Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرز تهیه لوبیا پلو / طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی / دستور پخت لوبیا پلو / نکاتی برای پخت لوبیا پلو شیرازی ایده آل / خواص و ارزش غذایی لوبیا پلو

لوبیا پلو اگه خوب و درست طبخ بشه از خوشمزه ترین غذاهای ایرانیه. البته که در جاهای مختلف اسم های متفاوتی داره و به صورت های مختلفی هم درست میشه. در این مطلب عمومی ترین مدل لوبیا پلو  یعنی همون لوبیا پلو با گوشت چرخکرده رو قرار میدم که با رعایت چند تا نکته خیلی ساده میتونید یه غذای سریع و خیلی خوشمزه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخکرده:

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو

برنج ۳ پیمانه

لوبیا سبز خرد شده ۲ پیمانه

گوشت چرخکرده ۲۰۰-۳۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط

رب گوجه ۳-۴ قاشق غذاخوری

روغن چند قاشق

نمک و فلفل و زردچوبه و در صورت تمایل کمی پودر زیره

مراحل تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخکرده

برنج رو اگه بتونید از قبل خیس کنید که عالیه. اگر هم نشد که برنج رو بشورید و با مقدار آب مناسب برای آبکشی میذاریم روی حرارت.

لوبیا ها رو هم خرد میکنیم و با آب و مقدار کمی نمک میذاریم روی حرارت تا کاملا پخته بشه. پیاز رو هم خرد میکنیم و در کمی روغن تفت میدیم.

پیاز رو خرد میکنیم و تفت میدیم

کمی زردچوبه هم به پیاز اضافه میکنیم. پیاز رو نباید اونقدری تفت داد که بافتش ترد شه. در همین حد که در عکس مشخصه کافیه. تاکیدم برای اینه که پیاز توی این مرحله یه طعم شیرینی داره که خیلی غذا رو خوشمزه تر میکنه و بهتره بیشتر از این تفتش ندید.

طرز تهیه لوبیا پلو لایه ای مرحله به مرحله طرز تهیه لوبیا پلو به صورت لایه ای مرحله به مرحله. در این روش از لوبیا پلو به جای اینکه مواد رو قاطی برنج کنیم، اون رو به صورت لایه ای جداگونه وسط برنج میریزیم....

پیاز در حال تفت

لوبیا های پخته شده رو بدون آب به پیاز در حال تفت اضافه میکنیم. (لوبیایی که من استفاده کردم قبلا با گوجه فرنگی رنده شده پخته شده و فریزری بود.)

اضافه کردن لوبیا به پیاز در حال تفت

لوبیا ها رو هم چند دقیقه ای با پیاز تفت میدیم. بعد از حدود ۵ دقیقه گوشت چرخکرده رو هم اضافه میکنیم و باز کمی تفت میدیم.

اضافه کردن گوشت چرخکرده به لوبیا

رب گوجه رو جداگونه با مقداری روغن و نمک و فلفل و دارچین تفت میدیم و به مواد لوبیا اضافه میکنیم.

تفت دادن رب در روغن

اضافه کردن رب گوجه به مواد لوبیا پلو

مواد لوبیا پلو

برنج رو هم طبق آموزشی که قبلا دادیم آبکش میکنیم. البته من حواسم به عکس گرفتن بود و برنجم کمی از چیزی که میخواستم بیشتر قل زد و کمی نرم شد.

آبکش کردن پلو

بعد هم کف قابلمه کمی روغن بریزید و ته دیگ مورد علاقتون رو بذارید. من کمی زیره هم کف قابلمه میریزم. بعد هم برنج و مواد رو مخلوط میکنیم و در قابلمه رو میذاریم تا دم بکشه.

لوبیا پلو در حال دم کشیدن

این مقدار برنج بعد از حدود یک ربع دم میکشه.

راز و رمزها
گوشت لوبیا پلو به اندازه کمی کوچکتر از قیمه خورش خرد کنید و همراه با پیازداغ کاملاً‌ سرخ کنید.
2ـ پیازداغ لوبیا پلو بهتر است نگینی خرد شود.
3ـ لوبیا باید تازه و ترد باشد و نخ آن گرفته شود و از لوبیای غیر مرغوب استفاده نشود.
4ـ اندازة خرد کردن لوبیا بستگی به سلیقه دارد و از یک‌و نیم تا 4 سانت می‌توان خرد کرد.
5ـ از لوبیای خرد شده نیز می‌توانید استفاده کنید برای فریز کردن لوبیا باید ابتدا آن را در آب جوش ریخته و بعد از یکی دو جوش آب‌کش کرده و بعد از خنک شدن فریز کرد.
6ـ برای گوشت لوبیاپلو می‌توانید از کوفته‌ریزه و یا قیمه سینه مرغ نیز استفاده کنید.
8ـ ادویه پلویی شامل دارچین،‌ تخم‌گشنیز، زیره سبز، پودر کاری یا هر نوع ادویه‌ای که مورد علاقه باشد و می‌توانید استفاده کنید.
9ـ رنگ و طعم لوبیاپلو با زعفران و با رب کم خیلی خوش طعم می‌شود و طعم واقعی لوبیا تحت تأثیر رب قرار نمی‌گیرد(یک‌بار امتحان کنید)
10ـ اگر می‌خواهید لوبیا پلو شما رنگ قرمز بیشتری داشته باشد بهتر است از گوجه‌فرنگی پوست کرده و تخم‌گرفته خرد شده استفاده کنید و نه از رب
11ـآب روغن را روی آب‌کش برنج بدهید چون از چسبیدن برنج به هم که در برنج‌های مخلوط زیاد اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند.
12ـ قابلمه برنج از گنجایش آن کمی بزرگتر باشد که اندازه پلو مخلوط را داشته و برنج خوب دم بکشد و کال دم نماند.
13ـ موقع ریختن زعفران روی برنج باید دقت کنید در جاهایی که کفگیر زده‌اید برای خارج شدن بخار برنج زعفران نریزید چون مستقیماً به ته‌دیگ می‌رود و باعث سوختن ته‌دیگ برنج می‌شود.
14ـ لوبیاپلو را با گوشت چرخ‌کرده سرخ شده و مقداری هویج پخته ریز و سرخ شده یا تک‌تک نیز پخت (البته لوبیا پلوی اصل نیست)

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی:

 طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی با استفاده از مواد اولیه ای همچون لوبیا بلبی و شوید که طعم فوق العاده ای به این غذا می بخشد را در ادامه می خوانید.

مواد لازم:

برنج     1 کیلو

لوبیا چشم بلبلی     2 پیمانه

شوید تازه         750 گرم

عفران آب زده     2 قاشق غذاخوری

پودر دارچین      به دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا لوبیا چشم بلبلی را بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید .

سپس دو برابر حجم لوبیا روی آن آب ریخته و بگذارید تا بپزد و آب آن به خوردش رود.

در مرحله بعد شوید را خوب شسته و پس از خشک شدن خوب و یک دست خرد کنید .

پس از آن برنج را آب کش کرده و شوید و لوبیا را لابه لای آن ریخته و دم کنید .

 پس از دم کشیدن مقداری از برنج را با زعفران مخلوط کرده و برای تزیین روی برنج از آن استفاده کنید .

اگر دسترسی به روغن کرمانشاهی یا حیوانی دارید نصف نصف با روغن مایع مخلوط کرده حرارت داده و پس از سرو روی برنج بدهید .

این غذا را با مرغ زعفرانی یا گوشت ماهیچه و یا گوشت گردن میتوانید سرو کنید که طرز طبخ گوشت و مرغ کنار این غذا بستگی به ذائقه ی افراد دارد .

نکاتی برای پخت لوبیا پلو شیرازی ایده آل

در تهیه لوبیا پلو شیرازی می توانید از شوید خشک نیز استفاده کنید ۵۰ گرم شوید برای ۱ کیلو برنج مناسب است. شوید خشک را ۱ ساعت قبل از پخت لوبیا پلو در مقداری آب خیس کنید سپس موقع دم کردن برنج, شوید را در لا به لای برنج بریزید.

