Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@17:19:25 GMT

بررسی مدل تجاری جدید میان ایران و افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۳۸۱۳۰

سیدمهدی طبیب‌زاده در نشست خبری با موضوع همایش تجاری علمی ایران و افغانستان در رفسنجان اظهار کرد: این همایش فرصت بسیار خوبی است که فعالان اقتصادی استان کرمان بتوانند نقطه‌نظرات و خواسته‌های خود را در جمع مسئولان دو کشور بیان کنند تا به یک همکاری خوبی برای تسهیل امور تجاری  و سرمایه‌گذاری برسیم.

وی با بیان اینکه ما با کشور دوست و برادر افغانستان مشترکات زیادی داریم و به نوعی اقتصاد ما با هم عجین شده است، افزود: محصولات فراوان با کیفیت خوب در استان کرمان وجود دارد که بازار خوبی در افغانستان دارند و اگر بتوانیم بین مبادلات این محصولات و نیاز افغانستان تسهیل کنیم می‌توانیم به مبادلات بازرگانی دو کشور کمک کنیم، از طرفی محصولات کشاورزی و معدنی خوبی در کشور افغانستان وجود دارد که می‌تواند مواد اولیه کارخانه‌های ما را تأمین کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبیب‌زاده بیان کرد: نزدیکی مرز مشترک دو کشور به استان کرمان و حضور تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های کرمان و رفسنجان فرصتی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: امیدواریم در این همایش بتوانیم برای مبادلات تجاری دو کشور، مشکلاتی که بین مبدأ، مقصد، گمرک، حمل و نقل و ... وجود دارد برطرف کنیم و بتوانیم مدل خوب و فعالی از همکاری‌های بازرگانی و تجاری بین شهرستان رفسنجان، استان کرمان و کشور افغانستان برقرار کنیم که این مدل قابل انطباق با سایر کشورهای همسایه باشد.

طبیب زاده خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل بخش خصوصی یکی از وظایف اصلی‌اش توسعه بازار محصولات استان و فراهم‌کردن زمینه سرمایه‌گذاری است، بر همین اساس رویکرد صادرات‌محوری در اتاق فراهم کردیم که یکی از بازار هدف ما کشور افغانستان است.

وی ادامه داد: تجاری که در این زمینه فعالیت دارند را شناسایی و مشکلات آنان را رصد کردیم و اعتقاد داریم که باید محصولات را به بهترین وجه به کشور افغانستان صادر کنیم و باید زمینه ای فراهم کنیم تا آنها هم سود ببرند. ضمن آنکه اگر تجارت برد - برد باشد موجب پایداری مدل بازرگانی است.

طبیب‌زاده بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های صادراتی استان کرمان را معرفی کنیم و متقابلا به حرف تجار افغانستانی گوش دهیم تا مدل و گفتمان جدیدی از این ظرفیتی که وجود دارد ایجاد کنیم.

رئیس اتاق بارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تأکید کرد: بازار افغانستان بازار وسیعی است و مشترکات ذائقه‌ای که وجود دارد می توانیم بسیاری از محصولات نظیر پسته، خرما و.. .به بازار افغانستان عرضه کنیم. خوشبختانه تجار خوبی از کشور افغانستان در ایران و استان کرمان داریم که در زمینه پسته و خرما فعالیت می‌کنند و ما برای همه کالاهای صادراتی استان برنامه داریم و کاری که می‌کنیم ایجاد این اطمینان در تاجران ایرانی که محصولشان به راحتی و به موقع در بازار افغانستان عرضه شود.

طبیب زاده با بیان اینکه دنبال تدوین مدل همکاری فعالی با افغانستان که همه ابعاد تجاری را در نظر بگیرد، هستیم، اظهارکرد: زنجیره فولاد و مس را با ظرفیت‌های بالا در استان کرمان در حال ایجاد داریم و با توجه به اینکه افغانستان به لحاظ برخورداری از ذخایر مس، سنگ آهن، منگنز و کرومیت قوی است و می تواند تکمیل زنجیره معدنی در کرمان باشد.

وی افزود: همچنین خیلی از محصولات کشاورزی مانند کنجد را به عنوان محصول وارداتی از افغانستان در نظر بگیریم. در کنار آن خدمات فنی-  مهندسی، صادرات برق، محصولات صنعتی و ... نیز می‌توانیم از استان به این کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۳۸۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی وفایی نژاد ظهر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مازندران به عنوان نگین سرسبز ایران از مزیت‌های ویژه ای در تولید و تأمین محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد به نحوی که رتبه اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و برخورداری از موهبت دریا و بنادر مستعد و قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن در جایگاه منطقه آزاد تجاری، فرصت‌های بسیار مناسبی را در تأمین امنیت غذایی و کالاها و محصولات مورد نیاز کشور دارد که توجه مسئولین بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آن یک امر ضروری است.

وفایی نژاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشورهای حوزه خزر شکل گرفته است تصریح کرد: برخورداری و مزیت‌های حوزه خزر از جهت توسعه صادرات، خصوصاً محصولات کشاورزی و نیز تأمین کالاهای مورد نیاز کشور از جمله روغن خام، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و … همچنین ورود موقت کالا و ترانزیت و سوآپ آن می‌تواند منجر به توسعه چندوجهی استان و رشد اقتصاد دریاپایه شود.

وی تسریع در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بین المللی و توسعه راه‌ها و ایجاد سیلوها و مخازن را از ضروریات توسعه فعالیت‌های تجاری بر شمرد و تصریح کرد: این امر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و خلق موقعیت‌های جدید برای توسعه استان شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران ضرورت توجه به سرمایه گذاری پایدار برای ذخیره استراتژیک کالا از جمله ایجاد سیلو و مخازن روغن خام در استان را فرصتی مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات برشمرد و افزود: پروژه ساخت ۲۵ هزار تن مخازن روغن نکا و ضرورت تسریع در مصوبات دولت در این خصوص موجب رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه خواهد بود.

وفایی نژاد در پایان به مزیت‌های تأمین کالاهای اساسی از جمله واردات ۸۰۰ هزار تن گندم و روغن خام که در دولت سیزدهم از مسیر بنادر استان مازندران صورت گرفت، اشاره کرد و اظهار داشت: بهره برداری از ظرفیت بنادر شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تراز تجاری و رونق اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر، تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی و استراتژیک کشور و دور زدن تحریم‌ها، کاهش هزینه‌های تمام شده واردات کالاهای اساسی و صرفه جویی در منابع را فراهم کند.

کد خبر 6087704

دیگر خبرها

  • همایش تجاری ایران و تاجیکستان
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول