Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا مرادی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی کلانشهر اراک، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به وضعیت مالی شهرداری اراک گفت: آنچه در مدیریت قبلی شهرداری گفته شده بود که شهرداری تقریباً بدهی ندارد از نظر دارایی درست است اما دارایی‌ها تقسیم می‌شود به منقول و غیر منقول، نقدی و غیر نقدی و در صورت احتساب همه این دارایی‌ها، شهرداری اراک بدهی ندارد، درواقع وضع مالی شهرداری بالقوه خوب است اما اینکه امروز می‌خواهیم حقوق کارگر را بدهیم آیا پول نقد داریم (که نداریم) یا نه موضوع دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتیجه نگاه غیرتخصصی به برنامه و بودجه
وی تصریح کرد: وقتی به برنامه و بودجه، نگاه تخصصی و منطقی نداشته باشیم چنین وضعیتی پیش می‌آید، چارت سازمانی شهرداری یک‌هزار و 430 پست با کد و شماره دارد، 850 کارمند کد دار داریم یعنی 580 پست خالی داریم، اما عملاً 3هزار و 300 کارمند و کارگر مشغول به کار هستند به عبارت دیگر از نظر قانونی 580 نیرو کم داریم اما از نظر اجرایی 1870 نیرو اضافه داریم، نتیجه این می‌شود که شهرداری ماهیانه به جای مثلاً 5 میلیارد، 10 میلیارد حقوق می‌دهد یعنی وظایفی که باید 1430 نفر انجام دهند 3300 انجام می‌دهند یعنی کارمند نصف تکالیف را انجام می‌دهد اما دو برابر حقوق می‌گیرد.

مرادی افزود: این وضعیت نتیجه نگاه غیر علمی و شاید قومی و قبیله‌ای به برنامه و بودجه است، و امروز هم اگر کارگر و کارمندی را اخراج کنیم باید خانواده این افراد تبعات بیکاری را تحمل کنند شهرداری معتقد است شورای قبلی چنین نیروهایی را اضافه کرده و شهردارهای قبلی هم برای اینکه استیضاح نشوند این وضعیت را پذیرفتند اما مدیر موفق کسی است که در برابر انحرافات برنامه و بودجه ایستادگی کند، در غیر این صورت حقوق قشر مظلوم شهرداری مانند کارگران فضای شهری و پارک‌ها ضایع می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک بیان کرد: اختلاف پرداخت هم در شهرداری زیاد است از 8 میلیون تا 900هزار تومان حقوق می‌دهیم. ریشه این اختلاف به ویژه خواری و رانت خواری قومی قبیله‌ای که در دوره‌های پیشین مدیریت شهری اتفاق افتاده برمی‌گردد شهرداری به شدت با مشکل بودجه روبه رو است در شورا نیز قرار است با مردم در این موارد شفاف صحبت کنیم و از اینکه اطلاعات را به مردم بدهیم هیچ ترسی نداریم.
وی افزود: امروز با انبوهی از پروژه‌های نیمه کاره مانند میدان شریعتی، میدان ورزش، پل بین میدان فراهان و مشهد میقان و ... به دلیل عدم تطابق برنامه‌ با بودجه مواجه هستیم، بودجه شهرداری به نفت وابسته نیست که دچار نوسان شود بلکه از مردم گرفته می‌شود مانند عوارض و ... پس باید وضع مالی خوبی داشته باشد.

مردم خلف وعده را پای دین می‌زنند
این مقام مسئول گفت: وقتی بودجه را از مردم می‌گیریم باید برنامه دقیقی هم داشته باشیم این اتفاق در حوزه شهرداری متأسفانه نیافتاده است. برخی به مدیریت دروغ عادت کرده‌اند این مدیریت ریشه انقلاب اسلامی را می‌سوزاند، برخی مدیران فکر می‌کنند اگر به مردم دروغ بگویند موفق‌ترند در حالیکه دین می گوید نجات و رهایی در صداقت است. در اجرای طرح‌ها نباید خلف وعده شود چون مردم عدم اجابت تعهد را به پای دین و نظام می‌زنند.

مرادی تصریح کرد: در نامه‌ای که به استاندار قبلی درباره طرح 55متری نوشتم تأکید کردم که در فلان جلسه قول دادید این طرح که 15 سال است مردم را درگیر کرده تعیین تکلیف شود و ایشان هم قول دادند که ظرف سه روز جلساتی برگزار شود اما خبری نشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک افزود: شهرداری باید دنبال سرمایه گذاری پایدار می‌رفت اما به دلیل عدم انتخاب صحیح شهردارها در 4، 5 دوره قبل به جز یک مورد، امروز دچار چنین مشکلاتی هستیم به قرارگاه خاتم و پیمانکاران بدهکاریم و کسی که در مدیریت قبلی شهرداری عنوان کرد شهرداری اراک بدهی ندارد با نگاه املاک بوده نه پول نقد. البته در دوره‌های قبلی مدیریت شهری هیچ سالی بدون حسابرسی نبوده اما این حسابرسی‌ها گاهی همراه شده با رانت بازی.

 وی ادامه داد: وضعیت ملک هم امروز راکد است و با فروش املاک نمی‌توان مشکلات را حل کرد و حقوق کارگر را داد، به همین دلیل شورای اسلامی پنجم با مقداری چالش وارد کار شد، امیدوارم با تلاش شهردار جدید که فردی بین‌المللی است و تجربه 38 ساله دارد این مشکلات حل شود.

تکالیف شهرداری جایی برای حزب بازی نمی‌گذارد
وی افزود: شهرداری از تولد تا فوت مردم تکلیف دارد و در این تکالیف جایی برای حزب گرایی نیست، مردم اراک امروز با انبوهی از بتن و آهن در فضای شهری مواجه هستند، در حالیکه این فضا باید مسطح و افق باز داشته باشد امروز مردم خود را در برابر آهن و سیمان کوچک می‌بینند این وضعیت نتیجه نبود نگاه تخصصی به فضای شهری است.
مرادی در تشریح وضعیت بودجه فرهنگی گفت: با درآمد فعلی شهرداری ما فقط می‌توانیم یک چهارم برنامه‌ها را اجرایی کنیم ضمن اینکه بخش عمده‌ای از درآمد هم صرف حقوق پرسنل می‌شود در چنین شرایطی مبلغ ناچیزی می‌ماند با 9 سازمان اعم از کارهای عمرانی، جاری و تجهیزات، در این شرایط کار فرهنگی کردن بسیار سخت است اما ما عادت کرده‌ایم که پشت میکروفن به مردم امید بدهیم، اما این امید باید زیرساخت هم داشته باشد.
وی تأکید کرد: مردم که اصل نظام هستند باید بدانند وضعیت مالی شهرداری چگونه است، اراک رونق اقتصادی ندارد سرمایه‌گذار را به دلیل سیاست‌های غلط شهرداری سابق، فراری دادیم، امروز سرمایه‌گذاران اراکی بیرون از استان سرمایه گذاری کرده‌اند، سرمایه‌های کلانی که هر کدام می‌توانستند به تنهایی بازار اراک را رونق دهند.
مرادی افزود: کسی که می‌گوید اگر سرمایه گذار بیاید چقدر به ما می‌رسد به درد مدیریت نمی‌خورد، همین که شهر رونق پیدا کند و مردم شاداب شوند و هزاران خانه ساخته شود یعنی مدیریت درست و شهرداری هم به منابع مالی‌اش می‌رسد اما نگاه بد و غیرتخصصی و گاهی زاویه‌دار به این معنا که اول باید سبیل فلان مدیر چرب شود باعث شده دچار چنین چالش‌هایی شویم آنچه پشت میکروفون و در صدا و سیما می‌شنویم چیزی نیست که در کف خیابان و زندگی شاهد هستیم.
وی با تأکید بر صراحت کلام اعضای شورای پنجم شهر گفت: مجموعه شورا تلاش می‌کنند با مردم شفاف باشند اما شورا محدود شده است شورای شهر، مجلس محلی است اگر به درد مردم مثلاً در حوزه سلامت رسیدگی نکند مردم باید به کجا مراجعه کنند؟ می‌گفتند فرصت‌های شغلی اراک در سال گذشته 1000 شغل بوده که فقط 100 شغل به اراکی‌ها رسیده پس بقیه مشاغل را چه افرادی گرفته‌اند؟ چرا مدیران اجازه نمی‌دهند این فرصت‌ها به مردم اراک برسد؟ وقتی فلان مسئول ارشد در جلسات هیئت مدیره فلان استان شرکت می‌کند و حق جلسه می‌گیرد دیگر نمی‌تواند در برابر سایر استان‌ها از حق مردم اراک دفاع کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک ادامه داد: فضای مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر به جوانان داده نشده و فضای امروزی هم غیر هنری و غیراستاندارد است. اما با توجه به وضعیت مالی شهرداری و بودجه‌ای که در مدیریت قبلی به حوزه فرهنگی داده شده بود فعالیت‌های این حوزه رضایت بخش است، حوزه‌ای که یک پنجم اعتبار لازم را گرفته به نحو احسن کار را ادامه می‌دهد و با کمترین توان مالی مدیریت خوبی دارد درواقع کار مدیریتی را باید از همین مدیران فرهنگی یاد گرفت اما به هر ترتیب در کمیسیون فرهنگی شورای پنجم برنامه‌های زیادی برای حوزه فرهنگ داریم.
مرادی افزود: یکی از این برنامه‌ها، وضعیت فرهنگ آرامستان اراک است، آلودگی صوتی که مردم بسیار از آن گلایه دارند، استفاده از بلندگوهای دستی به جای سیستم صوتی حرفه‌ای به کاهش آلودگی صوتی کمک می‌کند. با کانون مداحان و تبلیغات اسلامی در این زمینه برنامه‌هایی خواهیم داشت و تحولاتی را در حوزه آرامستان ایجاد خواهیم کرد.

مرده پرستی زیبنده تفکر شیعه نیست
وی با اشاره به توجه بیش از اندازه برخی مردم به مراسم تدفین و اموات ادامه داد: مرده پرستی، شایسته اندیشه شیعه نیست البته برای عبرت باید به آرامستان سر زد، اما قبرستان ها را خیلی آباد کرده‌ایم و خیلی جدی گرفته‌ایم ما باید برای زندگی مردم کار کنیم روضه امام حسین(ع) هم برای زندگی مردم است نه مردن.

20 سال مدیریت شهری با سلیقه ناکارآمد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی اراک با اشاره به وضعیت دستفروشان گفت: به جد دنبال جمع آوری و ساماندهی دست فروشان هستیم، باید دست‌های پشت پرده این قضیه قطع و افرادی که محتاج و آبرومند هستند ساماندهی شوند اما منظر زشت مثلاً ابتدای خیابان قائم مقام تا حاجی باشی را هیچ عاقلی نمی‌پسندد و برای یک شهر فرهنگی مانند اراک این مناظر کشنده است آلاینده‌های صوتی، تصویری و ذهنی باید رفع شود همه این مشکلات نتیجه 20 سال کار سلیقه‌ای شهرداری اراک است، سلیقه‌ای که سازنده نبود، شاید 20 سال طول بکشد تا بتوان یک شهر واقعی ترسیم کرد تا شهروند وقتی در شهر قدم می‌زند آرامش خاطر داشته باشد نه اینکه دچار تنش شود و این تنش را به خانه و خانواده هم منتقل کند. برخی از شهرها که در دوران دفاع مقدس بمباران شدند امروز وضعیت بهتری از اراک دارند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فردا هزارمین روز از آغاز به کار شورای ششم است،گفت: ۴۶۰ روز به پایان دوره کاری مدیریت ششم شهری باقی مانده و این زمان کوتاهی نیست و می‌توان به وظایف خود در قالب خدمت‌رسانی به مردم عمل کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در ساختمان تالار اجلاس شورای شهر تهران آغاز شد.

جلسه امروز پس از حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران در فضایی آرام و بدون حاشیه آغاز شد و در ادامه برخی از اعضای شورای شهر تهران موضوعات مختلفی را در مواردی مطرح کردند.

علیرضا نادعلی؛ سخنگوی شورای شهر تهران به عنوان اولین تذکردهنده با اشاره به دیدار مجازی مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس و تاکید بر دقت در اعلام نظرات اظهار کرد: در این بیانات آمده است: «یکی از آسیب‌ها بی‌احتیاطی در استفاده‌ از تریبون و بلندگویی است که در اختیار شما است. فرمایشات شما به طور مستقیم پخش می شود در کشور، یا بعداً به وسیله رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ این امکان در اختیار همه نیست، در اختیار نماینده است؛ مراقب باشید که در استفاده‌ از این امکان بی‌احتیاطی نشود و در [ارائه‌ی] نقدهای خود، نظرات خود [دقّت کنید]. گاهی انسان نظرات تندی هم دارد که این نظرات را می شود در یک جلسه‌ی دونفره، سه‌نفره، پنج‌نفره گفت امّا اگر این را در سطح عموم مردم گفتید، ممکن است به جای فایده ضرر داشته باشد. بعضی خیال می کنند که هر نظر انتقادی‌ نسبت به هر جایی دارند باید این را اعلان کنند و به اطّلاع عموم برسانند، در حالی که به اطّلاع عموم رساندن، گاهی فایده ندارد و گاهی علاوه‌ بر نداشتن فایده ضررهای فراوانی دارد. بنابراین در استفاده‌ی از این رسانه‌ها بایستی مراقبت بشود و بی‌احتیاطی نشود.»

وی با بیان اینکه ما وقتی انقلابی هستیم که انقلابی عمل کنیم، افزود: امیدواریم انقلابی عمل کنیم. کارمندان محکم بایستند و کارهای خود را با انسجام و استحکام انجام دهند و ما به عنوان شورا پشت کارمندان هستیم.

نادعلی با اشاره به سالروز درگذشت کیومرث صابری «گل آقا» گفت: این هنرمند فقید انتقادات طنز و گزنده‌ای داشت و هیچ مسئولی از این انتقادات در امان نبود؛ امیدواریم این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

در ادامه جلسه احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکری در خصوص عدم بارگذاری برخی از املاک شهرداری تهران در سامانه شفافیت گفت‌: برای چندمین بار است که بنده این تذکر را می‌دهم و امیدوارم شهرداری تهران نسبت به بارگذاری املاکی که در اختیار افراد حقوقی و حقیقی است در سامانه شفافیت عمل کند.

وی تصریح کرد: هیچ محرمانگی در این باره وجود ندارد و شهرداری ملزم به بارگذاری اطلاعات افراد حقوقی و حقیقی در قالب این املاک است.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا به بخشی از بیانات آیت‌الله مطهری اشاره کرد.

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز با اشاره به اینکه فردا هزارمین روز از آغاز به کار شورای ششم است، گفت: به سهم خودم از همکارانم در شورای شهر، کارشناسان در مجموعه شورا و همچنین پرسنل شهرداری تهران که در این مدت تلاش کردند تا به وظیفه خود عمل کنند قدردانی می‌کنم.

وی افزود: همچنین به سهم از کوتاهی‌هایی که در انجام وظیفه‌ام داشته‌ام در محضر خداوند طلب مغفرت و همچنین از مردم عذرخواهی می‌کنم.

آخوندی با بیان اینکه تا پایان این دوره از مدیریت شهری 460 روز باقیمانده است، تصریح کرد: این زمان کوتاهی نیست و امیدواریم در عمر باقیمانده از شورا به وظایف خود در قالب خدمت‌رسانی به مردم عمل کنیم.

به گزارش تسنیم، زهرا شمس‌احسان؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تبریک روز کارگر و هفته معلم؛ اظهار کرد: در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع جامعه کارگری، ایشان بر نقش محوری و تاثیرگذار این قشر زحمتکش در بهبود اوضاع کلی جامعه تاکید فرمودند. توجه به این رهنمود رهبر فرزانه انقلاب، از ضروریات غیرقابل انکار در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران به عنوان بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات شهری، بخش عمده‌ای از نیروی انسانی خود را از میان جامعه کارگری تامین می‌کند، افزود: گزارشات موجود حاکی از آن است که بسیاری از این عزیزان زحمتکش به دلیل پایین بودن دریافتی، با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسئله علاوه بر تضعیف روحیه و انگیزه کاری کارگران، موجب کاهش بهره‌وری و در نتیجه افت کیفیت ارائه خدمات خواهد شد.

شمس‌احسان ادامه داد: حضور برخی شرکت‌های پیمانکاری مابین کارگران و مجموعه شهرداری نیز نباید تاثیری در میزان توجه و حمایت از نیروی کار داشته باشد. شهرداری تهران باید با حفظ مسئولیت اجتماعی و انسانی خویش، تمامی امکانات و منابع در دسترس را برای تامین رفاه و ارتقای معیشت کارگران صرف کند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می‌رود شهرداری تهران در اسرع وقت، اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت معیشت کارگران به انجام رساند. این اقدامات می‌تواند شامل افزایش مستمرهای کارگری، بازنگری مزایا و پاداش‌ها و ارائه تسهیلات رفاهی باشد.

بررسی بهای خدمات فرهنگی در کمیسیون‌های شورای شهر تهران

وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران باید اهتمام ویژه‌ای در جهت حفظ کرامت و منزلت کارگران داشته و با برقراری ارتباط مستقیم و شفاف، زمینه را برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این قشر فراهم آورد.

شمس‌احسان در پایان با تاکید بر اینکه رهنمودهای گهربار رهبر معظم انقلاب در این زمینه، نقشه راهی برای بهبود معیشت و رفاه کارگران است که مدیریت شهری موظف است تمامی تلاش و همت خود را صرف تحقق آن کند، افزود: انتظار می‌رود گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نتایج حاصله در این خصوص ارائه شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امسال بودجه شهرداری اراک ۶ هزار میلیارد تومان است
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان