Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:31:16 GMT

یک پیش‌بینی برای صنعت تلویزیون در ۵ سال آینده

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۴۷۳۰۶

یک پیش‌بینی برای صنعت تلویزیون در ۵ سال آینده

احسان حلمی، مدیر شبکه هدهد با طرح این پرسش که «چشم‌انداز ۵ سال آینده تلویزیون چیست؟» تلاش کرده است در یادداشتی به این پرسش پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، هدهد تنها شبکه بین‌المللی شیعی در حوزه کودک و نوجوان است که از طریق ماهواره فعالیت می‌کند. این مجموعه شبکه‌ها توسط دفتر آیت‌الله سیستانی راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مطلب مدیر شبکه هدهد آمده است:

«پنجاه سال پیش، تصور تماشای تلویزیون در هر نقطه و حتی در حال حرکت، یک رویا علمی تخیلی بود. اما در حال حاضر، پیشرفت تکنولوژی بسیاری از رویاها را عملی کرده است.
حتی شرایط به گونه‌ای پیش رفت که فضا و محیط رسانه‌های نسل گذشته و جدید با سرعت باورنکردنی در حال حرکت است.
در این بین رسانه‌های جدید تلویزیونی با بهره‌گیری از فضای مجازی هم با قدرت هرچه تمام‌تر قد علم کردند و از نسل تازه دستگاه‌هایی که محتوای آنها را مشاهده می‌کنیم، به طیف وسیعی از خدمات آنلاین جدید، یک موج نوآوری در دهه گذشته در سرتاسر مبحث «تلویزیون» گسترده شده است.
همه چیز بسیار سریع رشد پیدا کرد. شاید باور نکنید که یوتیوب جشن ۱۳ سالگی خود را برگزار خواهد کرد و Netflix (شبکه استریم آنلاین ویدئو) در اروپا شش سال پیش راه‌اندازی شده است و این اتفاقات به سرعت چشم بر هم زدنی گذشت.
 
صنعت به ظاهر قرص و محکم «تلویزیون» مدتی پیش با چالشی عظیم روبه‌رو شد. زمانی که سهام مربوط به شرکت‌های تلویزیونی افت شدیدی را شاهد بود، کاهش قابل توجه مشترکان در ESPN (شرکت وابسته به دیزنی) هم موجب نگرانی صنعتگران و فعالان رسانه تلویزیون شد.
این وضعیت وخیم اقتصادی، منجر به فروش گسترده دارایی‌های شرکت‌های تلویزیونی و رسانه‌های غول پیکری مانند «کامکست» (Comcast)، «دیزنی» (Disney)، «فوکس قرن بیست و یکم»(۲۱st Century Fox) و «تایم وارنر» (Time Warner) شد.

پاسخ به اینکه چه اتفاقی برای این صنعت رخ داده، بسیار پیچیده است، اما به تعبیر یک تحلیلگر برجسته صنعت رسانه، «صنعت تلویزیون از لحاظ ساختاری ضعیف است».
به این ترتیب، تعجب‌انگیز نیست که «ان.بی.سی یونیورسال» (NBC Universal) (متعلق به کامکست و GE) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سرمایه‌گذاری قابل تأمل ۴۰۰ میلیون دلاری در رسانه‌های نوظهور دیجیتال Buzzfeed و Vox Media خواهد داشت و قطعا این سرمایه‌گذاری عظیم، نقش اساسی در جذب نسل جوان علاقه‌مند به رسانه‌های دیجیتال را به رسانه‌های کلاسیک دربرخواهد داشت.
با وجود همه اینها، شبکه‌های تلویزیونی هنوز با مشکلات جدی روبه‌رو بودند. آنها نمی‌توانستند جوانانی را که در زمان پخش برنامه‌های تلویزیونی، تماشاگر آنها نبودند را جذب رسانه‌های خود کنند و این به معنی از دست دادن بسیاری از مخاطبان و ضعف گسترده در صنعت تلویزیون است.
تغییر رویکرد نسل جدید جامعه، در ارتباط با رسانه‌های کلاسیک و رسانه‌های نوین، دلیلی بر کاهش درآمدزایی رسانه‌های کلاسیک در مقابل رسانه‌های نوین شده و آگهی‌دهندگان شبکه‌های کلاسیک (که در واقع هزینه‌های فعالیت تلویزیون‌ها را تأمین می‌کنند)، بر اساس آمار و نظرسنجی‌ها رغبت در سرمایه‌گذاری در این رسانه‌ها را از دست دادند.

پس از اعلام سرمایه‌گذاری شرکت «ان.بی.سی یونیورسال»، خبرهایی منتشر شد که شبکه A&E (وابسته به شرکت دیزنی و هیرست) هم مبلغ  ۲۵۰ میلیون دلار برای گسترش رسانه‌های نوین سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین اعلام شد که شرکت News corp برای همین منظور سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری داشته است.

همچنین خبرهایی از خرید شرکت Thrillist توسط شرکت Viacom منتشر شد. تریلیست یک شرکت رسانه‌ای دیجیتال است که شامل سه محصول «غذا»، «نوشیدنی» و «خدمات مسافرتی» است.
چنانچه اخبار منتشره حاکی است که فقط شرکت‌های فعال در زمینه رسانه‌های نوین مانند Thrillist Vice, and Buzzfeed در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. مثلا شرکت «دیزنی» با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در Maker studios شوک بزرگی را در صنعت رسانه های نوین ایجاد کرد و اکنون این شبکه ویدیویی ماهانه میلیاردها بیننده در یوتیوب دارد.

در این شرایط می‌توان این استنباط را داشت که این سرمایه‌گذاری‌های عظیم شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای، در واقع قدم بزرگی در تغییر نگرش مخاطبان، دوام و البته درآمدزایی صنعت رسانه است که البته مورد استقبال عموم مخاطبان در سراسر جهان هم قرار گرفته است.

آنچه که امروزه رخ داده، در اصل تغییر نگرش از سرمایه‌گذاری در «رسانه‌های کلاسیک» به «رسانه‌های نوین» است. این در حالی است که بسیاری از صنعتگران رسانه‌های نوین، درآمدهای حاصل از آن را در رسانه کلاسیک هزینه می‌کنند!

یکی از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری در رسانه‌های کلاسیک با توجه به درآمدهای پایین آن، وجود «مخاطبان کلاسیک» است که هنوز به رسانه‌های نوین منتقل نشده و به آنها ایمان ندارند.

بنابراین تحلیل، تنها دلیلی که این فضا شکل گرفته، این است که درآمدزایی در رسانه‌های نوین نسبت به رسانه‌های کلاسیک بسیار بیشتر است. با این وجود، فراوانند رسانه‌های کلاسیکی که مجبور به عرضه محصولات خود در رسانه‌های نوین خواهند بود تا بتوانند به حیات روزمره خود ادامه دهند. با این توصیف واقعا امروزه ما چقدر به رسانه‌های نوین توجه کرده و چه استراتژی و راهکارهایی برای انتقال به مرحله بعدی خواهیم داشت؟!
سرمایه‌گذاری ما در این حوزه، آیا مطابق پیشرفت حاصل از تکنولوژی رسانه‌های نوین است؟!
به راستی در سال ۲۰۲۳ رسانه‌های کلاسیک چه مقدار مخاطب می‌تواند داشته باشد؟!
اگر منطقی بیندیشیم، پژوهش در رسانه‌های نوین و تشکیل گروه‌های پژوهشی که بتوانند ذائقه مخاطب را به درستی سنجیده و آن را به راهکارهای عملی تبدیل کنند یکی از مواردی است که امروزه بسیار ضروری و ناگزیر است.
در نهایت توصیه اکید به تصمیم‌سازان و نهادهای قدرت این است که پیش از آنکه قطار رسانه‌های نوین که با سرعت نور در حال حرکت است، غیرقابل دسترس شود، باید به آن بیش از گذشته توجه کنیم تا حداقل بتوانیم فاصله‌هایمان را با آن کمتر کنیم.

احسان حلمی»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، پخش سریال‌های جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید می‌خورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقش‌آفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو می‌رسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ می‌شود که با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک می‌شود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن می‌شود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه می‌شوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقه‌مندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.

 یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریال‌های تلویزیون را به دوش می‌کشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» سال‌ها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر می‌رسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شب‌های ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر می‌کند. 
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شب‌ها، پخش می‌شود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد. 

روی دور قصه‌های پلیسی
با قطعی شدن سریال‌های جایگزین مجموعه‌های نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی می‌کنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانه‌ای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور می‌گذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراعی جدید می‌رود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا می‌شوند، اما قصه از آنجا جذاب می‌شود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر می‌شود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلم‌برداری می‌شود و احتمالاً در جدول پخش سریال‌های تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.

 بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویت‌های مدیران تلویزیون برای سریال‌سازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. 
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش می‌برد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های عجیبی مواجه می‌شود.
با پایان فیلم‌برداری سریال «مهیار عیار» که مجموعه‌ای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر می‌رسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
 اما این اتفاق نیفتاد. 
در میان سریال‌های جدید تلویزیون که سهم کمدی‌ها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ‌ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقش‌آفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریال‌های دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت می‌کند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیاده‌روی اربعین پیوند می‌خورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخ‌طادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریال‌های تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟
  • واکنش شبانه به ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • موزه‌های آنلاین طراحی شد
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • افتتاح کنفرانس بین‌المللی توزیع نیروی برق در زنجان
  • بازطراحی مرسدس بنزهای کلاسیک با تکنولوژی 2024 (عکس)