسیِ همکاری با چین برای ساختِ نیروگاه هسته‌ای تا سال 2035 است. "یوری بوریسف"، مدیر "روسکاسموس" - سازمان فضایی فدرال روسیه-  گفته آژانس فضایی، پروژه‌ای را دنبال می‌کند که اولین بار در سال 2021 اعلام شد و شامل پایگاه علمی و ناوگانِ ماه‌نورد است. به گفتۀ بوریسوف، این کارخانه باید روباتیک باشد. 
 
 8.رکود اقتصادی استرالیا
 
   استرالیا کشور خوش‌شانسی است که اکثر بحران‌های اقتصادی را پشت سر می‌گذارد، اما انتظار می‌رود داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه نشان دهد اقتصاد این کشور صرفا از انقباض گذر کرده است.

   اقتصاددانان تخمین می‌زنند تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهۀ پایانی سال 2023، حدود 0.2 درصد یا کمتر رشد کرده باشد، زیرا استرالیایی‌ها با هزینه های بالای استقراض و تورم دست و پنجه نرم می‌کنند که هزینه‌هایشان را محدود می‌کند. اکنون تولید این کشور رو به کاهش و اقتصاد در رکود است. 


 
 هجوم بی‌سابقۀ مهاجران می‌تواند کشور را از بحران فنی و مالی برهاند. بیش از  700 هزار نفر در سالِ منتهی به ژوئنِ 2023 به استرالیا سرازیر شده‌اند. حالا مهاجرت خالص، بیش از دو برابرِ قبل از کرونا است؛ اما همۀ استرالیایی‌ها برای مهاجران، فرش قرمز پهن نمی‌کنند.
 
هجوم خارجی‌ها با بحران مسکن همزمان است و مهاجران مقصرِ آن هستند. خیلی‌ها می‌گویند وقتی زمینِ زیر پایمان در حال کوچک‌شدن است، افزایش پا معنایی ندارد. 
   
9.استقبالِ لیبرال‌دموکرات‌های بریتانیا از محافظه‌کاران 
 
  در حالی که انتظار می‌رود انتخابات سراسری بریتانیا به‌ زودی در سال جاری برگزار شود، لیبرال دموکرات‌ها، آخر همین هفته برای کنفرانس بهاری در یورک گرد هم می‌آیند.

    شرکای کوچکِ دولت ائتلافیِ 2010-2015 در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته‌اند. آنها پس از حزب ملی، چهارمین حزب بزرگ از نظر تعداد کرسی در پارلمان "وست مینستر" اسکاتلند هستند. سِر اِد دیوی -معاونِ رهبر حزب لیبرال دموکرات - امیدوار است با تمرکز بر رأی‌دهندگانِ ناراضیِ محافظه‌کار با گرایش‌های لیبرال و طرفدار اتحادیۀ اروپا، به مدیریت ضعیف حزبش پایان دهد.  
 
10.آغاز کارزارهای انتخاباتیِ هند
 
  روز شنبه، "کمیسیون انتخابات هند" اعلام کرد انتخابات سراسریِ هفت مرحله‌ای را از 19 آوریل برگزار می‌کند. نتایج انتخابات، 4 ژوئن اعلام خواهد شد. با برخورداری از 945 میلیون نفر واجد شرایطِ رأی‌دادن که بسیاری از آنها در نقاط دورافتاده به سر می‌برند، بزرگ‌ترین تمرینِ دموکراتیک و چالش لجستیکِ انتخابات رقم خواهد خورد. 


 
  انتظار می‌رود "نارندرا مودی" برای سومین دوره، رییس‌جمهور شود، اما نخست‌وزیر و حزب متبوعش "بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی)" هفتۀ گذشته، روزهای سختی را گذراندند. کمیسیون انتخابات روز پنجشنبه جزئیاتی در مورد شرکت‌ها و افرادی که اوراق قرضۀ انتخاباتی خریده بودند، منتشر کرد. دیوان عالی، ماه گذشته اسناد بحث‌برانگیز تأمین مالیِ مبارزات انتخاباتی را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد. آنها در دولت مودی و عمدتاً به نفع بی‌جی‌پی صادر شده بودند. انتظار می‌رود کارزار انتخاباتیِ هند، پر فراز و نشیب باشد. 
 
11. شیر مادر از منبعی نامحتمل (دوزیستی که به بچه‌هایش شیر می‌دهد)
 
لزج، زهرآگین با ظاهری غریب ...  سیسیلین حلقه‌دار می‌توانست بخشی از کابوس‌های کودکی‌مان باشد. این موجود نه کرم است، نه مار. دوزیستِ تخم‌گذاری است که در جنگل‌های باتلاقیِ آمریکای جنوبی زندگی می‌کند و در پسِ ظاهر عجیبش، جهانِ لطیفی جریان دارد.

بر اساس مقالۀ جدیدی از مجلۀ "ساینس"، سیسیلین به فهرست کوچکی از حیواناتِ غیر پستاندار پیوسته است که می‌توانند کودکانشان را با شیر تغذیه کنند. به این فرایند، «فرگشتِ همگرا» می‌گویند که در آن گونه‌های بسیار متفاوت، صفاتی مشابه پیدا می‌کنند. 
 
دانشمندان متوجه شدند بچه‌ها در دهانۀ هوای مادر و حفرۀ انتهای دم، در حال خزیدن هستند. ظاهراً ماور در پاسخ به لمس و صداهای نوزادان، مایع شفافِ غلیظی را از غدد داخلیِ دستگاه تناسلی ترشح می‌کند. تجزیه و تحلیلِ شیمیایی نشان می‌دهد این مایع، مانند شیر پستانداران سرشار از چربی و کربوهیدرات است. این کشف باعث می شود سبک فرزندپروریِ سیسیلین در بین دوزیستان، منحصر به فرد باشد .هیچ فرد دیگری از طایفۀ آنها با فرزندان خود به این شکل ارتباط برقرار نمی‌کند.  
 
12. مسابقات قهرمانیِ شِش ملت و قهرمانی راگبی
 
  در رقابت‌های "شش ملت" که تورنمنت سالانۀ بین‌المللیِ راگبی است، تیم‌هایی که در تمام مسابقات برنده می‌شوند به "گرند اسلم" می‌رسند. پس از پیروزی بر فرانسه، ایتالیا و ولز، به نظر می‌رسید ایرلند اولین تیمی باشد که از زمان آغاز مسابقات در سال 2000، دو بارِ متوالی به گرند اسلم دست یافته است. پیروزی یا تساوی مقابل اسکاتلند در آخرین دور مسابقات روز شنبه همچنان تضمین‌کنندۀ پیروزی‌شان در مسابقات است؛ اما ناکامی در کسب یک اسلمِ دیگر، به‌ویژه پس از شکستِ تیم مورد علاقه در یک چهارم نهاییِ جام جهانیِ سال گذشته، می‌تواند ناامیدکننده باشد. 


 
  این مسابقات برای ایتالیایی‌ها که اسکاتلند را شکست داده و مقابل فرانسه به تساوی رسیده‌اند، دلگرم‌کننده هستند. اسکاتلند، رقبای سرسختِ انگلیس را خوار شمرده و به طرز دیوانه‌کننده‌ای ناسازگار مانده است. فرانسه نیز برای رسیدن به فرم ثابت تلاش زیادی کرده. "شش ملت"، امسال بسیار رقابتی است و همین ویژگی، مانع از تحمیلِ هر تیمی می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: غلبۀ هوش مصنوعی بر سرطان پروستات

دیگر خبرها

  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران درگذشت مادر شهیدان «عاملی» را تسلیت گفت
  • هنرمندانی که سال ۱۴۰۲ آسمانی شدند + عکس
  • 12 رخداد هفته به روایت اکونومیست/ هواوی، آیفون را در چین پشت سر گذاشت
  • آیت الله ری شهری در همه عرصه های خدمت، حضوری مؤثر داشت
  • پیام تسلیت استاندار کرمانشاه در پی درگذشت آیت الله محمدعلی حجتی
  •  جلسه خانگی قرآن «عاشقان ثارالله» با ۸۲ سال قدمت در شهرستان ابهر
  • سال ۱۴۰۲ و داغ‌هایی که بر دل فرهنگ و هنر نشست
  • مدیر مسئول روزنامه زعفران و پیشکسوت عرصه رسانه خراسان جنوبی درگذشت
  • پیام تسلیت امام جمعه کرمانشاه در پی درگذشت آیت‌الله شیخ محمدعلی حجتی(ره)
  • سال ۱۴۰۲ دفتر زندگی این هنرمندان را بست