Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارمند بازنشسته صداوسیمای مرکز اصفهان است، ۵۱ سالی می‌شود که مسئولیت ضبط خطبه‌های نمازجمعه اصفهان را به تنهایی برعهده دارد، از همان روزی که در ایران برگزاری نمازجمعه در کشور علنی شد، تا امروز که به سنگری برای نظام و ملت انقلابی‌مان تبدیل شده است. ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۶ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حاج رضا نوائی از آن دوران تا زمان بازنشستگی مسئولیت‌های زیادی را برعهده داشته و صدابردار و تهیه کننده بازنشسته رادیو اصفهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با گذشت سالهای زیادی از بازنشستگی خود بدون اجبار و فقط با علاقه‌ای وصف نشدنی، به ضبط خطبه‌های نمازجمعه اصفهان مشغول است و این فعالیت دائمی وی دهه فجر امسال وارد 51 سالگی شده است. دهه‌ای که بهانه‌ای شد برای گفت‌وگویی صمیمی با حاج آقای نوائی در ساختمان ولایت واحد خبر صداوسیمای مرکز اصفهان، برای بیان خاطرات انقلابی وی و روحیه خستگی ناپذیرش در نیم دهه فالیت در حوزه ضبط خطبه‌های نمازجمعه اصفهان.

خواننده متن این گفت‌وگو باشید در داستان 51 ساله مسئول ضبط نمازجمعه اصفهان از انقلاب تا امروز:

تسنیم:برای آشنایی بیشتر مخاطبانمان با شما، از خودتان بگویید و از آغاز فعالیت‌های مذهبی خود در دوران انقلاب اسلامی.

نوائی: من متولد سال 1319 هستم، چهار فرزند دارم، یک دختر و سه پسر. از 10 سالگی عِرقی مذهبی داشتم و همیشه به نماز جماعت مسجد محله‌مان می‌رفتم و گاهی هم با برادرم به نمازجمعه آن زمان در اصفهان در اوایل انقلاب که به امامت آیت‌الله حاج آقارحیم ارباب اقامه می‌شد؛ می‌رفتیم.

تسنیم: همکاری شما با صدا و سیما از کجا آغاز شد؟

نوائی: در نوزدهم شهریور سال 1346 در 27 سالگی در تهران میدان ارک، وزارت اطلاعات و رادیوی آن زمان به استخدام رسمی درآمدم و در اداره کل امور شهرستان‌ها، اداره تکثیر برنامه‌ها به سمت ادیتور و کمک تهیه کننده و بعد از آن به‌عنوان تهیه کننده مشغول به کار شدم. در سال 1348 به درخواست خودم با حکم تهیه کنندگی رادیو به اصفهان منتقل شدم، پس از آن به‌دستور آقای اسماعیل نواب صفا مدیرکل اداره اطلاعات و رادیو به‌عنوان مسئول آرشیو اصفهان مشغول به‌کار شدم.

تسنیم:چند سال است که در حوزه صدابرداری و ضبط صدا مشغول هستید؟

نوائی: در سال 1361 در بخش رادیو به عنوان صدابردار پخش مشغول و درسال 1372 بازنشسته شدم، اما همچنان در بخش رادیو به صورت حق‌ الزحمه‌ای که فقط کار ضبط خطبه‌های نمازجمعه است مشغول هستم و الان 51 سال است در رادیو اصفهان همکاری می‌کنم.

تسنیم: از چه زمانی ضبط خطبه‌های نماز جمعه اصفهان را آغاز کردید و چرا شما برای این کار انتخاب شدید؟

نوائی:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که اقامه نماز جمعه علنی شده بود، در رادیو جلسه‌ای برگزار و قرار شد که خطبه‌های نمازجمعه ضبط و پخش شود. بنده به دلیل علاقه‌ای که به نماز جمعه داشتم داوطلب شدم و لطف خداوند و دوستان آن زمان سبب شد تا این کار به من سپرده شود.

تسنیم: از ضبط اولین خطبه‌ها بفرمایید، مثلا اینکه دلهره و اضطرابی برای ضبط داشتید به‌ویژه در آن دوران حساس انقلاب؟

نوائی: خب هرکاری که برای اولین بار انجام شود دلهره دارد ولی با توکل به خدا کار را شروع کردم و با یک ضبط ناگرا (دستگاه ضبط صدا) که بسیار هم بزرگ و حجیم بود به همراه چند نوار ریلی به میدان امام(ره) اصفهان محل برگزاری نمازجمعه رفتم، درآن زمان همه حواسم به ریل‌ها بود تا دچار مشکل نشود، یا حتی دستگاه خاموش نشود، تا اینکه بالاخره اولین ضبط نمازجمعه اصفهان به پایان رسید.

تسنیم:چه حسی داشتید که کار را با موفقیت به پایان رساندید آن هم در آن بحبوحه انقلاب و حال و هوای حساس آن روزهای اصفهان؟

نوائی:لحظه بسیار خوبی بود، انگار یکی از بزرگترین کارهای ممکن را انجام داده بودم و حس خیلی خوبی داشتم، آن روز به خانه نرفتم و بلافاصله بعد از اتمام ضبط نماز جمعه به اداره برگشتم تا صدا را ادیت کنم اما بازهم نتوانستم به خانه برگردم چون ذوق و شوق داشتم که نمازجمعه‌ای که خودم ضبط و آماده کرده بودم از رادیو پخش شود و بشنوم.

زمانی که خطبه‌ها پخش شد خیالم راحت شد و فردای آن روز مدیر وقت از من تشکر کرد و گفت: قرار شده که هرهفته این کار انجام شود و این شد که ضبط خطبه‌های نمازجمعه اصفهان هنوز هم برعهده من است و بدون تعطیلی انجام می‌شود.

تسنیم: از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و حال و هوای رادیو در آن دوران بفرمایید.

نوائی:با وجود فضای امنیتی در رادیو و جلوگیری از تجمع انقلابی‌ها، کارمندان با اعتصاب و عدم همکاری، نارضایتی‌شان را از وضع موجود نشان می‌دادند. همکاران تا ظهر به رادیو نمی‌آمدند و در تظاهرات خیابانی شرکت می‌کردند.

دسته‌های مختلف مردم از نقاط مختلف راه می‌افتادند و ماهم از ساختمان رادیو که آن زمان در کنار زاینده‌رود در کوچه تاج قرار داشت به‌همراه همکاران تلویزیون در بلوار ملت به‌سمت چهارباغ و میدان نقش جهان راهپیمایی می‌کردیم.

این درحالی بود که به‌دلیل آشنایی مردم با همکاران رادیو و تلویزیون، آنان هم به ما می‌پیوستند.

تسنیم:از انقلابیان آن دوران اصفهان هم چیزی به یاد دارید، در فعالیت‌هایشان شرکت می‌کردید؟

نوائی: بله زنده‌یاد سیدعلی اکبر پرورش در آن روزها رهبری مبارزان و فعالان انقلابی اصفهان را برعهده داشت و با سخنرانی در میدان امام نقشی فعال و محوری در پیوستن زنجیره پیروزی انقلاب اسلامی به کل کشور در سال 1357 داشت. همکاران رادیو و تلویزیون هم با همکاری آن مرحوم توانستند حضوری فعال در تظاهرات انقلابی اصفهان داشتند.

تسنیم: حال و هوای مردم اصفهان در روزهای انقلاب 57 را چه‌طور مشاهده می‌کردید؟

نوائی:شور و شادی مردم اصفهان در آن دوران وصف نشدنی بود، هر روز و هر لحظه شاهد صحنه‌های به یادماندنی از رشادت‌های مردم در کمک به تحقق این انقلاب بودیم. با ورود امام خمینی (ره) به ایران، اصفهان هم رنگ و رویی دیگر گرفت،  22 بهمن همه در کوچه و خیابان‌ها بودند، اصفهانی‌ها هم که بیشتر از دوچرخه و موتور استفاده می‌کردند با پخش گل و شیرینی و شربت به هم تبریک می‌گفتند و شادی وصف نشدنی خود را با هم تقسیم می‌کردند.

تسنیم: در دوران پس از انقلاب اسلامی هم مسئولیت مرتبطی در رادیو اصفهان داشتید؟

نوائی:بله من در دوران جنگ تحمیلی هم مسئول پخش آژیر خطر وضعیت قرمز و سفید حملات هوایی در رادیو اصفهان بودم، و از این رو همه وقت خود را از شب تا صبح و از صبح تا شب آماده باش بودم تا به‌موقع به مردم اعلام کنیم که به پناهگاه‌ها بروند. در مواقع بمباران هم به پناهگاه نمی‌رفتم و در واحد پخش می‌ماندم تا با دور شدن غرش هواپیماهای دشمن آژیر زرد و سفید را به‌سرعت پخش کنم و بار روانی و استرس موجود را هرچه‌زودتر از همشهریانم دور کنم و آسوده خاطر به خانه‌هایشان برگردند.

تسنیم:از دوران انقلاب تا قبل از بازنشستگی در رادیو بیشتر چه برنامه‌هایی را تهیه‌کنندگی می‌کردید؟

نوائی:من بیشتر برنامه‌های مذهبی را پخش می‌کردم، سخنرانی‌های مذهبی شب‌های جمعه و برنامه‌ای به نام «آفتاب آمد دلیل آفتاب» بود که درآن از نخبگان شهر دعوت و با آنان مصاحبه می‌کردم، اما بیشتر صدابرداری پخش را انجام می‌دادم.

تسنیم:چند خطبه نماز جمعه اصفهان ضبط کرده‌اید و تا به حال پیش آمده که یک جمعه نتوانید برای ضبط خطبه‌های نمازجمعه بروید؟

نوائی: من تا به حال 2440 خطبه نماز جمعه را در این 51 سال ضبط کرده‌ام و هیچ وقت هم نشده که برای ضبط به محل برگزاری نماز جمعه اصفهان نروم و این یک توفیق الهی برای من است.

تسنیم: آیا تا به حال شده با تأخیر به محل برگزاری نماز جمعه برسید و یا خانواده تان به‌دلیل نبودن در کنارشان در یک روز تعطیل، گله‌مند شوند؟

نوائی:من همیشه سعی می‌کنم آدم منضبطی باشم و برای هرکاری زودتر از موعد حضور پیدا می‌کنم و برای ضبط خطبه‌های نمازجمعه هم یک ساعت آنجا بود‌ه‌ام چه در سرما و چه در گرما.

من از خانواده‌ام به ویژه همسرم که مرا در همه مراحل زندگی همراهی و یاری کرده‌اند تشکر می‌کنم، ایشان با توجه به اینکه خودشان فرهنگی بودند و به شغل شریف دبیری مشغول بودند همیشه مشوق من درکارهای فرهنگی و معنوی هستند و با یک برنامه‌ریزی کوچک که تفریحات جمعه را به روزهای دیگر هفته موکول کنیم توافق کردیم و این توافق هنوز هم ادامه دارد.

تسنیم: این همه تعهد از کجا نشأت می‌گیرد و رمز این انگیزه و پایداری در انجام چنین فعالیتی چیست؟

نوائی:من بی‌اندازه به رادیو علاقه دارم و به آن عشق می‌ورزم و چه در زمان شاغل بودنم و چه بعد از بازنشستگی، همچنان با رادیو همکاری می‌کنم و به این طریق ضمن انجام وظیفه، با اشتیاق در بخش رادیو مشغول هستم و مهمتر از آن با این فعالیت و به‌ویژه با دیدن همکاران و دوستان قدیمی و جدیدم سلامت جسمی و روحی من حفظ می‌شود و امیدوارم از این نعمت سلامتی و روحیه خوب تا پایان عمر که زمان آن را خداوند قادرمتعال صلاح می‌داند، برخوردار باشم.

گفت‌وگو از سیده سارا اطهری

انتهای پیام/

 

 

R41346/P1361/S6,51/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۷۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت طی آیین زنگ سپاس معلم که در هنرستان کار و دانش جمال نصیرزاده مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این موجب افتخار است که در این مدرسه حضور پیدا کنم و یادی کنیم از همه کسانی که در گذشته هم مشغول تعلیم بودند، هم معلمانی که مشغول تلاش بودند و تمام کسانی که در اینجا علم آموختند.

استاندار خراسان رضوی افزود: هفته گرامیداشت معلم را محضر معلمان عزیز تبریک می‌گویم و از تلاش‌ها و زحمات آنان در نقاط مختلف استان، صمیمانه قدردانی می‌کنم. 

وی با اشاره به خاطرات دوران تحصیل خود تصریح کرد: از سال ۵۴ تا سال ۵۸ در همین مدرسه و در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کردم. بر این اساس سال ۵۶ در همین مدرسه با انقلاب آشنا شدم. 

نظری ادامه داد: تعداد شهدایی که این مدرسه تقدیم انقلاب کرده است را نمی‌توان دقیق گفت اما یکی از شهدای انقلاب در این مدرسه شهید جهانگیر نارنجی است که ما در یک میز با یکدیگر مشغول تحصیل بودیم و ایشان با توجه به فعالیت‌هایی که داشت و رفاقت صورت گرفته، موجب آشنایی بیشتر من با انقلاب شد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: بعد از انقلاب شهید نارنجی وارد جهاد شد و در دفاع مقدس هم نهایتا به شهادت رسید. باید گفت انشاء‌هایی که این شهید بزرگوار در این مدرسه می‌خواند فوق العاده موثر در شکل‌گیری فکر و نگاه دانش‌آموزان بود.

وی با بیان اینکه اوایل مهر سال ۵۷ در محوطه این مدرسه شعارهای انقلابی آغاز شد، یادآور شد: پس از تعطیلی کلاس‌ها و مدرسه، راهپیمایی‌های انقلابی آغاز گردید که نهایتا منجر به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شد.

نظری خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: شما دانش آموزان با توجه به خون‌های با برکت شهدای انقلاب اسلامی، این مسیر را ادامه خواهید داد و برخلاف سخنان معاندین و دشمنان این ملت؛ مسیر انقلاب اسلامی در حال طی شدن است و قله‌های افتخار را در همه ابعاد ان‌شاءالله طی خواهیم کرد.‌ همچنین مشکلات و مسائل اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی و مباحث زیرساختی حل خواهد شد و شاهد خواهیم بود که گذشته افتخار آمیز این ملت، مردم و این معلمان عزیز به آینده منور ختم خواهد شد. لذا این امر موجب افتخار ایران اسلامی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • روایتی از دیدار معلمان و دانشجویان فرهنگیان با رهبر انقلاب / مراکز تربیت معلّم را دستِ‌کم نباید گرفت
  • برپایی ۵ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت حجت الاسلام والمسلمین محمودی
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود
  • دستاورد آموزشی افتخار معلم نمونه در اصفهان
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد