Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت: فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.


به گزارش فارس، آئین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر همزمان با آخرین روز نمایش مردمی جشنواره در مرکز همایش‌های برج میلاد با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که با اجرای رضا رشیدپور در حال برگزاری است، هنرمندان سینمای ایران به همراه مسؤلان سینمایی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور حضور دارند.

نماهنگ جشنواره سی و ششم با اجرای موسیقی زنده همراه شد.

رضا رشیدپور روی سن آمد و سخنان خود را با خوشامدگویی به حضار و هنرمندان آغاز کرد و از حضار خواست تا به افتخار پرچم ایران و سینمای ایران و هنرمندان آن دست شایسته ای به مدت یک دقیقه ایستاده بزنند. وی گفت:در شبی ماندگار زیر سقف آسمان تهران دور هم جمع شدیم تا نشستن سیمرغ بر شانه های برگزیدگان جشنواره را شاهد باشیم. اختتامیه این دوره از جشنواره همزمان با بعثت انقلاب ایران و ورود به چهل سالگی انقلاب است که خجسته باد.

در ابتدای مراسم ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر روی سن آمد و گفت: صحبت من شاید ربطی به جشنواره نداشته باشد. شهریور 59 را به یاد داریم دشمن به خاک کشور حمله کرد . هشت سال دفاع مقدس به طول انجامید تا توانستیم دشمن را از سرزمین بیرون کنیم. در تهران موشک باران داشتیم و سختی های فراوانی کشیدیم و دشمن را از مرزها بیرون کردیم. در سال‌های اخیر هم دولت خودساخته داعش را ایجاد کردند تا ایران را دچار مشکلات عدیده کنند و وحدت و یکپارچگی را از ما بگیرند. اما با رشادت‌های جوانان این مرز و بوم در خارج از مرزها، مدافعان از میهن دفاع کردند و شهدایی را در این تقدیم کردیم.به احترام همه شهدا و خانواده‌های شهدا یک دقیقه ایستاده این عزیزان را تشویق کنیم.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن مرکز همایش ها حاضر شدند و خوشامد گویی به حضار و هنرمندان گفتند و خیرمقدم به دکتر جهانگیری ابراز کردند و گفتند: سپاسگزارم از رئیس جمهور ایران که به مناسبت این جشن بزرگ پیامی را تدوین و بنده را مامور به قرائت آن کرد.

پیام رئیس جمهور به شرح ذیل است:

امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه­‌های توسعه می­‌شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه­‌های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه‌­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دست‌­اندرکاران سینمای ما را بر آن می­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­‌ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می­کند. سینما امکان نقد و گفت­و­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه­‌های متنوع جامعه فراهم می­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستا‌‌‌‌‌ن­های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج­ها، شادی­ها و امیدهای خود می­گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت‌­های مردمی­اش باشد. سینما می‌­تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ­‌های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری­‌های خودش تکیه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام­ها و مواریث و دست­‌آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می‌­تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش‌­هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهم­ترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین­‌ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت‌­ها و ظرفیت­‌های ملّی و بین­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی­های عرضة محصولات از مهم­ترین برنامه‌­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه‌­ای از سالن­‌های نمایش تعریف نمی­شود، بلکه وب‌سایت­ها، شبکه­‌های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطه صنعت تصویر و سینما واقع می­‌شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش‌­قریحه و اندیشمند از گسترة ایران­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست‌­ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال­ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد 14، صفحه 24).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین­مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت ­آپ­‌ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست ­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط ­آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه­‌های تنظیم­‌کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه‌­حل‌­های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!

حسن روحانی

رئیس جمهور

22 بهمن 1396

پس از قرائت پیام رئیس جمهورتوسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ تصویری از روزهای برپایی برگزاری جشنواره فیلم فجر پخش شد.

رشیدپور دربخش دیگر مراسم تاکید کرد: آقای رئیس جمهور با هنرمندان حرف های زیادی داشتند بهتر است ایشان زودتر با این عزیزان ملاقات کنند.

حیدریان: فیلم‌های اجتماعی از سیاه نمایی فاصله گرفته‌اند/ برپایی جشنواره مستقل فیلم اولی‌ها

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی کشور با بیتی صحبت‌هایش را آغاز کرد و متنی را قرائت کرد:

«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.

سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.
سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.
به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد.اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.
لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.
آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می ده که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.
حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.
کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود.فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سینمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.
از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.
تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.» والسلام»


22 بهمن 1396 - 19:11

در بخش دیگر مراسم رضا رشیدپور به جمشید مشایخی اشاره کرد و گفت: از استاد مشایخی تشکر می کنم که به سینمای ایران پیام دادید . سینمای ایران برای شما آرزوی سلامتی دارد.

در ادامه کلیپی از فیلم های جشنواره سی و ششم فیلم فجر روی پرده رفت و نماهنگی داوران این دوره جشنواره را معرفی کرد.

رسول صدرعاملی روی سن آمد تا سیمرغ فیلم کوتاه جشنواره را اهداء کند. بهترین فیلم کوتاه برای فیلم «حیوان» به بهمن و بهرام ارک اهداء شد.

ارک گفت: به بچه های فیلم‌های کوتاه، مدرسه ملی توجه کنید اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه بصری:

- بمب، یک عاشقانه/ محمد لطفعلی
- به وقت شام/ سیدهادی اسلامی
- تنگه ابوقریب/ حسن ایزدی، جواد مطوری، محمد برادران، محسن خیرآبادی
- چهارراه استانبول/ فرید ناظر فصیحی
- سرو زیر آب/ محمد خاکزاد
- ماهورا و لاتاری/ سینا قویدل

بهرام بدخشانی برای اهداء سیمرغ بلورین این بخش روی سن آمد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری به فرید ناظرفصیحی(چهارراه استانبول) اهداء شد.

ناظرفصیحی گفت: تشکر می کنم از داوران از آقای مصطفی کیایی تشکر می کنم امروز تولد ایشان است. هیجان زده هستم. فکر می کنم این جایزه کار ما را سخت‌تر می کند.

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:

بمب، یک عاشقانه / عباس شوقی
به وقت شام / محسن روزبهانی
تنگه ابوقریب / محسن روزبهانی
سرو زیر آب / محسن روزبهانی
ماهورا / حمید رسولیان

حسن خجسته برای اهداء سیمرغ‌های این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب) اهداء شد . فرزند روزبهانی سیمرغ را دریافت کرد و گفت: به نیابت از ایشان آمدم و از قول ایشان از تک تک بچه ها تشکر می کنم . ما در این فیلم هیچ کمبودی نداشتیم و به استانداردهای جهانی نزدیک بودیم.

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی:
تنگه ابوقریب/ سعید ملکان
چهارراه استانبول/ عباس عباسی
دارکوب/ فاطمه و زهرا کمالی
شعله ور/ مهرداد میرکیانی
کامیون/ بابک اسکندری

خسرو دهقان به روی صحنه آمد و جایزه این بخش را اهداء کرد. سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان (تنگه ابوقریب) تعلق گرفت.

سعید ملکان پس از دریافت جایزه گفت: تشکر می کنم که بازیگران فیلم «تنگه ابوقریب» این گریم‌های سنگین را تحمل کردند. این جایزه را تقدیم می کنم به مجریان گریم آقای کلاهدوز، علمداری و خداپرست. تشکر می کنم از هیات داوران جشنواره فیلم فجر.

نامزدهای بهترین طراحی صحنه:
بمب، یک عاشقانه / محسن شاه ابراهیمی
تنگه ابوقریب/ محمدرضا شجاعی
دارکوب/ آیدین ظریف
سرو زیر آب/ عباس بولوندی
سوءتفاهم/ کیوان مقدم

فرشته طائرپور برای اهداء سیمرغ این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی (سرو زیر آب) اهداء شد.

عباس بلوندی گفت: تشکر می کنم از هیات داوران، من این سیمرغ را به همه بچه‌های سروزیر آب و همکارانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می کنم.

