Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@23:12:48 GMT

کاهش بارش به مرز ۵۰ درصد رسید!

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۵۰۵۶۲

کاهش بارش به مرز ۵۰ درصد رسید!

تا امروز هیچ طرح مشخصی برای برخورد با تشدید شرایط بحرانی آب در سال ۹۷ نهایی نشده و به نظر می رسد مسئولان مربوطه چشم به آسمان دوخته اند؛ چرا که پیش بینی های هواشناسی حاکی از افزایش میزان بارش ها در روزهای باقی مانده از زمستان و روزهای ابتدای بهار است.

خبرگزاری تسنیم: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۹۶) تا روز بیست و یکم بهمن ماه در مجموع ۴۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
۵ میلیمتر بارش در کشور به ثبت رسیده است.

این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی ۴۸.۶ درصدی و نسبت به متوسط مدت مشابه در درازمدت (آمار ۴۹ ساله) کاهشی ۶۳.۸ درصدی دارد.

به تبع کاهش قابل توجه بارش ها، میزان ورودی آب به سد‌های کشور نیز با کاهش قابل توجه حدودا ۳۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین طبق اعلام رسمی وزارت نیرو، در حال حاضر از مجموع ۱۷۷ سد بزرگ در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، ۹۵ سد کشور زیر ۴۰ درصد آب دارند که برخی از این سد‌ها مثل سد زاینده رود، حدود ۱۰ درصد آب دارد.

این شرایط در حالی که ۴۰ درصد از آب کشور از منابع سطحی و ۶۰ درصد از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود، موجب سوق یافتن بیش از پیش به تأمین آب از منابع زیرزمینی خواهد شد. این در حالی است که منابع زیرزمینی نیز در بخش‌های مختلف کشور با کاهش سطح دسترسی مواجه شده و برداشت بی رویه از این منابع به فرونشست‌ها و از دست رفتن ظرفیت‌های بهره برداری از برخی سفره‌های زیرزمینی کشور انجامیده است.

با وجود اینکه سناریو‌های مختلفی در برخورد با شرایط محتمل آبی برای سال ۹۷ در مجموعه وزارت نیرو مورد طرح و بررسی قرار گرفته، اما تا امروز هیچ طرح مشخصی برای برخورد با تشدید شرایط بحرانی آب در سال ۹۷ نهایی نشده و به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه چشم به آسمان دوخته اند؛ چرا که پیش بینی‌های هواشناسی از افزایش میزان بارش‌ها در روز‌های باقی مانده از زمستان و هفته‌های ابتدایی بهار حکایت دارد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003HYu

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۵۰۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، گفت: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چون در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارند.

وی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، خاطرنشان کرد: بیشترین آورد را نیز در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما چون این سد دارای نیروگاه است میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه می‌باشد.

به گفته مرادی، پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر نیز عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹۳.۵ میلیمتری بارش‌ها در تهران