لوبیا پلو مقداری چرب تر از بقیه پلو ها سرو می شود و طعم لذیذ و بی نظیری دارد.

مدت زمان خیس کردن برنج بستگی به نوع برنج دارد.

می توانید لوبیا پلو شیرازی را به صورت دمی و یا برنج کته ای بپزید که روش دمی این غذا خوشمزه تر است.

مقداری از مخلوط مواد گوشتی را می توانید نگه دارید و بعد از اینکه پلو را در ظرف کشیدید مقداری از مواد گوشتی را بر روی پلو بریزید.

 از شوید خشک هم میتوانید برای تهیه این غذا استفاده کنید . حدود 50 گرم شوید خشک برای 1 کیلو برنج مناسب است . شوید خشک را یک ساعت قبل بخیسانید تا تازه شده و خاک و خرده های آن برود و هنگام دم کردن لا به لای برنج بدهید .

 این غذا کمی چرب تر از سایر برنج ها سرو شود بسیار لذیذ تر خواهد بود .

 میتوانید کمی دارچین هم هنگام دم کردن لابه لای برنج بدهید که عطری بسیار عالی به برنج شما میدهد .

خواص و ارزش غذایی لوبیا پلو:

دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و اب پز ان را می خودند و معتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۳۸۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی با معرفی تیم‌های برتر

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون تنیس، آخرین روز رقابت‌های بین المللی تنیس ساحلی در زمین‌های تنیس مجموعه مارینا کیش و پلاژ بانوان برگزار شد و تیم‌های مدعی حاضر در فینال برای کسب عنوان قهرمانی با هم دیدار کردند.   در فینال بخش بانوان تیم ساره هژبر - فاطمه سرسنگی با نتیجه ۲ بر یک از سد تیم نیکی ثابتی - نیکو شیرازی عبور کردند و قهرمان شدند. زوج نیکی ثابتی - نیکو شیرازی در جایگاه دوم ایستادند و تیم‌های یاسمن حیدری – شیرین سیدیان و غزاله آذر پرست - مارال چریکی مشترکا سوم شدند.   در بخش آقایان نیز تیم فرهان اهرزاد - امیرعلی بنده نژاد با نتیجه ۵-۷ و ۲-۶ زوج سالار ریاحی و ملک محمدی را شکست دادند و عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت کردند. تیم ریاحی و ملک محمدی صاحب عنوان نایب قهرمانی شدند و تیم‌های مهدی بازگیر – علی رییسی و شهریار اهرزاد - مسعود پیروزی سوم شدند.   نخستین دوره رقابت‌های بین المللی تنیس ساحلی که ۷ تا ۱۳ اردیبهشت در زمین‌های تنیس مارینا کیش و پلاژ بانوان به مدت ۲ هفته برگزار شد با معرفی تیم‌های برتر به پایان رسید.   سرداوری این مسابقات در بخش آقایان بر عهده مسیح صلاح سرداور نشان نقره کشورمان بود و کسری حجازی مدیریت بازی‌ها را بر عهده داشت و در بخش بانوان نیز لعیا خیام باشی داور نشان سفید و سمیرا قدسی به عنوان سرداور و مدیر مسابقات حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت‌های گردشگری شیراز
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • شورای اسلامی و شهرداری شیراز به فرهنگ و ورزش توجه ویژه‌ای دارند
  • پایان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی با معرفی تیم‌های برتر
  • مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی به پایان رسید
  • تصاویر | نشاء برنج در گیلان
  • غذا‌های ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ ۶۰ درصد خوراکی‌ها بدون گوشت خواهد بود
  • نفخ لوبیاها را چطور بگیریم ؟ ؛ طرز تهیه خوراک لوبیا | این غذا سرشار از آنتی اکسیدان است | فوت و فن خوشمزه‌تر شدن این غذای سالم و خانگی
  • طرز تهیه اکبر جوجه با آب نمک به سبک رستورانی + راز خوشمزگی و نرم شدن گوشت جوجه
  • نشاءکاری برنج در گیلان