Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@01:14:35 GMT

روستای کرکبود طالقان، نقطه اوج طبیعتی زیبا (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۴۹۴۸۷

روستای کرکبود طالقان، نقطه اوج طبیعتی زیبا (+عکس)

پول‌نیوز -شهرستان طالقان یکی از زیبا ترین و سرسبزترین نقاط در دامنه البرز می باشد که با آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی بسیار مناسب و خاک پر بازده آبادی ها و دهستان های متعددی را در خود جای داده است. طالقان به دو بخش بالا طالقان و پایین طالقان تقسیم می شود که در بخش بالایی روستایی نه چندان بزرگ اما بسیار زیبا و دیدنی در بخش کوهستانی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!






 به طور کلی طالقان در شش ماهه دوم سال بسیار پر بارش و سرد می باشد و در بازه های زمانی مختلف در طول زمستان حتی امکان تردد به برخی نقاط آن نیز وجود ندارد اما تابستان های طالقان بسیار معتدل، خوش آب وهوا و گردشگری می باشد. آبادی زیبا و دیدنی کرکبود نیز مانند سایر نقاط طالقان چنین می باشد.




از زیبایی های روستای کرکبود طالقان می توان به رودخانه ی جاری از کنار آن نام برد. از اطراف روستا نیز اشیا یافت شده گویا به سده چهارم مربوط هستند. اما اگر بخواهیم نام این آبادی را ریشه یابی کنیم باید گفت واژه کرکبود از دو بخش کهر و کبود شکل گرفته است. در بیشتر نقاط ایران روستا ها از طریق کشاورزی، دام داری، باغ داری، و فعالیت هایی این گونه امرار معاش می کنند.




فعالیت های اقتصادی روستای گردشگری و دیدنی کرکبود نیز چنین است. البته می توان گفت برخی خانواده ها با ساخت صنایع دستی هم هنر روستای خود را به گردشگران نشان می دهند و هم هزینه های زندگی خود را تامین می کنند. در کل هر روستایی که از نعمت آب کافی برخوردار باشد موجبات باغداری، کشاورزی را فراهم می آورد و در کل روزی اهالی خود را با تامین می کند. در این روستا آبشار کرکبود طالقان که از دیدنی های کرکبود است، مشاهده می شود.




روستایی دیدنی

روستای کرکبود طالقان روستایی است با رود خانه ای پر آب که موجب حیات در این آبادی گردیده است. همان طور که اشاره کردیم شهرستان طالقان دارای آب و هوای نسبتا سرد می باشد که موجب می شود میوه های سردسیری به خوبی در این مناطق رشد کنند و در روستای کرکبود نیز می توان به وفور چنین درختانی را مشاهده کرد. از معروف ترین میوه ها و محصولات باغات این آبادی که زبان زد می باشند می توان به گردو و سیب اشاره کرد که از دیدنی های کرکبود است.

البته به جز باغداری کشاورزی نیز در آبادی انجام می شود و حبوبات نیز کاشت می شود. جلوه و نمای زیبای روستای کرکبود را می توان در خانه های قدیمی که از خشت وگل سخته شده اند، کوچه باغ های زیبا و باغات میوه دید. آبادی زیبای کرکبود در شیبی ملایم واقع شده است و خانه هایی با سقف های شیروانی جلوه ای خاص به روستا داده اند تا گردشگران را هر چه بیشتر در زیبایی های آبادی غرق کنند.

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری روستا:

از دیدنی های کرکبود که به گردشگران پیشنهاد می شود حتما از آن بازید کنند، آبشار کر می باشد. آبشار کرکبود طالقان بسیار زیبا از بلندای یک صخره سرازیر می شود و به درون یک دره فرو می ریزد. ذرات آب در هنگام سرازیر شدن از صخره ها در هوا نیز پخش می شوند و هم منظره ای زیبا به وجود می آورند و هم باعث می شوند هوای منطقه بسیار خنک و مطبوع باشد. فاصله تقریبی آبشار کرکبود طالقان از آبادی حدود700 متر می باشد.

از دیگر مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری آبادی می توان به یخچال های طبیعی شکل گرفته در اطراف روستا اشاره کرد که از مهم ترین منابع تامین کننده آب روستا نیز می باشند. از جاذبه های دیدنی که در داخل روستا قرار دارند نیز می توان به آرامگاه امامزاده زید ابراهیم و ساختمان تاریخی حمام روستا اشاره کرد. البته در مناطق مرتفع روستا و در بلندی ها نیز آرامگاه امامزاده شاه محمد حنیفه قرار دارد که محل زیارت اهای روستا و حتی مردم دیگر نقاط طالقان می باشد. گفته می شود قدمت ساختمان آرامگاه امامزاده زید ابراهیم به سده نهم باز می گردد.

از بزرگان مدفون در قبرستان روستای کرکبود باید ملا یغمای کرکبودی را نام برد که از بزرگان حوزه علمیه بودند که به عنوان کتابدار سلطان حسین صفوی نیز انتخاب شده بودند. اما متاسفانه ساختمان آرامگاه ایشان هم اکنون مخروبه است و چیز زیادی از آن باقی نمانده است. بر خلاف گذشته و با ایجاد راه های دسترسی راحت تر به شهر سنت ها و لباس های محلی روستا کم کم به دست فراموشی سپرده شده است و دیگر کمتر نشانه ای از آداب و رسوم اصیل این مناطق دیده می شود.

راهنمای مسیر دستیابی به روستای طالقان:

به خاطر بافت کوهستانی منطقه و پوشش گیاهی موجود شراط مناسبی برای پرورش زنبور وجود دارد به همین علت می توان عسل را یکی از بهترین سوغات های کرکبود دانست. اگر دوست داشته باشید از صنایع دستی مردم روستای کرکبود طالقان به عنوان یادگار تهیه کنید می توان گفت گلیم و قالیچه از معروف ترین صنایع دستی مردم روستا است.




منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۴۹۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر

روستای انارک از توابع شهرستان چوار استان ایلام است. این روستا طبیعت کوهستانی دارد و اغلب در طول سال با بارش‌های برف و باران همراه است. این بارش‌ها موجب گشته در فصل بهار و تابستان از طبیعت سرسبزی برخوردار شود.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم طبیعت بهاری این روستا را به نمایش درآورد.

منبع: شهروند خبرنگار - ایلام

بیشتر بخوانید:

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • دهگردشی و ارایه خدمات بهداشتی درمانی در روستا‌های صعب العبور طالقان
  • آبرسانی به ۶ روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • نجات کوهنورد خرم آبادی گرفتار در ارتفاعات مخملکوه
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد