Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:43:48 GMT

سلامت دهان را جدي بگيريد!

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۵۰۵۰۷

سلامت دهان را جدي بگيريد!

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - علي نيکويي: رعايت بهداشت دهان و دندان نه تنها بر سلامت اين ناحيه بدن، بلکه بر سلامت ساير اعضاي بدن هم تاثيرگذار است. پژوهشگران در چند سال گذشته به شواهد فراواني دست يافته اند که نشان مي دهند لثه ها و دندان ها آينه اي براي چگونگي کارکرد ساير بخش هاي بدن هستند و ممکن است به طور مستقيم بر سلامت قلب، سوخت و ساز، مغز و حتي دستگاه تناسلي تاثير بگذارند، اما اين رابطه چگونه ايجاد مي شود؟
دهان شايع ترين نقطه ورود عفونت به بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين وجود تا همين اواخر پزشکان چندان به آن توجهي نمي کردند، اما اکنون آنها مي گويند سلامت دهان را بايد جدي تر گرفت. تقريبا هر عارضه پزشکي نمودهايي در دهان دارد. پژوهشگران دهان را «سياهچاله» بدن هم خوانده اند زيرا راز بسياري از مشکلات پزشکي در آن نهفته است.

بافت هاي اطراف دندان چطور بيمار مي شوند؟
هر بار که شما غذا مي خوريد، ذرات غذا به دندان هايتان مي چسبند. اگر روزانه مسواک نزنيد و نخ دندان نکشيد، اين ذرات باکتري ها را به سوي خود جذب مي کنند و پوشش نازکي روي دندان ها ايجاد مي کنند که «پلاک» خوانده مي شود. اگر حتي کمتر از يک هفته به دندان هايتان بي توجهي کنيد، کلسيم در اين پلاک ها رسوب مي کند و به جرم دنداني تبديل مي شود که سخت تر است. جرم دنداني را بدون استفاده از ابزارهاي دندان پزشکي نمي توان از روي دندان ها برداشت و به تدريج روي لثه ها که محافظ دندان ها هستند هم مي نشيند.
بعد از آن لثه ها ملتهب مي شوند و بيماري «ژنژيويت» ايجاد مي شود که نخستين مرحله بيماري پريودنتال (بافت هاي اطراف دنداني) است. در اين وضعيت بين دندان ها و لثه ها فضاهاي کوچکي ايجاد خواهدشد. در طول زمان اين فضاها بزرگ تر مي شوند و جاي بيشتري براي باکتري هايي فراهم مي کنند که باعث پوسيدگي دندان و تحليل رفتن لثه هاي محافظ آن و در نهايت نابودي دندان مي شوند. اين شکل بيماري که «پريودنتيت» خوانده مي شود، شديدترين شکل بيماري لثه است.
ميکروب ها به خون راه مي يابند
شايد کم و بيش از اين روند بيمار شدن لثه ها آگاه باشيد، اما نکته اي که شايد ندانيد اين است که در مرحله بعد باکتري هايي که باعث قرمزي و تورم لثه ها شده اند، به خون راه مي يابند و مي توانند باعث ايجاد واکنش التهاب در نقاطي بسيار دورتر از دهان شوند. توجه داشته باشيد که التهاب يک عامل عمده زمينه ساز براي بسياري از بيماري هاي مزمن است. دچار بودن طولاني مدت به حتي اشکال خفيف تر التهاب لثه (ژنژيويت) مي تواند در ايجاد بيماري قلبي- عروقي نقش داشته باشد. اين تاثير به خصوص هنگامي که فرد داراي ساير عوامل خطرساز براي بيماري قلبي است، مي تواند خطرناک باشد.
آسيب جانبي ناشي از ناديده گرفتن بهداشت دهان و دندانتان به پيامدهاي بد گسترده اي منجر مي شود، از جمله بيماري قلبي، سکته مغزي، ديابت و حتي احتمالا اختلال نعوظ و بيماري آلزايمر. التهابي که تصور مي شود زمينه ساز اين بيماري ها باشد، اشکال متفاوتي به خود مي گيرد. در مورد بيماري قلبي، باکتري هاي دهاني باعث آزادشدن گروهي از مولکول هاي التهابي در بدن به نام «سايتوکاين ها» مي شوند که انعطاف پذيري و توانايي شل و سفت شدن رگ هاي قلبي را مختل مي کنند.

