Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ در سال های قبل از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مراکز عالی انگشت شمار بود و بنابر گزارش های وزارت علوم تنها ۱۷۵ هزار دانشجو در داخل خاک ایران با جمعیت ۳۵ میلیون تحصیل می کردند و برابر همین تعداد هم در خارج از کشور مشغول به تحصیل بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تحولات چشمگیر آموزش عالی  بعد از انقلاب

بعد از پيروزی انقلاب اسلامی ایران و با در نظر گرفتن آغاز جنگ تحمیلی كه هشت سال به طول کشید و  فرصت سازندگی در تمام عرصه ها از جمله آموزش و پژوهش در ایران کم شد، در دهه دوم توسعه آموزش عالی در دستور كار قرار گرفت و در اين روند در دهه سوم به صورت خيلی جدی ادامه پيدا كرد و به همين دليل نيز در طی سال های اخر حوزه آموزش عالی و توليد علمی در كشور به وضعيت قابل قبول رسيده است.

 با گذشت سال های پس از انقلاب جمعیت ایران دو برابر و نزدیک 80 میلیون نفر رسید و در کنار آن شهرها نیز توسعه پیدا کردند که این خود بیانگر توجه و اهمیت احداث مراکز آموزش عالی در تمام مراکز شهرستانی را نشان می داد.

استان کهگیلویه وبویراحمد همزمان با انقلاب اسلامی فاقد هر گونه مركز آموزش عالی و دانشگاهی بود ولی با توجه به اقدامات صورت گرفته و خدمات نظام در راستای ايجاد عدالت در تمامی بخش ها هم اكنون حدود 20 مركز آموزش عالی در شهرستان های مختلف استان فعاليت می كنند و شمار دانشجويان در حال تحصيل به حدود 40 هزار نفر رسيده است.

 کسب رتبه های برتر در کشور و دنیا توسط دانشگاه یاسوج

مهدی قلی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی ودر سال ۱۳۶۲ دانشگاه یاسوج زیر نظر دانشگاه شیراز با ۱۴۰ نفر دانشجو راه اندازی شد گفت:  سال ۱۳۷۲ دانشکده کشاورزی تاسیس و تبدیل به مجتمع آموزش عالی شد که سال ۱۳۷۴با نام اصلی آن موافقت  و در سال ۱۳۷۸ مجوزمستقل شدن آن از دانشگاه شیراز از طرف وزارت علوم قطعی و صادر شد.

وی افزود: هم اکنون ۶ هزار دانشجو با ۱۵۲ کد رشته با گرایش ها ، دوره ها  ،رشته ها و دانشکده های مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

قلی پور بیان کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۱۴۹ دانشجو در دانشکده های متمرکز کشاورزی،انسانی،علوم پایه،فنی مهندسی و دو دانشکده اغماری در کهگیلویه و صنعت و معدن چرام مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: دانشگاه یاسوج با 230 هیئت علمی ، 160 کارمند ،27 گروه آموزشی ،2 رشته کاردانی ، 30رشته کارشناسی ،64 گرایش کارشناسی ارشد و 34 گرایش دکتری  هم اکنون در حال فعالیت است.

قلی پور با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه پژوهش سه پژوهشکده  منابع طبیعی – محیط زیست ،گیاهان دارویی و زبان شناسی دارد گفت:دانشگاه یاسوج در چند سال اخیر توانسته رتبه های خوبی در کشور و دنیا کسب کند.

 وی عنوان کرد: در سال گذشته از بین 71 دانشگاه جامع کشور دانشگاه یاسوج توانست رتبه 14 را به خود اختصاص دهد ودر بین رشته های مشترک جزء یک درصد برتر دنیا است.

قلی پور گفت: برخی از اعضای هیئت علمی ما در بین گروه های آموزشی در جهان جزء برترین ها هستند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست های دانشگاه یاسوج جذب دانشجویان نخبه است افزود: از سیاست های این دانشگاه  مثل خوابگاه  و امتیاز های تحصیلی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده باعث شده افراد نخبه وارد این دانشگاه  شوند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه یاسوج اظهار کرد:گسترش رشته ها و نوپا که تازه وارد کشور شده اند و ظرفیت آن در دانشگاه یاسوج وجود دارد از دیگر سیاست های این دانشگاه است.

رییس دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: دانشگاه پیام نور از سال ۱۳۸۵ از منطقه فارس جدا شدومستقل شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر ۹ مرکز دو واحد در بویراحمد و بقیه در 7 شهرستان دیگر استان در حال فعالیت است.

 سید سجادسجادی قدیمی ترین مرکز دانشگاه پیام نور استان را در دوگنبدان دانست  که از سال۱۳۷۲شروع به کار کرد و گفت:در حال حاضر ۷هزار دانشجو در۸۳ رشته کارشناسی و۴رشته کارشناسی ارشدو 50 هئیت علمی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند .

وی عنوان کرد:در حوزه پژوهش اعضای هیئت علمی۱۴۰مقاله پژوهشی ISI، ۱۰ کتاب ، ۱۴ طرح پژوهشی(۱۰داخلی و۴خارجی) و ۱۵ کارگاه علمی آموزشی وهمایش برگزار شد.

سجادی گفت: فعالیت آموزشی موسسات آموزش عالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح استان شروع به کار کردند که در توسعه استان وکشورکاربرد دارند.

 

  

تلاش برای تولید ثروت از ایده وعلم

آرمین محمودی رییس دانشگاه آزاد یاسوج  گفت: این دانشگاه  از سال۱۳۶۳ تاسیس ویکی از برکات جمهوری اسلامی ایران بود که  با حمایت های مسئولان به عنوان بزرگترین مجموعه علمی  کشور در عرصه بین المللی می درخشد.

وی  با بیان اینکه  دانشگاه آزاد رتبه۱۲۶  دانشگاه های جهان  را به خود اختصاص داده است افزود:  این دانشگاه بدون اتکا به منابع دولتی  و با منابع خود درامدی  بار عظیمی از اموزش عالی کشور را به دوش می کشد.

محمودی گفت: دانشگاه آزاد استان با۷۰ هزار دانشجو و۳ واحد دانشگاه در یاسوج  ، گچساران ودهدشت و۳۰۰هیئت علمی مربی ، استادیاری ، دانشیاری ،  استاد تمام و۴۰۰کارمند هم اکنون مشغول به فعالیت است.

وی عنوان کرد:  ۱۵هزار نفر دانشجو داریم  که 5 هزار دانشجو دختر و۱۰هزار دانشجوی پسر هستند و این افراد در30 رشته کار دانی و کارشناسی ، 30 رشته کارشناسی ارشد و 20 رشته کار دانی مشغول به تحصیل هستند.

محمودی  افزود:  تاکنون مقاله ۱۰۵۰ ISI دانشگاه آزاد استان  در مجله های معتبر جهان به چاپ رسیده  که این رقم  در مجامع آکادمیک از سطح بالایی برخوردار است.

رییس دانشگاه آزاد استان کهگیلویه وبویراحمد گفت:هم اکنون  ۴ مرکز فناوری ،  دو شرکت پژوهشی ودو مرکز رشد در دانشگاه آزاد استان داریم که تولیدات علمی خوب در مجامع  جهانی و تولید ثروت از ایده وعلم  از مهمترین سیاست های این دانشگاه است.

در دانشگاه علوم پزشکی نیز ۲ هزار دانشجو تحصیل می‌کند و تعداد ۱۸۰ نفر نیزعضو هیئت علمی این دانشگاه هستند وتعداد رشته تحصیلی دراین دانشگاه نیز ۲۴ رشته است.

سبز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد  نیز درخصوص ارتقای وضعیت علمی این دانشگاه  گفت: امسال تعداد ۴۰ پزشک متخصص جدید الورود به ظرفیت دانشگاه اضافه شد که جلسه معارفه آنان در آبان ماه برگزارشد.

با وجود ارتقای شاخص‌های علمی و پژوهشی و استفاده از ظرفیت افراد علمی وتوانمند در مراکز آموزش عالی اوج افتخارات آموزش عالی استان را باید در دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر دانشگاه‌های استان جستجو کرد. دانشگاه نوپای یاسوج توانست دربین ۷۱ دانشگاه جامع کشور رتبه ۱۴ رابه خود اختصاص دهد که این امربیانگر جهش و توسعه علمی، عمق و کیفیت بالای فعالیت‌های این دانشگاه است.
 

رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج درهمین خصوص گفت: چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان دانشمندان برتر ملی وجهانی شناخته شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به دکتر مهر اورنگ قائدی به عنوان یکی از چند محقق برتر دنیا و دکترمنفرد به عنوان یکی از ۵ فناور برتر ملی در سال ۹۵ اشاره کرد.

افزایش بی سابقه ظرفیت دانشگاه ها و افزایش تعداد دانشجویان از حدود ۱۷۵ هزار در قبل از انقلاب به بیش از ۴ میلیون ۳۰۰ هزار دانشجو در بعد از انقلاب اسلامی، از مهمترین مصادیق پیشرفت و توسعه یافتگی در مسیر آموزش عالی به شمار می رود.

 دشمنان کشور همیشه در حال ضربه زدن به این نظام و ارزش های آن هستند که می توان با انسجام کامل در گرو همدلی و مشارکت عمومی مردم در تمامی عرصه های سازندگی و توسعه کشور توطئه دشمنان را خنثی کرد.

 گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۳۲۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام خسروپناه: امانتداری مهمترین ویژگی مومنان در پذیرش مسئولیت است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین شب از ماه مبارک رمضان و آخرین شب جمعه سال با حضور در سی و ششمین محفل انس بسیج جامعه پزشکی در مسجد الزهرا (س) دانشگاه شهید بهشتی به ایراد سخن پرداخت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک حلول ماه رمضان و عرض خداقوت به دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم به تبیین صفات حسنه و نیکو که اسلام بر آن تأکید کرده است پرداخت و گفت: توحید، تقوا، ورع رکن‌های مهمی است ولی در این میان ویژگی امانت داری یک ویژگی مهم است که اسلام به آن تاکید دارد.

حجت الاسلام خسروپناه درخصوص امانتداری گفت: امانتداری در هر کاری درست انجام دادن کار بر حسب خودش است، در پزشکی درست طبابت کردن و در معلمی درست تعلیم دادن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای اینکه امانت‌دار باشیم نباید در کار‌ها دچار روزمرگی شویم و کار را تا جایی که در توان است به نتیجه برسانیم و طبیعتاً امانتدار واقعی بیش از یک امانت را نمی‌تواند بپذیرید.

وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۵۸ سوره نساء می‌فرماید امانت‌ها را به صاحبشان بدهید، چون آنها به عدل رفتار می‌کنند، خداوند سبحان بهترین چیزی که سفارش کرده است امانتدار بودن است و امانت را باید به اهلش سپرد. با این حال چطور برخی می‌توانند چند مسئولیت تمام وقت داشته باشند!.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر خاطرات دوران دفاع مقدس اضافه کرد: رزمندگان اسلام در آن زمان یک مسئولیت داشتند و در آن مسئولیت امانتدار بودند و همان مسئولیتی را که به آنها سپرده شده بود، نهایت کار وظیفه خود را درست انجام می‌دادند و این درس امانتداری است که ما باید از این رزمندگان بیاموزیم.

وی خاطره‌ای از عملیات بدر تعریف کرد و گفت: رزمندگان تا پای جان دفاع از میهن را مدنظر داشتند و امانت‌دار بودند.

در خاتمه این مراسم نورانی که در مسجد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت استاد خسروپناه اقامه شد و مراسم با اکران قلب‌رقه به کارگردانی و نویسندگی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه کنندگی سعید پروینی به پایان رسید.

گفتنی است؛ مسئول بسیج جامعه پزشکی کشور، معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان و پیرا پزشکان بسیج جامعه پزشکی نیز در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با دانشگاه کشاورزی روسیه
  • بسته سیاستی حمایت از تدریس دانشجو مادران نهایی می شود
  • بیشتر تولیدات علمی دانشگاه تهران پس از انقلاب بوده است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به دوران پس از انقلاب است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق دوران پس از انقلاب است
  • ۹۸ درصد تولیدات علمی دانشگاه تهران متعلق به ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب است
  • مجوز انتشارات دانشگاه هایتک کرمان صادر شد
  • راه فتح قله از دانشگاه‌ می‌گذرد؛ راه را با جهاد علمی هموارتر سازیم
  • راه فتح قله از دانشگاه‌ می‌گذرد؛ راه را با جهاد علمی هموارتر سازیم/ آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سالگی سن
  • حجت الاسلام خسروپناه: امانتداری مهمترین ویژگی مومنان در پذیرش مسئولیت است