Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@12:42:50 GMT

هنگام آلودگی هوا از این ۲ ورزش پرهیز کنید

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۴۱۰۵۳

هنگام آلودگی هوا از این ۲ ورزش پرهیز کنید

ساعت 24- دکتر شاهین صالحی افزود: ورزش در هوای آلوده سبب می‌شود تا مواد آلاینده بیشتری وارد بدن شود. بویژه ورزش‌هایی همانند دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی که این روزها بیشتر مورد توجه مردم قرار دارند و در فضای باز انجام می‌شوند، بیش از سایر ورزش‌ها در شرایط آلودگی هوا خطرناکند.

 یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: ورزش در هوای آلوده سبب تشدید اثرات منفی آلودگی بر انسان می‌شود و میزان رسوب ذرات معلق کمتر از ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میکرون در ریه انسان چند برابر بیشتر از حالت معمول است.

دکتر شاهین صالحی افزود: ورزش در هوای آلوده سبب می‌شود تا مواد آلاینده بیشتری وارد بدن شود. بویژه ورزش‌هایی همانند دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی که این روزها بیشتر مورد توجه مردم قرار دارند و در فضای باز انجام می‌شوند، بیش از سایر ورزش‌ها در شرایط آلودگی هوا خطرناکند.

وی گفت: ورزش در هوای آلوده سبب تشدید اثرات منفی آلودگی بر انسان می‌شود، چون زمینه ورود حجم بالایی از ذرات معلق و گازهای آلوده را به بدن فراهم می‌کند. هنگام ورزش کردن میزان رسوب ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ریه انسان چند برابر بیشتر از حالت عادی است.

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: بهتر است از ماسک‌های فیلتردار استاندارد استفاده کنید و با نوشیدن آب زیاد به کلیه‌ها کمک کنید تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت زمان کمتری در بدن باقی بماند. همچنین از فعالیت بدنی و ورزش در فضاهای روزبازی که در محدوده آلودگی هوا قرار دارند، خودداری کنید.

صالحی خاطرنشان کرد: در صورت بالا بودن میزان دی اکسید کربن در هوا، ممکن است با فعالیت بدنی شدید و افزایش تعداد و عمق تنفس، زمینه ورود هر چه بیشتر این گاز به ریه‌ها و در نهایت مسمومیت ناشی از آن افزایش یابد. افزایش غلظت مونواکسید کربن بویژه در مناطق پرتردد بسیار آسیب زا بوده و به علت تمایل فراوان این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون، میزان اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها کاهش یافته و در نتیجه ممکن است به عوارضی نظیر سردرد، سرگیجه و در موارد شدیدتر افزایش ضربان قلب دچار شویم.

او ادامه داد: یکی دیگر از آلاینده‌ها سرب است که به سرعت می‌تواند وارد جریان خون شود. وجود سرب در خون سبب شکسته شدن گلبول‌های قرمز و کاهش عمر طبیعی آن‌ها می‌شود، در نتیجه تعداد گلبول‌های قرمز خون کم شده و به کم خونی منجر می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان این که سالمندان و کودکان به میزان بیشتری در معرض خطر سرب هستند، گفت: ورزش و فعالیت بدنی در هوای آلوده به هیچ عنوان برای سالمندان و کودکان توصیه نمی‌شود. ضمن اینکه کودکان به دلیل حساس بودن مخاط بینی، حنجره، نای و روده، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

وی در پایان اضافه کرد: زمانی که میزان آلودگی هوا به هشدار می‌رسد، از میوه‌هایی همچون پرتغال، توت فرنگی، سبزیجات سبز، شیر، ماست و دوغ بیشتر از همیشه استفاده کنید. ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ازن» با میانگین ۶۲ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۶۷ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

کد خبر 848615 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها آلودگی هوا تهران شركت كنترل كيفيت هواى تهران

دیگر خبرها

  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