سايتوکاين ها
اين عارضه نه تنها باعث مي شود جريان خون طبيعي به عضله قلب نرسد، بلکه با احتمال بيشتري ممکن است درون اين شريان هاي سفت شده پلاک هايي تشکيل شود که رگ ها را مسدود مي کنند و مي توانند در نهايت باعث حمله قلبي شوند. پديده مشابهي در شريان هاي مغز ممکن است رخ دهد و به سکته مغزي بينجامد. نتايج تحقيقات اخير نشان مي دهد بيماران دچار بيماري پريودنتال، نسبت به بيماران با لثه هاي سالم، حتي پس از در نظر گرفتن تاثير ساير عوامل، با احتمال 30 درصد بيشتر ممکن است دچار نخستين حمله قلبي شوند. تاثير باکتري هاي دهاني در مشکلات قلبي، هنگامي مورد توجه قرار گرفت که پژوهشگران پس از عمل جراحي باي پس شريان هاي کرونري، شريان هاي مسدودشده را که از بدن بيماران خارج شده بودند، تشريح کردند و باکتري هاي دهاني را درون آنها يافتند.
ديابت و باکتري هاي دهاني
بيماري ديگري که کانون توجه پژوهش ها درباره رابطه ميان مشکلات دهاني و بيماري هاي عمومي بوده، ديابت است. مجموعه اي از بررسي ها نشان داده اند که اگر شما بيماري لثه داشته باشيد، با احتمال بيشتري ممکن است دچار ديابت شويد و هرچه وضع لثه هاي شما بدتر باشد، احتمال بروز ديابت بيشتر مي شود. در اين مواقع هم مولکول هاي التهابي آزاد شده در بدن به وسيله باکتري هاي دهاني با توانايي طبيعي بدن براي خارج کردن قند از خون تداخل مي کنند. در نتيجه ميزان قند خون بالا مي رود و احتمال ايجاد پيش ديابت و در نهايت ديابت افزايش مي باد.
ديابت و بيماري پريودنتال بر يکديگر تاثير متقابل دارند و باعث تشديد يکديگر مي شوند. هر دوي آنها منجر به افزايش التهاب مي شوند و افزايش قند خون باعث تشديد بيماري لثه ها خواهدشد. تحقيقات نشان مي دهند درمان بيماري پريودنتال و کاهش التهاب لثه ها مي تواند اين تشديد متقابل را متوقف کند.
ناتواني نعوظي و التهاب لثه ها
بيماري لثه ها کارکرد جنسي مردان را هم تحت تاثير قرار مي دهد و بررسي ها نشان مي دهند مردان دچار بيماري پريودنتال با احتمال 3 برابر بيشتر ممکن است دچار ناتواني نعوظي شوند. گرچه تجمع پلاک هاي مسدودکننده درون رگ هاي درون آلت تناسلي مرد ندرتا رخ مي دهد، اما اين رگ ها حساسيت بيشتري به محدود شدن جريان خون دارند. قطر رگ هاي درون آلت تناسبي حدود يک چهارم قطر رگ هاي کرونري قلب است. بنابراين از لحاظ نظري، آثار عروقي ناشي از بيماري پريودنتال بايد زودتر از قلب در اين قسمت ظاهر شود. گرچه هنوز شواهد پژوهشي قاطعي درباره تاثير درمان بيماري لثه ها بر بهبود ناتواني نعوظ وجود ندارد، اما توجه به اين رابطه مي تواند هنگام بررسي علل ناتواني نعوظ سودمند باشد.
تاثير بر بيماري هاي ديگر
بالاخره اين احتمال وجود دارد که باکتري هاي دهاني روي مغز هم اثر بگذارند. در يک بررسي کوچک در سال گذشته پژوهشگران بريتانيايي گروهي از بيماران دچار زوال عقل از نوع آلزايمر را براي 6 ماه پيگيري کردند و دريافتند افرادي که دچار بيماري لثه هستند نسبت به آنهايي که مشکلات لثه ندارند، با سرعتي 6 برابر بيشتر دچار نقصان شناختي مي شوند.
البته اين موضوع را هم بايد در نظر داشت که افرادي که مغزشان با سرعت بيشتري زوال پيدا مي کند، با احتمال بيشتري ممکن است مسواک زدن دندان هايشان را فراموش کنند بنابراين در اين مورد هم رابطه ميان دهان و مغز دوطرف است.
منبع: Men’s Health

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۰۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

به گزارش خبرآنلاین، مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان پروستات و سکته مغزی قرار دارند؛ که این موارد از علل اصلی مرگ و میر در میان مردان به شمار می‌آید. مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900511

دیگر خبرها

  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