Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو-ایرنا- هند درحال مذاکره با همکاران بین المللی خود جهت اعزام یک کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد به مالدیو با هدف بررسی بی طرفانه وضعیت سیاسی در این کشور و ترغیب عبدالله یمین به احیای دموکراسی در مالدیو است.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های هند در روز شنبه، دهلی نو به دنبال استفاده از راه حل های دیپلماتیک برای حل بحران سیاسی در مالدیو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته نارندرا مودی نخست وزیر هند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک مکالمه تلفنی ، از بحران سیاسی در مالدیو ابراز نگرانی کردند.
به گفته مقامات هندی، اکثر کشورهای جهان از هند انتظار دارند تا برای حل بحران بوجود آمده در کشور مالدیو اقدام کند چرا که هند به طور سنتی حامی سیاسی این کشور محسوب می شود. اگرچه هند بر حل این بحران به صورت دیپلماتیک تاکید می کند اما تمام گزینه های خود را بر روی میز نگاه خواهد داشت.
هند روز گذشته با درخواست مالدیو برای سفر نماینده ویژه این کشور به دهلی نو مخالفت کرد. محمد عاصم وزیر امور خارجه مالدیو که قصد داشت به هند سفر کند، پس از مخالفت دهلی نو، به اسلام آباد پایتخت پاکستان رفت.
درحال حاضر، دهلی نو برای مقابله با نفوذ چین در منطقه اقیانوس آرام که حیاط خلوت هند به حساب می آید به تلاش های گسترده ای در منطقه دست زده است که تقویت حضور در مالدیو یکی از این روش ها می باشد.
چین با دخالت سازمان ملل در مالدیو مخالفت کرده است.
چین خواهان حل هرچه سریع تر بحران مالدیو است و اعلام کرده نمی خواهد مالدیو به یک تنش جدید در روابط این کشور با دهلی نو تبدیل شود.
روز پنجشنبه رئیس جمهوری مالدیو از دیدار با نمایندگان کشورهای اروپایی از جمله اتحادیه اروپا، آلمان و انگلیس که به این کشور سفر کرده بودند ، خودداری کرد.
درعین حال، محمد نشید رئیس جمهوری اسبق مالدیو که در تبعید به سر می برد اعلام کرده است هند باید برای توقف زمین خواری چین و همچنین گسترش افراط گرایی در مالدیو با عبدالله یمین مقابله کند.
وی پیش از این خواهان مداخله نظامی هند در مالدیو شده بود.
هند در سال 1988 میلادی برای جلوگیری از یک کودتا علیه دولت مالدیو به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد. اما از آن زمان تاکنون دهلی نو سعی کرده است در امور بی ثبات سیاسی مالدیو دخالت نکند.
عبدالله یمین رئیس جمهوری مالدیو روز دوشنبه در این کشور یک حالت اضطراری 15 روزه اعلام کرد و به دنبال آن دو قاضی ارشد دادگاه عالی این کشور را بازداشت کرد.
رئیس جمهوری مالدیو که از سال 2013 این کشور را با مشت آهنین اداره کرده است برای لغو حکم 13 سال زندان علیه محمد نشید اولین رئیس جمهوری دموکراتیک مالدیو و سایر رهبران سیاسی از سوی احزاب مخالف و جامعه بین الملل از جمله آمریکا و هند تحت فشار قرار گرفته است.
عصر یکشنبه دادگاه عالی مالدیو در حکمی از دولت مالدیو خواست تا تمام زندانیان سیاسی از جمله محمد نشید رئیس جمهوری اسبق این کشور را آزاد کند.
این دادگاه هفته پیش نیز دولت مالدیو را مجاب به آزادی زندانیان سیاسی کرده بود اما عبدالله یمین تاکنون به این حکم دادگاه عالی عمل نکرده است.
احزاب سیاسی مالدیو رئیس جمهوری این کشور را متهم به فساد بی سابقه، از جمله استفاده از دارایی ها و بودجه دولت به نفع خود، خانواده و همکاران سیاسی خود کرده اند.
حکم دادگاه عالی مالدیو مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی می تواند 'محمد نشید' اولین رئیس جمهوری دموکراتیک این کشور را که مجبور به استعفا شده است قادر سازد تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری مالدیو شرکت کند.
محمد نشید به اتهامات تروریستی به 13 سال زندان در مالدیو محکوم شده است اما وی پس از خروج از این کشور به انگلیس پناهنده شد.
کشور مالدیو از سال 2012 پس از برکناری اجباری محمد نشید دچار بحران سیاسی شده است. جامعه جهانی از دولت مالدیو به دلیل متهم کردن 'نشید' به شرکت در اقدامات تروریستی به شدت انتقاد کرده است.
شبک**آساق**267**1392**وحیده دینداری**انتشار: ابوالفضل بابایی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۲۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشی به ابعاد هولناکی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اشاره کردند.

کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کردند: روی پیکرهایی که در گورهای دسته‌جمعی دو بیمارستان ناصر و شفا در برهه اخیر پیدا شدند، علائم شکنجه پدیدار شده است. همچنین برخی موارد احتمالیِ زنده‌به‌گورشدن افراد نیز دیده شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: نسبت به گزارش‌های پیاپی از تعرض جنسی و خشونت علیه زنان، دختران و بانوان اسیر نزد نیروهای اسرائیلی ابراز انزجار می‌کنیم.

کارشناسان سازمان ملل متحد بیان کردند: کابینه اسرائیل در موارد پیاپی در اجرای تحقیقات مستقل، سالم و کارآمد در خصوص جنایت‌های اعلام‌شده ناکام بوده و شکست خورده است.

در ادامه این گزارش ذکر شده است: ما نسبت به هدف قراردادن زنان از سوی اسرائیل با چنین حملات وحشیانه، کورکورانه و نامتناسبی، احساس وحشت می‌کنیم.

این کارشناسان تاکید کردند: روزانه بیش از ۱۸۳ زن بدون هرگونه ماده مُسَکنی زایمان می‌کنند. این در حالی است که صدها نوزاد نیز به دلیل کمبود برق برای راه‌اندازی دستگاه انکوباتور نوزاد (دستگاه نگهداری از نوزادان نارس) جان خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 6098694

دیگر خبرها

  • ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • ویدیو/ درگیری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به بهانه فلسطین
  • اخطار محسن رضایی به تک‌روی و سهم‌خواهی برخی جریانات / سعید محمد به گله‌مندی پرداخت
  • سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • حق‌آبۀ لرستان فدای بازی‌ سیاسی شد/ کشاورزان ‌مهاجرت کرده‌اند