Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@00:22:33 GMT

10 گام طلایی برای صرفه جویی آب

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۲۲۷۶۶

10 گام طلایی برای صرفه جویی آب

رکنا: صرفه جویی آب نیازمند داشتن اطلاعات و دانستن راهکارهایی در این زمینه است.

آب مایه حیات است و کمبود آن زندگی موجودات زنده روی زمین را به خطر می اندازد.امروزه، مردم جهان با کمبود آب نوشیدنی تمیز و سالم مواجه هستند و تقریبا یک بیلیون نفر از مردم کشورهای در حال توسعه به آب سالم دسترسی ندارند.

ما که از موهبت آب کافی برخوردار هستیم، باید روش های درست مصرف کردن آن را بیاموزیم و از این مایع باارزش محافظت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با روش های زیر می توانید از آب به اندازه نیاز استفاده کنید و در عین حال آن را بیهوده هدر ندهید:

* لوله هایی که احتمال نشت دارند را تعمیر کنید. ریختن یک قطره آب در دقیقه به مفهوم هدر رفتن حدود 2000 لیتر آب در سال است.

* هنگام مسافرت رفتن، لوله اصلی شیرآب را ببندید تا اگر در خانه لوله‌ای ترکید یا نشتی داشت، در نبود شما آب هدر نرود.

* لوله‌های آب گرم را عایق‌بندی کنید. این کار در فصل سرما کمک می‌کند که آب درون لوله گرم بماند و شما مجبور نباشید برای رسیدن به آب گرم، شیر آب را باز بگذارید. اما اگر گاهی مجبور شدید شیرآب را بازکرده و منتظر آب گرم بمانید، ظرفی زیر آن قرار داده و از آب سرد اولیه برای آبکشی ظروف یا شستن سبزیجات و آبیاری گلدان و باغچه استفاده کنید.

* آب‌های راکد و اضافی، مانند آب پارچ را که روی میز غذا مانده دور نریزید و برای آبیاری گلدان‌ها یا باغچه تان استفاده کنید.

* دوش حمام را از نوع کم جریان انتخاب کنید. استفاده از چنین دوش‌هایی موجب حدود 75 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود و البته تا آنجا که امکان دارد زمان دوش گرفتن‌تان را به حداقل، مثلا 3 تا 5 دقیقه برسانید.

حتی در شرایط بحران کم آبی می‌توانید مانند نظامی‌ها حمام کنید.

یعنی وقتی بدنتان را صابون می‌زنید، دوش را ببندید و موقع آبکشی آن را باز کنید. گاهی استفاده از وان یا تشت در صرفه‌جویی آب بسیار کمک می‌کند.

* موهایتان را هر روز نشویید. اگر به موهایتان ژل یا محصولات دیگر آرایشی نمی‌زنید، بنابر این نیازی نیست که آنها را هر روز بشویید.

با این روش نه تنها از حساس و چرب شدن موهایتان جلوگیری می‌کنید بلکه در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

* هنگام مسواک زدن دندان‌هایتان، آب شیر را باز نگذارید با این کار مقدار زیادی آب به هدر می‌رود. به جای این کار لیوانی پر از آب کرده و پس از مسواک زدن، دندان‌هایتان را آبکشی کنید.

* هنگام اصلاح، به جای این‌که تیغ را زیر آب روان بگیرید از یک کاسه آب استفاده کنید.

* هنگام شستشوی دست و صورت، شیر آب را با فشار باز نکنید بلکه در حد متعادل و حتی کم باز کنید.

با این روش از هدر رفتن آب به مقدار بسیار زیادی جلوگیری می‌کنید. همین کار را می‌توانید هنگام شستن ظروف انجام دهید.

در ضمن موقع شستن ظروف با اسکاچ و مایع شوینده شیر آب را ببندید و موقع آبکشی آن را باز کنید.

همچنین می توانید از یک لیوان مختص به خود استفاده کنید تا مجبور نباشید مدام آن را بشویید.

* اگر می‌خواهید آب نوشیدنی‌تان خنک باشد، به جای باز کردن شیر آب و هدر دادن آن به مدت چند دقیقه، پارچ آبی در یخچال بگذارید تا همیشه آب خنک در دسترس داشته باشید.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۲۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است

️مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی در جامعه اهمیت فراوان دارد چرا که آب سرمایه ملی است که حفظ آن همت و همراهی جامعه و سایر دستگاه‌های مرتبط را در اجرای برنامه‌ها می طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، مجید رستگاری امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی خواستار تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف طرح تعادل بخشی شد.

وی خواستار تلاش مضاعف و پیگیری های لازم در جهت تحقق اهداف برنامه عملیاتی طرح احیا و تعادل بخشی سال جاری و حفظ آب در آبخوان با هدف به تعادل رسانیدن وضعیت آبهای زیر زمینی استان شد.

️مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تحقق برنامه های طرح تعادل بخشی را در راستای نجات آب و منابع آبی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این راستا جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی در جامعه اهمیت فراوان دارد چرا که آب سرمایه ملی است که حفظ آن همت و همراهی جامعه و سایر دستگاه‌های مرتبط را در اجرای برنامه‌ها می طلبد.

️رستگاری افزود: با اجرای برنامه های عملیاتی و برش‌های استانی طرح احیا و تعادل بخشی، می‌توان آب بیشتری را به بخش صنعت استان تخصیص دهیم که به مراتب بازدهی و اشتغال بیشتری به همراه خواهد داشت.‌

وی همچنین از مدیران امور خواست با تجهیز چاه‌های مجاز به ابزار اندازه گیری، چاه‌هایی که بیشترین ضرر را به آبخوان‌های استان وارد می کنند را شناسایی و در اولویت قرار دهند.

️مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: حفظ آبخوان‌ها مهم و برای استان حیاتی‌است و همه با هم باید در حفظ و نگهداری آبخوان‌ها تلاش کنیم و برخورد جدی‌تری با کسانی که برداشتهای بی‌رویه می کنند، انجام شود.

کد خبر 749480

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • رفع بحران ناترازی انرژی با ۲۰ درصد صرفه‌جویی
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان