Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:02:46 GMT

روایت زندگی یک بانوی جوان کارآفرین تبریزی

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۵۰۴۵۲

روایت زندگی یک بانوی جوان کارآفرین تبریزی

کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار از دیدگاه بسیاری از شهروندان مستلزم داشتن شرایط مناسب مالی و تجربه فراوان است. شاید پیچیدگی‌ها و سختی‌های موفقیت در این عرصه باعث شود تا خیلی‌ها دست به این خطر نزنند و فرصت و سرمایه خود را در راه‌های دیگری صرف کنند اما هستند افرادی که کار در این عرصه را تقریبا با هیچ شروع کرده‌اند و به جایگاهی که می‌خواستند رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، «سپیده حاذقی»، بانوی کارآفرین 27 ساله تبریزی یکی از همین افراد است. او برای این‌که عضو جامعه بزرگ کارآفرین‌های کشور شود، کارش را با سرمایه‌ای اندک آغاز کرد، در این راه هیچ تجربه و دانش تخصصی نداشت و به نوعی  وارد رشته‌ای شد که پیش از او، کسی آن را تجربه نکرده بود. با این حال قدم‌ها را محکم‌تر از گذشته برداشت تا بتواند فرصت‌های شغلی بسیاری را برای دیگران ایجاد کند و خود نیز صاحب یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین کارگاه‌های تولید لباس و مد بچگانه و برند معروف در کشور شود. 

خودش می‌گوید کارش از یک شوخی شروع شده و با علاقه ادامه پیدا کرده است، ایده ابتدایی کسب و کارش را کسی جدی نمی‌گرفت، اما اکنون که سه سال از کارش گذشته خیلی‌ها سعی می‌کنند در این وادی قدم بگذارند و سودی کسب کنند. 

«سپیده حاذقی»، بانوی 27 ساله تبریزی، همان دانش‌آموز استعداد درخشان مدارس تبریز، و دانشجوی رشته زیست‌شناسی دانشگاه تبریز است، به گفته‌ی خودش مسیر تحصیلی‌اش، استعداد هنری او را کشف نکرد و تازه پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی فهمید که از اول باید رشته‌های هنری را دنبال می‌کرده است. 

وی می‌گوید: انگیزه مالی، تنها انگیزه من برای آغاز کار نبود، واقعاً به کارهای هنری، مد و لباس علاقه داشتم و با توجه به اینکه فرزند اولم، 6 ماهه بود، برای تأمین لباس او هم که شده، طراحی‌های به روز را دنبال  و آنها را خودم پیاده می‌کردم. 

وی اضافه می‌کند: طراحی‌هایی که انجام می‌دادم، مورد تحسین قرار می‌گرفت، ایده شکل گیری کسب و کار در زمینه لباس و مد بچه‌گانه نیز از طرف یکی از دوستانم پیشنهاد شد علی رغم اینکه هیچ‌کس باور نمی‌کرد چنین کاری شدنی باشد، من آن را جدی گرفتم و شبانه روز آن را ادامه دادم. 

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌کند: در دو سه ماه اول، خودم،  مادرم  و یکی از بستگانم به تنهایی با نخ و سوزن و چرخ خیاطی خانگی و در منزل کار می‌کردیم و در فضای مجازی محصولات را تبلیغ و به فروش می رساندیم. بعد با افزایش سفارشات، چند بانوی دیگر استخدام کردیم که هر کدام از آنها نیز در منزل خود، کار و محصولات را آماده می‌کردند. 

وی می‌گوید: به پیشنهاد خانواده طبقه بالای خانه پدری، را برای ادامه کار انتخاب کردیم، در ابتدا فقط توانستم یک چرخ خیاطی صنعتی خریداری کنم، به خاطر دارم موقع خرید چرخ خیاطی به این فکر کردم آیا از عهده هزینه آن بر خواهم آمد یا نه؟! ولی خدا را شکر استقبال مشتری‌ها چشمگیر بود و هم اکنون حدود 20 تا 30 دستگاه خیاطی و  اطوی صنعتی و ...خریداری شده و ما مجموعه ای 33 نفری مشغول به کار هستیم. 

وی با بیان این‌که  ایجاد اشتغال برای بانوان برایم یک افتخار است، اضافه می‌کند: برخی از کادر مجموعه، هیچ سر رشته‌ای از کار خیاطی و هنری نداشتند و به مرور کار یاد گرفتند، با این مسأله مشکلی نداشته و سعی می‌کردیم در کنار کار، آموزش نیز داشته باشیم، هم‌اکنون افرادی هستند که از منزل کار می‌کنند و برخی نیز در کارگاه مشغول اند، در کنار تمام سخت‌گیری‌هایی که در کارم دارم، همه توانم را به کار می‌گیرم، همکارانم روی پای خود بایستند و در محیط کاملا زنانه آسوده کار کنند. 

این بانوی کارآفرین تأکید می‌کند: برای شروع کار، انگیزه شرط اصلی است، همانطور که گفتم انگیزه صرف مالی نداشتم، اما این‌که استعداد آدم هدر برود با این موافق نیستم، ضمن کار و در برخورد با کادر و پرسنلم بود که متوجه شدم چقدر مشکلات مالی زنان جامعه  ما را آزار می‌دهد، این شد که با وجود سختی، به کارم دلگرم شدم و به امید قدردانی از تک تک کادر هیرا، مسیرم را ادامه می ‎ دهم. 

  وی یادآوری می‌شود: سختی کار زیاد است، موقع بارداری فرزند دومم، شرایط جسمانی ام اجازه فعالیت به من نمی‌داد و در برهه‌ای تصمیم گرفتم کار را تعطیل کنم، به جمع 33 نفره تیم کاری، که فکر کردم، پشیمان شدم، بچه‌ها زحمت کشیدند و این برند پوشاک بچه‌گانه حاصل زحمات تک تک آنهاست و من حاضر نشدم فقط به خاطر خودم، کار را تعطیل کنم و از آن منصرف شدم. 

وی اضافه می‌کند: فروش در ابتدا به شکل مجازی بود، اما هم‌اکنون این برند دارای فروشگاه در طبقه سوم مجتمع تجاری اطلس تبریز بوده و برای ایجاد نمایندگی در شهرهای مختلف نیز اقدامات جدی شده است. 

حاذقی می‌گوید: هم‌اکنون با مجوز کسب فروشگاه در مجتمع اطلس، با نماد اعتماد الکترونیک و مجوز ساماندهی مشاغل خانگی وزارت ارشاد در فضای مجازی، به کسب و کار مشغول هستم. 

وی گریزی نیز به مراجعات اداری خود در دو سال گذشته می‌زند و می‌گوید: با وجود مشغله زیاد بارها به اداراتی چون صنعت، معدن و تجارت و بانک‌های مختلف مراجعه کرده‌ام، دریغ از یک جو حمایت! هیچ وقت یادم نمی‌رود یکی از کارمندان یکی از همین ادارات دولتی در پاسخ به مراجعات عدیده من، گفت: خانم برو استراحت کن، تو را چه به کارآفرینی!! 

 وی اضافه می‌کند: متأسفانه برخی ها فقط آدم را دلسرد می‌کنند، برای اولین بار که برای اجاره فروشگاه به یکی از مجتمع‌های تجاری معروف تبریز مراجعه کردم، جمله‌ای که شنیدم این بود: ما به برندهای داخلی فروشگاه اجاره نمی‌دهیم!!! واقعا چنین فضایی دلسردکننده است،  البته هم‌اکنون اوضاع فرق کرده و برند ما،  جایگاه خود را در میان مشتری‌ها ثابت کرده و از فروشگاه‌های مختلف برای افتتاح فروشگاه با ما تماس می‌گیرند. 

این بانوی کارآفرین بر لزوم تسهیل صادرات محصولات تولید داخل تأکید می‌کند و می‌گوید:  مشتری‌های خارجی نیز داریم که فعلاً با توجه به مشکلات گمرکی و هزینه بالای ارسال و  ...مجبوریم از طریق بستگان ایرانی آن‌ها، محصولات را به دستشان برسانیم، اما اگر شرایط صادرات مهیا باشد توان رقابت با برندهای خارجی را نیز داریم. 

 وی خاطرنشان می‌شود: برای این‌که کادر خود را بیمه کنم، تلاش بسیاری کردم، اما با درهای بسته برخورد کردم، گفتند باید فعالیت خود را از حالت مشاغل خانگی در بیاوری و در مکان تولیدی و صنعتی فعالیت کنی، اما نه من و نه کادر نمی‌توانیم محیط کار  صنعتی را به موقعیت کنونی کارگاه که به شکل مشاغل خانگی است، ترجیح بدهیم، خیلی دلم می‌خواهم کادر خود را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی ببرم، اما با این شرایطی که تعریف کردند، فقط در بسته به آدم نشان می‌دهند. 

حاذقی  ادامه می‌دهد: با جدیت تمام پیگیر امور بیمه کادر بودم و خوشبختانه  اکنون تک تک کادر ، تحت پوشش بیمه عمر قرار گرفتند و امیدوارم با کمک مسئولین امر، مشکل بیمه تامین اجتماعی نیز رفع شود. 

این بانوی کارآفرین با اشاره به پشتیبانی و تلاش همسر و پدر و  مادر خود در طول مدت فعالیت گروه هنری هیرا می‌گوید اگر کمک و تلاش شبانه روزی آنها نبود بدون شک این مجموعه در اولین روزهای فعالیت خود با شکست مواجه می‌شد و اکنون به چنین پیشرفتی دست نمی یافت. 

وی می‌گوید کسانی که می‌خواهند با کارهای ما آشنا شوند می‌توانند به آدرس تبریز، ولیعصر،همافر،همافر غربی،میدان اطلس، مجتمع اطلس، ط۳، پf50 مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۰۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی کبدی کار استان همدان در اردوی تیم ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ با اعلام رسمی اسامی بازیکنان دعوت شده به نخستین اردوی آماده سازی تیم ملی جوانان(دختران) اعزامی به مسابقات قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۴ از سوی فدراسیون کبدی، مهشاد خضری از استان همدان انتخاب شده اند.

نخستین اردوی تیم ملی جوانان به مدت یک هفته در مجموعه ورزشی مادران و کودکان بعثت واقع در استان تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جیغ و شیون شهروندان تبریزی برای غرق خودروهایشان در سیل! | فیلم
  • روایت شهادت بانوی پاسدار و فرزندش توسط منافقین
  • جوان مرگ مغزی به ۵ بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • روایت شاپور بختیار از سبک زندگی امام خمینی
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • بانوی کبدی کار استان همدان در اردوی تیم ملی
  • راهیابی دختران تبریزی به جام جهانی رباتیک هلند
  • قاضی تبریزی از برترین‌های کشور در صدور حکم مجازات جایگزین حبس