Web Analytics Made Easy - Statcounter

بوشهر–ایرنا- همزمان با بزرگداشت دهه فجردرآئینی روز شنبه با حضور معاون وزیرجهاد کشاورزی نخستین طرح ملی پایلوت آبیاری نخیلات کشور در آبپخش دشتستان استان بوشهر افتتاح شد.

به گزارش ایرنا،معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی دراین آئین گفت:هدف از اجرای آبیاری نوین نخیلات، اصلاح و نوسازی نخیلات در شهرستان دشتستان بعنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد علی طهماسبی افزود: امسال خشک ترین سالی است که کشور تجربه می کند و با توجه به خشکسالی ها اجرای طرح های نوین آبیاری در راستای استفاده بهینه از منابع آبی ضروری است.
وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال و اقتصادی کردن فعالیت کشاورزی برای بهره برداران در طرح نوین آبیاری نخیلات دشتستان دیده شده است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت:با اجرای این طرح 149 میلیون متر مکعب صرفه جویی آب خواهد شد.
وی استفاده از تکنولوژی کشت بافت خرما را یکی از راههای موثر در بالابردن کیفیت محصول خرما ذکر کرد وگفت: با افزایش صادرات خرما در چند سال اخیر امسال این میزان به حدود 170هزار تن رسیده است .
طهماسبی افزود: میانگین تولید خرما در کشور پنج میلیون تن در هر هکتار است.
استاندار بوشهر نیز گفت: طرح نوین آبیاری نخیلات در بخش های آبپخش ،مرکزی ،سعدآباد و شبانکاره اجرا خواهد شد.
عبداکریم گراوند افزود:برای اجرای طرح نوین آبیاری نخیلات دشتستان یکهزارو 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهرنیز گفت: طرح اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در سطح 170 هکتار اجرا می شود و باعث افزایش راندمان آبیاری از 35 درصد سنتی به 95 درصد شیوه مدرن می شود.
منوچهری افزود:برای اجرای این طرح در آبپخش 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهارداشت: همچنین با اجرای این طرح تولید محصول از 345گرم به ازای مصرف یک متر مکعب آب به یکهزارو 330گرم افزایش خواهد یافت.
محمد منوچهری ادامه داد: بهره برداری از طرح اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات دشتستان بهره اقتصادی برای کشاورزان از پنج هزارو290ریال به ازای مصرف یک متر مکعب آب به 53هزارو 200 ریال خواهد رسید.
وی گفت: طرح پایلوت 170هکتاری اصلاح شیوه نوین آبیاری نخیلات دشتستان در 140قطعه اجرا شده است و 117بهره دار دارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در استان بوشهر 34هزار هکتار نخیلات وجود دارد که هم اینک 20هزار هکتار آن زیر پوشش شبکه آبیاری است و مابقی در قالب چاه مزرعه ای است.
منوچهری با بیان اینکه شیوه آبیاری غرقابی و خشکسالی های طولانی مدت مشکلات زیادی برای نخلستان های استان بوشهر در پی داشته است افزود:برنامه ریزی برای زیر پوشش بردن 18هزارو 500هکتار از نخیلات این استان از شیوه های نوین آبیاری انجام شده است
6045/7213** خبرنگار: سیده حلیمه حسینی ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۲۷۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: این شبکه آبیاری یکی از مهم‌ترین مناطق تولید کننده خرما در استان بوشهر است و تامین به موقع و با حجم مناسب آب، موجب افزایش کمی و کیفی این محصول خواهد شد.

عبدالطیف عباسی نژاد افزود: روش‌های سنتی آبیاری شامل غرقابی موجب بهره وری پایین آب در دسترس کشاورزان می‌شود و با توجه به کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته، باید این روش‌ها اصلاح شود.

وی گفت: فرآیند آبیاری بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل پس از اتمام گرده افشانی آغاز و تا پیش از فصل برداشت محصولات ادامه خواهد داشت.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: از کشاورزان می‌خواهیم با توجه به کاهش ۶۶ درصدی آبگیری سد رییسعلی دلواری در مقایسه با سال گذشته، ضمن رعایت الگوی مصرف و افزایش بهره وری آب در دسترس، نهایت همکاری در فرآیند آبیاری را داشته باشند تا آب با حجم و زمان بندی برنامه ریزی شده در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

عباسی نژاد با اشاره به رو به پایان بودن آبیاری دیگر شبکه‌های پایاب سد رییسعلی دلواری گفت: به صورت همزمان با آبیاری در شبکه آبپخش، روند توزیع آب در شبکه‌های آبیاری شبانکاره، کلل و حاشیه رودخانه حله نیز طبق تقویم آبیاری ادامه دارد.

وی اظهار داشت: تعهدات تامین نیاز‌های زیست محیطی رودخانه شاپور، رودخانه حله و تالاب حله از محل رهاسازی سد رییسعلی دلواری و تنظیم در بند بصری نیز به عنوان یکی از اولویت‌های این شرکت در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • ادامه آبیاری نخلستان‌های آبپخش تا برداشت محصول
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
  • مشکلات کانال‌های آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش پیگیری می شود
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری