Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب رفته به جوی باز نمی گردد اینجا ضرب المثل نیست بلکه به راستی آبی که از لوله شکسته هدر رفت دیگر به آن لوله باز نمی گردد و جبرانش تنها دست نزولات آسمانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، این روزها شاهدکاهش بارندگی نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد که لقب دومین استان پر آب کشور را داشت بلکه در بیشتر استان های کشورهستیم به گونه ای که در این استان تا کنون چنین کم بارشی سابقه نداشته است و همیشه با استان پر بارش معروف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به دلیل همین بارش ها و نزولات آسمانی است که این استان را به استانی چهارفصل نام گذاری کرده است استانی که سال به سال میزان برندگی اش در حال کاهش است همیشه از پدران و پدربزرگ هایمان شنیده ایم که در گذشته بارش باران و برف چگونه بود و گاهی تا دو متر برف می بارید اما گویا این سال ها آسمان نیز بخیل شده است.

 

آب مایه حیات است آب که نباشد زندگی نه تنها انسان ها بلکه همه موجودات عالم دچار مشکل می شود  آب، خاک، هوا سه عنصر مهم برای زمین است که هر کدام که نباشد زنده بودن و زندگی کردن نیز با مشکل مواجهه می شود وقتی 70 درصد بدن انسان از آب تشکل شده است دیگر هیچکس منکر حیاتی بودن آب نیست.

 

وقتی نزولات آسمان زیاد باشند آب نیز زیاد است اما اکنون می بینیم هر ساله زمستانش با زمستان های سال های قبل متفاوت تر است باران و برف و سرمای زمستان سال 96 را با 95 و با 94 مقایسه کنیم فهمیدنش سخت نیست میلی متر میلی متر کاهش پیدا کرده است و امسال نیز بدتر از سال های گذشته شده است.

 

---  

خورشید تابان این زمستان می گوید با زبان بی زبانی یک هشدار و یک چراغ قرمز برای مردم و مسئولان است مردمی که باید بدانند چگونه باید صرفه جویی کنند و مسئولانی که بدانند چگونه مانع هدر رفت این آب شوند و چگونه بین مردم صحیح توزیع کنند اما گاهی بی توجهی هایی می شود که جای تامل دارد.

 

نبود آب و خشکسالی شدن چیزی  شبیه وعده مسئولان نیست که بگوییم محقق نمی شود و سرسری بگذریم  بلکه وعده آسمان است آسمانی که این روزها خورشیدش بیشتر از ابرهای باران زا نمایان است با این حال با توجه به شرایط می طلبد مسئولان و مردم در مصرف این عنصر صرفه جویی کنند.

 

آب رفته به جوی باز نمی گردد این بار ضرب المثل نیست بلکه یک واقعیت است که وجود دارد آبی که رفت دیگر به جوی باز نمی گردد لوله های شکسته آبی که مقدار زیادی آب هدر می رود، لوله های آبی که من و شما باز می کنیم و ساعت ها جلوی مغازه و ماشینمان را تمیز می کنیم لوله هایی که  چیکه می کنند و هیچ توجهی به آنها نمی شوند.

 

 

مردم باید صرفه جویی کنند اما در کنار مردم مسئولان نیز موظف هستند از هدر روی آب خودداری کنند لوله های شکسته را شناسایی و از هدر رفت آب جلوگیری کنند شاید در جاهای مختلفی از این شهر اکنون لوله های شکسته ای دارد که آب از آنها هدر می رود و هیچ توجهی به آنها نمی شود.

 

شکسته شدن آب شرب خیابان مطهری شهر سی سخت رو به روی اداره برق نمونه ای از این هدر رفت آب است  انتظار می رود در این بحران بی آبی مسئولان حداقل از اینگونه هدر رفت های آب جلوگیری کنند و اینگونه لوله های شکسته را شناسایی کنند.

 

اگر همین یک لوله شکسته را در نظر بگیریم و در حالت خوش بینانه بگوییم در یک ساعت دو  لیتر آب هدر می رود بخواهیم یک شبانه روز در نظر بگیریم و یا یک هفته را محاسبه کنیم بدون شک مقداری زیادی آب شرب مردم هدر می رود در حالی که خیلی از روستاهای استان با بحران بی آبی رو به رو هستند اینجا آب هدر می رود.

 

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۲۷۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند

 فاطمه سرگزی   بیان کرد: خانواده به‌عنوان اولین محیطی که هر فرد اولین تعاملات و تجربیات خود را دارد نقش بسیار حساس و قابل‌توجهی را در چگونگی سلامت روان افراد ایفا می‌کند.

وی با اشاره اینکه آموزش به‌موقع مهارت‌های زندگی می‌توانید در برابر مشکلات، سلامت روان افراد را تا حد زیادی واکسینه کند بیان کرد: کلیه مراکز خدمات جامع سلامت دارای روان‌شناس بالینی هستند که به‌صورت رایگان خدمات روان‌شناختی را ارائه می‌کنند.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به عوامل مؤثر در سلامت روانی خانواده تصریح کرد: ایجاد و تدوین قواعد و مقررات خاص توسط سرپرست خانواده برای حفظ ارزش‌ها، نیازها و اهداف این واحد کوچک و مهم اجتماعی، امری ضروری است. وجود چنین قواعدی باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده در جهت ارتقای سلامت روانی آن‌ها خواهد شد و از بروز نابهنجاری‌ها و کج‌روی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

سرگزی با اشاره به اینکه از طریق تقسیم قدرت، یکپارچگی و پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر،توان مقابله خانواده با بحران‌های زندگی افزایش میابد،خاطرنشان کرد: خانواده‌های سالم، ساختار درونی خود را برای پذیرش موقعیت‌های متغیر و بحرانی اصلاح می‌کنند درحالی‌که خانواده‌های ناکارآمد، ساختار خشک خود را که در برخورد با وضعیت جدید کارآمد نیست، حفظ می‌کنند.

وی گفت: خانواده‌های ناسالم در شرایط بحرانی به‌جای حمایت از یکدیگر و کمک برای حل معضلات روش سرزنش را انتخاب می‌کنند درحالی‌که سرزنش افراد در این شرایط به جز تخریب روحی هیچ حاصلی نخواهد داشت.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در حالت کلی خانواده باید برای حفظ انسجام خود، به‌اندازه کافی پایدار و دارای چارچوب شخصی باشد؛ اما درعین‌حال برای کنارآمدن با موقعیت‌های بحرانی از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد.

 وی افزود: در خانواده‌های درهم‌تنیده، مرز بین افراد مبهم است، در نتیجه در صورت بروز بحران، اعضای خانواده واکنش نامعقولی از خود نشان می‌دهند و به طور ناخواسته با هم درگیر می‌شوند.

سرگزی تصریح کرد: والدین درهم‌تنیده با فرزندان، با ممانعت از شکل‌گیری رفتارهای پخته در کودکانشان و وابسته کردن آن‌ها به خودشان و دخالت در توانایی آن‌ها در حل مشکلات، مسائل خانواده را در مواقع بحرانی تشدید می‌کنند.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت روان اعضای خانواده، باید به افراد تفهیم شود که خانواده کلیتی است که از مجموعه اعضای آن فراتر است و منافع و اولویت‌های آن باید بر منافع و مصالح شخصی ارجح باشد.

این مسئول در پایان با اشاره به شناخت تفاوت‌ها در اعضای خانواده گفت: شناخت تفاوت‌ها در خانواده کمک می‌کند تا در قضاوت نسبت به یکدیگر عادل باشند و بتوانند تفاوت در نحوه واکنش یکدیگر را در بحران‌ها و تغییرات ایجاد شده در شرایط زندگی درک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • غرق شدن دختر ۱۷ ساله در رودخانه بشار
  • کشاورزان همچنان چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی با جوایز ارزنده در یاسوج
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • بی توجهی دامداران و افزایش سرقت احشام در قم
  • ۳ هزار کیلومتر از شبکه و خطوط انتقال آب لرستان نیازمند اصلاح و بهسازی است
  • پورعلی‌گنجی دوباره پیراهن شماره هشت پوشید
  • افتتاح ۳۷(سی و هفتمین)جایگاه سوخت استان در یاسوج
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟​