Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا به آمریکای لاتین در حالی به ظاهر در راستای ترمیم روابط با این منطقه ارزیابی می شود که پشت پرده این سفر، مقابله امریکا با نفوذ گسترده روسیه و چین قرار دارد که ممکن است در آینده به خطری علیه امنیت ملی امریکا تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، نگرانی های اخیر دولت واشنگتن در مورد یکسری چالش ها در آمریکای لاتین، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا را جمعه گذشته(13بهمن) به این منطقه کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این چالش ها که مقامات دولت ترامپ را نگران کرده می توان به نفوذ گسترده روسیه و چین، مخالفت های گسترده نسبت به سیاستهای مداخله جویانه کاخ سفید در برخی کشورهای آمریکای لاتین و حتی نارضایتی هم پیمانان آمریکا در این منطقه از سیاست های دونالد ترامپ اشاره کرد.
به نظر می رسد مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که اگر دیر اقدام کنند، آمریکای لاتین با حضور برخی قدرتهای جهان می تواند به خطری علیه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا تبدیل شود.
تیلرسون دراین سفر ابتدا به مکزیک و سپس به کشورهای آرژانتین، پرو، کلمبیا و جاماییکا رفت تا با مقامات ارشد این کشورها دیدار کند. تیلرسون درحالی به مکزیک رفت که روابط دو کشور از زمان اجرای یکسری سیاستهای ترامپ ازجمله دیوارکشی در مرز دوکشور و همچنین مسئله مهاجران به پایین ترین سطح خود رسیده بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در آرژانتین با همتای خود در مورد اوضاع ونزوئلا و ادعای واشنگتن درمورد فعالیتهای احتمالی حزب الله لبنان در آمریکای لاتین مذاکره کرد. تیلرسون در پرو و جامائیکا نیز در مورد یکسری مسائل دوجانبه و تنش ها در ونزوئلا گفتگوهایی داشت. این تور تیلرسون در حالی انجام شد که آمریکای لاتین در سال جاری میلادی شاهد چندین انتخابات ریاست جمهوری مهم خواهد بود که می تواند چشم انداز سیاسی را در این منطقه تغییر دهد.

** طرح احیای روابط با کشورهای آمریکای لاتین
در حالی موضع گیری های رئیس جمهوری آمریکا در مورد منطقه آمریکای لاتین این فضا را در رسانه ها ایجاد کرده بود که واشنگتن دیگر نیازی به روابط با کشورهای این منطقه ندارد اما این سفر تیلرسون نشان داد وزارت خارجه آمریکا برای این منطقه اهمیت قائل است. دو موضوع در این رابطه مطرح است: یا وزارت خارجه آمریکا مغایر با اهداف ترامپ در مورد آمریکای لاتین اقدام می کند یا رئیس جمهوری آمریکا در نهایت تصمیم به بهبود روابط با کشورهای امریکای لاتین گرفته است. جدای از مسئله ونزوئلا، دولت ترامپ به دنبال همکاری های بیشتر با کشورهای این منطقه در مورد دو مسئله مهاجرت و مقابله با توزیع مواد مخدر بوده است.

** نگرانی از نفوذ سیاسی و اقتصادی روسیه و چین
در حالی تیلرسون پیش از آغاز این سفر در مورد حضور گسترده سیاسی و اقتصادی روسیه و چین در منطقه آمریکای لاتین سخن به میان آورده بود که کشورهای این منطقه بارها نارضایتی خود راازسیاستهای مداخله جویانه کاخ سفید در کشورهای این منطقه ابراز کرده اند و حضور روسیه و چین شاید واکنشی محکم به این سیاستهای واشنگتن بوده باشد.
آمریکای لاتین که پیشتر از آن به عنوان حیات خلوت ایالات متحده امریکا یاد می شد، در سالهای اخیر به منطقه ای برای سرمایه گذاری و نفوذ اقتصادی روسیه و چین تبدیل شده که نگرانی جدی مقامات آمریکایی را از این مسئله به دنبال داشته است. ابراز نگرانی تیلرسون نیز تاییدی بر این موضوع است.
وزیر خارجه امریکا معتقد است که روسیه و چین در حال سوءاستفاده از آمریکای لاتین در راستای اجرای اهداف سیاسی خود هستند که در برخی موارد می تواند مغایر با منافع ملی آمریکا باشد. این مسئله آشکار شده که آمریکا از فروش تسلیحات نظامی روسیه به کشورهای آمریکای لاتین و همچنین فعالیت گسترده اقتصادی چین در این منطقه به شدت نگران شده. تیلرسون در این سفر طی اظهارنظری گفت: آمریکای لاتین به دولت های مسئولیت پذیر و نهادهای قوی نیاز دارد تا از حاکمیت کشورها در مقابل «بازیگران یغماگر احتمالی» که به این منطقه می رسند، دفاع کند.

**ادعای آمریکا در مورد منافع حزب الله لبنان در آمریکای لاتین
وزیرخارجه آمریکا در سفر به آرژانتین با وزیر خارجه این کشور در مورد مسئله ادعایی واشنگتن در باره حزب‌الله لبنان مذاکره کرد.آمریکا مدعی است که به دلیل حضور شمار زیاد شهروند لبنانی در آرژانتین فعالیت هایی در حمایت از حزب الله لبنان میان این افراد انجام می گیرد.
واشنگتن مدعی شدکه در این زمینه به توافقاتی با بوینوس آیرس دست یافته است، در حالیکه در رسانه های آرژانتین این موضوع بازتابی نداشت.

** تشدید اقدامات علیه ونزوئلا
از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، واشنگتن تلاش کرده فشارها علیه دولت نیکلاس مادورو را تشدید کند. طبق پیش بینی ها تیلرسون در این سفر با مقامات برخی کشورها در مورد همراهی برای اعمال فشار بیشتر علیه دولت مادورو مذاکره و به توافقاتی رسید. ونزوئلا همواره تاکید دارد که درگیر یک جنگ اقتصادی سازماندهی شده از سوی آمریکا برای براندازی دولت کاراکاس شده است. طرح دولت ترامپ برای جلب حمایت برخی کشورهای آمریکای لاتین در حالی علنی شده که ونزوئلا در این منطقه تنها نیست. آنچه مسلم است ادامه تلاش کاخ سفید برای فشار بیشتر به دولت مادورو بوده و باید دید آیا همراهی برخی کشورهای آمریکای لاتین می تواند منجر به موفقیت واشنگتن برای رسیدن به اهدافش در ونزوئلا شود یا خیر.

** اختلاف کشورهای آمریکای لاتین در مورد سیاستهای آمریکا
مقامات امریکایی در حالی برای بهبود روابط با منطقه آمریکای لاتین به تکاپو افتاده اند که یکسری کشورهای این منطقه همچنان مخالف سیاست های مداخله جویانه واشنگتن هستند. مقامات این کشورهامعتقدند که سیاست اصلی کاخ سفید در آمریکای لاتین ایجاد اختلاف، تنش و عدم ثبات می باشد. شماری از رهبران چپ گرای این منطقه بر این باورند که کشورهای این منطقه باید برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود و مقابله با توطئه های خارجی طرحی مشترک اجرا کنند و اینکه هدف واشنگتن عدم اتحاد میان کشورهای آمریکای لاتین است.
تیلرسون تلاش کرد در این سفر از حمایت بیشترهم پیمانان امریکا اطمینان حاصل کند و به افکار عمومی نشان دهد که واشنگتن این منطقه را فراموش نکرده و در مسیر بهبودی روابط دوجانبه گام برمی دارد.

** آیا تیلرسون در سفرش موفق بود؟
سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه آمریکای لاتین در حالی پایان یافت که به نظر می رسد هدف اصلی آن بهبود روابط واشنگتن با کشورهای این منطقه به رغم یکسری موضع گیری های دونالد ترامپ علیه آمریکای لاتین بود. تیلرسون حداقل تلاش کرد در سفر به 5 کشور این منطقه در ظاهر نشان دهد کاخ سفید در مسیر بهبود روابط گام برمی دارد نه ایجاد تنش فیمابین.
مقامات دولت ترامپ به این نتیجه رسیده اند که حضور روسیه و چین و برخی قدرتها در آمریکای لاتین می تواند در آینده برای واشنگتن مشکل ساز شود به همین دلیل کاخ سفید آمریکای لاتین را فراموش نمی کند . همچنین امریکا در اجرای سیاستهای آمریکا علیه برخی دولتهای چپ گرا در این منطقه می تواند از حمایت های هم پیمانش همچون آرژانتین، کلمبیا و برزیل برخوردار باشد. تیلرسون دست کم در این سفر توانست حمایت نسبی برخی از کشورهای امریکای لاتین علیه ونزوئلا را بدست بیاورد.
اروپام**9234**1590

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۲۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه

نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس، روز پنجشنبه و با دستور کار بررسی تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور پیدا کرده است.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور کشورهای منطقه و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرده است.

در ادامه این نشست،‌ نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.

رایزنی باقری و بوگدانوف

بر اساس آنچه که سفارت ایران در روسیه اعلام کرده است، قرار است باقری نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت ایران در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفت‌وگو کرد.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • شاهکار مهندسان ایرانی در آسیا/ تعظیم سریلانکا به توان فنی ایران
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه