Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-09@02:11:36 GMT

پرتوهای فرابنفشی که به سلامتی آسیب نمی‌رسانند

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۴۰۸۶۶

پرتوهای فرابنفشی که به سلامتی آسیب نمی‌رسانند

محققان دانشگاه کلمبیا به تازگی دریافته‌اند که دسته‌ای از پرتوهای فرابنفش UV محیط را از وجود باکتری‌ها و ویروس‌ها پاکسازی کرده است که به سلامتی هم آسیب نمی‌رسانند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، از دهه‌های پیش تاکنون مشخص بود که طیف وسیعی از پرتوهای فرابنفش، با از بین بردن پیوندهای مولکولی که DNA ها را به هم متصل می‌کنند، موجب نابودی باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی متاسفانه این امواج همچنین سبب ایجاد سرطان پوست و آب مروارید می‌شوند. با این حال دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که طیف محدودی از پرتوهای UVC می‌توانند ویروس‌هایی که به وسیله هو" انتقال می‌یابند را نابود کنند بدون اینکه به انسان آسیب برسانند.

یک تیم تحقیقاتی ازدانشگاه کلمبیا به رهبری پروفوسوردیوید جی برنر اخیرا دریافتند که پرتوهای فرابنفش برد دور می‌توانند باکتری MRSA را بدون آسیب رساندن به پوست انسان نابود سازند. این باکتری معمولا باعث ایجاد عفونت در زخم‌های حاصل از جراحی می‌شود.

طی آخرین مطالعات آن‌ها، این تیم، پرتوهای UVC را بررسی کردند که در بالای سر قرار می‌گیرد. هدف آن‌ها این بود که ببینند آیا این پرتوها می‌توانند ویروس‌های هوا را از بین ببرند یا نه. به همین منظور، ویروس H1N (آنفولانزا) را درون یک محفظه آزمایشی که میزان کمی اشعه دریافت می‌کرد، قرار دادند. برای کنترل این تست، همچنین این ویروس را در محفظه‌ای قراردادند که هیچ گونه اشعه‌ای دریافت نمی‌کرد.

یافته‌های دانشمندان حاکی از آن است که با وجود اینکه پرتوهای UVC برد دور ویروس‌ها را نابود می‌کنند ولی برای سلامتی انسان خطرناک نیست.

برنر گفت: «پرتوهای UVC برد دور، دارای طیف بسیار محدودی هستند و نمی‌توانند از طریق لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست یا اشک چشم به داخل بدن نفوذ کنند. بنابراین خطری برای سلامتی انسان محسوب نمی‌شوند. این در حالی است که چون اندازه باکتری و ویروس‌ها، بسیار کوچک‌تر از سلول‌های انسان است، این اشعه می‌تواند به DNA آنها نفود کند و آنها را از بین ببرد».

اگر مطالعات بیشتری این یافته‌ها را تصدیق کند، امید است که پرتوهای UVC برد دور که در بالای سر قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از گسترش ویروس‌های هوایی در فضاهای عمومی مانند بیمارستان‌ها، مطب پزشکان، مدارس، فرودگاه‌ها و هواپیماها استفاده شوند.

منبع: ایسنا

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسب تروجان

ویروس رایانه‌ای به نام استاکس‌نت محصول مشترک آژانس امنیت ملی آمریکا و یگان ۰۰۸۲ رژیم صهیونیستی است که هدف از ساخت این ویروس آلوده کردن رایانه‌های مراکز مهم ایران می‌باشد.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3081670 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • یازدهمین جشنواره ورزشی زندگی به توان سلامتی-یزد
  • ۵ «آخرالزمان» کمتر دیده‌ شدۀ کره‌ای؛ از مِه زامبی‌ساز تا زامبی‌ها در چوسان!
  • تکریم معلم در همه طول سال انجام شود
  • اسب تروجان
  • الکترونیک سبز می‌شود/ ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند 
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • تغییر رنگ و بوی آب پکیج
  • چهار معیار مهم سلامتی در ساعت‌های هوشمند
  • امید برای یافتن حیات در زیر مریخ زنده شد