نامزدهای بهترین طراحی لباس:

بمب، یک عاشقانه / محسن شاه ابراهیمی
 تنگه ابوقریب/ محمدرضا شجاعی
 دارکوب/ آیدین ظریف
 سرو زیر آب/ عباس بولوندی
 سوءتفاهم/ کیوان مقدم

فرشته طائرپور برای اهداء سیمرغ این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی (سرو زیر آب) اهداء شد. 

عباس بلوندی گفت: تشکر می کنم از هیات داوران، من این سیمرغ را به همه بچه‌های سروزیر آب و همکارانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می کنم. 

نامزدهای بهترین طراحی لباس:

 بمب، یک عاشقانه/ سارا خالدی زاده
 خجالت نکش/ رعنا امینی
 سوءتفاهم/ سارا سمیعی
 شعله ور/ سوسن نوروزی
 مغزهای کوچک زنگ زده/ مارال جیرانی

کمال تبریزی برای اهداء سیمرغ بلورین این بخش به روی سن آمد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدی زاده (بمب یک عاشقانه) تعلق گرفت. 

خالدی زاده گفت: تشکر از هیات داوران و توجه شان. از گروه خوب فیلم بمب یک عاشقانه تشکر می کنم . تشکر از آقای شاه ابراهیمی عزیز و همکارانم در پروژه از جمله آقای معادی و کلاری. 

نامزدهای بهترین صداگذاری:

 امپراطور جهنم
 به وقت شام/ علیرضا علویان
 تنگه ابوقریب/ امیرحسین قاسمی
 شعله ور/ بابک شکیبا
 مغزهای کوچک زنگ زده/ علیرضا علویان

 

این خبر در حال به روز رسانی است...

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است

فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شد. از این رو به گفت‌وگو با مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما و تئاتر درباره این فیلم پرداخته‌ایم.

مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما درباره فیلم سینمایی همسایه شما، زهره گفت: همسایه شما، زهره فیلمی است که درد دارد اما علاج ندارد. در بطن جامعه آدم‌های دردمند چاره ای جز سکوت یا مرگ ندارند. در این فیلم زهره زنی با درد مشترک جامعه امروزی تلاش دارد حرف بزند، سکوتش را بشکند و صدایش را فریاد بزند، ولی متاسفانه در جامعه ما این صدا را خفه می‌‌کنند.

وی ادامه داد: فیلم همسایه شما زهره، تلاش دارد بیانگر بی مهری‌های جامعه ای باشد ‌که هیچ کس از حال دیگری خبر ندارد، حتی در جامعه کوچکی مانند خانواده. در خانواده آنقدر بی عاطفی افراد موج می‌زند و کسی صدای تنهایی مادر را نمی‌شنود که زهره مجبور می‌شود انتقام بگیرد.

این منتقد افزود: درخشنده به درستی درد امروز را می‌فهمد و در این فیلم به روانکاوی و آسیب های جامعه اجتماعی ایران می‌پردازد که بیشتر افراد در زمان طفولیت گریبان گیر آن می‌شوند و در بزرگسالی آثار این افسار گسیختگی بیشتر گریبان گیر آن‌ها می‌شود.

فراست بیان کرد: زیبایی داستان دلنوشته‌ها و به نوعی اعترافات زهره است که به زیبایی داستان اضافه کرده است و تماشاگر با نوشته‌های زهره دوست دارد ادامه داستان را ببیند. همچنین بازی خانم رویا افشار نشان از چیره دستی ۴۰سال هنرمند بودن را به رخ می‌کشد. 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: این فیلم سینمایی در آخر این حرف را می‌زند که آدم‌های جامعه ما درد دارند، از بی کسی، بی‌مهری غم دارند اما در تنهایی خود گیر می‌کنند؛ آدما وسط غم و تنهایی و غصه‌هایشان می‌میرند و شاید ظاهراً همه چیز خوب باشد اما روح در بدن جان می‌دهد و انسان فکر می‌کند دیگر توان ادامه دادن ندارد و نفس کم آورده است. در آخر می‌‌گویم آدم‌ها را در ناراحتی و در تنهایی رها نکنید چون آن زمان آدم زنده است اما واقعاً می‌میرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