Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه هر بار توانایی خود را در مقابله با هر تجاوزی ثابت می‌کند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت سامانه پدافند هوایی «سام 5 یا اس 5» یک سامانه پدافند هوایی دوربرد است که اهداف میان برد و با ارتفاع بالا را هدف قرار می دهد و اساسا برای دفاع از مناطق گسترده برابر جنگنده های مهاجم و هواپیماهای راهبردی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موشک های این سامانه، ویژگی مهمی دارند که به آن اجازه می دهد موشک‌های خود را به موشک‌های بالستیک زمین به زمین که می تواند کلاهک‌های با انفجار شدید را حمل کند، تبدیل کند.

سامانه موشکی دیگری از سام، «پیکچورا یا اس 125» است که سامانه پدافند هوایی میان برد است که علیه اهداف هوایی پیچیده فعالیت می کند و همچنین علیه اهداف هوایی با ارتفاع پایین و اهداف زمینی و دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه، سیستم راداری با دقت بالا دارد. این سامانه همچنین از موشک‌های پیشرفته استفاده می کند که سرعت آنها به 900 متر در ثانیه می رسد و می تواند همزمان و با سرعتی بالا چند هدف هوایی را مورد حمله قرار دهد.

در خصوص سامانه های «سام» باید از سامانه «سام 8 یا اوسا» سخن گفت. این سامانه موشک های پدافند هوایی است که می توان آن را به وسیله خودرو جابجا کرد و می توان در مدت پنج دقیقه آن را برای شلیک آماده کرد. این سامانه از ویژگی خشکی آبی برخوردار است که می تواند بر روی زمین و سطح آب حرکت کند. این سامانه همچنین می تواند بدون نیاز به سوخت مسافتی بالغ بر 500 کیلومتر را بپیماید. این سامانه می تواند همزمان دو موشک را به طرف یک هدف شلیک و هدایت کند.

سامانه دیگر، «سام 9 یا گراو» است که سامانه ای کوتاه برد با انعطاف‌پذیری بالا محسوب می‌شود و با هدف درگیری در ارتفاعات پایین طراحی شده است. برد موشک‌های این سامانه حدودا به 9 کیلومتر می رسد. سامانه موشک‌های سام 9، برای اولین بار در سال 1975 بر روی خودروهای خشکی آبی قرار داده شد و در رژه نظامی در میدان سرخ مسکو به نمایش درآمد.

سامانه «سام 11 یا بوک» یک سامانه موشکی میان برد است و توانایی حمله به اهداف زمینی را نیز دارد. این سامانه می تواند اهداف هوایی و بالستیک را علاوه بر اهداف زمینی و دریایی مورد حمله قرار دهد. هدف از تولید این موشک‌ها، مقابله و حمله به چند هدف بوده است که مهمترین آنها موشک‌های کروز و بمب‌های هوشمند است.

در سخن گفتن از مهمترین سامانه های پدافند هوایی باید به سامانه «سام 13 یا موسوم به سام گوور13» اشاره کرد که یک سامانه موشکی متحرک کوتاه برد و برای ارتفاعات پایین است. موشک‌های این سامانه می تواند کلاهک‌های با انفجار شدید را حمل کنند و به سیستم جستجوی اشعه مادون قرمز مجهز است. این سامانه می تواند در همه جهت ها حرکت کند و کمترین برد موثر موشک‌های این سامانه به پنج هزار متر می رسد.

سامانه دیگر، سامانه «سام 22 یا پانتسیر» است که از توانایی رویارویی با عنوان تهدیدهای زمینی یا دریایی برخوردار است. این سامانه می تواند در حال حرکت اقدام به شلیک کند و همچنین می تواند در آن واحد 20 هدف را مورد حمله قرار دهد. این سامانه برای محافظت از تاسیسات غیرنظامی و نظامی مختلف و برای پوشش موشکهای ضد هوایی و میان برد و دور برد طراحی شده است مانند «اس 300» و «اس 400».

لازم است از سامانه پدافند هوایی دیگری موسوم به «سام 2 یا ولگا» سخن گفت که سامانه ای میان برد است و از اولین سامانه های پدافند هوایی در جهان است. ریشه های آن به اوایل دهه پنجاه قرن گذشته باز می گردد که هدف از آن ، ساخت سامانه ای بود که بتواند بمب افکن‌های راهبردی و هواپیماهای جاسوسی آمریکا را که در آن زمان بسیار زیاد برفراز اتحاد جماهیر شوروی سابق به پرواز در می آمدند سرنگون کند.

سامانه دیگر، سامانه «اس 6» است که برای برطرف کردن نیازهای درگیری‌های هوایی با اهداف هوایی که با سرعت بیش از ششصد متر بر ثانیه پرواز می کنند، ساخته شد. این سامانه می تواند هدف را با دقتی بالغ بر 99 درصد مورد اصابت قرار دهد. سامانه موشکی سام 6 می تواند به طور همزمان با شش هدف درگیر شود و همزمان سه موشک را با فاصله حدود پنج ثانیه شلیک کند.

در پایان باید اشاره کرد که سامانه «سام 6» نقش بزرگی در سرنگون کردن هواپیماهای دشمن اسرائیلی در جنگ آزادسازی «تشرین» در جبهه های سوریه و مصر ایفا کرد.

 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۳۸۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر چهارشنبه همزمان با سالروز شهادت شهید مطهری آئین گرامیداشت روز معلم در منطقه پدافند هوایی شمالغرب ارتش برگزار شد.

امیرسرتیپ دوم عظیمی، گفت: تعلیم و تربیت سازنده زمینه ساز جامعه بالنده و پویا است و تلاشگران عرصه علم و دانش باید از حداکثر بسترها و ظرفیت‌ها مطابق ارزش‌های اسلامی استفاده کنند.

وی افزود: در برنامه‌های تربیتی و آموزشی باید توجه ویژه ای به ارزش‌های اصیل اسلامی ایرانی شود تا شاهد ساخت ایرانی قوی و مقتدر در تمامی عرصه‌ها باشیم.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب با بیان اینکه تربیت و آموزش سرمایه‌ی انسانی یکی از ضرورت‌ها و لازمه‌ی رشد و توسعه در هر سازمانی است گفت: امروز کارکنان ارتش، جوانانی مؤمن و متعهد به مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند که توانسته اند در آمادگی دفاعی و افزایش بازدارندگی کشور نقش بسزایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: پدافند هوایی توانسته است با شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب و با بکارگیری روش‌های خلاقانه و مبتکرانه در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح افتخارات بزرگی را رقم بزند.

کد خبر 6094182

دیگر خبرها

  • ارتش ایران در اوج آمادگی و اقتدار است
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • ارتش به خودکفایی در ساخت تجهیزات و ادوات رسیده است
  • شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب
  • شکست سامانه پدافند هوایی آمریکا در مقابله با عملیات «وعده صادق»
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • بازدید امیر الهامی از سایت پدافند هوایی شهید علایی گناباد
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است