Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ «مرتضی براری» یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اکنون نزدیک به 570 ماهواره سنجش از دور در مدار زمین در حال پایش پدیده های مختلفند.
وی افزود: کمک به پیش بینی های جوی و مطالعات زیست محیطی، مدیریت اراضی کشاورزی، مدیریت منابع آب و منابع طبیعی، مدیریت بحران، نقشه برداری و زمین شناسی از جمله کاربرد های مهم سنجش از دور است که همه کشورهای جهان درحال توسعه زیر ساخت ها و استفاده بیش از پیش از این خدماتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اکنون حدود 26 کشور جهان ماهواره های سنجش از دور دارند و نزدیک به 70 نهاد دولتی و شرکت خصوصی به عنوان اپراتورهای ماهواره های سنجش از دور فعالیت می کنند.
براری اضافه کرد: نزدیک به 25 دانشگاه در سراسر جهان ماهواره هایی در کلاس مکعب و میکرو را که خود توسعه داده اند اپراتوری می کنند.
وی نوشت: بیش از 280 دستگاه از این ماهواره ها بیش از 50 کیلوگرم وزن دارند و پیش بینی می شود در دهه آینده بیش از 600 ماهواره سنجش از دور با وزن بیش از 500 کیلوگرم به فضا پرتاب شود.
رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: درآمد سالیانه فروش تصاویر ماهواره ای و خدمات ارزش افزوده آن نزدیک به چهار میلیارد دلار است که این رقم در سال های آینده به حدود 150 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
به گفته این مسوول، از آنجا که کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز جهان است نیاز به استفاده حداکثری از خدمات سنجش از دور احساس می شود.
براری افزود: تلاش می شود برای ورود بخش خصوصی به این بخش پس از تدوین پروانه اپراتوری ماهواره مخابراتی، تدوین پروانه اپراتور ماهواره های سنجش از دور در دستور کار قرار گیرد.
«با اجرایی شدن صدور این پروانه ها بخش خصوصی قادر خواهد بود از طریق سرمایه گذاری در ساخت یا تامین ماهواره های سنجش از امکان بهره برداری از ایستگاه های دریافت داده های ماهواره ای و ایجاد زیرساخت های مربوط را داشته و از طریق فروش تصاویر ماهواره ای محصولات ارزش افزوده و توسعه کاربردها و خدمات سنجش از دور در کشور به توسعه اشتغال نیروی متخصص کشور کمک می کند».
 سنجش از راه دور در زمره روش های جمع آوری داده قرار می گیرد که در آن کمترین میزان تماس مستقیم با اشیا و عوارض مورد اندازه گیری وجود دارد.
برخلاف سایر روش ها که عوامل انسانی در گردآوری و تفسیر داده های زمینی نقش دارند، در روش سنجش از راه دور این وظیفه بر عهده سنجنده ها خواهد بود و جمع آوری امواج الکترومغناطیس برای اندازه گیری و ثبت، از وظایف آنها محسوب می شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۸۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، روابط عمومی وزارت برنامه ریزی و توسعه پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «احسن اقبال» وزیر برنامه ریزی و توسعه پاکستان طی دیدار با «دکتر رضا امیری مقدم» سفیر ایران در اسلام آباد پیرامون موضوعات مورد علاقه بویژه تقویت همکاری‌های تجاری دوجانبه گفتگو کرده است.
این بیانیه افزود: طرفین در این دیدار توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی میان ایران و پاکستان را جهت افزایش حجم تجارت ۲.۵ میلیارد دلاری فعلی فی مابین مهم ارزیابی کردند.
در این دیدار بر اهمیت ایجاد مسیر‌های ترانزیتی میان دو کشور همسایه از جمله احیای هرچه بیشتر خدمات قطار باری پاکستان - ایران - ترکیه موسوم به خط ریلی «اکو» با هدف افزایش حجم تجارت دوجانبه و منطقه‌ای نیز تاکید شد.
وزیر برنامه ریزی و توسعه پاکستان با مهم برشمردن ظرفیت مرز ۹۰۰ کیلومتری این کشور با ایران و همچنین اشتراکات فراوان فرهنگی، مذهبی و سیاسی دو کشور همسایه گفت: جمهوری اسلامی ایران یک منبع خوب و مقرون به‌صرفه برای تامین نیاز‌های انرژی پاکستان است.
طرفین در این دیدار همچنین در خصوص برنامه‌های سفر آتی «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به پاکستان نیز بحث و تبادل نظر کردند.

«دکتر رضا امیری مقدم» سفیر ایران در پاکستان نیز بر اهمیت استراتژیک بنادر چابهار، گوادر و کراچی برای تقویت تجارت فی مابین تاکید کرد و از برنامه ایران برای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی زاهدان و به طور بالقوه گسترش اتصال به روسیه و کشور‌های آسیای میانه خبر داد.

دیگر خبرها

  • هرگونه مماشات با ساخت‌وسازهای غیرمجاز مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرد
  • تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران و پاکستان
  • جلوگیری از تعطیلی ۶ شرکت ورشکسته درمازندران
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان
  • چرخ توسعه سیستان و بلوچستان ازمسیر احداث بزرگراهها می‌گذرد/ ساخت بزرگراه ها شریان توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور